Regels sluikreclame/sponsored content in radioprogramma

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Vanlunteren

Regels sluikreclame/sponsored content in radioprogramma

Bericht door Vanlunteren »

Goedemiddag radioforummers :D ,

Even heb ik een account aangemaakt omdat ik voor de Universiteit van Amsterdam een scriptie aan het schrijven ben en het volgende helder moet hebben:

Wanneer een radioprogramma een actie of weggeefactie heeft tijdens het programma wordt naar mijn weten altijd kenbaar gemaakt dat 'deze prijs mede mogelijk is gemaakt door'.
Aannemen doe ik dat het tijdens een programma volgens de richtlijnen noodzakelijk is, kenbaar te maken dat een onderdeel wordt gesponsord. Kan iemand mij wellicht vertellen hoe dit precies zit?

Is het zo dat dit volgens de wet verplicht is (zoals het nu op Instagram bijvoorbeeld ook het geval is)?

mvg,

Milan
Herman ven Schippers

Re: Regels sluikreclame/sponsored content in radioprogramma

Bericht door Herman ven Schippers »

Volgens mij wel, omdat dit soort acties (in mijn geheugen) altijd zenderbreed worden gedragen. Het is niet zo dat Edwin Evers na een plaat opeens zei: 'Je hoorde Avicii op 538, zo meteen de nieuwste van Adele, die ontzettend lekker is met een flesje Yakult.' Misschien dat dit soort dingen ooit zijn gebeurt hoor, maar mij zegt het zo niks.
Vanlunteren

Ha dank voor je reactie.

Het gaat met name om branded/sponsored content tijdens een programma; bv aan prijsactie omdat je slechte cadeaus heb gehad voor kerst waarbij je middels De Coen en Sander show een bon kan winnen van bv Bol.com voor wel leuke cadeaus en dat ze dan vermelden dat deze prijs mede mogelijk wordt gemaakt door Bol.com

Bijvoorbeeld een fragment als deze; waarbij ze het er expliciet bij benoemen.

https://www50.zippyshare.com/v/GX5MQfkk/file.html
rond de 35 sec
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanlunteren schreef: 01 mei 2021 19:11 Ha dank voor je reactie.

Het gaat met name om branded/sponsored content tijdens een programma; bv aan prijsactie omdat je slechte cadeaus heb gehad voor kerst waarbij je middels De Coen en Sander show een bon kan winnen van bv Bol.com voor wel leuke cadeaus en dat ze dan vermelden dat deze prijs mede mogelijk wordt gemaakt door Bol.com

rond de 35 sec
Al contact gehad met de stations zelf ?

Verdiep je ook eens in de Mediawet die te vinden is op www.cvdm.nl
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Vanlunteren schreef: 01 mei 2021 19:11 Ha dank voor je reactie.

rond de 35 sec
'Deze prijs word je aangeboden door' is puur om het zinvol te maken voor degene die het sponsor. Dat mag 1x en verder niet wervend zijn.

Jij doelt op zaken waarbij misschien niet duidelijk is dat men je (ongemerkt) probeert te beïnvloeden om iets met het product te doen/het te kopen/etc. Zoals product placement in tv-series (zeer nadrukkelijk met een Coca Cola aan de bar van de Rozenboom zitten genieten ofzo) of een zogenaamde review op social media door een 'influencer'. Puur noemen dat de gegeven prijs door Bol.com wordt gegeven is geen directe beïnvloeding. Daarbij het spelletje kan ook gespeeld worden zonder dat te noemen en dat verandert verder niks.

Wat voor scriptie maak je eigenlijk?
Vanlunteren

@pascal dankje! Ik heb het denk ik gevonden dan!

''Bij programma-aanbod waarin productplaatsing is opgenomen wordt ter informatie van het
publiek duidelijk vermeld dat het programma-aanbod voorzien is van productplaatsing. De
vermelding geschiedt op passende wijze en vindt plaats aan het begin en het einde van het
programma en eveneens aan het begin of het einde van de in het programma opgenomen
reclameboodschap of reclameboodschappen''

@Ingebruik

Een scriptie naar de effectiviteit van brand placement en commercials in de context van radio en een combinatie ervan (brand placement + commercial van zelfde merk tijdens het reclameblok).

Precies het klopt dat het om branded content gaat welke in de regel in redactionele content zit (programma) en dus niet voor iedere ontvanger als reclame duidelijk is. Vandaar dat op televisie er een keurmerk vaak staat bij een soap waarbij er cola wordt gedronken door de acteurs.

Volgens de mediawet moet het volgens mij dus ook voor radio gelden dat zoiets duidelijk moet worden gemaakt omdat het anders sluikreclame is; en dat is niet toegestaan

En het is inderdaad zinvol voor de sponsor doordat het wordt genoemd, echter dacht ik ook dat het misschien reglementair zou zijn. Vandaar mijn vraag. Wetgeving wordt nou niet per se heel duidelijk geschreven haha ;)
Orange

Bericht door Orange »

Ik vraag me wel af of een weggeefactie hetzelfde is als productplaatsing. Lijkt mij niet.

Bij weggeefacties wordt er volgens mij niet altijd vermeld wie de sponsor is. Althans, bijvoorbeeld bij concertkaarten hoor ik niet altijd dat het mogelijk gemaakt is door een partij. Het gebeurt dus denk ik soms wel en soms niet.

En er is ook nog een onderscheid tussen publiek en commercieel. Publiek mag geloof ik niet is weggeven dat ze zelf hebben gekregen. Als zij concertkaartjes willen weggeven, moeten ze die ook zelf inkopen. Is dacht ik wel een aanscherping van een paar jaar terug (nog niet zo lang).

En ik moet hierbij ook denken aan een vast item in de jaren '90 op Radio 538. Daar had Michael Pilarzyck iedere dag Sega Pirate Radio. Dat was een rubriek met nieuws over games en een deel van die rubriek had aan het begin en eind de reclamepingel. Dat is dus ook een variant die bestaat, maar hoor je tegenwoordig volgens mij niet meer. Nadeel daarvan is dat die tijd ook geldt als reclametijd en daar zit een maximum op per uur. En dat maximum verschilt ook weer tussen commercieel en publiek. En mag commercieel op ieder tijdstip en publiek alleen rond het nieuws van heel of evt. halfuur (alleen bij programmaonderbreking).
petoi

Bericht door petoi »

Orange schreef: 03 mei 2021 16:21
En er is ook nog een onderscheid tussen publiek en commercieel. Publiek mag geloof ik niet is weggeven dat ze zelf hebben gekregen. Als zij concertkaartjes willen weggeven, moeten ze die ook zelf inkopen. Is dacht ik wel een aanscherping van een paar jaar terug (nog niet zo lang).
Ik vind dat trouwens wel een achteruitgang qua promotie van cultuur. Ik was laatst wat oude MetMichiel uitzendingen terug te luisteren en naast CD's en DVD's die in die tijd bijna een standaard prijs waren. Was er vaak ook wel een kaartje voor een film(festival) of kunstbeursje of een ander muziekevenement maar dan niet de grote blockbusters en namen die je op de radio hoorde maar meestal kleine artiesten of die films die dan in de lokale dorpstheather lieten zien. Dingen waar zeker jongeren normaal geen geld voor zouden vrij maken maar als je er toch een kaartje voor hebt wel leuk zijn om mee te pakken.

Je merkt dat de publieken nu nog wel de grote evenementen doen (dan wel met weggeef acties dan wel met verslag ter plaatse) of zelf een evenement organiseren met bv 3FM exclusive, maar juist dat kleinschalig is weg.
Vanlunteren

Orange schreef: 03 mei 2021 16:21 Ik vraag me wel af of een weggeefactie hetzelfde is als productplaatsing. Lijkt mij niet.

Bij weggeefacties wordt er volgens mij niet altijd vermeld wie de sponsor is. Althans, bijvoorbeeld bij concertkaarten hoor ik niet altijd dat het mogelijk gemaakt is door een partij. Het gebeurt dus denk ik soms wel en soms niet.

En ik moet hierbij ook denken aan een vast item in de jaren '90 op Radio 538. Daar had Michael Pilarzyck iedere dag Sega Pirate Radio. Dat was een rubriek met nieuws over games en een deel van die rubriek had aan het begin en eind de reclamepingel. Dat is dus ook een variant die bestaat, maar hoor je tegenwoordig volgens mij niet meer. Nadeel daarvan is dat die tijd ook geldt als reclametijd en daar zit een maximum op per uur. En dat maximum verschilt ook weer tussen commercieel en publiek. En mag commercieel op ieder tijdstip en publiek alleen rond het nieuws van heel of evt. halfuur (alleen bij programmaonderbreking).
Ha, ja een weggeefactie is ook product plaatsing of merkplaatsing... wat in theorie overeenkomstig is 'The present research examines a frequently used form of radio brand placement known as brand giveaways'

Maar het benoemen van de sponsor tijdens de actie is dus niet altijd verplicht denk jij?
Vanlunteren

Vanlunteren schreef: 03 mei 2021 19:53
Orange schreef: 03 mei 2021 16:21 Ik vraag me wel af of een weggeefactie hetzelfde is als productplaatsing. Lijkt mij niet.

Ha, ja een weggeefactie is ook product plaatsing of merkplaatsing... wat in theorie overeenkomstig is 'The present research examines a frequently used form of radio brand placement known as brand giveaways' Te vinden in de volgende publicatie: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... -3-425-446

Maar het benoemen van de sponsor tijdens de actie is dus niet altijd verplicht denk jij?
Orange

Bericht door Orange »

Vanlunteren schreef: 03 mei 2021 19:53 Ha, ja een weggeefactie is ook product plaatsing of merkplaatsing... wat in theorie overeenkomstig is 'The present research examines a frequently used form of radio brand placement known as brand giveaways'
Wordt met 'radio brand placement' hetzelfde bedoeld als product plaatsing/product placing? Ik weet het niet hoor, maar zou iets anders kunnen zijn.
Vanlunteren schreef: 03 mei 2021 19:53 Maar het benoemen van de sponsor tijdens de actie is dus niet altijd verplicht denk jij?
Dat weet ik niet zeker. Volgens mij wordt er ook weleens iets weggegeven waarbij er geen sponsor wordt genoemd. Of dat dan gesponsord is, weet ik niet.
Vanlunteren

Jup, het is dan alleen in de context van radio. Product plaatsing is niets anders dan tegen betaling een product benoemen/belichten/benoemen/ gebruiken in massamedia. Wanneer een station dus wordt betaald door een merk om producten te incorporeren of weg te geven geldt dat als placement.

Aah dank voor je reactie, ik heb maar even wat stations gemailed ook voor de zekerheid!
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Orange schreef: 03 mei 2021 20:01
Vanlunteren schreef: 03 mei 2021 19:53 Ha, ja een weggeefactie is ook product plaatsing of merkplaatsing... wat in theorie overeenkomstig is 'The present research examines a frequently used form of radio brand placement known as brand giveaways'
Wordt met 'radio brand placement' hetzelfde bedoeld als product plaatsing/product placing? Ik weet het niet hoor, maar zou iets anders kunnen zijn.
Vanlunteren schreef: 03 mei 2021 19:53 Maar het benoemen van de sponsor tijdens de actie is dus niet altijd verplicht denk jij?
Dat weet ik niet zeker. Volgens mij wordt er ook weleens iets weggegeven waarbij er geen sponsor wordt genoemd. Of dat dan gesponsord is, weet ik niet.
Volgens mij:
Publiek: sponsoring is verboden, uitgezonderd live-verslagen van sportwedstrijden.
Reclame mag niet in programmaonderbrekingen, maar alleen 'tussen' programma's in. Waarbij het NOS Nieuws dus geen 'onderbreking' is, maar een apart programma. Daardoor ontstaat een overgang van het ene programma naar het andere en is reclame toegestaan.
Voor wat betreft weggeefacties moet de omroep die iets weggeeft dat zelf betalen, anders is het toch weer sponsoring (en dat mag niet).

De commerciële regels ken ik niet exact, maar ik dacht dat het ter informatie van het publiek verplicht is om de sponsor te noemen.
Orange

Bericht door Orange »

Zwarte Stoomboot schreef: 04 mei 2021 06:28 Publiek: sponsoring is verboden, uitgezonderd live-verslagen van sportwedstrijden.
Reclame mag niet in programmaonderbrekingen, maar alleen 'tussen' programma's in. Waarbij het NOS Nieuws dus geen 'onderbreking' is, maar een apart programma. Daardoor ontstaat een overgang van het ene programma naar het andere en is reclame toegestaan.
Hoe het juridisch genoemd wordt, weet ik niet, maar volgens mij tellen 'natuurlijke programmaonderbrekingen' ook. Op die manier lukt het ook om tijdens een hele lange sportuitzending op televisie toch tussendoor reclame uit te zenden. Bijvoorbeeld bij voetbal is de onderbreking tussen de eerste helft en de analyse en vervolgens de tweede helft voldoende om tussendoor reclame uit te zenden. Bij radio ook, want als je op het halve uur nieuws uitzendt, mag je daarvoor bijvoorbeeld ook een reclameblok uitzenden. Ik noem dat niet iets 'tussen programma's in'.
Vanlunteren

Ha ik ben er uit! -+dance Heb het commissariaat voor de media gebeld en uitleg gekregen.

Het kenbaar maken van brand placement is noodzakelijk; voor commerciële omroepen, bij de publieke omroep is het in z'n geheel niet toegestaan om aan brand placement te doen.

Er kan op twee mogelijke manieren kenbaar worden gemaakt dat er sponsored content in een programma zit:

1. Tijdens het items zelf; vermeld door de radiomaker (zoals in het audiofragment dat ik heb bijgevoegd eerder)

2. Tussen het programma en het commercialblok in; als een infomercial: dit programma wordt gesponsord door (Hier kiest de meerderheid voor is mij verteld)

Dank voor jullie hulp!
Plaats reactie