Fusie RTL en Talpa

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ikbenroy

Fusie RTL en Talpa

Bericht door Ikbenroy »

Over spannende tijden gesproken:

https://www.radiofreak.nl/rtl-en-talpa-willen-fuseren/

Ben benieuwd of de autoriteiten hiermee akkoord gaan, en zoja wat heeft dit straks te betekenen voor de radiostations op lange termijn?
Laatst gewijzigd door Ikbenroy op 22 jun 2021 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
density1

Re: Fusie RTL en Talpa

Bericht door density1 »

Dat gaat nooit gebeuren natuurlijk. Het was al een machtig orgaan, dan zou het dan nóg machtiger worden. Ik denk niet dat de autoriteiten hiermee akkoord gaan...
Laatst gewijzigd door density1 op 22 jun 2021 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan!

Bericht door Daan! »

Ik denk het wel. De argumentatie om tegen het buitenland op te kunnen, zal zwaar wegen.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Geen verrassend nieuws. Gezien de staat waarin de tv zenders verkeren en het feit dat het als tv station steeds moeilijker wordt om je hoofd boven water te houden omdat steeds minder mensen tv kijken snap ik dat beide partijen dit willen.
density1

Bericht door density1 »

Het is wel zo dat Videoland hier groter mee gaat worden. Aangezien Talpa daar nooit wat in gezien heeft, kan hun content daar dan wel op kwijt dus dat is wel een pluspunt kan ik me zo voorstellen.
Misschien ook een mooi moment om afscheid te nemen van de merknaam: SBS. Dat zal dan ook wel RTL worden met een ander zendernummer. Voor wat betreft de radio zal er niet veel veranderen. RTL heeft op papier dan ook radio erbij dus kunnen ze misschien enkel wat cross promotion doen zoals Talpa nu al doet. Denk dat de samenwerking met DPG Media waaronder Q Music valt dan wel stopt
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Daan! schreef: 22 jun 2021 19:02 Ik denk het wel. De argumentatie om tegen het buitenland op te kunnen, zal zwaar wegen.
Vooral dit, het is gewoon zo dat de Amerikanen te dominant zijn in de tech en mediamarkt, wel hoop ik dat dit een betere samenwerking wordt dan tussen Talpa en Sanoma met SBS toen.

Videoland zal idd een boost krijgen.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Dit gaat gewoon gebeuren. Wat ik wel interessant vindt wat gaan ze met de radio doen. RTL heeft niet echt bewezen een echt radio bedrijf te zijn. Worden weer spannende maanden voor mediajunks
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Kan me niet voorstellen dat dit doorgaat. Om de simpele reden dat er genoeg partijen/stemmen zijn om de NPO fors te saneren / herorganiseren. Dan hou je maar één media speler over in Nederland.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Zie als de overname van UPC toen door Ziggo. Ook een hele grote speler met Vodafone erbij. Dit gaat gebeuren.
Coolwine

Bericht door Coolwine »

density1 schreef: 22 jun 2021 18:57 Dat gaat nooit gebeuren natuurlijk. Het was al een machtig orgaan, dan zou het dan nóg machtiger worden. Ik denk niet dat de autoriteiten hiermee akkoord gaan...
Als de kans klein was, zouden ze echt niet zoveel tijd, energie én geld steken in de voorbereiding. Ik denk dat de kans groot is dat het doorgaat. Misschien moet er wel wat afgestoten worden. We zullen zien.
density1

Bericht door density1 »

Zal nog wel een aantal maanden duren aangezien Brussel ook zijn plasje er nog over moet doen.
PCE

Bericht door PCE »

Dit zal waarschijnlijk wel doorgaan. Hooguit zal er wellicht iets afgestoten moeten worden maar dan zal het meer in andere diensten zitten zoals bv buienradar/weer.nl. ANP is al door John de Mol verkocht.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik maak net een soortgelijk topic aan in "overige media". Ik denk niet dat de NMA hier goedkeuring aan moet geven, er komt wel een hele grote concentratie van media. Positief vind ik het in ieder geval niet, het verdwijnen van concurrentie.
Rock 'n roll is better than music!
Romeo

Bericht door Romeo »

Gaat het alleen om Talpa TV eigenlijk, of ook Talpa Radio. Als Talpa Radio in de fusie zit, dan zou er veel nieuwe potentiele DJS naartoe kunnen stromen

Martijn Krabbé bv, Humberto Tan, Beau, allemaal radio-ervaring. Dan zie ik ook wel een nieuwe zender voor me, soort Radio1, want RTL heeft een goede nieuwsredactie.
progmog

Bericht door progmog »

Het is geen verrassend nieuws. Dit was zelfs te verwachten, want voor twee grote concurrerende tv-groepen is geen ruimte voor in Nederland. De media moet steeds meer samenwerken door het feit dat lineaire tv-kijken steeds minder populair wordt en ook de tv-inkomsten maar zeker teruglopen. En een groot deel daarvan verdwijnt in de zakken van buitenlandse partijen (facebook).

Aan de andere kant stijgen streamingdiensten zoals Videoland. Maar grote inkomsten moeten het niet hebben van streamingdiensten en dus Videoland. Daarin zou de nieuwe organisatie met RTL en Talpa goed over moeten nadenken.

Ik verwacht zelf dat tv-zenders worden afgestoten op termijn. Misschien op voorwaarden voor de fusie op verzoek van de autoriteiten. Alleen ik denk dat de belangstelling van overname van een lineair tv-zender door andere partijen weinig of belangstelling voor zal zijn. Dat zou inhouden dat we straks minder tv-zenders krijgen. En dat kan wel weer interessant worden voor tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN.

Het worden interessante tijden. Een tijd dat lineair tv kijken verder veranderd en streaming/online content meer aandeel krijgt. Maar deze aankondiging is geen groot nieuws hier in medialand. Iedereen wist dat dit zou gebeuren.
Plaats reactie