Luistercijfers nov-dec 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Luistercijfers nov-dec 2020

Bericht door Pot »

Gerwiim schreef: 19 jan 2021 13:21
Pot schreef: 19 jan 2021 11:15 3FM Serious Request heeft misschien niet het gewenste effect gehad, hoewel de opbrengst hoger is. Maar het kan zijn dat, net als vele andere zenders, ze in de week tussen kerst en oud & nieuw massaal luisteraars zien vertrekken. Sharid heeft tot mei om boven de 2.5% uit te komen: mission impossible. Je kunt nu beter weggaan, voor het erger wordt.
'Maar als 3FM over twee jaar nog steeds 2,5 procent marktaandeel heeft, ben ik weg.'

Ze heeft niet gezegd of het marktaandeel hoger of lager moet zijn :lol:
:lol:
Maar je mag best realistisch zijn. In minder dan 5 maanden ga je niet opeens boven het marktaandeel uitkomen, ten opzichte van haar aanstellen (2.7%). Dan kun je beter het bijltje erbij neerleggen en een ander het laten doen.

Wat mij betreft neemt Jurre Bosman een voorbeeld aan het kabinet en treed ook terug. Je kunt best wat dingen goed doen, maar als je een van de veroorzakers bent van de enorm slechte luistercijfers van 3FM en dat vervolgens niet (genoeg) aanpakt, kan hij wat mij betreft net zo goed vertrekken.
Oren open!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ik ben wel benieuwd wat er van radio 2 was overgebleven als men niet zo'n move richting radio 2 had gecreeerd.
Was dan dezelfde trend te zien?
Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef: 19 jan 2021 14:26 Ik ben wel benieuwd wat er van radio 2 was overgebleven als men niet zo'n move richting radio 2 had gecreeerd.
Was dan dezelfde trend te zien?
Je bedoelt denk ik de stijging van Radio 2 sinds 2015/16. Nee, waarschijnlijk niet dezelfde trend. Maar vergeet niet dat Radio 2 al jaren rond de 8-10% schommelde. 3FM zat toen rond de 10%. Radio 5 rond de 3%. Ongeveer 21-23%.
Nu zit Radio 2 rond de 11-12%, Radio 5 rond de 5-5.5% en 3FM op 2-2.5%. Samen 18-20%. Radio 1 en 4 compenseren het nog, omdat zij wel wat gestegen zijn.

Rond 2015 waren er natuurlijk veranderingen bij 3FM die slecht hebben uitgepakt (o.a. Frank in de middag), maar in het najaar van 2016 ging de hele boel op de schop bij 3FM, onder leiding van audio-directeur Bosman. In de periode daarvoor was hij al zendermanager bij Radio 2 (toen Ekdom en Stenders kwamen).

Maar goed. Terugkomend op je vraag. Nee, want Radio 2 ging wat achteruit qua marktaandeel voordat Stenders en Ekdom op R2 zaten. Het was ook een goed idee om ze te halen en de zender wat te verjongen en vooral te vernieuwen. Alleen ze hebben het format, min of meer, van 3FM naar Radio 2 overgedragen. Dat was niet nodig. Had Radio 2 qua jocks en muziek wat verjongd binnen de popmuziek, maar had niet het format van 3FM overgenomen. Dat was, wat mij betreft, echt onnodig en ook de doodsteek voor 3FM.

In het najaar van 2016 gingen de overige DJs met nog wat status (Giel, Timur en Paul) weg uit de (dag)programmering. En klopte de muziek niet meer.
Had de muziek wat verjongt bij 3FM; iets alternatiever gemaakt en had vooral niet alle overige DJ's met status in één keer weggehaald. Dan hadden de kleine wijzigingen bij het publiek beter kunnen landen. Maar ze gooiden alles in een keer om. Oliedom. In de periode dat Bosman de leiding had binnen NPO Radio en vlak daarvoor bij Radio 2.
Oren open!
Romeo

Bericht door Romeo »

De rek moet er natuurlijk een keer uit zijn bij de Top2000
0.3 procent is verwaarloosbaar en gaat over de hele maand niet over 1 week
Pot

Bericht door Pot »

Romeo schreef: 19 jan 2021 15:25 De rek moet er natuurlijk een keer uit zijn bij de Top2000
0.3 procent is verwaarloosbaar en gaat over de hele maand niet over 1 week
Sterker nog: 2 maanden. Het kan zomaar zijn dat de Top 2000 net zo goed beluisterd werd als anders (of beter) maar in de voorafgaande weken minder beluisterd werd. Dat is niet gek denk ik. Oktober-november stonden ze namelijk 0.9% lager dan in 2019.
Oren open!
Janno

Bericht door Janno »

Ik denk dat in een jaar als het afgelopen coronajaar mensen bij uitstek zoeken naar vertrouwde dingen en de jaarlijkse top 2000-hype (niet per se negatief bedoeld) is zo’n ding. Dus het lijkt me dat juist die week beter beluisterd is.

Geen feit, een vermoeden.
Romeo

Bericht door Romeo »

Ik vond het een prima editie. Ik bezoek het cafe niet en een paar DJ's kunnen maar het publiek optimaal opzwepen, dat is leuk om te zien, maar voor de rest zit ik niet te wachten op al die mensen die in beeld staan. Nu zag je meer DJ en de mensen uit het land kwamen via zoom in beeld, dus prima combinatie

Ik verwacht niet dat corona weg is in december dus wat dat betreft voor HH vatbaar
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

rvbracht schreef: 19 jan 2021 09:49
En 3FM... Tja, die halfbakken wandel actie trekt echt helemaal niemand.
JIJ zit er niet op te wachten. Wanneer stoppen mensen op dit forum nu eens om hun eigen smaak als absolute waarheid te zien? Ontzettend storend.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Dat de NPO en Q-Music blij zijn begrijp ik. Maar dat ze alles goed praten bij Talpa snap ik geen reet van. Alle stations van Talpa hebben een slecht jaar achter de rug hoe kun je dit dan goed praten? Adverteerders tevreden houden? Of zitten ze in roze kleurige bubbel? Wake up en doe wat aan je station ipv mooi weer lopen te verkondigen!
jessica

Bericht door jessica »

Gerwiim schreef: 19 jan 2021 13:21
Pot schreef: 19 jan 2021 11:15 3FM Serious Request heeft misschien niet het gewenste effect gehad, hoewel de opbrengst hoger is. Maar het kan zijn dat, net als vele andere zenders, ze in de week tussen kerst en oud & nieuw massaal luisteraars zien vertrekken. Sharid heeft tot mei om boven de 2.5% uit te komen: mission impossible. Je kunt nu beter weggaan, voor het erger wordt.
'Maar als 3FM over twee jaar nog steeds 2,5 procent marktaandeel heeft, ben ik weg.'

Ze heeft niet gezegd of het marktaandeel hoger of lager moet zijn :lol:
Maar er moet natuurlijk wel eerst een nieuw baantje voor haar gecrëeerd worden voor haar. Zo ontslag nemen doet ze natuurlijk niet.
Iets als supervisor manager content klinkt wel leuk als nieuwe job.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Herman ven Schippers schreef: 19 jan 2021 17:40
JIJ zit er niet op te wachten. Wanneer stoppen mensen op dit forum nu eens om hun eigen smaak als absolute waarheid te zien? Ontzettend storend.
IK zit er inderdaad niet op te wachten. Maar de cijfers zeggen genoeg toch?
Bovendien was de actie op financieel vlak een farce. Meer dan 1,6 miljoen investeren in zo'n radioprogramma om 1,6 miljoen op te halen?
Johanneke

Bericht door Johanneke »

rvbracht schreef: 19 jan 2021 18:56
Bovendien was de actie op financieel vlak een farce. Meer dan 1,6 miljoen investeren in zo'n radioprogramma om 1,6 miljoen op te halen?
Precies! Blijft bizar dat mensen hier positief blijven roepen over 3FM. Lijkt me toch wel duidelijk dat die wandeltoestand het zoveelste gevalletje geld over de balk smijten was, zie de luistercijfers als overduidelijk bewijs 😕
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Top 2000 meting. Daarmee is echt alles gezegd.

Onbegrijpelijk dat één week zoveel impact kan hebben op het totaal, dat blijft.
Rock 'n roll is better than music!
SB92

Bericht door SB92 »

Johanneke schreef: 19 jan 2021 19:06
rvbracht schreef: 19 jan 2021 18:56

Precies! Blijft bizar dat mensen hier positief blijven roepen over 3FM. Lijkt me toch wel duidelijk dat die wandeltoestand het zoveelste gevalletje geld over de balk smijten was, zie de luistercijfers als overduidelijk bewijs 😕
Nouja, ik vind het leuke radio. Dat het geld over de balk smijten is ben ik wel met je eens. Maar ik vermaak mij er prima mee.
Pot

Bericht door Pot »

Ben toch wel benieuwd waar het nou staat dat het evenement 1,6 miljoen gekost heeft. Ik weet alleen van een column van Van Roosmalen.
Oren open!
Plaats reactie