Koningsdag 538: messteek of gewoon leuk?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Koningsdag 538: messteek of gewoon leuk?

Bericht door Oortjes »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 17:20
Oortjes schreef: 18 apr 2021 13:37
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 08:23 Dat is een beste berg angsthazen. Hoop dat al die mensen lekker binnen blijven en het goed voorbeeld geven.
Dat kan, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Radio 538 meewerkt aan expiriment voor samenleving die we niet moeten willen, een dikke middelvinger opsteekt naar horeca in Breda en wel heel uitbundig feest voor de deur van Amphia. Dan kan je wijzen maar de overheid , maar ook zelf nadenken.

Dat 'we' niet willen? 1.000.000 mensen zijn het daarmee oneens. Spreek voor jezelf en laat 'we' er buiten.
Ik vind dat wij Nederlanders niet naar een test samenleving toe moeten willen. Daarmee spreek ik voor mijzelf.

En dat heeft niets met angst te maken, integendeel. Ik zou het goed vinden als de buitenboel testvrij open gaat, maar dan niet alleen voor 538.
Rock 'n roll is better than music!
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 17:28 150.000 mensen die dus thuis blijven en het goede voorbeeld geven.

Heeft verder niets met ego's te maken, dit evenement laat vooral zien hoe verdeeld de samenleving is als het gaat om de corona maatregelen.

1 miljoen ego's? Misschien.

Of inmiddels 150.000 angsthazen die voor anderen willen bepalen wat wel en niet mag.
Ik zou die 1 miljoen niet direct ego's noemen. Gewoon mensen die na lange tijd weer eens zin hebben in een feest. Dat is heel begrijpelijk. Wil ik ook wel.
Het is flauw om de tegenstanders 'angsthazen' te noemen en al helemaal om ze ervan te betichten anderen hun plezier of werk te misgunnen. Het zijn er trouwens wel iets meer dan 150.000 denk ik. Dat zijn alleen de ondertekenaars van de petitie.

Waar het om gaat is dat Nederland nog steeds (en al veel langer dan oorspronkelijk bedacht) op slot zit omdat het risico op verspreiding van het virus en daarmee de belasting van de zorg anders te groot wordt. Dat valt gewoon niet te rijmen met een evenement waarbij 10.000 mensen gaan feestvieren. En nee: die gaan zich echt niet aan de regels houden. En ja: het is gewoon een gecontroleerd evenement, maar ik voorzie dat we er weinig wijzer van gaan worden voor wat betreft inzicht in de mogelijkheden om te versoepelen.

Wat mij betreft zouden bijvoorbeeld de terrassen open kunnen, bijvoorbeeld tot 18 uur of zo (om te beginnen). Dat lijkt me veiliger dan een evenement met duizenden mensen.
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 17:28 Laat die mensen zich vooral met hun eigen leven bemoeien.
Dat is prima. Ga jij dan regelen dat die 10.000 mensen een eindje uit de buurt blijven?
Wat ik bedoel te zeggen: er zijn geen 2 gescheiden samenlevingen. Er is 1 samenleving waarin mensen met elkaar van mening verschillen, maar desondanks dezelfde ruimte delen. Neemt de één een risico, dan neemt hij dat risico ook voor anderen.

Tot slot: ik kan me best voorstellen dat we voor een tijdje een beleid krijgen waarbij je moet aantonen dat je gevaccineerd bent. Maar een systeem waarbij je - als je een beetje actief bent met het bezoeken van festival, horeca of werk - elke 2 dagen getest zou moeten worden... lijkt me een heilloze weg. En bovendien duur en tijdrovend.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Zwarte Stoomboot schreef: 18 apr 2021 23:01
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 17:28 150.000 mensen die dus thuis blijven en het goede voorbeeld geven.

Heeft verder niets met ego's te maken, dit evenement laat vooral zien hoe verdeeld de samenleving is als het gaat om de corona maatregelen.

1 miljoen ego's? Misschien.

Of inmiddels 150.000 angsthazen die voor anderen willen bepalen wat wel en niet mag.
Ik zou die 1 miljoen niet direct ego's noemen. Gewoon mensen die na lange tijd weer eens zin hebben in een feest. Dat is heel begrijpelijk. Wil ik ook wel.
Het is flauw om de tegenstanders 'angsthazen' te noemen en al helemaal om ze ervan te betichten anderen hun plezier of werk te misgunnen. Het zijn er trouwens wel iets meer dan 150.000 denk ik. Dat zijn alleen de ondertekenaars van de petitie.

Waar het om gaat is dat Nederland nog steeds (en al veel langer dan oorspronkelijk bedacht) op slot zit omdat het risico op verspreiding van het virus en daarmee de belasting van de zorg anders te groot wordt. Dat valt gewoon niet te rijmen met een evenement waarbij 10.000 mensen gaan feestvieren. En nee: die gaan zich echt niet aan de regels houden. En ja: het is gewoon een gecontroleerd evenement, maar ik voorzie dat we er weinig wijzer van gaan worden voor wat betreft inzicht in de mogelijkheden om te versoepelen.

Wat mij betreft zouden bijvoorbeeld de terrassen open kunnen, bijvoorbeeld tot 18 uur of zo (om te beginnen). Dat lijkt me veiliger dan een evenement met duizenden mensen.
WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 17:28 Laat die mensen zich vooral met hun eigen leven bemoeien.
Dat is prima. Ga jij dan regelen dat die 10.000 mensen een eindje uit de buurt blijven?
Wat ik bedoel te zeggen: er zijn geen 2 gescheiden samenlevingen. Er is 1 samenleving waarin mensen met elkaar van mening verschillen, maar desondanks dezelfde ruimte delen. Neemt de één een risico, dan neemt hij dat risico ook voor anderen.

Tot slot: ik kan me best voorstellen dat we voor een tijdje een beleid krijgen waarbij je moet aantonen dat je gevaccineerd bent. Maar een systeem waarbij je - als je een beetje actief bent met het bezoeken van festival, horeca of werk - elke 2 dagen getest zou moeten worden... lijkt me een heilloze weg. En bovendien duur en tijdrovend.
Ik heb geen verstand van virussen, van de risico's die er bij horen. Ik heb wel een boerenverstand en ik heb oren om te luisteren wat de radio voor nieuws en informatie brengt.

Zoals ik begrepen heb is uit Iers wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er buiten 0,1% risico op besmetting is. Dat was gewoon op de radio te horen. Daarnaast heb ik begrepen dat je alleen welkom bent op Fieldlab evenementen als je negatief getest bent op corona. Misschien ben ik een domme boer, maar als je 10.000 mensen in een weiland zet zonder corona, wat is dan het besmettingsrisico? Hoe kunnen die mensen hun medemens besmetten als ze zelf helemaal geen corona hebben? Zowel op het evenement als erna op straat?

Nogmaals, ik heb geen enkel verstand van virussen, besmettelijkheid en eventuele risico's. Maar ik kan wel luisteren naar hetgeen de radio mij brengt. Als ik uit mijn nek l*l, dan l*l ik uit mijn nek in commissie. Dit is gelijk ook het enige wat ik er van zeg.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 23:43 Ik heb geen verstand van virussen, van de risico's die er bij horen. Ik heb wel een boerenverstand en ik heb oren om te luisteren wat de radio voor nieuws en informatie brengt.

Zoals ik begrepen heb is uit Iers wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er buiten 0,1% risico op besmetting is. Dat was gewoon op de radio te horen. Daarnaast heb ik begrepen dat je alleen welkom bent op Fieldlab evenementen als je negatief getest bent op corona. Misschien ben ik een domme boer, maar als je 10.000 mensen in een weiland zet zonder corona, wat is dan het besmettingsrisico? Hoe kunnen die mensen hun medemens besmetten als ze zelf helemaal geen corona hebben? Zowel op het evenement als erna op straat?

Nogmaals, ik heb geen enkel verstand van virussen, besmettelijkheid en eventuele risico's. Maar ik kan wel luisteren naar hetgeen de radio mij brengt. Als ik uit mijn nek l*l, dan l*l ik uit mijn nek in commissie. Dit is gelijk ook het enige wat ik er van zeg.
Daarop zijn wel wat eenvoudige antwoorden:

Sneltesten detecteren maar 80 procent van de besmettingen. De overige kunnen dus naast je staan in dat weiland.

Mensen staan niet braaf en stil in een weiland. Ze gaan zingen, dansen, schreeuwen, liefst zo dicht mogelijk bij elkaar omdat ze elkaar anders niet verstaan (en omdat het anders niet gezellig is). Daarom zijn veel mensen na een kerstborrel of nieuwjaarsreceptie ook verkouden of grieperig. Omdat er altijd wel zo'n bandje staat waar je overheen moet schreeuwen.

En je hebt buiten en buiten. Ik denk ook dat je in een winkelstraat (tenzij het echt heel druk is misschien) weinig risico loopt. In de supermarkt valt 't ook best mee (vorig jaar zomer lukte dat ook prima) en op het terras lijken me de risico's ook aanvaardbaar. Tot het, laten we zeggen, zo gezellig wordt dat het op de hiervoor genoemde kerstborrel gaat lijken.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

https://petities.nl/petitions/met-538-de-zorg-geminacht

Gewoon tekenen is niet uit te leggen dit verhaal
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Daan!

Bericht door Daan! »

Nou wel hoor. Lees de argumentatie van de, voor jou, tegenpartij zou ik zeggen.
Stephan123

Bericht door Stephan123 »

De ics liggen van dat ziekenhuis wat op 400 meter afstand ligt vol.

Doe dit feest gewoon ergens in een gehucht van Friesland .

Ik heb ook getekend. Zulke dingen moeten nu niet in de atad gehouden worden.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 08:23
Durashift schreef: 18 apr 2021 02:18 ^^ Zo, dat gaat rap, die petitie. Begin van de avond net aan 20 duizend ondertekenaars.. nu al bijna 80 duizend.

-+dance

https://petities.nl/petitions/met-538-d ... ?locale=nl
Dat is een beste berg angsthazen. Hoop dat al die mensen lekker binnen blijven en het goed voorbeeld geven.
Ja want het is zeker ook maar een griepje zeker, he?
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Calypso

Bericht door Calypso »

Ik heb niet getekend. Niet omdat ik voor het 538 feestje ben, in tegendeel, maar omdat ik het een inmiddels gepasseerd station vind. Er is toestemming gegeven voor het evenement, het maakt deel uit van een aantal test-evenementen, de kaarten zijn verkocht (al dan niet voor belachelijke bedragen op marktplaats), en in basis gun ik eenieder een uitje.

De belangstelling waar 538 mee schermt neem ik met een korrel zout. Onmogelijk in mijn ogen dat 1 op de 12 Nederlanders vanuit allerlei plaatsen tot in Appingedam, Maastricht en Den Helder naar Breda gaat trekken om daar een dagje te hossen. (1 op 12 is met 18 miljoen inwoners waarvan grofweg 2/3 in de groep 15 -> 65 jaar valt).

Er zijn volgens mij flinke inschattingsfouten gemaakt door organisatie en instanties over de impact van dit evenement op deze plaats. Maar goed, fouten worden gemaakt, alleen het verdedigen ervan neigt naar het goedpraten voor zichzelf, en dat is altijd jammer.

Dus mijn antwoord op de stelling: nee, geen messteek, wel een onnodige onderschatting van de impact voor een "gewoon leuk" feestje voor een groep mensen waarvan uiteindelijk denk ik maar relatief weinig uit de onmiddelijke omgeving van Breda zullen komen. De tendens in de maatschappij is er toch al 1 van steeds meer tegenstellingen en groepsvorming, je kon er gif op innemen dat er voor zoiets, met zoveel exposure, tegengeluid zou komen.
petoi

Bericht door petoi »

WinnaarRadioring2023 schreef: 18 apr 2021 23:43

Dit is wel een groot issue van de hele discussie, de media kunnen de cijfers en uitspraken niet juist interpreteren.
Want wat zegt die 0,1% nu?
0,1% wanneer per wat?
0,1% kans dat ik besmet wordt als ik 1x buiten ben? Of per minuut dat ik buiten ben? Of per keer dat iemand met Corona vol in mijn gezicht niest met consumptie binnen een meter afstand?

Zeker de media waar snelheid en actualiteit de absolute prio hebben (radiojournaal, TV journaal, online media) ontbreekt de duiding nog wel eens.
Vaak omdat de presentator ook 0 kennis heeft van statistiek.
Ik had voor de verkiezingen weer eens een krant maar de stukken die daar over Corona worden geschreven zijn echt veel beter qua uitleg en context.
Calypso

Bericht door Calypso »

petoi schreef: 19 apr 2021 09:26 Zeker de media waar snelheid en actualiteit de absolute prio hebben (radiojournaal, TV journaal, online media) ontbreekt de duiding nog wel eens.
Vaak omdat de presentator ook 0 kennis heeft van statistiek.
Ik had voor de verkiezingen weer eens een krant maar de stukken die daar over Corona worden geschreven zijn echt veel beter qua uitleg en context.
Ondanks dat het een beetje OT is wil ik er nog wat aan toevoegen vanuit mijn beleving. Omdat het hele gebeuren inmiddels alweer best lang duurt wordt de behoefte van programmamakers/redacties om "wat anders over Corona" te melden volgens mij ook steeds sterker. En dus zie je dat er concessies gedaan lijken te worden, en dat vooral op het gebied van duiding. Waar "vroeger" een onderzoek wat afweek dubbel gechecked werd, afgewogen werd, en hoor en wederhoor met andere experts bedreven werd, wordt het nu "hup" op de zender gemikt.

Zie het hele trombose verhaal: ik wil het niet bagatelliseren, maar statistisch is het zo'n kleine groep dat verband niet of zeer lastig aan te tonen is. Maar ineens zag je het zo breed uitgemeten in de media dat je wist dat het (a) koren op de molen van de anti-vax beweging was en (b) er een maatschappelijke discussie zou ontstaan inclusief "paniek reacties" van bijvoorbeeld politiek.
big T

Bericht door big T »

We kunnen dus nu stellen dat links heeft afgedaan in de media, en de anti vaxers en wappie gasten hebben het overgenomen?
DavyGer

Bericht door DavyGer »

De enige relevante vraag is (tenminste voor dit radioforum): gaat 538 Koningsdag er toe leiden dat de luistercijfers van 538 op kort termijn en daarna structureel gaan dalen. Een tweede vraag kan zijn: heeft een ander station profijt van luisteraars die eventueel overstappen?

Het antwoord lijkt me duidelijk: op kort termijn kan het zijn dat er wat luisteraars afhaken, dat gaan er niet veel zijn. Een klein deel daarvan stapt misschien permanent over naar een ander station. Maar veruit de meeste (>99%) 538 luisteraars gaan door deze actie niet hun luistergedrag aanpassen.
gerard909

Bericht door gerard909 »

Inderdaad. Ik ben benieuwd hoe de ‘brand’ mensen bij Talpa radio deze situatie verder gaan aanpakken. Want dat er impact is door deze ‘Koningsdag 538 actie’ op de merkbeleving van het 538 merk, lijkt me evident. Er is iig wel een maximale exposure momenteel.
Radio, maar met je maten.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

petoi schreef: 19 apr 2021 09:26 Dit is wel een groot issue van de hele discussie, de media kunnen de cijfers en uitspraken niet juist interpreteren.
Want wat zegt die 0,1% nu?
0,1% wanneer per wat?
0,1% kans dat ik besmet wordt als ik 1x buiten ben?
Als je Coronavirus hebt opgelopen, is de kans 0,1% dat dit buiten is gebeurd volgens een representatief onderzoek in Groot Brittannië.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie