Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Dixon

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Dixon »

Het is persoonlijk maar bij mij is eigenlijk al hetzelfde gebeurd als met 3FM. De muziek staat me steeds minder aan. Na de ochtendshow ben ik weg. Precies hetzelfde scenario als met 3FM in die tijd.

Vooral de verplichte Nederlandse nummers doen me simpelweg niks en frustreren me vooral. Ik vind het doodzonde eigenlijk want ik voelde me best thuis bij 2.
Music maestro please!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Eigenlijk zou er vanuit de publieke omroep gewoon eens moeten worden gekeken naar de zenderprofielen.

Ik snap best dat je als Nederlands publiek radiostation aandacht hebt voor Nederlandse acts. Mijn inziens zou je daar ook best een station voor mogen optuigen, die bijvoorbeeld 50% tot 75% muziek van Nederlandse komaf moet gaan draaien overdag.

Zo'n zender naast een nationale popzender zou mijn inziens zelfs kansrijker zijn dat het huidige 3FM en radio 2 concept.
Pot

Bericht door Pot »

DavyGer schreef: 30 apr 2021 13:00 Ik snap best dat je als Nederlands publiek radiostation aandacht hebt voor Nederlandse acts. Mijn inziens zou je daar ook best een station voor mogen optuigen, die bijvoorbeeld 50% tot 75% muziek van Nederlandse komaf moet gaan draaien overdag.
SterrenNL bedoel je? Als we het over 75% Nederlands product hebt, heb je bij de commerciëlen al 100%NL.
Oren open!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Pot schreef: 30 apr 2021 14:29
DavyGer schreef: 30 apr 2021 13:00 Ik snap best dat je als Nederlands publiek radiostation aandacht hebt voor Nederlandse acts. Mijn inziens zou je daar ook best een station voor mogen optuigen, die bijvoorbeeld 50% tot 75% muziek van Nederlandse komaf moet gaan draaien overdag.
SterrenNL bedoel je? Als we het over 75% Nederlands product hebt, heb je bij de commerciëlen al 100%NL.
Ik heb het hier niet over nederlandstalig, maar over nederlandse artiesten.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

DavyGer schreef: 30 apr 2021 14:32
Dat is 100% NL, die zender bestaat al.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Henkjan2016 schreef: 30 apr 2021 15:25
DavyGer schreef: 30 apr 2021 14:32

Dat is 100% NL, die zender bestaat al.
idd 100 procent
Taco Zip

Bericht door Taco Zip »

100% NL is wel een "suffe" zender in mijn ogen. ( en oren! ) Dat is hun goed recht, maar ik vind dat een NPO ook een podium moet geven aan onbekendere en iets minder toegankelijke acts uit Nederland. Wat ze nu ook wel doen met 3fm talent en met meer volwassen bands op NPO Radio 2.
Janno

Bericht door Janno »

rocks schreef: 30 apr 2021 06:51 Ik denk dat NPO het volgende moet doen om alles op alles te zetten via stream, FM en DAB.
Ook zou ik de toevoeging radio 1 t/m 5 weglaten vindt ik persoonlijk niet meer van deze tijd:
NPO News (R1)
NPO Easy listening / Oldies (R5)
NPO Music (R2 en R3 samenvoegen)
NPO Classic (R4)

Dus met andere woorden 2 en 3 samenvoegen.
Het is nog niet eens zo’n gek idee dit. Feitelijk blijft alles zoals het is, met het verschil dat 2 en 3 samengaan.
Eigenlijk is dit veel duidelijker dan de huidige profielen. Nieuws/cultuur, klassiek, gouwe ouwe,moderne pop/rock.
Radio 5, radio 2 en 3FM vissen in elkaars vijver, dus beconcurreren elkaar, terwijl jouw voorstel een duidelijk profiel weergeeft voor elke zender. Ik zeg: eurekamomentje.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Taco Zip schreef: 30 apr 2021 15:53 100% NL is wel een "suffe" zender in mijn ogen. ( en oren! ) Dat is hun goed recht, maar ik vind dat een NPO ook een podium moet geven aan onbekendere en iets minder toegankelijke acts uit Nederland. Wat ze nu ook wel doen met 3fm talent en met meer volwassen bands op NPO Radio 2.
100%NL is een commerciële zender die van zeer grote waarde is voor de Nederlandse muziek. Het geeft een podium aan artiesten die dat anders te weinig krijgen en beïnvloed daarmee uiteindelijk ook de muziekkeuze op zenders als Radio 2 en Q Music. Dan magvde zender je smaak niet zijn, het doet well goed voor de Nederlandse muziekwereld.

Dat er ook genres zijn die daar geen podium krijgen, is zeker waar. Of dat een publieke taak is? Daar kan je heel lang over discussiëren.
Rock 'n roll is better than music!
Romeo

Bericht door Romeo »

Janno schreef: 30 apr 2021 19:10 b
Radio 5, radio 2 en 3FM vissen in elkaars vijver,
In de vijver van 3Fm zitten geen vissen meer en t water is opgedroogd
density1

Bericht door density1 »

Schop: https://www.radiofreak.nl/veranderingen ... mercieler/
Kan me goed vinden in de stellingen die hier gedropt worden.
Ferjo

Bericht door Ferjo »

Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Volgens mij is het oude 3FM in relatief korte tijd zijn 'sterren' kwijtgeraakt en is de muziekmix veranderd waardoor de signature verdwenen is. Om dit bij Radio 2 te voorkomen lijkt me gedoseerd DJ's en programma's aanpassen wel zo handig.

Toen de leegloop bij 3FM begon, een enkeling naar Radio 2 ging en Serious Request minder populair werd tov de Top2000.... Wel het idee dat de populariteit van 3FM naar Radio2 is gegaan.

Zo bekeken vind ik Radio 2 in die tijd wel het nieuwe 3FM geworden ondanks dat de inhoudelijke verschillen, benoemd in dit topic, ook kloppend zijn.
StefanT

Bericht door StefanT »

Ik denk niet dat Rado2 op korte termijn zoveel gaat verliezen als Radio3FM omdat de luisteraars van 3FM zijn doorgegroeid naar Radio2 en dat is breed genoeg om de luisteraar nog even bij zich te houden

Maar als ik naar mezelf kijk als vaste luisteraar:
Ik hou van Radio2 en de DJs. Maar de muziekmix is grotendeels voorspelbaar en gezapig geworden, vooral overdag. Altijd dezelfde Queen, George Michaek, Fleetwood Mac en De Dijk. De Topsongs zijn slaapverwekkend. Het moet van de NPO meer musicdriven en er is minder ruimte voor verrassing. Laat de DJ zelf meer invulling geven aan de muziekkeuze. Alle DJs hebben kennis van zaken en een muzieksmaak, dat mag best meer naar voren komen. Dan krijgt een DJ en zn programma nog meer personality.

Ik zap trouwens tijdens topsongs regelmatig naar 3FM en elke keer word ik verrast door de muziek, veel ken ik niet maar wil ik wel leren kennen en dan sla ik t op in Spotify. Misschien is het de afwisseling dat me aanspreekt en vind ik de muziek een dag lang op 3FM niets aan maar vooralsnog klinkt het verrassend en fris. Overigens is de muziek bij Radio5 ook verrassend soms. Wat mij betreft mag er in de muziekmix een beetje meer 3FM en Radio5 muziek doorsijpelen, om te verrassen en af te wisselen.

Dan de programmering. Dat zijn allemaal eilandjes met eigen spellen en items, blokken van twee uur. Je hoort het aan programmas met blokken van 3 uur, er zit veel meer rust in en de DJ kan wat opbouwen. Het voelt nu soms allemaal volgepropt in de 2 uur blokken. Het probleem is natuurlijk verzuiling, elke omroep wil zn plekje.

Wat dan de programmering moet worden is lastig want er zijn zoveel DJs en die gun ik allemaal hun plek. Maar ik zou de komende jaren geen nieuwe DJs meer aannemen en bij natuurlijk verloop als er iemand weggaat daar schuiven met blokken tot het dit is

00-03
03-06
6-9
9-12
12-15
15-18
18-21
21-00
Laatst gewijzigd door StefanT op 20 okt 2021 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Muziekmix vind ik prima maar die Annemieke jaagt luisteraars weg denk ik, zie ook de column van Kicken. Had daar Van Inkel neergezet , of Gijs laten zitten en dan 14-16 Giel.

Moet wel zeggen dat ik het blok nu vanaf 14u super vind met Gijs en dan Ruud. Vraag me alleen wel af of Evi de juiste keus is. Vivienne past veel beter in dit team. Maandag liep Evi een enorm punt te maken van grappen over vluchtelingen, en dat accent is ook echt niet fijn luisteren
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Wat is er zo voordelig aan blokken van 3 uur, dat dit de voorkeur geniet boven blokken van 2 uur?

Ikzelf heb mij er nog nooit in kunnen bekoren en zie het voordelige er nog niet in.
Plaats reactie