Luistercijfers augustus-september 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

MFM

Re: Luistercijfers augustus-september 2021

Bericht door MFM »

jessica schreef: 20 okt 2021 09:19
Phoenix schreef: 20 okt 2021 08:57
jessica schreef: 20 okt 2021 00:35 Zie ik nu trouwens ook veel mensen met Veronica doen hahahah :D
In welk opzicht?
Als ik zie dat Stenders nu na 3 maanden wordt afgerekend omdat de luistercijfers nog niet stijgen. Ik heb het niet over de muziekmix. Die wordt over het algemeen als goed ontvangen. Het gaat meer om de poppetjes die het presenteren. Vind het heel gek dat veel mensen hebben geroepen dat er 1 zender moest zijn die het anders deed. Nu is die zender er en roepen diezelfde mensen dat het hetzelfde moet als de andere zenders. Een aantal mensen kan blijkbaar slecht tegen verandering en het proces en de tijd die dit nodig heeft om effectief te worden.

Hierin is Veronica niet anders dan ieder ander bedrijf waar een verandering heeft plaatsgevonden. Dit heeft tijd nodig.
Ik bedoel hier overigens niet jou persoonlijk mee. Jij hebt altijd wel goed en duidelijk je mening gegeven.
De vraag die van tevoren gesteld is door het bedrijf achter Veronica is natuurlijk heel simpel: “hoe kan Rob Stenders er voor zorgen dat het marktaandeel omhoog gaat?” Het zal ongetwijfeld als halleluja verhaal gepromoot zijn, maar als nu na een klein half jaar al blijkt dat de dalende lijn dus ingezet is dan kun je ook beredeneren dat Stenders eigenlijk als dj gewoon minder waard is geworden dan toen hij nog op radio2 “publiekstrekker” was.

Basis les nummer 1 : als het tijd nodig heeft om aan veranderingen te wennen dan zorg je dus dat er niet teveel tegelijk veranderd. Dan jaag je minder snel luisteraars weg.
Nu is er binnen een korte periode zo ontzettend veel afgebroken zonder met de luisteraar rekening te houden dat deze dus gewoon verder zijn gaan zoeken naar iets beters.
Want radio is slow business toch?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

MFM schreef: 20 okt 2021 10:04
jessica schreef: 20 okt 2021 09:19
Phoenix schreef: 20 okt 2021 08:57
In welk opzicht?
Als ik zie dat Stenders nu na 3 maanden wordt afgerekend omdat de luistercijfers nog niet stijgen. Ik heb het niet over de muziekmix. Die wordt over het algemeen als goed ontvangen. Het gaat meer om de poppetjes die het presenteren. Vind het heel gek dat veel mensen hebben geroepen dat er 1 zender moest zijn die het anders deed. Nu is die zender er en roepen diezelfde mensen dat het hetzelfde moet als de andere zenders. Een aantal mensen kan blijkbaar slecht tegen verandering en het proces en de tijd die dit nodig heeft om effectief te worden.

Hierin is Veronica niet anders dan ieder ander bedrijf waar een verandering heeft plaatsgevonden. Dit heeft tijd nodig.
Ik bedoel hier overigens niet jou persoonlijk mee. Jij hebt altijd wel goed en duidelijk je mening gegeven.
De vraag die van tevoren gesteld is door het bedrijf achter Veronica is natuurlijk heel simpel: “hoe kan Rob Stenders er voor zorgen dat het marktaandeel omhoog gaat?” Het zal ongetwijfeld als halleluja verhaal gepromoot zijn, maar als nu na een klein half jaar al blijkt dat de dalende lijn dus ingezet is dan kun je ook beredeneren dat Stenders eigenlijk als dj gewoon minder waard is geworden dan toen hij nog op radio2 “publiekstrekker” was.

Basis les nummer 1 : als het tijd nodig heeft om aan veranderingen te wennen dan zorg je dus dat er niet teveel tegelijk veranderd. Dan jaag je minder snel luisteraars weg.
Nu is er binnen een korte periode zo ontzettend veel afgebroken zonder met de luisteraar rekening te houden dat deze dus gewoon verder zijn gaan zoeken naar iets beters.
Want radio is slow business toch?
Toch blijft '“hoe kan Rob Stenders er voor zorgen dat het marktaandeel omhoog gaat?”' een aanname.
MFM

Bericht door MFM »

Nee hoor. Die vraag is, zeker gezien de nog al lange periode van onderhandelen, zeker weten vaak gesteld.

En het speelt natuurlijk ook mee dat De Mol zijn tactiek van het wegkopen van de juiste mensen om concurrentie te verzwakken alom bekend is. Hoeveel mensen waren er bij 3FM weggekaapt? Niet alleen de radio dj’s maar ook beleidsmakers? Best veel he. En er zijn er na het uitdienen van contract of niet mee kunnen in het beleid ook weer evenveel uit gegooid..
Dat het nu even wat rotter uitpakt omdat Q met ook een ex Talpa man aan het roer de vruchten plukt is dan wel weer zuur voor de mensen die Veronica nog deden stijgen.
Romeo

Bericht door Romeo »

Als De Mol Stenders puur heeft weggekaapt om Radio2 te verzwakken heeft Talpa daar iig niets aan gehad.
density1

Bericht door density1 »

Weet niet of dat de intentie was van de Mol. Met Radio 10 wilde hij Radio 2 verzwakken, dat verhaal klinkt me logischer en is als zodanig ook wel eens gezegd.
Henkjan2016

En toch is Radio 2 ook een aantal %punt kwijtgeraakt. Hoewel ze er alles aan doen om de luisteraars daar op allerlei manieren weg te jagen.
Dit hoeft geen Stenderseffect te zijn inderdaad.
StefanT

Bericht door StefanT »

density1 schreef: 20 okt 2021 11:46 Weet niet of dat de intentie was van de Mol. Met Radio 10 wilde hij Radio 2 verzwakken, dat verhaal klinkt me logischer en is als zodanig ook wel eens gezegd.
Dan zou het logischer zijn om Stenders op 10 te zetten, dat stijgt nog.

Sowieso, waarom maak je van Radio Veronica geen nonstop-zender, het is niets meer dan een merknaam, het heeft niets meer te maken met de Veronica van vroeger. Je kan er hooguit een ochtendshow neerzetten en daarna nonstop. Draai nonstop alle oude Veronica-hits en de bijbehorende jingles en maak van Radio10 je sterrenstal
Phoenix

Bericht door Phoenix »

StefanT schreef: 20 okt 2021 12:08
density1 schreef: 20 okt 2021 11:46 Weet niet of dat de intentie was van de Mol. Met Radio 10 wilde hij Radio 2 verzwakken, dat verhaal klinkt me logischer en is als zodanig ook wel eens gezegd.

Sowieso, waarom maak je van Radio Veronica geen nonstop-zender, het is niets meer dan een merknaam, het heeft niets meer te maken met de Veronica van vroeger. Je kan er hooguit een ochtendshow neerzetten en daarna nonstop. Draai nonstop alle oude Veronica-hits en de bijbehorende jingles en maak van Radio10 je sterrenstal
Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt is dit wellicht de beste optie.

Een ochtendshow van 6 tot 10 uur met bijvoorbeeld Tim Klijn, Rick, Niels en Florentien en eventueel een music-driven drive-time programma van 16 tot 19 uur met Dennis Ruyer en Henk Blok.

Op de overige uren non-stop muziek met classics in lage(re) rotatie.

Ik verwacht dat de luistercijfers dan min of meer gelijk blijven tegen (veel) lagere kosten.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
density1

Bericht door density1 »

StefanT schreef: 20 okt 2021 12:08

Dat is misschien de beste optie in the end. Maak er een soort 192 Radio van, geef 'de sleutel' aan Ad Bouman en ga de strijd aan met Radio 5.
Henkjan2016

De volgende stop zal dit vast zijn, of geheel opheffen.
Roland

Bericht door Roland »

Ik ben vooral benieuwd naar die nieuwe meetmethode volgend jaar.
Als ik op mijn DAB-radio door de zenderlijst scroll kom ik maar liefst 5 Q-music varianten tegen.
Worden al deze varianten meegenomen in het luisteronderzoek en vallen deze dus onder de noemer Q-music?
Het is sowieso altijd al gissen in die zenderlijst of ik de Vlaamse of de Nederlandse versie selecteer, want de namen staan precies hetzelfde in het display, maar na een poos luisteren kom je er wel achter.
Er is ook nog Q-music Limburg, Q-nonstop en Q-fout. Makkelijk scoren zo met al die varianten.
De Nederlandse ether, het blijft een fiasco!
Pot

Bericht door Pot »

Roland schreef: 20 okt 2021 18:10 Ik ben vooral benieuwd naar die nieuwe meetmethode volgend jaar.
Als ik op mijn DAB-radio door de zenderlijst scroll kom ik maar liefst 5 Q-music varianten tegen.
(...)
Het is sowieso altijd al gissen in die zenderlijst of ik de Vlaamse of de Nederlandse versie selecteer, want de namen staan precies hetzelfde in het display, maar na een poos luisteren kom je er wel achter.
Er is ook nog Q-music Limburg, Q-nonstop en Q-fout. Makkelijk scoren zo met al die varianten.
Bijna alle zenders hebben wel subzenders, zoals 538/Radio 10/Veronica (enz.) Nonstop. Qmusic heeft nog regionale kavels in de Randstad en in Limburg. Deze kavels zorgen er (waarschijnlijk) voor dat het marktaandeel van (hoofdzender) Qmusic, hoger is.
Worden al deze varianten meegenomen in het luisteronderzoek en vallen deze dus onder de noemer Q-music?
Volgens mij horen de subkanalen van de hoofdzenders bij E Power Radio, maar worden ze meestal 'aangekruist' bij Qmusic.
Oren open!
Orange

Bericht door Orange »

Pot schreef: 20 okt 2021 18:15
Roland schreef: 20 okt 2021 18:10 Worden al deze varianten meegenomen in het luisteronderzoek en vallen deze dus onder de noemer Q-music?
Volgens mij horen de subkanalen van de hoofdzenders bij E Power Radio, maar worden ze meestal 'aangekruist' bij Qmusic.
Nee, E Power is een set aan regionale, commerciele zenders https://epowersales.nl/zenderinformatie-2/. Formeel zouden de online subzenders bij Overig moeten horen, maar goede kans dat iemand idd Qmusic aanvinkt als ze naar Qmusic non-stop luisteren.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Ik wil toch ook nog ff dit in de groep gooien voor wat betreft de strategische keuzes van John De Mol. Zoals altijd geldt: Follow The Money.

Het bedrijf waar het denk ik ECHT om gaat is OMS/Media Solutions: https://www.oms.fm/ . Dit is het audio-reclamebedrijf van Talpa Networks. Ze verkopen de reclame voor BIJNA alle landelijke commerciele radiozenders, behalve...Q-Music/DPG. En hun grootste concurrent is...de STER/NPO.

Het geld wordt HIER verdiend. De gezamenlijke zenders van OMS hebben deze meting een weekbereik van 10.3 miljoen mensen. De NPO komt tot 6.7 en DPG Media heeft alleen Q met 2.8 miljoen.

Het maakt OMS/Talpa niet uit waar naar geluisterd wordt. Als er maar reclame wordt verkocht en OMS moet gewoon de partij blijven waar je gewoon niet omheen kunt.

Met de transfer van Stenders heeft Talpa Radio 2 wel degelijk verzwakt. Dat Q dan nummer 1 wordt is niet erg, dat is een veel kleinere speler dan de STER. Waar het om gaat is Radio 2 verzwakken en hey, Radio 10 scoort er ook beter door. Ik denk dat dat grote plaatje belangrijk is om de cijfers te interpreteren en ook de strategische keuzes van Talpa.
Laatst gewijzigd door rutgrrr op 20 okt 2021 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
jessica

Bericht door jessica »

rutgrrr schreef: 20 okt 2021 18:49 Ik wil toch ook nog ff dit in de groep gooien voor wat betreft de strategische keuzes van John De Mol. Zoals altijd geldt: Follow The Money.

Het bedrijf waar het denk ik ECHT om gaat is OMS/Media Solutions: https://www.oms.fm/ . Dit is het audio-reclamebedrijf van Talpa Networks. Ze verkopen de reclame voor BIJNA alle landelijke commerciele radiozenders, behalve...Q-Music/DPG. En hun grootste concurrent is...de STER/NPO.

Het geld wordt HIER verdiend. De gezamenlijke zenders van OMS hebben deze meting een weekbereik van 10.3 miljoen mensen. De NPO komt tot 6.7 en DPG Media heeft alleen Q met 2.8 miljoen.

Het maakt OMS/Talpa niet uit waar naar geluisterd wordt. Als er maar reclame wordt verkocht en OMS moet gewoon de partij waar je gewoon niet omheen kunt.

Met de transfer van Stenders heeft Talpa Radio 2 wel degelijk verzwakt. Dat Q dan nummer 1 wordt is niet erg, dat is een veel kleinere speler dan de STER. Waar het om gaat is Radio 2 verzwakken en hey, Radio 10 scoort er ook beter door. Ik denk dat dat grote plaatje belangrijk is om de cijfers te interpreteren en ook de strategische keuzes van Talpa.
Eigenlijk hebben ze dus met OMS bijna een monopoly positie. Meer dan de helft van de markt. Als er dan wordt geluisterd naar Slam of 100%NL is het ook goed want zij verkopen daar ook reclame voor toch?
Plaats reactie