Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 22 apr 2021 18:57 - DJ's die ooit bij 3FM zaten? Ik heb vooral het beeld dat er veel voormalige dj's van Q bij 3FM zitten (Kijk in de Vegte, Staverman, De Wild, Van der Goes, dat is uit de dagprogrammering bij slechts 2 programma's niet).
Alle namen die jij noemt hebben een verleden bij 3FM.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Nummers van Rumours en Tango in the Night van Fleetwood Mac waren inderdaad classics die met hele grote regelmaat terugkeerden op 3fm.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Noordzee schreef: 22 apr 2021 19:29 Er moet wel iets veranderen. Stilstand is achteruitgang.
En vervolgens is Radio 2 al jarenlang succesvol, maar stel je voor zo ongeveer alles direct te veranderen. Ik denk niet dat een radiostation beter wordt van snel veranderen op basis van smaak van een individu.

Er komen al wat veranderingen in programmering. Laat dat eerst maar eens gebeuren, kan er daarna weer langzaam doorontwikkeld worden.
Rock 'n roll is better than music!
Romeo

Bericht door Romeo »

Pot schreef: 22 apr 2021 17:59 [

Radio 5 hoef je echt niet te zien als afvoerputje. Hoewel ik weet niet hoe Romeo dit voor zich ziet.
Ik zie Radio5 echt niet als afvoerputje maar meer als het toekomstige huidige radio2

Nog geen tien jaar geleden was Radio2 de plek waar 3FM Djs naartoegingen als ze te oud werden, Stefan Stasse en Frits Spits stonden aan de wieg van de verandering, en ook andere 3FM djs zaten op een gegeven moment bij Radio2, Felix Meurders, Sjors Frolich, Sander de Heer, Hans Schiffers. Het werd een tijdje gezien als een minder alternatief. Ook bij de eerste 10 jaar met de Top2000. Nu is de Tp2000 A-leuaqe

Zo zie ik Radio5 ook. Dat daar de oudere DJs naartoestromen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Natuurlijk stromen dj's door. Dat is echter lang niet altijd, neem Bart Arends. Het is dus zeker geen standaard. Er is ook heel andere doorstroming mogelijk, van commerciële of regionale zenders bijvoorbeeld.
Rock 'n roll is better than music!
Moorkop

Bericht door Moorkop »

NPO Radio 2 moet niet de fout maken om in 1 keer te veel te veranderen zoals NPO 3FM dat gedaan heeft. De weg van de geleidelijkheid is beter. Rick van Velthuysen zou van mij naar de dagprogrammering mogen. Hij is te goed voor de nacht! Rick klinkt nog zo jong en energiek. Graag zou ik hem tussen 16:00 u en 19:00 u willen horen samen met Marlous Loffelman. Bij Radio 538 hadden ze ook een geweldige chemie. Ruud de Wild zou ik in de avond tussen 19:00 u en 22:00 u programmeren. Van 22:00 u tot 00:00 u Emmely de Wilt. Hoe goed ik Stasse ook vind. Hij is NPO Radio 2 ontgroeid vind ik en past beter bij NPO Radio 5. Gijs Staverman zou ik op termijn in het weekend programmeren tussen 12:00 u en 14:00 u. Luc van Rooij zou ook prima passen bij NPO Radio 2. Geef hem een weekendprogramma tussen 16:00 u en 19:00 u. Mis hem echt op de radio! Noem het programma “Luc is los” of “ Over de Rooije”. Haal dat nietszeggend “Muziekcafe” met Carolien Borgers van de zender en ook “Spijkers met Koppen” weg. Jeroen van Inkel terug naar NPO Radio 5 waar hij beter tot zijn recht komt en Giel Beelen naar de weekenduren tussen 06:00 u en 09:00 u. De zaterdag- en zondagmorgen tussen 09:00 u en 12:00 u zou je de Albumshow kunnen programmeren met Martine ten Klooster. De “Verukkelijke Vijftien” verhuizen naar de zondagavond tussen 19:00 u en 22:00 u wat daar beter past. Wouter van de Goes naar het tijdslot 14:00 u - 16:00 u doordeweeks. Zomaar wat ideeen. Niet op korte termijn maar wel binnen een jaar bijvoorbeeld.
Romeo

Bericht door Romeo »

Oortjes schreef: 22 apr 2021 22:02 Natuurlijk stromen dj's door. Dat is echter lang niet altijd, neem Bart Arends. Het is dus zeker geen standaard. Er is ook heel andere doorstroming mogelijk, van commerciële of regionale zenders bijvoorbeeld.
Daarover gesproken, dat doorstromen naar commerciële zenders is de laatste jaren ook afgenomen. Werd er zo'n zes jaar geleden met bakken geld gesmeten dat lijkt voorbij en het lijkt of de commerciële zenders nu meer eigen talent opleiden.

Dat Stenders wordt binnengehaald met geld en een functie en Mattie kreeg 8 ton en een Tesla, maar het leegroven van de NPO Radio Ruif is beperkt. Ik zie zelf een Emmely de Wilt, een Jan Willem Roodbeen of een Bart Arens niet zo snel weggaan naar de commercielen. Als er iemand daarheen zou gaan zou ik eerder denken aan Wouter of Staverman, maar die laatste krijgt net een nieuw programma

Dat is ook wat Radio2 meeheeft, dat er niet meer wordt leeggeroofd.
Romeo

Bericht door Romeo »

Moorkop schreef: 22 apr 2021 22:11 NPO Radio 2 moet niet de fout maken om in 1 keer te veel te veranderen zoals NPO 3FM dat gedaan heeft.
3FM had geen keus, iedereen ging tegelijk weg

Jouw suggestie om blocks te maken van 3 uur zou trouwens betekenen dat er DJs weg moeten. Dat kan, zoals ik ook voorstelde in de openingspost en dat je dat opvult met de huidige djs die daardoor meer rust en personality in een programma kunnen brengen.
Henkjan2016

Als radio 5 het doorschuifstation voor radio 2 is, zoals het ‘niet’ wordt gezien. Waar laten ze Hans Schiffers en consorten dan? Zij hebben momenteel ook een grote (niet fm) achterban.

Ik blijf het een raar fenomeen vinden, waarbij naar mijn idee te gemakkelijk aan voorbijgegaan wordt.

Tip: Maak van 3fm het doorschuifkanaal van Radio 5. Maar dat veranderd alleen de naam en heeft geen enkele meerwaarde. Is dit eigenlijk niet ook gebeurt in het stadium 3fm—> radio 2 —> radio 5?

Ik had meer creativiteit verwacht op dit forum.
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 22 apr 2021 22:54 Als radio 5 het doorschuifstation voor radio 2 is, zoals het ‘niet’ wordt gezien. Waar laten ze Hans Schiffers en consorten dan? Zij hebben momenteel ook een grote (niet fm) achterban.

Ik blijf het een raar fenomeen vinden, waarbij naar mijn idee te gemakkelijk aan voorbijgegaan wordt.
Ik vind het ook een bijzonder beleid. Je had Radio 2 en 3FM mee kunnen laten groeien met hun publiek; FunX onderaan kunnen vastzetten en over 5 jaar afscheid nemen van Radio 5 (in de 2014 situatie). Dan was dat luistercijfergezeik bij 3FM voorkomen.

Hans Schiffers past prima bij het Radio 5 van nu, net als bijvoorbeeld Stefan Stasse of Jeroen van Inkel. Hoeft daar helemaal niet weg zelfs.
Dan zou ik alleen m'n twijfels zetten bij de Muzikale Fruitmand, het Gospel en Groot Nieuws.
Oren open!
Romeo

Bericht door Romeo »

Op Radio5 hoeft niemand door te schuiven omdat je daar veel minder horizontaal hoeft te programmeren.

De ge-eikte uren wel natuurlijk maar je kunt daar veel meer verticaal programma's kwijt zoals het nu ook al gaat met iconen als Frits Spits en Felix Meurders en Tineke. Die enkele programmas per week is ook best fijn af en toe.

En daarnaast gaan sommige djs uiteindelijk echt wel met pensioen.
Henkjan2016

Romeo schreef: 22 apr 2021 23:14 Op Radio5 hoeft niemand door te schuiven omdat je daar veel minder horizontaal hoeft te programmeren.
De ge-eikte uren wel natuurlijk maar je kunt daar veel meer verticaal programma's kwijt zoals het nu ook al gaat met iconen als Frits Spits en Felix Meurders en Tineke. Die enkele programmas per week is ook best fijn af en toe.
Dit bedoel ik nu precies met het niet out-of-the-box durven denken. Het blijft denken in de huidige kaders. Het enige kader dat wordt overschreden is middels het doorschuifmechanisme, hoewel dat kader er ook redelijk ingesleten is. Ik ben juist benieuwd naar de gedurfde ideeen die volledig reeel zijn, maar toch een grote vernieuwing veroorzaken.
Romeo schreef: 22 apr 2021 23:14 En daarnaast gaan sommige djs uiteindelijk echt wel met pensioen.
Pensioen? Ik zie ze nog niet.
Tom Herlaar (Vlaardingen, 29 augustus 1957)
Hijlco Span (De Bilt, 1960)
Daniël Dekker (born Henk Bakhuizen on 8 April 1960 in Amsterdam)
Hans Schiffers (Hilversum, 2 mei 1960)
Henkjan Smits (Almelo, 9 oktober 1961)
Bert Kranenbarg (Veldhoven, 14 september 1965)
Bert Haandrikman (Borger, 26 september 1971)

Op Tom na zijn ze allen zeker nog 8 jaar geschikt voor Radio 5.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Romeo schreef: 22 apr 2021 14:59 Radio2 is het oude 3FM, daar zijn we het wel over eens denk ik?
Ben ik het niet mee eens. Bij Radio 2 heb ik echt moeite om wakker te blijven. Het is echt Radio op 3 versnellingen lager dan het 3FM van 10 jaar geleden.

Verder geen mening over Radio 2 behalve dat ik er niet langer dan 15 minuten naar kan luisteren.
petoi

Bericht door petoi »

Bij 3FM ging natuurlijk wel meer mis dan alleen DJ's die vertrokken en die vertrokken niet allemaal om dezelfde reden.
3FM ging over de jaren steeds meer als Radio 2 klinken, zeker met Ekdom die eigenlijk altijd enthousiaster was over een klassieker van Prince of Michael Jackson dan een nieuwe Muse.
Als jongere uit die tijd vond ik het heel leuk om af en toe onder te dompelen in klassiekers maar luisterde toch liever naar de nieuwe muziek en toen die nieuwe muziek veel Urban/R&B/Rap ging bevatten zijn veel de mensen echt weggerend. De muziekkeuzes hebben de stijging midden jaren '10 bevorderd maar het was ook een soort tussensprint in een marathon. Je loopt even veel harder dan je schema maar daarna moet je het bekopen. En dat bekopen viel samen met het vertrek om verschillende redenen van alle dag DJ's waardoor ze achter de schermen dachten dan doen we die truc uit de begin jaren '00 nog eens, al het oude eruit en richten op de volgende generatie. Geënt op het succes van FunX van die tijd.
En dat plan ging faliekant mis omdat de doelgroep van FunX zeer beperkt was.

En zo radicaal de muziekmix veranderen dat gaat bij Radio 2 nooit gebeuren. Radio 2 zal dus nooit in 5 jaar afzakken naar 2%. Denk dat 5% wel het minimum is in het ergste geval. En met de namen die bij 2 zitten geloof ik ook niet dat de luisteraars weg massaal zullen rennen naar een concurrent maar eerder naar een ander platform. Iets wat bij de doelgroep van 3FM ook is gebeurd.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

3FM had ook last van het feit dat rock muziek zo dood als een pier was in de jaren 10. Eigenlijk nog altijd.

Dat wordt ook door Ekdom als een van de oorzaken voor het verval van 3FM genoemd. Noem maar eens 10 bekende rockplaten van na 2015.
Plaats reactie