Luistercijfers december 2020-januari 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Tone

Re: Luistercijfers december 2020-januari 2021

Bericht door Tone »

Henkjan2016 schreef: 25 feb 2021 13:36
Tone schreef: 25 feb 2021 13:27
Henkjan2016 schreef: 25 feb 2021 12:29

Dit is een gevaarlijke conclusie, omdat het niet de basis betreft van mijn opmerking. Wij hebben hier op het forum al talloze malen de teloorgang van 3fm besproken en 3fm heeft alles al geprobeerd.

Jij begint hem opnieuw, dat is je goed recht, maar ik denk dat je weinig andere meningen zult krijgen dan: Dit krijg je niet meer op de rit.
Wat in mijn ogen vrij logisch is, omdat de luisteraar zijn plek heeft gevonden bij andere zenders. Er is dus geen luisteraar meer over die massaal zal
overspringen naar 3fm.

Dat 3fm volkomen overbodig is, is mijn ogen niet kort door de bocht, maar vrij realistisch.
3fm is niet overbodig. Ik weet dat 3fm erg ver gezakt is in de luistercijfers. Echter luistert nog 2% van radio luisterend Nederland naar de zender. Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?

Daarnaast vind ik dat 3fm moet blijven bestaan voor mensen tot ca. 35 jaar. Deze mensen moet de NPO ook wat bieden. Je kunt ze niet helemaal over laten aan de grote boze (commerciële) wereld. De NPO heeft als taak om elke jongere ook iets te bieden. Ze betalen immers ook belasting.

Samen met NPO 3 en FunX kan best een groot deel van de jongere bevolking bediend worden. Ze willen intensiever gaan samenwerken en dat is goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het verkiezingsplatform met alle content van npo3, 3fm en FunX bij elkaar.
De jongeren laten toch al zien dat ze 3fm niet nodig hebben, waarom dan een station richten op een doelgroep die er zelf geen oren naar heeft. Dat is toch gewoon een overbodige zender?

En dat Kink en Sublime bestaan, dat heeft niets met 3fm te maken. Zij maken bewust een station dat gewenst wordt in de door hen aangeboorde doelgroep.

3fm is aan het zoeken naar een richting die gewenst wordt. Dat is een station bezitten en bedenken: wat kan onze doelgroep zijn. Daar zijn ze al 5 jaar niet in geslaagd en men loopt nog steeds weg.

Ik ben dan ook benieuwd wat de zender dan in essentie niet overbodig maakt. Ik heb wel een idee, en dat is een themakanaal waar alle stromingen hun eigen programma krijgen. Niet horizontaal, maar verticaal. Zodat de doelgroepen die nu niet worden bediend ook waar krijgen voor hetgeen zij (zoals je aangeeft) belasting betalen.
In de luistercijfers van afgelopen najaar hadden ze in 10-19 ruim 5% markt aandeel en in 20-34 een kleine 5% marktaandeel. Daarmee komen ze op de zesde en zevende plaats van alle zenders. De doelgroep wordt dus nog wel gevonden.

Het idee van jou zie ik niet zitten. Dat wordt het marktaandeel nog veel kleiner. Voor zulke specifieke dingen is podcast goed geschikt. Daar kan de NPO wel in investeren wat mij betreft, maar niet als gehele radiozender. Radio 5 was tot 10 jaar terug een verzameling van alles. Ze hebben dat niet voor niets veranderd. Podcast is de nieuwe plek van specifieke dingen.
Tone

Bericht door Tone »

Romeo schreef: 25 feb 2021 13:41
Tone schreef: 25 feb 2021 13:27 Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?
Alleen is 3FM betaald van belastinggeld.

3FM hoeft niet te worden afgeschaft, maar geef die FM frequentie aan Radio5 en bouw 3FM opnieuw op, zoals iemand hier zei.

Er zijn zoveel vloggers en artiesten die via Spotify en YT en Insta miljoenen volgers hebben.

Kap met die halfbakken DJ's op 3FM en geef die vloggers en artiesten een podium en een programma, en bouw zo aan een nieuwe generatie luisteraars.
Als omroep een vlogger/influencer aannemen om extra creativiteit in de programma's aan te brengen zou geen slecht idee zijn. Dat geldt ook voor de commerciële omroepen. Ook marketing technisch gezien. Als DJ zou kunnen, maar dat is wel een vak dat er dan bijgeleerd moet worden en waarvoor vlieguren moeten worden gemaakt. Kaj van der Ree is een voorbeeld daarvan. Is ook begonnen in de nacht. Ik heb erg van zijn programma's genoten. Dat had overigens ook wel te maken met de muziekstijl. Helaas niet meer op zender, maar we weten hoe dat komt natuurlijk.
Totti

Bericht door Totti »

Welke veranderingen zijn er sinds 2016?

Bekende dj's waren al vertrokken of vertrokken later. Jonge talenten werden aan de microfoon gelaten. Tegelijkertijd werd geprobeerd de luisteraar te lokken met een strakke rotatie van HipHop, Electro, alternatieve muziek en mainstream. Bovendien werden, met uitzondering van 3voor12 en de Mega Top 50 (later 30), alle programmas genoemd naar de dj's om ze beter bekend te maken, wat niet lukte.

Uiteindelijk kwam Kommando terug en probeerden ze de muziekselectie uit 2015 en eerder, zij het met een hoger alternatief aandeel. Onlangs nieuw logo en slogan "Laat je horen". Klinkt niet als iets voor mij alsof niets anders mogelijk is.

Allereerst: 3FM was nooit de jongerenzender die ze nu beweren te zijn. Ze hebben geleidelijk een popkanaal gemaakt voor vele leeftijden, met een bijzondere focus op leeftijden van 15 tot 35 jaar. Maar met een breed aanbod: of zou iemand mij vertellen dat de "Freak-O-Lympics" met Classic Rock uit de jaren 70 echt van 15- tot 35-jarigen waren? Deze muziek was in de jaren 2000 al meer dan 20 jaar oud. "3voor12" of "That's Live" was nog steeds populair bij 40-jarigen. Daarom moet men afscheid nemen van het idee om een ​​soort van alternatieve FunX te willen aanbieden.

Wie een groot aantal luisteraars wil, moet ook de moed hebben om een ​​groot aantal luisteraars te dienen. Betekent de moed hebben om ook een bepaalde mainstream toe te staan. Niet 24 uur, maar op bepaalde tijden. Hoe zit het met "Giel", hoe zit het met "Coen en Sander" of "Ekstra Weekend"? Slechts drie voorbeelden.

Veranderingen zouden nu rigoureus moeten zijn, aangezien de laatste wijzigingen weinig werden opgemerkt. Dit zou geen slecht moment zijn om dat te doen, aangezien de radiomarkt in beweging is. 538 zit niet meer zo stevig op de troon en Radio 2 staat voor veranderingen vanwege Stenders. Zo niet nu, wanneer dan wel?
Groetjes vanuit Münster [Duitsland]
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Tone schreef: 25 feb 2021 13:45
Henkjan2016 schreef: 25 feb 2021 13:36
Tone schreef: 25 feb 2021 13:27

3fm is niet overbodig. Ik weet dat 3fm erg ver gezakt is in de luistercijfers. Echter luistert nog 2% van radio luisterend Nederland naar de zender. Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?

Daarnaast vind ik dat 3fm moet blijven bestaan voor mensen tot ca. 35 jaar. Deze mensen moet de NPO ook wat bieden. Je kunt ze niet helemaal over laten aan de grote boze (commerciële) wereld. De NPO heeft als taak om elke jongere ook iets te bieden. Ze betalen immers ook belasting.

Samen met NPO 3 en FunX kan best een groot deel van de jongere bevolking bediend worden. Ze willen intensiever gaan samenwerken en dat is goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het verkiezingsplatform met alle content van npo3, 3fm en FunX bij elkaar.
De jongeren laten toch al zien dat ze 3fm niet nodig hebben, waarom dan een station richten op een doelgroep die er zelf geen oren naar heeft. Dat is toch gewoon een overbodige zender?

En dat Kink en Sublime bestaan, dat heeft niets met 3fm te maken. Zij maken bewust een station dat gewenst wordt in de door hen aangeboorde doelgroep.

3fm is aan het zoeken naar een richting die gewenst wordt. Dat is een station bezitten en bedenken: wat kan onze doelgroep zijn. Daar zijn ze al 5 jaar niet in geslaagd en men loopt nog steeds weg.

Ik ben dan ook benieuwd wat de zender dan in essentie niet overbodig maakt. Ik heb wel een idee, en dat is een themakanaal waar alle stromingen hun eigen programma krijgen. Niet horizontaal, maar verticaal. Zodat de doelgroepen die nu niet worden bediend ook waar krijgen voor hetgeen zij (zoals je aangeeft) belasting betalen.
In de luistercijfers van afgelopen najaar hadden ze in 10-19 ruim 5% markt aandeel en in 20-34 een kleine 5% marktaandeel. Daarmee komen ze op de zesde en zevende plaats van alle zenders. De doelgroep wordt dus nog wel gevonden.

Het idee van jou zie ik niet zitten. Dat wordt het marktaandeel nog veel kleiner. Voor zulke specifieke dingen is podcast goed geschikt. Daar kan de NPO wel in investeren wat mij betreft, maar niet als gehele radiozender. Radio 5 was tot 10 jaar terug een verzameling van alles. Ze hebben dat niet voor niets veranderd. Podcast is de nieuwe plek van specifieke dingen.
Je mag mij proberen te overtuigen met cijfers, maar over het geheel zijn de cijfers niet zoals 3fm ze wenst. Van 10% naar 2% is gewoon bar en bar slecht en het zakt nog steeds. Als je in 5 jaar tijd je weg nog niet gevonden hebt, dan moet je als NPO een andere richting kiezen.

Ik luister zelf overigens inmiddels opnieuw 3fm (ik trok de kensington-manie erg slecht), en ontneem mijzelf dan ook een station. Maar realistisch bekijkend zijn er geen luisteraars meer over en kunnen ze beter wat anders met ons belastinggeld doen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Totti schreef: 25 feb 2021 14:04 Welke veranderingen zijn er sinds 2016?

Bekende dj's waren al vertrokken of vertrokken later. Jonge talenten werden aan de microfoon gelaten. Tegelijkertijd werd geprobeerd de luisteraar te lokken met een strakke rotatie van HipHop, Electro, alternatieve muziek en mainstream. Bovendien werden, met uitzondering van 3voor12 en de Mega Top 50 (later 30), alle programmas genoemd naar de dj's om ze beter bekend te maken, wat niet lukte.

Uiteindelijk kwam Kommando terug en probeerden ze de muziekselectie uit 2015 en eerder, zij het met een hoger alternatief aandeel. Onlangs nieuw logo en slogan "Laat je horen". Klinkt niet als iets voor mij alsof niets anders mogelijk is.

Allereerst: 3FM was nooit de jongerenzender die ze nu beweren te zijn. Ze hebben geleidelijk een popkanaal gemaakt voor vele leeftijden, met een bijzondere focus op leeftijden van 15 tot 35 jaar. Maar met een breed aanbod: of zou iemand mij vertellen dat de "Freak-O-Lympics" met Classic Rock uit de jaren 70 echt van 15- tot 35-jarigen waren? Deze muziek was in de jaren 2000 al meer dan 20 jaar oud. "3voor12" of "That's Live" was nog steeds populair bij 40-jarigen. Daarom moet men afscheid nemen van het idee om een ​​soort van alternatieve FunX te willen aanbieden.

Wie een groot aantal luisteraars wil, moet ook de moed hebben om een ​​groot aantal luisteraars te dienen. Betekent de moed hebben om ook een bepaalde mainstream toe te staan. Niet 24 uur, maar op bepaalde tijden. Hoe zit het met "Giel", hoe zit het met "Coen en Sander" of "Ekstra Weekend"? Slechts drie voorbeelden.

Veranderingen zouden nu rigoureus moeten zijn, aangezien de laatste wijzigingen weinig werden opgemerkt. Dit zou geen slecht moment zijn om dat te doen, aangezien de radiomarkt in beweging is. 538 zit niet meer zo stevig op de troon en Radio 2 staat voor veranderingen vanwege Stenders. Zo niet nu, wanneer dan wel?
Kleine correctie:
Freakolympics met Classic Rock? Het nerdalfabet inderdaad, maar echt geen classic rock.
Totti

Bericht door Totti »

Dankje voor de correctie. -bier

Ik heb nog verschillende opnames van de Freak-O-Lympics op cassette. Een fragment uit de afspeellijst:

Johnny Guitar Watson - Gangster Of Love (1975)
Rare Earth - I Just Want To Celebrate (1971)
George Thorogood & The Destroyers - Bad To The Bone (1982)

Simple Minds - Love Song (1981)
The Moody Blues - Question (1970)
Sweathog - Hallelujah (1971)

Ik zou dat Classic Rock noemen. Maar je hebt ook gelijk: er was ook disco, funk en andere stijlen - Rose Royce, James Brown, Won Ton Ton, enz. Helaas heb ik alleen de nummers opgenomen, niet de hele programma's.

Sorry, ik wil niet afwijken van het onderwerp. :D
Pot

Bericht door Pot »

http://radio.nl/822848/luistercijfers-u ... ower-radio
Vond ik ook wel interessant om te zien!
Oren open!
jessica

Bericht door jessica »

Pot schreef: 13 mar 2021 13:51 http://radio.nl/822848/luistercijfers-u ... ower-radio
Vond ik ook wel interessant om te zien!
Zeker interessant dit. Dit bektenkt dat

Arrow Classic Rock
RadioNL
en Radio Continue

meer luisteraars hebben dan Kink

En Groot nieuws radio is ongeveer even groot qua luisteraars als Kink.
density1

Bericht door density1 »

Appels met peren en totaal andere doelgroepen.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

density1 schreef: 13 mar 2021 16:06 Appels met peren en totaal andere doelgroepen.
Ja dus? Dat neemt niet weg dat die zenders een groter marktaandeel hebben dan Kink. Wat een rare opmerking.
density1

Bericht door density1 »

Dan kun je dat ook over andere zenders zeggen die niet in de doelgroep van Kink zitten. Dus geen rare opmerking.
Totti

Bericht door Totti »

Voor mij laat het zien dat er een markt lijkt te zijn voor stations als Groot Nieuws Radio, Radio Continu en anderen. Is het niet fijn als er een bijpassende variëteit is? En wat KINK betreft vind ik het goed dat het station in zo'n korte tijd weer goede cijfers heeft. Mijn muziek zal nooit compleet zijn, maar voor de fanbase was het jammer toen het station werd stilgelegd. Daarom: ga door!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef: 13 mar 2021 16:06 Appels met peren en totaal andere doelgroepen.
Dat geldt voor de hele discussie over en vergelijking van de luistercijfers in de 10+ groep.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

density1 schreef: 14 mar 2021 01:02 Dan kun je dat ook over andere zenders zeggen die niet in de doelgroep van Kink zitten. Dus geen rare opmerking.
Iemand merkt op dat de ene zender meer luisteraars heeft dan de andere. Meer wordt er niet gezegd. Dus ja, rare opmerking.
Kink hoeft niet altijd maar fel verdedigd te worden in elke discussie. Zeker niet als er gewoon een constatering gedaan wordt over marktaandelen.
Plaats reactie