Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Phoenix »

Henkjan2016 schreef: 23 okt 2021 12:24
Echtwel schreef: 23 okt 2021 11:47 2 en 3 samen smelten en 1 van de twee opheffen is de beste optie
Radio 2 opheffen, is gewoon een commerciële zender die niets toevoegt aan het radiolandschap.

Ze kunnen de naam beter veranderen in ‘zeer beperkte Top 2000-radio’. DJs weg en je hebt een non-stop-zender met een zeer beperkte playlist.
Daarmee voorkomt Radio 2 wel het 3FM scenario en is de vraag van dit topic beantwoord :-)
Ooit was het ‘not done’ om voor opheffen te pleiten, want dan kreeg je argumenten dat Radio 2 wel iets toevoegt en publieke relevantie heeft om de oren. Nu merk ik dat grote(re) criticasters van destijds ook om zijn.
Ik heb Radio 2 (en 3FM) altijd al publieke zenders met een commercieel format gevonden en daardoor overbodig. Gelukkig is dat niet langer vloeken in de kerk op dit forum.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Eens Phoenix. Als ik een paar jaar geleden postte dat Radio 2 het commercieel goed doet, of een voorstel voor een NPO zonder Radio 2 deed, had ik garantie op heel veel weerwoord. Ik heb daar nimmer een goed argument in gezien en vind het goed te zien dat relatief nieuwe leden als Henkjan2016 hetzelfde zien.

Ik blijf erbij:
- Enkel een landelijk te ontvangen publieke nieuws- en actualiteitenzender, verzorgd door de NOS, op FM en DAB+ zolang FM relevant is.
- Daarnaast voor iedere omroepvereniging met voldoende leden een eigen geclausuleerde radiozender (op DAB+)
- Volledige vrijheid aan commerciële zenders, met uitzendcapaciteit voor de hoogste bieder, regionale kavels die gecombineerd mogen worden tot landelijk netwerk, maximaal drie zenders per omroeporganisatie
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 23 okt 2021 16:00
Henkjan2016 schreef: 23 okt 2021 12:24
Echtwel schreef: 23 okt 2021 11:47 2 en 3 samen smelten en 1 van de twee opheffen is de beste optie
Radio 2 opheffen, is gewoon een commerciële zender die niets toevoegt aan het radiolandschap.

Ze kunnen de naam beter veranderen in ‘zeer beperkte Top 2000-radio’. DJs weg en je hebt een non-stop-zender met een zeer beperkte playlist.
Daarmee voorkomt Radio 2 wel het 3FM scenario en is de vraag van dit topic beantwoord :-)
Ooit was het ‘not done’ om voor opheffen te pleiten, want dan kreeg je argumenten dat Radio 2 wel iets toevoegt en publieke relevantie heeft om de oren. Nu merk ik dat grote(re) criticasters van destijds ook om zijn.
Ik heb Radio 2 (en 3FM) altijd al publieke zenders met een commercieel format gevonden en daardoor overbodig. Gelukkig is dat niet langer vloeken in de kerk op dit forum.
Als jarenlang (voormalig) radio 2-luisteraar ben ik ook altijd van mening geweest dat de zender iets toevoegde. Zo zie je maar weer hoe je persoonlijke voorkeur je mening beïnvloedt. Inmiddels is het voortbestaan van radio 2 voor mij ook niet meer vanzelfsprekend. Iemand heeft hier eens een voorbeeld geplaatst hoe de publieke omroep eigenlijk niet meer dan vier zenders nodig heeft, te weten: info (radio 1), oldies/easy listening (radio 5), klassiek (radio 4) en een brede popzender (combi radio 2 en 3fm). Ik kon me daar wel in vinden.
Pot

Bericht door Pot »

Janno schreef: 23 okt 2021 16:24
Als jarenlang (voormalig) radio 2-luisteraar ben ik ook altijd van mening geweest dat de zender iets toevoegde. Zo zie je maar weer hoe je persoonlijke voorkeur je mening beïnvloedt. Inmiddels is het voortbestaan van radio 2 voor mij ook niet meer vanzelfsprekend.
Waarom voegde Radio 2 volgens jou eerder wel wat toe en nu niet? Hoewel er bijna niks meer over is van het Radio 2 van acht jaar geleden, vind ik niet dat de zender nu minder toevoegd.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Ik zal er geen traan om laten als Radio 2 en 3FM opgedoekt zouden worden. Vroeger stond ik daar nog anders in maar ook ik ben wel om ja en wat rechtser geworden als het hier om gaat. Het is te commercieel, te megalomaan kijk maar naar de Top 2000 en het hele circus daaromtrent. Leuk om af en toe te horen, maar waarom kan dat niet naar Radio 5 want je hoort nog steeds veel muziek die je nu op Radio 5 hoort. Op Radio 2 is het veel te commercieel geworden en te jong waardoor je dit net zo goed door een commercieel station zou kunnen laten uit zenden.
jessica

Bericht door jessica »

3FM is echt jarenlang mijn favoriete zender geweest. Daarna een tijdje Radio2, maar dat toch maar op sommige delen van de dag en bij sommige DJ's. Nu luister ik nog zelden naar 3FM en ook veel en veel minder naar Radio2.

Vooral radio2 vind ik hard achteruit gegaan. Kan niet precies duiden waar. Beetje de muziek, beetje de Dj's. Te veel gezapigheid en het ohhh wat zijn we goed gevoel.

Jaren dacht ik dat een commerciele zender niet zo breed kon draaien als radio2, maar nu doet Veronica het en ik vind het nog prettiger klinken ook. Dit kan ook zo de nek om worden gedraaid. Ik luisterde altijd al naar Radio Luxemburg vroeger. De Engelstalige service en daar bewezen ze al dat het wel kon. Later heeft Veronica dit op de volle vrijdag geintroduceerd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 23 okt 2021 18:24 Jaren dacht ik dat een commerciele zender niet zo breed kon draaien als radio2, maar nu doet Veronica het en ik vind het nog prettiger klinken ook. Dit kan ook zo de nek om worden gedraaid. Ik luisterde altijd al naar Radio Luxemburg vroeger. De Engelstalige service en daar bewezen ze al dat het wel kon.
Waarom dacht je dat het commercieel niet kon, terwijl Radio Luxemburg het deed?

Volgens mij wordt het verschil tussen publiek en commercieel niet gemaakt door de lengte van de playlist. Commercieel kan het een keuze zijn smal of breed te draaien, publiek zit de meerwaarde er volgens mij niet in.
MFM

Bericht door MFM »

Of radio 2 iets toevoegt in ons radiolandschap?
Ondanks, of juist dank zij onze belastingcenten!

Op de publieke popzenders 2,3 en zelfs 5 gaat men vaak dieper op de muziek in dan op de commerciële zenders. Dat voegt wel wat toe.
Ook is er t.o.v. de commercie nogal een verschil in nieuwsvoorzieningen, bewustwordingsacties mbt ziekten (kanker, als, enz) en begrijpt men dat er ook in de nacht mensen naar radio ipv een veredelde spotify lijst willen luisteren.

Dat de salarissen dan weer veel te hoog zijn is inmiddels wel bewezen want :
Vertrek van Stenders (ook tijdens zijn “break”) heeft niet geresulteerd in sterk dalende cijfers in die uren.
Afwezigheid van Ruud de Wild ook niet.
De goedkopere ochtendshow die vlak na het vertrek van Ekdom werd neergezet loopt ook nog steeds redelijk goed.
Het moet immers niet alleen om overall marktaandeel gaan maar ook bewustwording, stukje sociaal, maatschappelijk en bindend. En dan is bijvoorbeeld de T2000 een mooie tool om daarin iets te bereiken.

Bij de meeste commerciële radiozenders gaat het puur om winst, imago, marktaandeel. En dat merk je aan de inhoud.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

MFM schreef: 23 okt 2021 18:50 En dan is bijvoorbeeld de T2000 een mooie tool om daarin iets te bereiken.

Bij de meeste commerciële radiozenders gaat het puur om winst, imago, marktaandeel. En dat merk je aan de inhoud.
Dat laatste ben ik met je eens, lijkt me ook logisch, maar ik hoor echt niks anders in de Top 2000.
StefanT

Bericht door StefanT »

Met acties als de KWF week, de overstroming in Limburg etc voegt radio2 zeker wat toe en de Top2000 en Platen2daagse en Soul ABC zorgen voor saamhorigheid.

De vele reclames overdag storen me, een programma van 2 uur duurt 1 uur en 44 min inclusief een nieuwsblokje op halve uur. Ik weet niet wat omroepen met al dat geld doen, maar een reclame vrije publieke omroep zou zeer welkom zijn. En een omroepvrije p.o. ook, als je van die eilandjes af wil.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

StefanT schreef: 23 okt 2021 19:26 Met acties als de KWF week, de overstroming in Limburg etc voegt radio2 zeker wat toe en de Top2000 en Platen2daagse en Soul ABC zorgen voor saamhorigheid.
Dat laatste is dan niet heel goed gelukt, als ik kijk naar wat er in Nederland gaande is. Logisch hoor, zoiets als saamhorigheid kan een omroep niet (meer) bereiken. Dat lukte misschien nog in de tijd met één televisiezender en twee of drie radiozenders, maar nu niet meer. Verder zie ik het verschil niet tussen deze acties en bijvoorbeeld Missie 538 voor de Voedselbank.
StefanT schreef: 23 okt 2021 19:26 Ik weet niet wat omroepen met al dat geld doen, maar een reclame vrije publieke omroep zou zeer welkom zijn. En een omroepvrije p.o. ook, als je van die eilandjes af wil.
De omroepen doen niks met dat geld, want dat gaat naar de overheid. De financiering van publieke omroepen is (juridisch) ontkoppeld van reclame-opbrengsten.

Ik ben het met je eens dat reclamevrij beter is. De omroepverenigingen vind ik dan juist weer de kracht. Het zijn de verenigingen die verbinding met de maatschappij hebben. Ze moeten volgens mij juist versterkt worden.
StefanT

Bericht door StefanT »

Oortjes schreef: 23 okt 2021 19:40 . De omroepverenigingen vind ik dan juist weer de kracht. Het zijn de verenigingen die verbinding met de maatschappij hebben. Ze moeten volgens mij juist versterkt worden.
Maar hoor jij of een programma van de EO is, van BNNVara of de AvroTRos? Ten eerste is de muziek totaal gelijkgetrokken, maar ook thema's zijn zo breed dat ze iedereen aanspreken. BNN is niet voor jongeren, de Vara niet voor de arbeiders en de NCRV en EO niet voor religie. Zelfs WNL die zelf vond dat ze het verschil wilden maken met elke nacht twee uur lang interviews werd teruggefloten en nu is er een verzoekplatenprogramma. Verbindingen met de matschappij worden nu zenderbreed opgepakt

Intern levert het getouwtrek op tussen de omroepen die allemaal hun tijd opeisen.
Janno

Bericht door Janno »

Pot schreef: 23 okt 2021 17:15
Janno schreef: 23 okt 2021 16:24
Als jarenlang (voormalig) radio 2-luisteraar ben ik ook altijd van mening geweest dat de zender iets toevoegde. Zo zie je maar weer hoe je persoonlijke voorkeur je mening beïnvloedt. Inmiddels is het voortbestaan van radio 2 voor mij ook niet meer vanzelfsprekend.
Waarom voegde Radio 2 volgens jou eerder wel wat toe en nu niet? Hoewel er bijna niks meer over is van het Radio 2 van acht jaar geleden, vind ik niet dat de zender nu minder toevoegd.
Voor mij was radio 2 destijds een allround popzender waar ik zowel nieuwe muziek als het wat onbekendere oude werk kon horen, waar zenders als Q en 538 vooral top 40 hits draaiden en de doorsnee gouwe ouwen en dan vooral niet verder terug dan 1980. Dat is uiteraard persoonlijke voorkeur en zegt niets over het maatschappelijk nut van de zender. De laatste tijd begon de hoeveelheid Nederlands product als miss Montreal e.d. me steeds meer tegen te staan en had ik het gevoel dat de playlist steeds minder verrassing bood. Die wat verrassendere muziekmix vind ik nu bij Veronica.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 23 okt 2021 19:40
StefanT schreef: 23 okt 2021 19:26 Met acties als de KWF week, de overstroming in Limburg etc voegt radio2 zeker wat toe en de Top2000 en Platen2daagse en Soul ABC zorgen voor saamhorigheid.
Dat laatste is dan niet heel goed gelukt, als ik kijk naar wat er in Nederland gaande is. Logisch hoor, zoiets als saamhorigheid kan een omroep niet (meer) bereiken. Dat lukte misschien nog in de tijd met één televisiezender en twee of drie radiozenders, maar nu niet meer. Verder zie ik het verschil niet tussen deze acties en bijvoorbeeld Missie 538 voor de Voedselbank.
Eerder had 538 toch ook iets met Warchild. En Radio 10 met de reanimatiedag. En qua saamhorigheid hadden de Talpa zenders tijdens het begin van de coronacrisis nog de Samen Sterk Top 100. Dat werd hier door sommigen nog verafschuwt, maar als de NPO zoiets doet wordt het de hemel ingeprezen en het onderscheidende karakter benadrukt. Opnieuw is de relevantie van Radio 2 niet bewezen.
Janno schreef: 23 okt 2021 16:24 Zo zie je maar weer hoe je persoonlijke voorkeur je mening beïnvloedt.
Dit inzicht zouden meer forumleden mogen hebben :-)
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
StefanT

Bericht door StefanT »

Phoenix schreef: 23 okt 2021 21:13 Opnieuw is de relevantie van Radio 2 niet bewezen.
Als je de best beluisterde zender van Nederland bent gedurende 10 van de 12 maanden, is vertier, verstrooing en verdieping brengen dan niet relevant?

Nu is de verdieping er niet veel meer, want het moet meer musicdriven, maar al met al, als zoveel mensen plezier er van hebben. Maar het mag net als de BBC reclameloos. Geldt ook voor NPO tv wat mij betreft
Plaats reactie