Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Herman ven Schippers »

Ingebruik schreef: 25 okt 2021 13:11
jessica schreef: 25 okt 2021 01:20 Gijs had gewoon naar de zondag gekund. Dan had platenpaleis kunnen blijven zitten. Ik snap deze omroeppolitiek niet.
Want Gijs is een rekwisiet dat je uit de kast pakt en neerzet waar je wil?

Los van of de wijzigingen nou handig/slim/een verbetering zijn of hoe ze precies tot stand zijn gekomen, mij valt altijd op dat men hier van mening is dat je als zender (werkgever) prima iedereen overal neer kunt zetten waar je maar wil, net hoe het uitkomt. Late avond, ochtend, middag, weekend, maakt allemaal niks uit.
Er wordt echter volledig voorbij gegaan aan de wensen, voorkeuren, doelen (daar zijn ze weer) en (privé) mogelijkheden van de betreffende DJ's zelf. Nog los van gesloten contracten met bijbehorende werktijden en uren. Frappant vind ik dat altijd, zo gaat dat op je eigen werk toch ook niet?
Je zult er nog versteld van staan in hoeveel sectoren dit wel zo gaat, zoals bijvoorbeeld de zorg. Dat draait gewoon 24 uur door, ook op feestdagen. Dus ja, zo gaat dat op je eigen werk ook.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Herman ven Schippers schreef: 25 okt 2021 16:22 Je zult er nog versteld van staan in hoeveel sectoren dit wel zo gaat, zoals bijvoorbeeld de zorg. Dat draait gewoon 24 uur door, ook op feestdagen. Dus ja, zo gaat dat op je eigen werk ook.
In de zorg is inmiddels op veel plekken "zelfroosteren" ingevoerd. Dus ja, daar hebben mensen zelf invloed op werktijden.

Natuurlijk is voorkeur van dj's ook een aspect.
Rock 'n roll is better than music!
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Herman ven Schippers schreef: 25 okt 2021 16:22
jessica schreef: 25 okt 2021 01:20 Gijs had gewoon naar de zondag gekund. Dan had platenpaleis kunnen blijven zitten. Ik snap deze omroeppolitiek niet.

Los van of de wijzigingen nou handig/slim/een verbetering zijn of hoe ze precies tot stand zijn gekomen, mij valt altijd op dat men hier van mening is dat je als zender (werkgever) prima iedereen overal neer kunt zetten waar je maar wil, net hoe het uitkomt. Late avond, ochtend, middag, weekend, maakt allemaal niks uit.
Er wordt echter volledig voorbij gegaan aan de wensen, voorkeuren, doelen (daar zijn ze weer) en (privé) mogelijkheden van de betreffende DJ's zelf. Nog los van gesloten contracten met bijbehorende werktijden en uren. Frappant vind ik dat altijd, zo gaat dat op je eigen werk toch ook niet?
Je zult er nog versteld van staan in hoeveel sectoren dit wel zo gaat, zoals bijvoorbeeld de zorg. Dat draait gewoon 24 uur door, ook op feestdagen. Dus ja, zo gaat dat op je eigen werk ook.
Dat is natuurlijk geen vergelijking. Dat is een kenmerk van de zorg, 24/7, wisselende diensten. Dat weet je als je er aan begint. Dat staat in je cao, in je contract, etc.
StefanT

Bericht door StefanT »

Bij radio 2 werkt het anders. Als ik me niet vergis zit het zo:

De NPO bepaalt, die is geen werkgever, die moet 24/7 invullen
De omroepen hebben recht op een bepaald aantal uren en zijn de werkgevers
De DJs zijn de werknemers en moeten zowel hun omroep representeren als naar het NPO beleid luisteren

De werknemers hebben dus het minst in te brengen. Ze kunnen wel met hun omroep inschrijven op blokken en hoe succesvoller het programma des te meer kans je maakt er terecht te komen
MFM

Bericht door MFM »

Oortjes schreef: 24 okt 2021 15:32
MFM schreef: 24 okt 2021 13:41 Dat klopt. Maar juist het in beweging brengen van de enorm grote groep fans, het creëren van een saamhorigheid in het t2000 cafe, heel de week aandacht voor de luisteraar met de “speciale herinneringen aan een liedje”, radio, tv, socials die er niet over ophouden.
Dat is dus iets wat de commerciële omroep pas doet wanneer het verdienmodel hun aanstaat.
Ik weet niet of dat anders is dan bijvoorbeeld bij een rete commerciële formule 1 in Nederland.

Volgens mij brengt het geen mensen of bevolkingsgroepen samen die anders niet samen komen. De Top 2000 is behoorlijk monocultureel, om het anders te formuleren. Wat is de meerwaarde dan nog van die gepretenteerde saamhorigheid?
Als je het zo bekijkt dan is de meerwaarde vooral dat men alleen al in het t2000 cafe kan turven welke leeftijden, culturen en andere statistiek wel belangrijke doelgroepjes die je normaal niet zo snel tegenkomt een verbinding met publieke radio hebben.

De gepretendeerde saamhorigheid, zelfde als bv met de succesvolle edities van het glazen huis, had als meerwaarde dat er aan het einde van het jaar een palet aan verschillende doelgroepen op hetzelfde feestje af kwamen. Zonder geruzie, getouwtrek, issues.
Dan spreekt men bij de PO over verbroedering enzo.

Verder ook geen idee waarom iets monocultureel zou moeten zijn als juist blijkt dat veel verschillende soorten mensen met verschillende idealen en leefwijzen in 1 opzicht met elkaar overeenkomen.
Dan is uit eten gaan ook monocultureel omdat iedereen dat doet? Of tv kijken? Of is het juist de verbroedering dat iedereen, ondanks achtergrond, op dat moment voor dezelfde maaltijd of zelfde tv programma kiest?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

MFM schreef: 26 okt 2021 11:13 Als je het zo bekijkt dan is de meerwaarde vooral dat men alleen al in het t2000 cafe kan turven welke leeftijden, culturen en andere statistiek wel belangrijke doelgroepjes die je normaal niet zo snel tegenkomt een verbinding met publieke radio hebben.
Als je gaat turven, zal er weinig variatie geturft worden.
Herman ven Schippers

Ingebruik schreef: 25 okt 2021 19:28

Dat is natuurlijk geen vergelijking. Dat is een kenmerk van de zorg, 24/7, wisselende diensten. Dat weet je als je er aan begint. Dat staat in je cao, in je contract, etc.
Live radio is toch ook geen 09:00-17:00 baan? Dat weet je ook voordat je er aan begint.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Herman ven Schippers schreef: 26 okt 2021 20:12

Live radio is toch ook geen 09:00-17:00 baan? Dat weet je ook voordat je er aan begint.
Waarom niet, ligt helemaal aan wat de contractuele afspraken zijn.

Je vergelijk gaat mank op het feit dat de aard van werken in de zorg de onregelmatigheid is. Dat is er altijd en dat weet je als je er aan begint. Dat is het in het geval van een DJ niet.

Ik zeg niet dat er niks (contractueel) mogelijk is, maar hier wordt iedere DJ rustig 4x per jaar verschoven naar alle hoeken van het uitzendschema, als een soort pion. En dat gaat natuurlijk niet zomaar, er is helemaal geen 'vrijbrief' voor zulke dingen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ingebruik schreef: 26 okt 2021 21:18

Je vergelijk gaat mank op het feit dat de aard van werken in de zorg de onregelmatigheid is. Dat is er altijd en dat weet je als je er aan begint. Dat is het in het geval van een DJ niet.

Ik zeg niet dat er niks (contractueel) mogelijk is, maar hier wordt iedere DJ rustig 4x per jaar verschoven naar alle hoeken van het uitzendschema, als een soort pion. En dat gaat natuurlijk niet zomaar, er is helemaal geen 'vrijbrief' voor zulke dingen.
Dan kunnen de wensprogrammeringen ook meteen de ijskast in. Wat is dit nu weer voor een discussie. Nu vind ik ook niet alle voorstellen en ideeen reeel, maar om er zo serieus op in te gaan vind ik wel weer de andere kant van het spectrum.
MFM

Bericht door MFM »

Oortjes schreef: 26 okt 2021 18:12
MFM schreef: 26 okt 2021 11:13 Als je het zo bekijkt dan is de meerwaarde vooral dat men alleen al in het t2000 cafe kan turven welke leeftijden, culturen en andere statistiek wel belangrijke doelgroepjes die je normaal niet zo snel tegenkomt een verbinding met publieke radio hebben.
Als je gaat turven, zal er weinig variatie geturft worden.

Dat valt reuze mee! Heb er supernichterige homostellen in de rij zien staan. Opa en oma die hun kleindochter mee hadden, yuppie achtingen ouderen, influencers die vanuit de lobby een livestream probeerden, arbeiders, wat allochtoons vrienden, familie uit Bali en dan nog een verdwaald gezin met twee kinderen die totaal niets met radio hadden maar het feestje prima konden waarderen (mijn kinderen :D ). Als dat geen variatie is in 30 minuten wachtrij.
Herman ven Schippers

Henkjan2016 schreef: 26 okt 2021 21:32

Dan kunnen de wensprogrammeringen ook meteen de ijskast in. Wat is dit nu weer voor een discussie. Nu vind ik ook niet alle voorstellen en ideeen reeel, maar om er zo serieus op in te gaan vind ik wel weer de andere kant van het spectrum.
Hahaha, exact.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Herman ven Schippers schreef: 27 okt 2021 12:01
Henkjan2016 schreef: 26 okt 2021 21:32

Hahaha, exact.
Hahahaha, sorry voor mijn poging een serieuze en inhoudelijke bijdrage aan dit forum te leveren. Ik zal het niet meer doen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Een wensprogrammering is voor de fun, om te discussiëren over wat voor programmaschema goed opgebouwd is en past in een bepaald format.

Een daadwerkelijke wijziging op een radiostation, zitten uiteraard allerlei praktische elementen in die misschien niet helemaal perfect in het schema passen.

Volgens mij zijn dat andere discussies.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Oortjes schreef: 27 okt 2021 17:01 Een wensprogrammering is voor de fun, om te discussiëren over wat voor programmaschema goed opgebouwd is en past in een bepaald format.

Een daadwerkelijke wijziging op een radiostation, zitten uiteraard allerlei praktische elementen in die misschien niet helemaal perfect in het schema passen.

Volgens mij zijn dat andere discussies.
En zo kun je alles platredeneren en houdt je geen mogelijkheden meer over. Ik zie er geen verschil tussen, maar een ander blijkbaar wel. Helemaal goed.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

jessica schreef: 22 okt 2021 17:07
Noordzee schreef: 22 okt 2021 16:48 Om even terug te komen op de vraag van dit topic:

De muziekkeuze is momenteel een beetje het probleem. Ik merk bij mezelf dat een overdaad aan Nederlands product nu niet garant staat voor de meest fijne muziek. De laatste maand heb ik heel veel naar Radio Caroline geluisterd en de muziekkeuze daar bevalt me beter.
Verder valt het me op dat er wordt geteerd op het succes van de Top 2000. Heel veel platen uit de Top 2000 worden ook in de rest van het jaar geregeld gedraaid. Terwijl veel artiesten ook genoeg andere leuke nummers hebben uitgebracht.
Tenslotte lopen veel items al best lang in de programma's. Het zou geen kwaad kunnen om eens wat nieuwe spelletjes te bedenken. En Jeroen Kijk inde Vegte zou best wel eens kunnen stoppen als sidekick van JW. Laat hem gewoon lekker weer vaste invaller van de diverse programma's zijn tijdens de vakanties van de vaste DJ's.
Radio Caroline is sowieso een fijne zender om af en toe naar te luisteren. Dan hoor je heel veel muziek die je in Nederland niet of nooit meer hoort.
Een overdaad aan Nederlands product doet het voor mij ook niet. Ik vind Radio2 een beetje gezapig momenteel. Je kan er prima naar luisteren. Maar als je een paar dagen niet luistert mis je ook niet veel. Ik luisterde meestal de speciale programma's Vinyl Friday. Platenpaleis en One Night Stenders. Nu ik me zo bedenk vooral een vrijdag luisteraar dus! Nu is Stenders weg. Vinyl Friday naar donderdag. Weer gemist en Platenpaleis naar zondag. Op die tijd ook nog nooit gehoord. Voor Annemieke of Gijs luister ik niet. Dus Radio2 daar luister ik zelf ook veel minder naar nu.

Beetje verandering in items, wat spannendere muziek en misschien hier en daar nog iets anders programmeren want de nieuwe programmering is weer een soort handjeklap voor omroepen geweest. Niet wat is het beste voor de zender. Maar iedere omroep een beetje zijn zin geven.
Gezapig is een prima omschrijving. Maar ook vrij eentonig op den duur. En ja, de oude vrijdagavond was ook mijn favoriet.

Ik ben nu zoekende, Radio 2 staat nog wel geregeld aan in de auto, maar hier thuis luister ik nu vaak naar Mi Amigo (weekend ) en Caroline (doordeweeks). En soms naar Kink of Arrow Classic Rock.
Plaats reactie