Luistercijfers augustus-september 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

StefanT

Re: Luistercijfers augustus-september 2021

Bericht door StefanT »

Hoe weten we dat Stenders weg Radio2 heeft verzwakt? De daling was al lang ingezet voor Stenders verdween.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

@jessica: Dat is 'm.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

rutgrrr schreef: 20 okt 2021 18:49 Ik wil toch ook nog ff dit in de groep gooien voor wat betreft de strategische keuzes van John De Mol. Zoals altijd geldt: Follow The Money.

Het bedrijf waar het denk ik ECHT om gaat is OMS/Media Solutions: https://www.oms.fm/ . Dit is het audio-reclamebedrijf van Talpa Networks. Ze verkopen de reclame voor BIJNA alle landelijke commerciele radiozenders, behalve...Q-Music/DPG. En hun grootste concurrent is...de STER/NPO.

Het geld wordt HIER verdiend. De gezamenlijke zenders van OMS hebben deze meting een weekbereik van 10.3 miljoen mensen. De NPO komt tot 6.7 en DPG Media heeft alleen Q met 2.8 miljoen.

Het maakt OMS/Talpa niet uit waar naar geluisterd wordt. Als er maar reclame wordt verkocht en OMS moet gewoon de partij blijven waar je gewoon niet omheen kunt.

Met de transfer van Stenders heeft Talpa Radio 2 wel degelijk verzwakt. Dat Q dan nummer 1 wordt is niet erg, dat is een veel kleinere speler dan de STER. Waar het om gaat is Radio 2 verzwakken en hey, Radio 10 scoort er ook beter door. Ik denk dat dat grote plaatje belangrijk is om de cijfers te interpreteren en ook de strategische keuzes van Talpa.
Goed verhaal, mooi inzicht.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

StefanT schreef: 20 okt 2021 19:31 Hoe weten we dat Stenders weg Radio2 heeft verzwakt? De daling was al lang ingezet voor Stenders verdween.
Dat weten we niet. Ik zie nog geen trendbreuk in de cijfers na vertrek van Rob Stenders. Ook niet na de komst trouwens.

Dat het reclamebedrijf van Talpa het geld moet verdienen en de Ster de grootste concurrent op radio en televisie is, eens. Dat wil niet zeggen daf DPG geen concurrent is. Zo leuk is het voor Talpa niet dat die multimediale concurrent de best beluisterde zender heeft.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 20 okt 2021 22:36
StefanT schreef: 20 okt 2021 19:31 Hoe weten we dat Stenders weg Radio2 heeft verzwakt? De daling was al lang ingezet voor Stenders verdween.
Dat weten we niet. Ik zie nog geen trendbreuk in de cijfers na vertrek van Rob Stenders. Ook niet na de komst trouwens.

Dat het reclamebedrijf van Talpa het geld moet verdienen en de Ster de grootste concurrent op radio en televisie is, eens. Dat wil niet zeggen daf DPG geen concurrent is. Zo leuk is het voor Talpa niet dat die multimediale concurrent de best beluisterde zender heeft.
De multimediale concurrent beklaagt zich vandaag wel dat het geen TV kanaal heeft zoals NPO en Talpa.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 20 okt 2021 23:34

De multimediale concurrent beklaagt zich vandaag wel dat het geen TV kanaal heeft zoals NPO en Talpa.
Maar Mattie, Marieke en Domien zaten wel gewoon bij de 'vriendjes' van RTL. Ben benieuwd of ze de gratis promotie ook nog krijgen zodra RTL en Talpa gefuseerd zijn.
Oren open!
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Phoenix schreef: 20 okt 2021 23:34

Precies. Het is voor DPG's advertentiebedrijf gewoon duurder om crossmediale campagnes uit te zetten omdat ze niet alle kanalen bezitten. Talpa heeft dat perfect voor elkaar, hoe walgelijk ik die situatie ook vind.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Heeft Talpa ook nieuwsmedia als kranten, nieuwsapps, etc?
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Oortjes schreef: 21 okt 2021 17:45 Heeft Talpa ook nieuwsmedia als kranten, nieuwsapps, etc?
Ze hebben...De Linda :lol:

Verder een zeer uitgebreid netwerk van online influencers: https://www.talpasocial.com/ dus als je die ergens ziet/hoort bij een Talpa media-outlet weet je ook hoe de hazen lopen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Oortjes schreef: 21 okt 2021 17:45 Heeft Talpa ook nieuwsmedia als kranten, nieuwsapps, etc?
Tot enige tijd geleden nog het ANP.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dan overlappen Talpa en DPG deels, maar hebben ze beiden ook een deel niet.
rutgrrr schreef: 21 okt 2021 17:39 Het is voor DPG's advertentiebedrijf gewoon duurder om crossmediale campagnes uit te zetten omdat ze niet alle kanalen bezitten. Talpa heeft dat perfect voor elkaar, hoe walgelijk ik die situatie ook vind.
Iets minder walgelijk als het lijkt dus, hoewel ik twee commerciële partijen op deze markt ook echt te weinig vind.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Oortjes schreef: 21 okt 2021 22:18 Dan overlappen Talpa en DPG deels, maar hebben ze beiden ook een deel niet.
rutgrrr schreef: 21 okt 2021 17:39 Het is voor DPG's advertentiebedrijf gewoon duurder om crossmediale campagnes uit te zetten omdat ze niet alle kanalen bezitten. Talpa heeft dat perfect voor elkaar, hoe walgelijk ik die situatie ook vind.
Iets minder walgelijk als het lijkt dus, hoewel ik twee commerciële partijen op deze markt ook echt te weinig vind.
Dit dus inderdaad. Waarbij de STER natuurlijk ook gewoon een marktpartij is.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 21 okt 2021 23:59 Dit dus inderdaad. Waarbij de STER natuurlijk ook gewoon een marktpartij is.
Nouja, gewoon, een stichting die geld uit de markt haalt voor overheidsdoeleinden, ik zie dat meer als marktverstorende partij.
Kar

Bericht door Kar »

Wat ik erg interessant vind is de stille opmars van radio 10, binnen Talpa wordt 538 nog steeds als het vlaggeschip gezien, terwijl 10 met zeer beperkt kavel hogere luistercijfers haalt.
538 had een hele trouwe groep luisteraars, die vanaf het begin aan het station verbonden zijn. Door te snel te verjongen, is de connectie weg.
Veronica had een ijzersterke programmering staan, maar na de komst van Stenders is de avond en het weekend erg verzwakt helaas.
Plaats reactie