Luistercijfers december 2020-januari 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

dasco1973

Re: Luistercijfers december 2020-januari 2021

Bericht door dasco1973 »

Pot schreef: 24 feb 2021 09:39
Totti schreef: 24 feb 2021 08:23
dasco1973 schreef: 23 feb 2021 16:38 Wow 3FM een nieuw dieptepunt maar helaas geen verrassing. Vervelend voor alle betrokkenen die ongetwijfeld meer dan hun best doen maar de flipperkast muzieksamenstelling is anno 2021 totaal niet houdbaar, zeker bij de groep tot en met 40 jaar niet. Alternative en rock fans luisteren naar KINK en/of Spotify en Dance liefhebbers naar Slam/Funx/Spotify. Keiharde keuzes maken qua muziek richting en uiteindelijk tevreden zijn met 3,5-4% of accepteren dat de cijfers het komende jaar nog verder gaan zakken.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Rijmer heeft blijkbaar ook geen succes met de muziekplanning. Stoppen, denken aan oude sterke punten en opnieuw beginnen. 3,5 tot 4% zou beter zijn dan nu. En het zou een goed moment zijn nu er enige beweging is op de radiomarkt.
De playlist vind ik ook wat beperkt, maar dat er hits in komen is zeker niet door haar bepaald. @JulesKluivert had eerder dit jaar iets gepost waarbij Roosmarijn in een uitzending zat, waar ze zei dat er, volgens haar, geen hits gedraaid hoefden te worden. Dus dit is dan vanaf hogerhand bepaald.

Daarnaast vind ik dat 3FM niet volledig alternatief hoeft te zijn, want daar is Kink al voor. Ik denk - dit zeg ik ook vanwege mijn voorkeuren en het sentiment - dat je het beste een afwisseling van (commerciële) pop/rock, zonder Arania Grande, Justin Bieber en Cardi B enz., en alternatieve rock.
Welke richting je ook kiest denk ik wel dat je je moet realiseren dat de wereld qua mogelijkheden tot muziek luisteren immens is veranderd tov bijv. 2013. In die tijd was 3FM bijna het enige ‘alternatief’. En waren er een stuk minder mogelijkheden om overdag aan muziek te komen die exact je smaak vertegenwoordigde. Dat is nu totaal anders omdat je door bijv. onbeperkte databundels op mobiele telefoon niet meer gebonden bent aan FM radio. Ik kan bijv. via mijn telefoon overal KINK, Spotify of een andere zender luisteren. Dus ik hoef me in een uur luisteren niet door 5 pophits, Nederlandstalig of.... te worstelen om de andere 5 nummers die wel mijn smaak zijn te horen. Kort gezegd; ‘ik wil rock/dance/alternative/heavy metal of funk en ik wil het NU niet ‘misschien’ straks’. Anno 2021 een grote groep mensen vinden die accepteert dat je na de nieuwe Foo Fighters, Fontaines DC via Harry Styles, Amy Winehouse naar Froukje of Typhoon gaat is m.i. een illusie en jezelf voor de gek
houden. Daar verandert ook het constante geschuif met DJs in de hoop op betere tijden niets aan. De tijd van dit soort allemans zenders is m.i. -in ieder geval voor deze leeftijdsgroep- voorbij.
Pot

Bericht door Pot »

Dat is toch ook wat ik zeg: wil je alleen alternatieve muziek horen, dan luister je naar Kink en als je (commerciële) pop/rockmuziek wil horen dan luister je naar 10, Veronica of 2.
Oren open!
Totti

Bericht door Totti »

Alternatieve rock is altijd een niche geweest, soms met meer, soms met minder aanwezigheid. In de jaren 2000 leefde Alternative naast Dutch Trance zoals Ferry Corsten en Tiesto, in 2005 naast Jack Johnson, James Blunt en Nelly Furtado, in de jaren 2010 naast David Guetta, Avicii en Pitbull en de laatste jaren naast Hip Hop, Reggaeton en Tropical House. Mijn gevoel.

Alternatief vond tot 1998 bij 3FM alleen plaats in gerichte programma's, vooral van de kant van de VPRO. Villa 65 is toen vervangen door Het Lek. Deze naam werd later veranderd in 3voor12, aanvankelijk met andere muziekstijlen buiten de mainstream, later met elke avond een uniform muziekprogramma, dat echter duidelijk anders was dan andere tijdstippen. Rond 2005/6 werden vervolgens enkele alternatieve titels als sandwichformaat in de rest van het programma verspreid, BNN was een pionier, terwijl het verschil met de VPRO kleiner werd. Favoriete bands in die tijd waren Coldplay, Foo Fighters en Arctic Monkeys. Het contrasteerde goed met de commerciële kanalen zoals 538 of Q en bevredigde de smaak van veel mensen.

Om een ​​lang verhaal kort te maken: Alternative heeft een loyaal, maar niet bijzonder groot publiek in vergelijking met andere muziekgenres. Bij 3FM werkte het zolang er speciaal voor deze mensen een programma met 3voor12 was en de rest van de tijd werd min of meer de massa bediend, altijd met inserts buiten de mainstream. Overdag, als de radio op bouwplaatsen of in kantoren aanstaat, helpt alleen een gemeenschappelijke noemer, waar zoveel mogelijk mensen blij van worden. 'S Avonds luister je intensiever waardoor je gerichter inschakelt en alternatieve richtingen mogelijk zijn.

En ja, de beschikbaarheid van muziek verandert, je kunt alles vandaag horen. Maar precies aan je eigen smaak kan alleen worden voldaan als je alleen luistert. Zelfs met een tweede persoon zijn compromissen noodzakelijk. En bij Spotify is de vraag: wie doet er dagelijks de moeite om een ​​nieuwe playlist te vinden of aan te maken? Dan zijn er de moderaties, die blijkbaar vooral in Nederland erg populair zijn. De radio en dus ook elk station kan in deze tijd overleven als ze nadenken over hun sterke punten.

Puur kijkend naar het aantal luisteraars, kan 3FM niet anders dan weer wat meer mainstream toelaten. Nee, het alternatief mag niet weg, maar moet specifieker worden gepositioneerd in programma's waar het publiek het op een gerichte manier hoort - zoals meestal het geval is bij playlists of special interest radio zoals KINK. Mijn onbeduidende mening.
Groetjes vanuit Münster [Duitsland]
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Pot schreef: 25 feb 2021 09:58 Dat is toch ook wat ik zeg: wil je alleen alternatieve muziek horen, dan luister je naar Kink en als je (commerciële) pop/rockmuziek wil horen dan luister je naar 10, Veronica of 2.
Klopt helemaal, en daarmee is 3fm overbodig.
Tone

Bericht door Tone »

Henkjan2016 schreef: 25 feb 2021 11:23
Pot schreef: 25 feb 2021 09:58 Dat is toch ook wat ik zeg: wil je alleen alternatieve muziek horen, dan luister je naar Kink en als je (commerciële) pop/rockmuziek wil horen dan luister je naar 10, Veronica of 2.
Dat vind ik kort door de bocht. Radio is meer dan muziek. Als je alleen luistert voor de muziek, dan kun je beter Spotify gebruiken. Daar kun je je eigen specifieke top playlist maken.

3fm zal zich meer op de inhoud moeten focussen. Daarmee kun je je onderscheiden t.o.v. Spotify en YouTube, online non-stop stations met specifiek genre enzovoort.

In de toekomst zullen meer zenders hier last van krijgen, omdat er minderen ouderen komen en ook meer mensen de huidige technieken gaan gebruiken.
Henkjan2016

Tone schreef: 25 feb 2021 11:46
Dat vind ik kort door de bocht. Radio is meer dan muziek. Als je alleen luistert voor de muziek, dan kun je beter Spotify gebruiken. Daar kun je je eigen specifieke top playlist maken.

3fm zal zich meer op de inhoud moeten focussen. Daarmee kun je je onderscheiden t.o.v. Spotify en YouTube, online non-stop stations met specifiek genre enzovoort.

In de toekomst zullen meer zenders hier last van krijgen, omdat er minderen ouderen komen en ook meer mensen de huidige technieken gaan gebruiken.
Dit is een gevaarlijke conclusie, omdat het niet de basis betreft van mijn opmerking. Wij hebben hier op het forum al talloze malen de teloorgang van 3fm besproken en 3fm heeft alles al geprobeerd.

Jij begint hem opnieuw, dat is je goed recht, maar ik denk dat je weinig andere meningen zult krijgen dan: Dit krijg je niet meer op de rit.
Wat in mijn ogen vrij logisch is, omdat de luisteraar zijn plek heeft gevonden bij andere zenders. Er is dus geen luisteraar meer over die massaal zal
overspringen naar 3fm.

Dat 3fm volkomen overbodig is, is mijn ogen niet kort door de bocht, maar vrij realistisch.
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 25 feb 2021 12:29

Dit is een gevaarlijke conclusie, omdat het niet de basis betreft van mijn opmerking. Wij hebben hier op het forum al talloze malen de teloorgang van 3fm besproken en 3fm heeft alles al geprobeerd.

Jij begint hem opnieuw, dat is je goed recht, maar ik denk dat je weinig andere meningen zult krijgen dan: Dit krijg je niet meer op de rit.
Wat in mijn ogen vrij logisch is, omdat de luisteraar zijn plek heeft gevonden bij andere zenders. Er is dus geen luisteraar meer over die massaal zal
overspringen naar 3fm.

Dat 3fm volkomen overbodig is, is mijn ogen niet kort door de bocht, maar vrij realistisch.
Dat zijn alle radiostations van de NPO, als we het kort door de bocht kijken, overbodig:
Radio 1 = BNR
Radio 2 = Veronica/10 + 3FM, Radio 5, Qmusic, Sublime
3FM = zowel Kink/Qmusic/Radio 2
Radio 4 = classicnl
Radio 5 = Radio 2, 10 60s&70s+ regionale omroepen
NPO Soul&Jazz = Sublime
SterrenNL = Radio NL/100%NL/Radio 5

Behalve FunX eigenlijk.
Oren open!
Totti

Bericht door Totti »

Ik zie het niet zo negatief. Als je denkt dat elke luisteraar zijn favoriete station heeft, hoef je niet meer te vechten. Maar ook elke andere omroep vecht en krijgt luisteraars, soms sneller, soms langzamer. En waarom zou 3FM niet concurreren met omroepen?

Wat doet Radio 2? De zender concurreert min of meer met Radio 10 en Radio Veronica. Laat je het veld hier over aan de privésector? Nee. Waarom zou 3FM niet concurreren met 538 of Qmusic? Ze deden het tien jaar geleden, zij het met iets andere muziek (wat erg slim was). Hetzelfde geldt hier: als je vecht, kun je verliezen. Wie niet vecht, heeft al verloren.
Laatst gewijzigd door Totti op 25 feb 2021 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes vanuit Münster [Duitsland]
Romeo

Bericht door Romeo »

BNR is natuurlijk maar een slap aftreksel van Radio1
3FM is Funx, of zou FunX moeten zijn, als ze dat FunX3 hadden genoemd ofzo en daar de FM frequentie onder hadden gehangen was het veel groter geweest
Pot

Bericht door Pot »

Romeo schreef: 25 feb 2021 13:05 BNR is natuurlijk maar een slap aftreksel van Radio1
3FM is Funx, of zou FunX moeten zijn, als ze dat FunX3 hadden genoemd ofzo en daar de FM frequentie onder hadden gehangen was het veel groter geweest
Maar wat zou Radio 2 volgens jou dan zijn? Een verbeterde versie van Radio 10 en Veronica, kijkend naar de luistercijfers?
BNR heeft het budget niet om een schijn van kans te maken tegenover Radio 1. Een slap aftreksel is echt totale onzin.
Oren open!
Tone

Bericht door Tone »

overspringen naar 3fm.

3fm is niet overbodig. Ik weet dat 3fm erg ver gezakt is in de luistercijfers. Echter luistert nog 2% van radio luisterend Nederland naar de zender. Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?

Daarnaast vind ik dat 3fm moet blijven bestaan voor mensen tot ca. 35 jaar. Deze mensen moet de NPO ook wat bieden. Je kunt ze niet helemaal over laten aan de grote boze (commerciële) wereld. De NPO heeft als taak om elke jongere ook iets te bieden. Ze betalen immers ook belasting.

Samen met NPO 3 en FunX kan best een groot deel van de jongere bevolking bediend worden. Ze willen intensiever gaan samenwerken en dat is goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het verkiezingsplatform met alle content van npo3, 3fm en FunX bij elkaar.
Henkjan2016

Totti schreef: 25 feb 2021 13:03 Wie niet vecht, heeft al verloren.
Voor zover ben ik het met je eens, echter 3fm vecht al jaren, en ligt KO. Op een bepaald moment moet er ingegrepen worden. Na 10 tellen is het over en die 10 tellen zijn al voorbij.

Het is jammer dat het zo eindigt met een door ons allen geliefd station, maar ook deze conlusie is het overwegen waard.
Henkjan2016

Tone schreef: 25 feb 2021 13:27

overspringen naar 3fm.

3fm is niet overbodig. Ik weet dat 3fm erg ver gezakt is in de luistercijfers. Echter luistert nog 2% van radio luisterend Nederland naar de zender. Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?

Daarnaast vind ik dat 3fm moet blijven bestaan voor mensen tot ca. 35 jaar. Deze mensen moet de NPO ook wat bieden. Je kunt ze niet helemaal over laten aan de grote boze (commerciële) wereld. De NPO heeft als taak om elke jongere ook iets te bieden. Ze betalen immers ook belasting.

Samen met NPO 3 en FunX kan best een groot deel van de jongere bevolking bediend worden. Ze willen intensiever gaan samenwerken en dat is goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het verkiezingsplatform met alle content van npo3, 3fm en FunX bij elkaar.
De jongeren laten toch al zien dat ze 3fm niet nodig hebben, waarom dan een station richten op een doelgroep die er zelf geen oren naar heeft. Dat is toch gewoon een overbodige zender?

En dat Kink en Sublime bestaan, dat heeft niets met 3fm te maken. Zij maken bewust een station dat gewenst wordt in de door hen aangeboorde doelgroep.

3fm is aan het zoeken naar een richting die gewenst wordt. Dat is een station bezitten en bedenken: wat kan onze doelgroep zijn. Daar zijn ze al 5 jaar niet in geslaagd en men loopt nog steeds weg.

Ik ben dan ook benieuwd wat de zender dan in essentie niet overbodig maakt. Ik heb wel een idee, en dat is een themakanaal waar alle stromingen hun eigen programma krijgen. Niet horizontaal, maar verticaal. Zodat de doelgroepen die nu niet worden bediend ook waar krijgen voor hetgeen zij (zoals je aangeeft) belasting betalen.
Pot

Bericht door Pot »

Was het 7 jaar geleden geen overbodige zender dan?
Oren open!
Romeo

Bericht door Romeo »

Tone schreef: 25 feb 2021 13:27 Dat is meer dan menig commercieel landelijke zender zoals Slam, Sublime en kink. Die hoeven toch ook niet afgeschaft te worden?
Alleen is 3FM betaald van belastinggeld.

3FM hoeft niet te worden afgeschaft, maar geef die FM frequentie aan Radio5 en bouw 3FM opnieuw op, zoals iemand hier zei.

Er zijn zoveel vloggers en artiesten die via Spotify en YT en Insta miljoenen volgers hebben.

Kap met die halfbakken DJ's op 3FM en geef die vloggers en artiesten een podium en een programma, en bouw zo aan een nieuwe generatie luisteraars.
Plaats reactie