In de luistercijfers van afgelopen najaar hadden ze in 10-19 ruim 5% markt aandeel en in 20-34 een kleine 5% marktaandeel. Daarmee komen ze op de zesde en zevende plaats van alle zenders. De doelgroep wordt dus nog wel gevonden.Henkjan2016 schreef: ↑25 feb 2021 13:36De jongeren laten toch al zien dat ze 3fm niet nodig hebben, waarom dan een station richten op een doelgroep die er zelf geen oren naar heeft. Dat is toch gewoon een overbodige zender?Tone schreef: ↑25 feb 2021 13:273fm is niet overbodig. Ik weet dat 3fm erg ver gezakt is in de luistercijfers. Echter luistert nog 2% van radio luisterend Nederland naar de zender. Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?Henkjan2016 schreef: ↑25 feb 2021 12:29
Dit is een gevaarlijke conclusie, omdat het niet de basis betreft van mijn opmerking. Wij hebben hier op het forum al talloze malen de teloorgang van 3fm besproken en 3fm heeft alles al geprobeerd.
Jij begint hem opnieuw, dat is je goed recht, maar ik denk dat je weinig andere meningen zult krijgen dan: Dit krijg je niet meer op de rit.
Wat in mijn ogen vrij logisch is, omdat de luisteraar zijn plek heeft gevonden bij andere zenders. Er is dus geen luisteraar meer over die massaal zal
overspringen naar 3fm.
Dat 3fm volkomen overbodig is, is mijn ogen niet kort door de bocht, maar vrij realistisch.
Daarnaast vind ik dat 3fm moet blijven bestaan voor mensen tot ca. 35 jaar. Deze mensen moet de NPO ook wat bieden. Je kunt ze niet helemaal over laten aan de grote boze (commerciële) wereld. De NPO heeft als taak om elke jongere ook iets te bieden. Ze betalen immers ook belasting.
Samen met NPO 3 en FunX kan best een groot deel van de jongere bevolking bediend worden. Ze willen intensiever gaan samenwerken en dat is goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het verkiezingsplatform met alle content van npo3, 3fm en FunX bij elkaar.
En dat Kink en Sublime bestaan, dat heeft niets met 3fm te maken. Zij maken bewust een station dat gewenst wordt in de door hen aangeboorde doelgroep.
3fm is aan het zoeken naar een richting die gewenst wordt. Dat is een station bezitten en bedenken: wat kan onze doelgroep zijn. Daar zijn ze al 5 jaar niet in geslaagd en men loopt nog steeds weg.
Ik ben dan ook benieuwd wat de zender dan in essentie niet overbodig maakt. Ik heb wel een idee, en dat is een themakanaal waar alle stromingen hun eigen programma krijgen. Niet horizontaal, maar verticaal. Zodat de doelgroepen die nu niet worden bediend ook waar krijgen voor hetgeen zij (zoals je aangeeft) belasting betalen.
Het idee van jou zie ik niet zitten. Dat wordt het marktaandeel nog veel kleiner. Voor zulke specifieke dingen is podcast goed geschikt. Daar kan de NPO wel in investeren wat mij betreft, maar niet als gehele radiozender. Radio 5 was tot 10 jaar terug een verzameling van alles. Ze hebben dat niet voor niets veranderd. Podcast is de nieuwe plek van specifieke dingen.