Radiotoestel

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Radiotoestel

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

In dit artikel van radio.nl stond een wat opmerkelijke uitspraak van Jurre Bosman, de radiobaas van de NPO.

http://radio.nl/823367/jurre-bosman-npo ... -enorm-aan
De radiobaas van de NPO vraagt zich af of het niet eens tijd is voor een gedragsverandering. “Mensen zijn vaak wel gewend om eens in de zoveel jaar een nieuwe telefoon te kopen en een radio moet soms wel 40 jaar meegaan. Maar ik denk dat je daarvan ook moet zeggen ‘Ik koop eens een nieuwe met meer mogelijkheden’.”
Op mijn radio kan ik FM/LW/MW/SW ontvangen. Zou graag een radio hebben waar ik ook DAB+ mee kan ontvangen, maar ik heb die nog niet gevonden. Die zogenaamde 'meer mogelijkheden' bied zo'n radio voor mij dus niet. Maar kan het mis hebben. Iemand die een FM/LW/MW/SW/DAB+ radio kent?
density1

Re: Radiotoestel

Bericht door density1 »

Nee, wel in combinatie met internetradio maar niet met alle banden zeg maar.
big T

Bericht door big T »

Ja mooie uitspraak, maar de kwaliteit van de koffer radio DAB is vaak zo belabberd slecht, dat je dit niet als een serieuze vervanging kunt overwegen.
Ik heb er nog geen gevonden en zeker niet een die zoals TS het ook vraagt.
RadioSjoerd

Bericht door RadioSjoerd »

WinnaarRadioring2023 schreef: 10 jun 2021 22:34 In dit artikel van radio.nl stond een wat opmerkelijke uitspraak van Jurre Bosman, de radiobaas van de NPO.

http://radio.nl/823367/jurre-bosman-npo ... -enorm-aan
De radiobaas van de NPO vraagt zich af of het niet eens tijd is voor een gedragsverandering. “Mensen zijn vaak wel gewend om eens in de zoveel jaar een nieuwe telefoon te kopen en een radio moet soms wel 40 jaar meegaan. Maar ik denk dat je daarvan ook moet zeggen ‘Ik koop eens een nieuwe met meer mogelijkheden’.”
Op mijn radio kan ik FM/LW/MW/SW ontvangen. Zou graag een radio hebben waar ik ook DAB+ mee kan ontvangen, maar ik heb die nog niet gevonden. Die zogenaamde 'meer mogelijkheden' bied zo'n radio voor mij dus niet. Maar kan het mis hebben. Iemand die een FM/LW/MW/SW/DAB+ radio kent?
Voor op 't werk op kantoor heb ik een kleine radio van Denver staan, waar zowel FM/DAB als Bluetooth en Aux op zit. De FM-ontvangst is met een beetje priegelen met de antenne prima, maar DAB laat wat mij betreft te wensen over. Dit kan 'm aan verschillende dingen liggen, aan bijvoorbeeld het toestel of de dikke muren van dit pand, maar de overstap is daardoor nog niet gemaakt.

Om op de vergelijking met de mobiele telefoons in te zoomen; intussen zijn we aan 5G toe, bij DAB is DAB+ het hoogst haalbare en FM blijft ook gewoon in vol ornaat bestaan (waar er in de telefoniemarkt al sprake is dat 3G is afgeschaald/uitgeschakeld). De vergelijking gaat dus niet helemaal op, omdat je een netwerk hebt dat nog doorontwikkeld moet worden voor goede dekking en er twee separate netwerken bestaan.
density1

Bericht door density1 »

Ik vind het hoogst opmerkelijk dat bijna alle DAB toestellen uit 'maar liefst' 1 speaker bestaat. De kwaliteit is al beroerd en dan ook nog eens in mono? Nee dank u.
progmog

Bericht door progmog »

density1 schreef: 11 jun 2021 10:55 Ik vind het hoogst opmerkelijk dat bijna alle DAB toestellen uit 'maar liefst' 1 speaker bestaat. De kwaliteit is al beroerd en dan ook nog eens in mono? Nee dank u.

Genoeg DAB's met stereo speakers.
castmember

Bericht door castmember »

density1 schreef: 11 jun 2021 10:55Ik vind het hoogst opmerkelijk dat bijna alle DAB toestellen uit 'maar liefst' 1 speaker bestaat. De kwaliteit is al beroerd en dan ook nog eens in mono? Nee dank u.
Waarschijnlijk had die belabberde kwaliteit waar je het over hebt in een stereo apparaat helemaal opgevallen.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
density1

Bericht door density1 »

progmog schreef: 11 jun 2021 11:09
density1 schreef: 11 jun 2021 10:55 Ik vind het hoogst opmerkelijk dat bijna alle DAB toestellen uit 'maar liefst' 1 speaker bestaat. De kwaliteit is al beroerd en dan ook nog eens in mono? Nee dank u.

Genoeg DAB's met stereo speakers.
De eerste speakers zijn al mono die ik op deze website zie.
density1

Bericht door density1 »

castmember schreef: 11 jun 2021 11:14
density1 schreef: 11 jun 2021 10:55Ik vind het hoogst opmerkelijk dat bijna alle DAB toestellen uit 'maar liefst' 1 speaker bestaat. De kwaliteit is al beroerd en dan ook nog eens in mono? Nee dank u.
Waarschijnlijk had die belabberde kwaliteit waar je het over hebt in een stereo apparaat helemaal opgevallen.
Dan is er blijkbaar een reden voor waarom ze mono zijn.
fdboer

Bericht door fdboer »

Nog geen 10 berichten en de DAB+ 'bashing' is alweer begonnen ...

Om ontopic te zijn, ik denk niet dat je een toestel als geschetst zult vinden. De meeste DAB+ radio's zijn gebouwd rond standaard modulen en die hebben geen LW en SW. Daarnaast, bijna niemand die daar nog om vraagt dus waarom modellen er voor uitbrengen?
Romeo

Bericht door Romeo »

Ik heb een FM-DAB+ radio en DAB+ doet het in huis gewoon ronduit kut, ontvangst alleen bij een raam en als iemand in de buurt komt valt alles al uit

En door streaming gebruik ik zowel thuis als buiten de NPO App en 4G, of kijk het via NPO Start op mn tv en laptop

DAB+ gaat floppen
Romeo

Bericht door Romeo »

fdboer schreef: 11 jun 2021 12:02 Nog geen 10 berichten en de DAB+ 'bashing' is alweer begonnen ...
Wat wordt er gebashed? DAB+ ontvangst is gewoon niet goed. Er is geen urgentie ook, of je hebt FM of je hebt streaming via wifi of 4g en straks 5g

Veel telefoons hebben FM, allemaal hebben ze 4G (mogelijkheid)
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Romeo schreef: 11 jun 2021 14:12
fdboer schreef: 11 jun 2021 12:02 Nog geen 10 berichten en de DAB+ 'bashing' is alweer begonnen ...
Wat wordt er gebashed? DAB+ ontvangst is gewoon niet goed. Er is geen urgentie ook, of je hebt FM of je hebt streaming via wifi of 4g en straks 5g

De meest populaire telefoon de IPhone heeft geen radio.
DAB+ ontvangst is prima met een goede ontvanger. Helaas zijn er veel troep ontvangers en is dab + niet altijd bruikbaar binnenshuis wegens te dikke isolatie.

Onderweg heb ik in mijn gloednieuwe auto nergens last van en zelfs sync schakelen met Fm
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Romeo schreef: 11 jun 2021 14:12

Dab is prima, ligt aan je radio.

Heb meerdere dezelfde ontvangers. De eerste modellen waren inderdaad slecht in ontvangst en alleen bij het raam. De nieuwere modellen hebben overal goed ontvangst.
Romeo

Bericht door Romeo »

Dan nog blijft de vraag wat de urgentie is voor de consument om een DAB + transistor te kopen

Het zit standaard in nieuwe auto's, prima

Voor mensen onderweg, wandelen, fietsen, oudere autos is er FM en 4G streaming, wat weinig data verbruikt
Voor mensen thuis is er streaming via wifi of via de tv of als je genoeg data hebt alsnog via 4G

Gewoon via je telefoon of tablet naar je boxen streamen en klaar

De NPO apps zijn perfect, ze ontvangen, je kunt terugluisteren, je kunt kijken en de studio appen, who needs a DAB+ radio
Plaats reactie