Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Phoenix »

StefanT schreef: 23 okt 2021 21:22
Phoenix schreef: 23 okt 2021 21:13 Opnieuw is de relevantie van Radio 2 niet bewezen.
Als je de best beluisterde zender van Nederland bent gedurende 10 van de 12 maanden, is vertier, verstrooing en verdieping brengen dan niet relevant?

Nu is de verdieping er niet veel meer, want het moet meer musicdriven, maar al met al, als zoveel mensen plezier er van hebben. Maar het mag net als de BBC reclameloos. Geldt ook voor NPO tv wat mij betreft
Hier bedoel ik relevantie in de zin dat Radio 2 als publieke zender in de lucht moet worden gehouden, omdat het iets zou brengen dat niet door commerciële zenders gebracht zou worden. Vaak wordt hier gesuggereerd dat Radio 2 een bepaalde publieke taak vervult en iets wezenlijks toevoegt. Ik hoor toch vooral een publieke zender met een commercieel format. Het enige ‘publieke’ aan Radio 2 is Spijkers met Koppen. De rest is totaal overbodig op een publieke radiozender.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Maar de zenders die het meest “publiek” in het breedste zin van het woord zijn zijn Radio 1 en 4. 2, 3 en 5 zenden imo dezelfde playlist uit als Sky,538,Q Radio 10 en Veronica. Maar dan de vraag over wat publiek is qua maatschappelijke betrokkenheid kun je je afvragen of het bedrijfsleven (lees: de commercielen) daar aan onder doet (zie het succes van Kink). Qmusic doet ook iets publieks: De nummer 1 van Nederland die vertiert met thematische lijsten en Bruto geldprijzen weggeeft aan mensen die dat wel kunnen gebruiken. Zo zie je maar dat een Publieke taak op verschillende manieren bestaat en geinterpeteerd kan worden. Om terug te komen op Radio 2: De playlist is retecoercieel maar heeft diverse liefdadigheidsacties, de saamhorige (in mijn optiek nutteloze) Top 2000 en idd het geliefde Spijkers met Koppen. Ook de Verukkelijke 15 wijkt wel degelijk af van de reguliere playlist.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 23 okt 2021 21:13
Janno schreef: 23 okt 2021 16:24 Zo zie je maar weer hoe je persoonlijke voorkeur je mening beïnvloedt.
Dit inzicht zouden meer forumleden mogen hebben :-)
Zelfreflectie is my middle name ;-)
Oortjes

Bericht door Oortjes »

StefanT schreef: 23 okt 2021 19:49 Maar hoor jij of een programma van de EO is, van BNNVara of de AvroTRos?
Nee, daar moeten we dus vanaf. Die fusiegedrochten moeten weer uit elkaar. Zendercoördinatoren over de omroepen heen mogen weg van mij. Dat leidt alleen maar tot zouteloze eenheidsworst. Laat iedere omroep met voldoende leden een eigen zender vullen, met door leden goedgekeurde clausules. Dan kan de TROS Sterren.nl brengen, de AVRO een klassieke zender, BNN jongerenradio, MAX ouderenradio, de EO het evangelie, de VARA progressieve muziek en meningen, etc. etc.
Rock 'n roll is better than music!
StefanT

Bericht door StefanT »

Ik denk dat niemand zit te wachten dat je van alternatief naar de muzikale fruitmand naar muziekfeestophetplein gaat zoals vroeger. Radio2 is een muziekzender die 1 lijn heeft, de Top2000 lijn, dat merk je ook aan de albumversies die gedurende het jaar worden gedraaid
Kar

Bericht door Kar »

Radio 2 zal na de top 2000 weer marktleider zijn, de programmering wordt aangepakt en dan is het afwachten of ze Q en 10 van zich af kunnen houden.
Dat de publieke omroep een gedrocht is door alle omroepen is duidelijk, maar zo werkt het Nederlandse bestel helaas.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

StefanT schreef: 24 okt 2021 10:24 Ik denk dat niemand zit te wachten dat je van alternatief naar de muzikale fruitmand naar muziekfeestophetplein gaat zoals vroeger.
En er is dan ook niemand die daarvoor pleit.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

StefanT schreef: 24 okt 2021 10:24 Radio2 is een muziekzender die 1 lijn heeft, de Top2000 lijn, dat merk je ook aan de albumversies die gedurende het jaar worden gedraaid
Behalve tijdens de top 2000 zelf, dan worden ze niet gedraaid.
Henkjan2016

StefanT schreef: 24 okt 2021 10:24 Ik denk dat niemand zit te wachten dat je van alternatief naar de muzikale fruitmand naar muziekfeestophetplein gaat zoals vroeger.
Radio 5 doet dat nog steeds, en die zijn de laatste jaren fors gestegen. Dus vroeger is nu en het wordt nu blijkbaar nog steeds gewaardeerd.
Henkjan2016

Kar schreef: 24 okt 2021 10:55 Radio 2 zal na de top 2000 weer marktleider zijn, de programmering wordt aangepakt en dan is het afwachten of ze Q en 10 van zich af kunnen houden.
Dat de publieke omroep een gedrocht is door alle omroepen is duidelijk, maar zo werkt het Nederlandse bestel helaas.
De laatste keer vond ik de nieuwe programmering nou niet echt een vooruitgang overigens.
StefanT

Bericht door StefanT »

Henkjan2016 schreef: 24 okt 2021 11:12

De afgelopen keer zeker wel, toen zijn ze begonnen met de albumversies
Vandaar dat het zes uur eerder begon
Oortjes

Bericht door Oortjes »

StefanT schreef: 24 okt 2021 10:24 Ik denk dat niemand zit te wachten dat je van alternatief naar de muzikale fruitmand naar muziekfeestophetplein gaat zoals vroeger. Radio2 is een muziekzender die 1 lijn heeft, de Top2000 lijn, dat merk je ook aan de albumversies die gedurende het jaar worden gedraaid
Nee, dat is zeker. Niemand zal terug willen naar de publieke radio van de jaren '70 en' 80. Dat ontstaat ook niet met een zender per omroep.
Kar schreef: 24 okt 2021 10:55 Radio 2 zal na de top 2000 weer marktleider zijn, de programmering wordt aangepakt en dan is het afwachten of ze Q en 10 van zich af kunnen houden.
Dat is inderdaad het commerciële gevecht op het moment. De publieke omroep is een gedrocht geworden door de politiek. Dat kan anders, met behoud van uniciteit en ledenparticipatie.
StefanT

Bericht door StefanT »

Oortjes schreef: 24 okt 2021 11:43
Nee, dat is zeker. Niemand zal terug willen naar de publieke radio van de jaren '70 en' 80. Dat ontstaat ook niet met een zender per omroep.
Ik denk dat ook niemand zit te wachten op 24/7 Muzikale Fruitmand, 24/7 V15, 24/7 Feest op het Plein, 24.7 Ronflonflon
Ik chargeer het natuurlijk, maar de massa waaronder ik vind de gemene deler wel fijn. De vraag is, wat is de gemene deler die Q nu groter maakt dan 2
Henkjan2016

StefanT schreef: 24 okt 2021 11:31
Henkjan2016 schreef: 24 okt 2021 11:12

De afgelopen keer zeker wel, toen zijn ze begonnen met de albumversies
Vandaar dat het zes uur eerder begon
Dan heb je niet goed geluisterd en zeker de discussie hier niet gevolgd. Albumtracks was een erge wassen neus. Het leek meer op 6 uur langere reclamevrij.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

StefanT schreef: 24 okt 2021 11:50 Ik denk dat ook niemand zit te wachten op 24/7 Muzikale Fruitmand, 24/7 V15, 24/7 Feest op het Plein, 24.7 Ronflonflon
Ik chargeer het natuurlijk, maar de massa waaronder ik vind de gemene deler wel fijn. De vraag is, wat is de gemene deler die Q nu groter maakt dan 2
Je chargeert niet, je maakt een karikatuur van omroepen. Deze zijn echt wel in staat een 24/7 aantrekkelijk programma voor de eigen doelgroep te maken.

Die gemene deler is commercieel prima. Luister daar naar, als je dat wil. Publieke meerwaarde heeft het niet.
Plaats reactie