Borsato op de playlist?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
big T

Re: Borsato op de playlist?

Bericht door big T »

Ik vind er wel wat van, en dan vooral dat de rechter er zich nog niet over heeft gebogen, laat staan uitgesproken heeft.
En in de media zijn ze aangeklaagd, schuldig bevonden en de straffen worden uitgedeeld.
Ook het verschijnsel dat er in de bres wordt gesprongen voor Hazes sr, dat is pas echt ranzig.
Het kind was minderjarig en in de ban van haar ouders.
Als we het over een machtsposities hebben, dan was dit er echt wel eentje.
Janno

Bericht door Janno »

big T schreef: 21 jan 2022 19:26 Ik vind er wel wat van, en dan vooral dat de rechter er zich nog niet over heeft gebogen, laat staan uitgesproken heeft.
En in de media zijn ze aangeklaagd, schuldig bevonden en de straffen worden uitgedeeld.
Ook het verschijnsel dat er in de bres wordt gesprongen voor Hazes sr, dat is pas echt ranzig.
Het kind was minderjarig en in de ban van haar ouders.
Als we het over een machtsposities hebben, dan was dit er echt wel eentje.
In de bres springen voor Hazes sr is niet aan de orde. Ik veroordeel die actie persoonlijk zonder meer. Maar hij is nooit aangeklaagd, ook niet toen Rachel allang tot de jaren des verstands was gekomen en donders goed wist dat het eigenlijk niet kon. Integendeel zelfs, ze trouwde met hem en beheert sinds zijn dood de nalatenschap met verve. Dat is totaal iets anders dan jonge meisjes betasten die een muziekcarrière ambiëren en op je vakmanschap en niet je handtastelijkheden rekenen om dat te bereiken.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 21 jan 2022 19:12 Hazes was ook niet fris op dat punt, maar uiteindelijk trouwde hij met dat meisje en ging dat allemaal redelijk met wederzijds goedvinden, heb ik begrepen. Dat is toch anders dan de machtspositie van Borsato.

Jerry Lee Lewis trouwde met zijn nichtje van 13. Ook nogal dubieus, maar zijn muziek wordt nog steeds gedraaid.
Enkel verdenkingen vind ik ook een slechte reden om muziek niet meer te draaien. Bovenstaande voorbeelden geven aan hoe hypocriet omroepen hierin zijn.

Het verhaal Borsato ken ik onvoldoende, maar Hazes was natuurlijk niet fris in zijn relatie. Zijn muziek blijft wel geweldig.
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 21 jan 2022 21:13
Janno schreef: 21 jan 2022 19:12 Hazes was ook niet fris op dat punt, maar uiteindelijk trouwde hij met dat meisje en ging dat allemaal redelijk met wederzijds goedvinden, heb ik begrepen. Dat is toch anders dan de machtspositie van Borsato.

Jerry Lee Lewis trouwde met zijn nichtje van 13. Ook nogal dubieus, maar zijn muziek wordt nog steeds gedraaid.
Enkel verdenkingen vind ik ook een slechte reden om muziek niet meer te draaien. Bovenstaande voorbeelden geven aan hoe hypocriet omroepen hierin zijn.

Het verhaal Borsato ken ik onvoldoende, maar Hazes was natuurlijk niet fris in zijn relatie. Zijn muziek blijft wel geweldig.
Normaliter ben ik ook niet voor het boycotten van de muziek, maar ik begrijp wel dat er uit respect voor de slachtoffers voor wordt gekozen. In elk geval voorlopig tot er meer duidelijkheid is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik had vanavond tijd om de uitzending van BOOS op YouTube te bekijken. Goede onderzoeksjournalistiek, sterke uitzending.

Jeroen Rietbergen kwam er uit als een oversext type met een gebrek aan tact of fatsoen. Hij is wel zo recht door zee dat ook onmiddellijk toe te geven.

Ali B. komt er heel fout uit. Sex met ondergeschikten als leerlingen moet je niet aan willen beginnen. Ik hoorde ook ander fout gedrag. Hij ontkent wel heel stellig misbruik, maar niet de sex. Mijn vermoeden is dat hij een verkeerd beeld heeft bij wat wel en niet kan.

Marco Borsato kwam er ook niet best uit. Het leek allemaal niet heel kwalijk, maar je moet als volwassen kerel gewoon je handen thuis houden. Zelf ben ik niet verbaasd dat zijn gecreëerde imago tegengesteld is aan zijn gedrag, lag er te dik bovenop. Of hij strafbaar is? Geen idee.

Dan was er nog een half verhaal over een regisseur waarbij mij niet duidelijk werd wat het punt was.

John de Mol reageerde in mijn optiek oprecht verbaasd en geschokt. Ik vond hem duidelijk in zijn veroordeling en begreep zijn verbazing. Ik vond niet dat hij de slachtoffers veroordeelde, integendeel. Hij nam ook verantwoordelijkheid. Wel begrijp ik zijn verbazing. Schijnbaar zijn er veel die dit anders geïnterpreteerd hebben, getuige de reacties van afgelopen dagen.

Zoals Tim Hofman ook zei, dit waren belevingen van mensen. Een belevibg is geen feit en niet ieder feit is strafbaar. Hopelijk wordt snel duidelijk wat er werkelijk gebeurd is en gaan we daar met z'n allen meer van leren dan schuldigen aanwijzen.
Durashift

Bericht door Durashift »

Over de tv programma's van Ali B hoor ik de NPO dan (nog) niet..?

Ik begrijp de keuze wel om nu ff niet de muziek te draaien, denk dat vele mensen daar nu ff niet op zitten te wachten. (Ik voel ook geen behoefte om de CD van Borsato (jaren 90) uit mijn collectie te vissen.. :wink: )

Aan de andere kant: ik hoorde dit nieuws in het nieuwsblok op radio 2 vanmiddag.. maar in het Happy Hour uur daarna werd Michael Jackson gewoon gedraaid..

.. en hoe om te gaan met muziekstukken waaraan meneer Rietbergen heeft meegewerkt? Alle jaargangen met winnaars van TVOH maar in de ban doen?
Nummers van Edwin Evers?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Marianne Zwagerman was vanmiddag wel weer lekker uitgesproken (over de Talpa cultuur) in de BNR middagshow bij Wilfred Genee. :smile:
Calypso

Bericht door Calypso »

Durashift schreef: 22 jan 2022 00:39 Aan de andere kant: ik hoorde dit nieuws in het nieuwsblok op radio 2 vanmiddag.. maar in het Happy Hour uur daarna werd Michael Jackson gewoon gedraaid..
Jackson werd ten tijde van de aantijgingen ook beduidend minder tot niet gedraaid. Dat zijn muziek nu weer gedraaid wordt geeft de hyprocrisie en vooral ook willekeur aan. Wat ik verwacht is dat op termijn bijvoorbeeld Borsato wel weer op playlisten komt, en Ali B een stuk langer zal worden geweerd. En dat heeft niets met rascisme ofzo te maken, maar alles met voorkeuren van DJs en aantal/grootte hits in het verleden.
.. en hoe om te gaan met muziekstukken waaraan meneer Rietbergen heeft meegewerkt? Alle jaargangen met winnaars van TVOH maar in de ban doen?
Nummers van Edwin Evers?
Oeh ja, laten we vooral een moderne heksenjacht beginnen. Detail: heb je je collectie ook al uitgeplozen en alle nummers waar Phil Spector aan heeft meegewerkt op enigerlei manier eruit verwijderd? Overigens, het betreft hier allemaal mannen die misbruik gemaakt zouden (niet alle beschuldigden zijn veroordeeld/toegegeven) hebben - misschien moeten we ook alle mannelijke artiesten gaan boycotten.

Het klinkt alsof ik het in het ridicule trek, maar begrijp me goed: ik veroordeel stellig het gedrag wat door slachtoffers beschreven wordt - maar we zijn in mijn ogen wel duidelijk aan het doorslaan in het blaming/shaming/politiek correct proberen te zijn en het over elkaar heen rollen in hoe we vooral ook kunnen voorkomen dat slachtoffers zich op enigerlei manier gekwetst kunnen voelen. Ja, er moet veel aandacht voor slachtoffers zijn, maar pas op: die aandacht kan ook voor niet-slachtoffers reden zijn om een graantje mee proberen te pikken als ze merken dat ze met het doen van uitspraken een podium of aandacht krijgen - met allerlei kwalijke gevolgen.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Oortjes schreef: 21 jan 2022 23:39 John de Mol reageerde in mijn optiek oprecht verbaasd en geschokt. Ik vond hem duidelijk in zijn veroordeling en begreep zijn verbazing. Ik vond niet dat hij de slachtoffers veroordeelde, integendeel. Hij nam ook verantwoordelijkheid. Wel begrijp ik zijn verbazing. Schijnbaar zijn er veel die dit anders geïnterpreteerd hebben, getuige de reacties van afgelopen dagen.
Of de verbazing van De Mol oprecht was kan ik niet beoordelen. Dát hij er zat was verstandig: zijn reactie zit nu in dezelfde video als alle beschuldigingen, dus je bekijkt ze niet los van elkaar. Om plaats te nemen tegenover de journalist die net de reputatie van jouw bedrijf enorme schade heeft toegebracht moet je wel stevig in je schoenen staan. Het siert De Mol dan ook dat hij daar niet voor weg is gelopen, al zal het ook wel iets met damage control te maken hebben.

Ook ik heb niet beluisterd dat De Mol de intentie had de schuld bij de slachtoffers te leggen. Dat veel mensen dat wel zo hebben opgevat kan ik op zich wel begrijpen, maar het lijkt gewoon erg onwaarschijnlijk dat hij zich met die gedachte bij Boos heeft gemeld. In die 'veroordeling' ga ik dus ook niet mee (dat is niet de populaire mening en leverde me bij sommigen al meteen een gezicht vol teleurstelling op).

Maar er zat wel degelijk een zwakke plek in het verhaal van De Mol, en Tim Hofman legde die ook bloot. De Mol staat bekend als iemand die precies weet wat er in zijn bedrijven gebeurt. Hij bemoeit zich overal mee; ik neem tenminste aan dat de karikatuur in De TV-kantine ergens vandaan komt. En hij geeft ook zelf aan heel vaak bij opnames aanwezig te zijn. Je kunt je dan oprecht afvragen hoe hij dít heeft kunnen missen. Het ging immers niet om een eenmalige foute opmerking, maar om misstanden die in meer of mindere mate 10 jaar hebben geduurd.

Als hij het al niet zelf had kunnen signaleren, dan moeten anderen er toch van hebben geweten. En niemand trok erover aan de bel: niet de slachtoffers, maar óók niet de 'omstanders'. Wat zegt dat over de cultuur bij TVOH/Talpa? Er werken vast niet alleen maar viespeuken, de baas zelf zegt dit gedrag te verafschuwen en er waren 'loketten' om misstanden te melden (die waren er toch niet alleen voor deelnemers neem ik aan?). Dus er moet een andere oorzaak zijn.

Het meest waarschijnlijk is dat er binnen het bedrijf een cultuur bestaat waarin kritische geluiden niet worden getolereerd. Waar mensen hun mond niet open durven te doen uit vrees hun baan te verliezen. Zo'n cultuur, waarin alle neuzen min of meer gedwongen altijd dezelfde kant op staan blijkt tot grote successen te kunnen leiden. Maar nu blijkt dat die cultuur ook de verkeerde dingen de kans geeft te groeien en te woekeren, als mensen op cruciale posities zich door de afwezigheid van tegengeluiden onaantastbaar gaan wanen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Zwarte Stoomboot schreef: 22 jan 2022 09:08 Het meest waarschijnlijk is dat er binnen het bedrijf een cultuur bestaat waarin kritische geluiden niet worden getolereerd. Waar mensen hun mond niet open durven te doen uit vrees hun baan te verliezen. Zo'n cultuur, waarin alle neuzen min of meer gedwongen altijd dezelfde kant op staan blijkt tot grote successen te kunnen leiden. Maar nu blijkt dat die cultuur ook de verkeerde dingen de kans geeft te groeien en te woekeren, als mensen op cruciale posities zich door de afwezigheid van tegengeluiden onaantastbaar gaan wanen.
In creatieve bedrijven lijkt het mij onmogelijk om in zo een cultuur tot resultaten te komen. John de Mol zal best een controlfreak zijn en dat vind ik ook niet goed voor cultuur, maar dat is wat anders dan niet tolereren van tegengeluiden. In zo een cultuur lijkt mij de advertentie van afgelopen week ook onmogelijk. Ik begrijp alleen echt niet waarom die op basis van het interview geplaatst is.
Calypso

Bericht door Calypso »

Oortjes schreef: 22 jan 2022 12:34
Zwarte Stoomboot schreef: 22 jan 2022 09:08 Het meest waarschijnlijk is dat er binnen het bedrijf een cultuur bestaat waarin kritische geluiden niet worden getolereerd. Waar mensen hun mond niet open durven te doen uit vrees hun baan te verliezen. Zo'n cultuur, waarin alle neuzen min of meer gedwongen altijd dezelfde kant op staan blijkt tot grote successen te kunnen leiden. Maar nu blijkt dat die cultuur ook de verkeerde dingen de kans geeft te groeien en te woekeren, als mensen op cruciale posities zich door de afwezigheid van tegengeluiden onaantastbaar gaan wanen.
In creatieve bedrijven lijkt het mij onmogelijk om in zo een cultuur tot resultaten te komen. John de Mol zal best een controlfreak zijn en dat vind ik ook niet goed voor cultuur, maar dat is wat anders dan niet tolereren van tegengeluiden. In zo een cultuur lijkt mij de advertentie van afgelopen week ook onmogelijk. Ik begrijp alleen echt niet waarom die op basis van het interview geplaatst is.
Of zo'n advertentie als afgelopen week is juist het resultaat van die cultuur: opgekropte frustratie over de gang van zaken komt er nu uit, en men voelt zich gesterkt door het publieke vergrootglas op het bedrijf (als controleur dat het gevreesde scenario van aan de kant geschoven worden niet kan plaatsvinden). Want even eerlijk: als jij zo'n goede band met de directeur hebt en die zegt iets in zo'n programma waar jij je twijfels over hebt, neem je dan contact op met die directeur of zet je een advertentie in een krant?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Calypso schreef: 22 jan 2022 16:19 Want even eerlijk: als jij zo'n goede band met de directeur hebt en die zegt iets in zo'n programma waar jij je twijfels over hebt, neem je dan contact op met die directeur of zet je een advertentie in een krant?
Om eerlijk te zijn, geen van beide. Maar ik snap je punt. Het kan.
Orange

Bericht door Orange »

Calypso schreef: 22 jan 2022 07:57
Durashift schreef: 22 jan 2022 00:39 Aan de andere kant: ik hoorde dit nieuws in het nieuwsblok op radio 2 vanmiddag.. maar in het Happy Hour uur daarna werd Michael Jackson gewoon gedraaid..
Jackson werd ten tijde van de aantijgingen ook beduidend minder tot niet gedraaid. Dat zijn muziek nu weer gedraaid wordt geeft de hyprocrisie en vooral ook willekeur aan. Wat ik verwacht is dat op termijn bijvoorbeeld Borsato wel weer op playlisten komt, en Ali B een stuk langer zal worden geweerd. En dat heeft niets met rascisme ofzo te maken, maar alles met voorkeuren van DJs en aantal/grootte hits in het verleden.
Ik heb het niet exact gevolgd, maar Michael Jackson is toch vrijgesproken?
petoi

Bericht door petoi »

Orange schreef: 24 jan 2022 15:14
Eerste zaak is afgekocht en later is hij een aantal vrijgesproken of kon de politie geen bewijs vinden van de beschuldigingen. Maar volgens mij lopen er nog wat zaken na die Leaving Neverland docu.
Orange

Bericht door Orange »

petoi schreef: 24 jan 2022 16:57

Eerste zaak is afgekocht en later is hij een aantal vrijgesproken of kon de politie geen bewijs vinden van de beschuldigingen. Maar volgens mij lopen er nog wat zaken na die Leaving Neverland docu.
Dat laatste lijkt mij bijzonder, aangezien hij dood is.
Maar het biedt dan niet echt aanknopingspunten om zijn muziek niet te draaien.
Calypso

Bericht door Calypso »

Calypso schreef: 22 jan 2022 07:57 Jackson werd ten tijde van de aantijgingen ook beduidend minder tot niet gedraaid. Dat zijn muziek nu weer gedraaid wordt geeft de hyprocrisie en vooral ook willekeur aan. Wat ik verwacht is dat op termijn bijvoorbeeld Borsato wel weer op playlisten komt, en Ali B een stuk langer zal worden geweerd. En dat heeft niets met rascisme ofzo te maken, maar alles met voorkeuren van DJs en aantal/grootte hits in het verleden.

M'n uitspraak is misschien wat in de verkeerde volgorde geweest; wat ik heb proberen te zeggen is dat er een groep artiesten is die weer gedraaid wordt wanneer de belangstelling voor de beschuldigingen wegebben, terwijl bij anderen de belangstelling veel minder zal blijven - ongeacht of iemand wel of niet veroordeeld is. Borsato, Jackson, Spector: dat zijn "blijverdjes" vanwege de omvang van de hits. Kelly en Ali B verwacht ik veel minder.
petoi schreef: 24 jan 2022 16:57 Eerste zaak is afgekocht en later is hij een aantal vrijgesproken of kon de politie geen bewijs vinden van de beschuldigingen. Maar volgens mij lopen er nog wat zaken na die Leaving Neverland docu.
Volgens mij niet, de laatste zaken zijn verworpen, en ongetwijfeld zullen er nog ergens advocaten brood in zien, maar formeel zouden er geen zaken meer lopen.
Plaats reactie