Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Romeo

Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Romeo »

Ik wil deze discussie eens uit het Radio2 topic lichten als jullie dat oke vinden,
Radio2 is het oude 3FM, daar zijn we het wel over eens denk ik?

Niet alleen de 3FM DJ;s van de jaren 90 en nul en zelfs 10 werken er, maar ook de luistercijfers zijn sky high

Nog geen 10 jaar geleden stond 3FM skyhigh en had denk ik niemand voorspeld wat er zou gebeuren. Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Radio2 heeft van de DJs sterren gemaakt. Dat komt deels door de Top2000, maar dat is van de laatste jaren. De Top2000 bestaat 20 jaar en de DJs van toen kent niemand meer, werden niet de sterren die het nu zijn

De Top2000 nam het stokje over Serious Request.
Maar het kan dus omslaan. DJ's kunnen weggaan of luisteraars afhaken.

Voor mezelf, ik luister naar een zender deels omdat ik een DJ lekker vind presenteren en de muziekmix fijn vind.

De DJs bij radio2 vind ik leuk om naar te luisteren, maar ik denk niet dat ik meeverhuis als ze weggaan. Maar dat ben ik. Wellicht doen anderen dat wel

Ik ben bij 3FM afgehaakt omdat de muziekmix me niet meer aanstond, het veranderde en ik kon me er niet meer in vinden.
Ik merk nu dat de muziekmix van Radio2 aan het veranderen is. Voorheen was de Top2000 sound voornamelijk in december te horen, maar de muziekmix van de Top2000 wordt doorgetrokken. De muziek wordt oubolliger en saaier, de nieuwe muziek is veel veilige nederpop die vaak lijkt op oude muziek. Ik word simpel van steeds weer Fleetwood MAc en Toto en die sound.

Misschien ligt het aan mij en ben ik Radio2 ontgroeit, maar het is wel gezapig

Bovendien vallen DJS in herhaling met talks en liedjes. Van de week draaide Paul als openingsplaat Bohemian Like You van de Dandy Warholls en daarna zei hij: het doet me denken aan Horny van Mouse T en liet de mashup horen. Zes weken eerder draaide en zei hij het zelfde

Eddy Keur brengt met zijn Tom Mulder imitatie en belegen seksgrapjes ook de oubolligheid terug.

Mijn oplossing om RAdio2 van een 3FM ramp af te wenden

Laat de oudere DJS als Stefan Stasse, Van Inkel en Corne Klein doorstromen naar Radio5, over een paar jaar ook De Wild en Van Velthuyzen

En vul de uren meer in met huidige jongere talent: Beelen, De Wilt, Roodbeen, Dekker, Wildgroei. Onesy, Ten Klooster, en KijkIndeVegte, Arends, Schollaardt, Van der Goes, Van t Hof, Rabbering

Schud het beetje op, en door elkaar, zoals Annemieke die nu de lunch gaat doen, maar ook andere djs zitten naar mijn gevoel vast en breng de muziekmix weer in evenwicht, ook weer iets meer popmuziek, vraag wat de jongere talenten zouden draaien. Betrek ze bij de zender dat ze ook blijven.

Ben benieuwd hoe jij de toekomst zien van Radio2 en jullie oplossing
Pot

Re: Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Bericht door Pot »

Romeo schreef: 22 apr 2021 14:59 Ik wil deze discussie eens uit het Radio2 topic lichten als jullie dat oke vinden,
Radio2 is het oude 3FM, daar zijn we het wel over eens denk ik?

Niet alleen de 3FM DJ;s van de jaren 90 en nul en zelfs 10 werken er, maar ook de luistercijfers zijn sky high

Nog geen 10 jaar geleden stond 3FM skyhigh en had denk ik niemand voorspeld wat er zou gebeuren. Wat kan/moet Radio2 doen om het 3FM-scenario te voorkomen?

Radio2 heeft van de DJs sterren gemaakt. Dat komt deels door de Top2000, maar dat is van de laatste jaren. De Top2000 bestaat 20 jaar en de DJs van toen kent niemand meer, werden niet de sterren die het nu zijn

De Top2000 nam het stokje over Serious Request.
Maar het kan dus omslaan. DJ's kunnen weggaan of luisteraars afhaken.

Voor mezelf, ik luister naar een zender deels omdat ik een DJ lekker vind presenteren en de muziekmix fijn vind.

De DJs bij radio2 vind ik leuk om naar te luisteren, maar ik denk niet dat ik meeverhuis als ze weggaan. Maar dat ben ik. Wellicht doen anderen dat wel

Ik ben bij 3FM afgehaakt omdat de muziekmix me niet meer aanstond, het veranderde en ik kon me er niet meer in vinden.
Ik merk nu dat de muziekmix van Radio2 aan het veranderen is. Voorheen was de Top2000 sound voornamelijk in december te horen, maar de muziekmix van de Top2000 wordt doorgetrokken. De muziek wordt oubolliger en saaier, de nieuwe muziek is veel veilige nederpop die vaak lijkt op oude muziek. Ik word simpel van steeds weer Fleetwood MAc en Toto en die sound.

Misschien ligt het aan mij en ben ik Radio2 ontgroeit, maar het is wel gezapig

Bovendien vallen DJS in herhaling met talks en liedjes. Van de week draaide Paul als openingsplaat Bohemian Like You van de Dandy Warholls en daarna zei hij: het doet me denken aan Horny van Mouse T en liet de mashup horen. Zes weken eerder draaide en zei hij het zelfde

Eddy Keur brengt met zijn Tom Mulder imitatie en belegen seksgrapjes ook de oubolligheid terug.

Mijn oplossing om RAdio2 van een 3FM ramp af te wenden

Laat de oudere DJS als Stefan Stasse, Van Inkel en Corne Klein doorstromen naar Radio5, over een paar jaar ook De Wild en Van Velthuyzen

En vul de uren meer in met huidige jongere talent: Beelen, De Wilt, Roodbeen, Dekker, Wildgroei. Onesy, Ten Klooster, en KijkIndeVegte, Arends, Schollaardt, Van der Goes, Van t Hof, Rabbering

Schud het beetje op, en door elkaar, zoals Annemieke die nu de lunch gaat doen, maar ook andere djs zitten naar mijn gevoel vast en breng de muziekmix weer in evenwicht, ook weer iets meer popmuziek, vraag wat de jongere talenten zouden draaien. Betrek ze bij de zender dat ze ook blijven.

Ben benieuwd hoe jij de toekomst zien van Radio2 en jullie oplossing
Radio 2 zal zeer waarschijnlijk niet als 3FM eindigen, als we kijken naar marktaandeel.

Ten eerste zie ik Radio 2 niet als het 3FM van een jaar of tien geleden. Meer het Radio 2 van 10 jaar geleden met een moderner geluid en (andere) grotere namen, een verjongde - meer naar het oude 3FM neigende - playlist en inderdaad wat oud 3FM jocks van de laatste jaren erbij.

Radio 2 is veel meer op popmuziek in de breedte gericht. Het beste van 50 jaar popmuziek met duidelijk Nederlands product naar voren gebracht. Een beetje zoals Radio 10. 3FM zat qua muziekmix veel meer richting Kink, maar net zo goed richting Skyradio.

Radio 2 is/was ook veel meer op inhoud gericht. Bij 3FM was er, ten opzichte van Radio 2, veel minder nieuws van de dag enz.

De sterren van Radio 2 waren hiervoor ook al sterren. 3FM had nog relatief veel onbekende namen, maar mede door Serious Request en iemand die zich liet pijpen, kregen zij een naam.

De reden dat Radio 2 niet als 3FM zal eindigen, is dat de NPO niet weer zulke enorme fouten gaat maken, verwacht ik (zeker omdat dat door Jurre Bosman niet meer uit te leggen valt). Het obsessief verjongen zoals bij 3FM hoeft niet en DJ's vertrekken (nog) niet massaal.

Het uitmelken van de Top 2000 kan ik me niet zo in vinden. Dat valt mee, tot eind oktober/november.

Op tijd gaan vernieuwen is bij Radio 2 het kernwoord. Met Gijs later naar de middag en Annemieke naar de lunch is een kleine stap. Zo moet je ze blijven zetten.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Ik vond het juist raar dat er alleen rondom de feestdagen zo gehypet werd met die Top 2000 en dat de muziekkeuze maanden vooraf het evenement al die kant op ging en daarna nog wel even na sudderde. Daarna werd het weer wat jonger en wat minder origineel. Dus als ze dat Top 2000 gevoel doortrekken de rest van het jaar kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat is toch je USP dus dat moet je ook uitbuiten.
Romeo

Bericht door Romeo »

density1 schreef: 22 apr 2021 15:48 Ik vond het juist raar dat er alleen rondom de feestdagen zo gehypet werd met die Top 2000 en dat de muziekkeuze maanden vooraf het evenement al die kant op ging en daarna nog wel even na sudderde. Daarna werd het weer wat jonger en wat minder origineel. Dus als ze dat Top 2000 gevoel doortrekken de rest van het jaar kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat is toch je USP dus dat moet je ook uitbuiten.
Ik snap wat je zegt, maar als we, even gechargeerd, zeggen dat het Top2000 gevoel door het hele jaar getrokken wordt, blijft de echte Top2000 dan nog wel speciaal. Ze mikken nu echt op de langere albumtracks, wat in de Top2000 juist een USP was.
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Een klein beetje minder Racoon, BLØF en Miss Montreal. En Eddy Keur van de radio jagen zo snel mogelijk. Dan is het prima!
Romeo

Bericht door Romeo »

Pot schreef: 22 apr 2021 15:40

Op tijd gaan vernieuwen is bij Radio 2 het kernwoord. Met Gijs later naar de middag en Annemieke naar de lunch is een kleine stap. Zo moet je ze blijven zetten.
Ja, eens, stap voor stap. Vanaf half mei wordt het 12-16 slot al totaal vernieuwd. En geen verzoekplatenprogramma meer, op Het Wordt Nu Laat na dan, al heb ik daar steeds meer het gevoel dat ze meegaan in de muziekmix van overdag.
Romeo

Bericht door Romeo »

Radiooidar schreef: 22 apr 2021 16:19 Een klein beetje minder Racoon, BLØF en Miss Montreal. En Eddy Keur van de radio jagen zo snel mogelijk. Dan is het prima!
Minder Toto, Fleedwoodmac en niet elke plaat van Di-rect topsong zou ook fijn zijn
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Muziekmix is al een jaar of 2 a 3 aan het veranderen naar deze saaie mix van Racoon tot Sanne en van Blof naar Alain Clark.
Rond de switch in 2015 was het uitdagend en vernieuwend. Maar ook daar zat snel de klad in omdat de kaders wel heel erg afgebakend waren. Ik vind het juist bijzonder dat het nu pas opvalt, toen ik dit aankaartte in een vroeger stadium werd mijn mening afgedaan als: Dat is niet zo. De meningen zijn inmiddels gedraaid. Radio 2 begeeft zich in een gevaarlijke periode van erop of eronder. Gezien het beleid bij de NPO vrees ik dat het 'eronder' gaat worden.

Rob Stenders is door deze (gezapige 3fm-mix) muziekmix (van nu) verkast van 3fm naar Radio 2. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit ook dit keer weer meespeelt en verlaat (op tijd) de zender.

Radio 5 als afvoerput blijf ik echt zwak vinden. Dan kan over 2 jaar radio 6 weer in de lucht, want Bert en Bert zijn ook nog lang niet klaar. Ik vind dat er veel te gemakkelijk wordt geschoven (qua gedachten) naar Radio 5. Creatieve ideeën op basis van de gedachte dat radio 5 niet bestaat lijken mij veel fundamenteler.

Mijn mening over een programmering met enkele genoemde dj's is wel bekend.
StefanT

Bericht door StefanT »

Hoe zit het met Never Change a Winning Team? Ze zijn nog steeds winnaar immers.
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 22 apr 2021 16:35 Radio 5 als afvoerput blijf ik echt zwak vinden. Dan kan over 2 jaar radio 6 weer in de lucht, want Bert en Bert zijn ook nog lang niet klaar. Ik vind dat er veel te gemakkelijk wordt geschoven (qua gedachten) naar Radio 5. Creatieve ideeën op basis van de gedachte dat radio 5 niet bestaat lijken mij veel fundamenteler.
Radio 5 hoef je echt niet te zien als afvoerputje. Hoewel ik weet niet hoe Romeo dit voor zich ziet. Ik kijk liever waar een dj het beste past. Jeroen van Inkel en Stefan Stasse vind ik zowel op Radio 2 als Radio 5 passen. Dat kan prima naast Bert & Bert.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Romeo schreef: 22 apr 2021 16:16
density1 schreef: 22 apr 2021 15:48 Ik vond het juist raar dat er alleen rondom de feestdagen zo gehypet werd met die Top 2000 en dat de muziekkeuze maanden vooraf het evenement al die kant op ging en daarna nog wel even na sudderde. Daarna werd het weer wat jonger en wat minder origineel. Dus als ze dat Top 2000 gevoel doortrekken de rest van het jaar kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat is toch je USP dus dat moet je ook uitbuiten.
Ik snap wat je zegt, maar als we, even gechargeerd, zeggen dat het Top2000 gevoel door het hele jaar getrokken wordt, blijft de echte Top2000 dan nog wel speciaal. Ze mikken nu echt op de langere albumtracks, wat in de Top2000 juist een USP was.
Dat kan evengoed nog wel speciaal zijn want in die Top 2000 hoor je geen nieuwe muziek en is door het momentum van het jaar altijd speciaal.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Als Radio 2 hetzelfde marktaandeel haalt als 3FM, dan stel ik voor om beide zenders te vervangen voor Radio 23 FM. Hebben ze in ieder geval nog een leuk marktaandeel.

Zonder gekheid, voorlopig zou ik alleen Rick van Velthuijsen de ochtendshow laten doen.
Orange

Bericht door Orange »

Persoonlijk vind ik het vertrekpunt van dit topic al verkeerd, namelijk dat het huidige Radio 2 het vroegere 3FM is. Dat herken ik niet, Radio 2 is echt wel anders. En natuurlijk moet een radiostation zich soms wat vernieuwen en is het mooi om op dit forum daarover te praten. Gelukkig doen we dat ook al veelvuldig in het topic over Radio 2 overigens.

Voor dit topic ben ik dan toch vooral benieuwd waarom Radio 2 op het vroegere 3FM lijkt. Dat heeft de topicstarter natuurlijk wel toegelicht, maar kloppen die argumenten wel?
- DJ's die ooit bij 3FM zaten? Ik heb vooral het beeld dat er veel voormalige dj's van Q bij 3FM zitten (Kijk in de Vegte, Staverman, De Wild, Van der Goes, dat is uit de dagprogrammering bij slechts 2 programma's niet).
- De dj's zijn niet meer de sterren van toen? Volgens mij geldt dat voor bijna alle dj's bij bijna alle radiostations.
- Top 2000 nam stokje over van serious request? Ik heb het opgezocht, maar SR was er sinds 2004 en Top2000 sinds 1999. Volgens mij zijn dat twee verschillende initiatieven die langzaamaan groot zijn geworden en naast elkaar bestonden. Dat SR is ingestort, maakt niet dat de Top2000 het stokje over nam. Dat was al jaren een succes.
- Aangegeven wordt dat de muziekmix verandert en dat dat bij 3FM ook zorgde voor afhaken. Kan zijn, maar de verandering is wel een totaal andere kant op dan waar 3FM naartoe ging met de muziekmix. Ik kan me tenminste niet herinneren dat 3FM meer Fleetwood Mac en Nederpop ging draaien.
- Eddy Keur brengt oubolligheid terug? Daar was bij 3FM toch echt geen sprake van, daar werd juist verjongt.

Lijkt me dus dat de vergelijking met 3FM volledig mank gaat.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Radio 5 is succesvol omdat het Radio 5 is, met dj's die daar passen. Het idee om er dj's van Radio 2 naartoe te sturen om Radio 2 te verjongen, vind ik een raar idee. Radio 5 moet programmeren wie daar past.

Radio 2 is niet het 3FM van 10 jaar terug. Het is midden jaren '90 veranderd en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot wat het nu is. Dat is een marktleider met breed muziekaanbod, luchtig gepresenteerd, ongekend succesvol met de Top 2000. Het 3FM van 10 jaar terug was een totaal andere zender.

Wat Radio 2 moet doen om succesvol te blijven? Meegaan met de tijd, langzaam veranderen, muzikaal breed blijven zonder extremen te draaien, luchtige presentatie behouden. Eigenlijk blijven doen wat het al 25 jaar doet.

Commercieel een knaller, gegarandeerd. Publiek? Deze oortjes horen de meerwaarde niet. Zichzelf opheffen is dus ook goed, maar dat kan ik niet succesvol noemen.
Rock 'n roll is better than music!
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Er moet wel iets veranderen. Stilstand is achteruitgang.

Om te beginnen Eddy Keur zo snel mogelijk weer terugsturen naar radio NH.

Verder zou ik graag Wouter van der Goes willen horen tussen 16.00 en 18.00. Wouter is wat mij betreft nu de beste DJ op Radio 2. En Giel Beelen zou ik ook een vaste plek willen geven overdag. Of anders tussen 18.00 en 20.00.

Stefan Stasse is een echte held. Die stuur je niet zomaar weg. Maar er is inmiddels een prima vervangster voor zijn show.

Wat betreft de muziek : Van mij mag er wel wat minder Nederpop gedraaid worden. Veel nummers hoor je echt iedere dag terugkomen.
Plaats reactie