Luistercijfers nov-dec 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

SB92

Luistercijfers nov-dec 2020

Bericht door SB92 »

Afbeelding
NPO Radio 2 heeft het marktleiderschap weer overgenomen van Qmusic. Traditiegetrouw staat Radio 2 aan kop met de Top 2000, die in het laatste deel van het jaar te horen is op de zender. Ook Radio 10 weet weer te profiteren met de Top 2000, net als Sky Radio met de kerstmuziek.

Over één periode gezien zijn Radio 2, Radio 10 en Sky de enige zenders die er marktaandeel bij krijgen. Maar in vergelijking met een jaar geleden, leveren ze allemaal marktaandeel in. Qmusic is daarin de grootte winnaar: die zender krijgt er in een periode van twaalf maanden 2.1 procentpunt marktaandeel bij.

Het effect van Serious Request: The Lifeline en Missie 538 is niet in de luistercijfers terug te zien. NPO 3FM en Radio 538 leveren zowel over één periode, als in vergelijking met een jaar geleden, marktaandeel in. Met de actie haalde 3FM 1.6 miljoen euro op voor hulpverleners van de coronacrisis. Missie 538 bracht 1.116.035 euro op voor de voedselbank.

Stijgers
NPO Radio 2, Radio 10 en Sky Radio
Dalers 100% NL, BNR Nieuwsradio, E Power Radio, Kink, NPO 3FM, NPO Radio 1, NPO Radio 4, NPO Radio 5, ORN Radio, Overige zenders, Qmusic, Radio 538, Radio Veronica, SLAM!, Sublime en classicnl

De luistercijfers zijn gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.262 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 51 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 38 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 26 minuten (vorige periode: 4 uur en 10 minuten).
Johanneke

Re: Luistercijfers nov-dec 2020

Bericht door Johanneke »

Veronica onder de 3 pct, ai. Ik dacht meteen aan de ochtendshow die zo kort is, maar Van Baarlen riep vanochtend al meteen dat de cijfers in de ochtend kennelijk goed waren...
QMusic verplettert in rap tempo alles en iedereen, ik vind het erg knap. 538 laat het dan ook aan alle kanten lopen, maar gaat wel bizar hard achteruit.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Het goede nieuws is dat er kennelijk minder naar de Top 2000 is geluisterd, aangezien Radio 2 zakt van 17,7 naar 17,4.
En 3FM... Tja, die halfbakken wandel actie trekt echt helemaal niemand.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Johanneke schreef: 19 jan 2021 09:29 Veronica onder de 3 pct, ai. Ik dacht meteen aan de ochtendshow die zo kort is, maar Van Baarlen riep vanochtend al meteen dat de cijfers in de ochtend kennelijk goed waren...
QMusic verplettert in rap tempo alles en iedereen, ik vind het erg knap. 538 laat het dan ook aan alle kanten lopen, maar gaat wel bizar hard achteruit.
Deze cijfers zeggen niet veel, dit hadden we kunnen weten. Alleen irriteert me de euforie aan de bergweg m ik enorm. Toen skyradio gelanceerd werd met kerstmuziek werd na 1 week geroepen dat ze zo zijn gegroeid. Valt me best tegen. Net als de top 4000 dat wel wat trekt maar toch niet de grote menigte aanspreekt. Maar die 5% dat radio 2 erbij krijgt ongekend! Helaas voor 538 zet die missie niks bij maar het was naar mijn beleving ook best kort. Waren ze op stoom, stopten ze alweer. Ben benieuwd hoe de cijfers zich gaan ontwikkelen als alles weer normaal is.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Dat Radio 2 aan kop staat is niet verwonderlijk.

Wel knap dat Radio 10, Q Music en Radio 5 weinig schade ondervinden van de Top 2000. Op basis van deze cijfers verwacht ik dat Q Music snel de koppositie weer inneemt. Het is niet mijn zender, maar ik begrijp volledig waarom Q de winnende formule heeft.

Door de Top 2000 is dit de meest oninteressant meting van het jaar.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

rvbracht schreef: 19 jan 2021 09:49 Het goede nieuws is dat er kennelijk minder naar de Top 2000 is geluisterd, aangezien Radio 2 zakt van 17,7 naar 17,4.
En 3FM... Tja, die halfbakken wandel actie trekt echt helemaal niemand.
Onderbouw eens waarom het goed nieuws is? Vermoed persoonlijke smaak.
Janno

Bericht door Janno »

Zelfs als het persoonlijke smaak is blijft het vreemd om het goed nieuws te noemen dat anderen minder luisteren naar de top 2000. Als je het niks vindt luister je zelf toch niet. Ik luister nooit naar Q-music, maar ik gun ze het succes.
density1

Bericht door density1 »

Alle kleine zenders waaronder ook Kink hebben te leiden onder het kerstgeweld op de radio. Dat Radio 2, Q Music weer in zou halen mag geen rocket science zijn.
3FM duikelt flink omlaag, ook als je de cijfers en het weekbereik van vorig jaar bekijkt.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Deradiokenner schreef: 19 jan 2021 10:04
Johanneke schreef: 19 jan 2021 09:29 Veronica onder de 3 pct, ai. Ik dacht meteen aan de ochtendshow die zo kort is, maar Van Baarlen riep vanochtend al meteen dat de cijfers in de ochtend kennelijk goed waren...
Deze cijfers zeggen niet veel, dit hadden we kunnen weten. Alleen irriteert me de euforie aan de bergweg m ik enorm. Toen skyradio gelanceerd werd met kerstmuziek werd na 1 week geroepen dat ze zo zijn gegroeid. Valt me best tegen. Net als de top 4000 dat wel wat trekt maar toch niet de grote menigte aanspreekt. Maar die 5% dat radio 2 erbij krijgt ongekend! Helaas voor 538 zet die missie niks bij maar het was naar mijn beleving ook best kort. Waren ze op stoom, stopten ze alweer. Ben benieuwd hoe de cijfers zich gaan ontwikkelen als alles weer normaal is.
Dan hebben ze te lang op stoom moeten komen. Het heeft toch 5 dagen geduurd.
Romeo

Bericht door Romeo »

Nou, daar gaan de reacties komen hoor dat De Top2000 0,3 procent inlevert :P

Wat overigens niet zo hoeft te zijn, want ze meten over de hele maand, dus het kan ook de week ervoor zijn en men na de stemweek even een weekje SkyRadio luistert
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Janno schreef: 19 jan 2021 10:41 Zelfs als het persoonlijke smaak is blijft het vreemd om het goed nieuws te noemen dat anderen minder luisteren naar de top 2000. Als je het niks vindt luister je zelf toch niet. Ik luister nooit naar Q-music, maar ik gun ze het succes.
Er zitten hier een paar zeiksnorren
Pot

Bericht door Pot »

Bij deze meting gaat het vooral of Radio 2 een record behaald en hoeveel andere zenders inleveren.

Radio 2 haalt geen record, maar stijgen natuurlijk wel weer flink. Radio 10 staat er ook niet beter voor dan vorig jaar. Ook Sky doet het duidelijk minder: -0.7% ten opzichte van vorig jaar. 3FM levert in deze periode -0.2% in. Radio 538 -1.1%. Concluderend: de zender met evenementen doen het minder dan vorig jaar. Vooral 538 en Sky vallen me tegen.

Zenders als Veronica, 3FM, Qmusic, 538, Radio 1 en Radio 5 zullen net als afgelopen jaren last hebben gehad van de Top 2000.

3FM Serious Request heeft misschien niet het gewenste effect gehad, hoewel de opbrengst hoger is. Maar het kan zijn dat, net als vele andere zenders, ze in de week tussen kerst en oud & nieuw massaal luisteraars zien vertrekken. Sharid heeft tot mei om boven de 2.5% uit te komen: mission impossible. Je kunt nu beter weggaan, voor het erger wordt.

Voor Radio 538 geldt min of meer hetzelfde. De daling vind ik overigens wel erg veel. Misschien ligt deze daling ook aan Missie 538, maar dat is ook hier lastig te zeggen. Voor hun is het te hopen dat 2021 beter wordt, want anders zie ik het nog wel voor me dat ze het marktaandeel van Sky naderen.
Kink verliest 0.2% (25%) marktaandeel. Radio 4 verliest ook 0.4% (15%).

De winnende verliezer is Qmusic. Weliswaar 1.4% daling t.o.z.v. vorige periode, maar wel 2.1% [edit] winst in vergelijking met 2019. Het zou knap zijn als ze de in 2021 niet marktleider zullen worden.

Radio 5 is een andere winnaar: +0.7% in vergelijking met vorig jaar én richting de miljoen luisteraars.
Laatst gewijzigd door Pot op 19 jan 2021 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oren open!
WFNX

Bericht door WFNX »

Kijk eens naar dat weekbereik verschil 2019 / 2020 van 538. Dat zou je pas echt zorgen moeten baren als Talpa zijnde... Q-music doet het gewoon heel goed, er zit beleving en ziel in die zender. Hoewel ik persoonlijk wat moe wordt van een jingle na elke plaat.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

WFNX schreef: 19 jan 2021 11:43 Kijk eens naar dat weekbereik verschil 2019 / 2020 van 538. Dat zou je pas echt zorgen moeten baren als Talpa zijnde... Q-music doet het gewoon heel goed, er zit beleving en ziel in die zender. Hoewel ik persoonlijk wat moe wordt van een jingle na elke plaat.
Hier hetzelfde, geen Q Fan maar snap het succes helemaal en gun het ze ook zeker, er wordt duidelijk hard gewerkt.

538 in vrije val, ik vrees dat die met Sky moeten knokken om plek 4 en 5. Als die nog willen winnen, zullen ze het roer flink moeten omgooien. Of je grijpt terug op eerdere successen, of je gaat shoppen bij Q Music om bijv. Domien die kant op te halen.
Het lijkt me niet dat je daar met Wietze de oorlog gaat winnen, sterker nog, sinds hij de lunch doet gaat het wel heel snel bergafwaarts. Je jaagt de luisteraar rechtstreeks naar Menno & Wim op die uren. Daarbij vraag ik me ook af waarom ze Henk Blok niet hebben gesmeekt om terug te komen bij de 538 Ochtendshow, en Roelof Hemmen af te kopen ofzo. Ook daar zie je een duidelijke daling sinds juni.
Gerwiim

Bericht door Gerwiim »

Pot schreef: 19 jan 2021 11:15 3FM Serious Request heeft misschien niet het gewenste effect gehad, hoewel de opbrengst hoger is. Maar het kan zijn dat, net als vele andere zenders, ze in de week tussen kerst en oud & nieuw massaal luisteraars zien vertrekken. Sharid heeft tot mei om boven de 2.5% uit te komen: mission impossible. Je kunt nu beter weggaan, voor het erger wordt.
'Maar als 3FM over twee jaar nog steeds 2,5 procent marktaandeel heeft, ben ik weg.'

Ze heeft niet gezegd of het marktaandeel hoger of lager moet zijn :lol:
Plaats reactie