Visuele radio: meerwaarde of doodsteek?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Romeo

Visuele radio: meerwaarde of doodsteek?

Bericht door Romeo »

De visuele radio is bijna niet meer weg te denken, de meeste zenders hebben meerdere HD camera's die achter de schermen worden bediend zodat je altijd de spreker ziet. Je kan nu zelfs meekijken op hun computerschermen. En het mengpaneel, en de vorken die knipperen maar ook op de gezichtuitdrukkingen van de DJs tijdens en na gesprekken. De Top2000 is helemaal een kijkfestijn wat is begonnen met het Glazen Huis.

Ik herinner me tv loze radio nog, het heeft iets magisch. Maar ik kijk thuis bijna altijd radio via NPO start of de website. IK zie de meerwaarde wel, en kan zelf ook nog kiezen om tv loos te kijken

Maar niet elke DJ vindt het leuk. Stenders had tijden lang geen webcam in zn thuisstudio, nu wel en ws omdat hij daar al maanden zit. Jeroen van Inkel zei vannacht dat ie in zn programma Van Inkels Choice liever ook geen webcam heeft.

Ik ben inmiddels zover als ik geen beeld zie dat ik er vanuitga dat het programma is opgenomen

Wat is jullie mening over visuele radio?
Henkjan2016

Re: Visuele radio: meerwaarde of doodsteek?

Bericht door Henkjan2016 »

Ik vind dat ze het meteen moeten afschaffen. Ik zie echt de meerwaarde niet van de webcams.

Ik kijk zelf ook nooit, en als ik luister, dan is het vaak in de herhaling.

Gewoon lekker radio zoals radio bedoeld was.
big T

Bericht door big T »

Moderne tijden, andere gewoonten.
Radio met TV of eigenlijk het samengaan van deze 2, is weer wat anders dan radio alleen?
Ik wacht nog op het moment dat je overal alles zelf kunt bedienen, dus ook de virtuele DJ kunt laten zeggen van wat jij wilt.
En ja het is dan geen massa verspreiding meer, maar echt 1 op 1 amusumend.
Maar of je dan nog over radio kunt spreken?
Romeo

Bericht door Romeo »

Henkjan2016 schreef: 04 jan 2021 11:19
Nou, AM is al verdwenen en FM verdwijnt ook. Ik luister radio NOOIT meer via de FM, ik heb gewoon de apps en stream het, het kost niet eens veel van je data-bundel als je luistert. Thuis staat NPO start of de laptop aan.

DHB+ gaat het hem ook niet worden, waarom zou je een dure ontvanger kopen om DHB te ontvangen als je gewoon via een app kunt luisteren. Het voordeel van de app is ook dat je daarop kunt terugluisteren, direct met de studio kunt communiceren en podcasts kan luisteren.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik begrijp dat het er is. Veel mensen willen nu eenmaal kijken, kijken en nog eens kijken. Persoonlijk gebruik ik het alleen bij SR. Dus voor mij heeft het geen meerwaarde. Maar het zal niet meer verdwijnen denk ik.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Romeo schreef: 04 jan 2021 11:41
Henkjan2016 schreef: 04 jan 2021 11:19
Nou, AM is al verdwenen en FM verdwijnt ook. Ik luister radio NOOIT meer via de FM, ik heb gewoon de apps en stream het, het kost niet eens veel van je data-bundel als je luistert. Thuis staat NPO start of de laptop aan.

DHB+ gaat het hem ook niet worden, waarom zou je een dure ontvanger kopen om DHB te ontvangen als je gewoon via een app kunt luisteren. Het voordeel van de app is ook dat je daarop kunt terugluisteren, direct met de studio kunt communiceren en podcasts kan luisteren.
De vraag was visuele radio. Daarbij hield ik geen rekening met de AM of FM.
petoi

Bericht door petoi »

Volgens mij kost zo'n streampje hosten niet zoveel geld meer. Voor 3FM heeft bij mijn weten al de gehele zeroes een webcam gehad en dat hebben ze mede door SR verder ontwikkeld en ook gebruikt voor oa Extra Weekend en de Freaknacht.

Het voegt wel wat toe maar visual radio is meer TV dan radio uiteraard en ik denk niet dat Visual radio ooit het "kale" radio gaat vervangen. In de auto mag je al niet appen laat staan een heel programma kijken. Denk dat veel werkgevers daar ook niet blij mee zullen zijn dat werknemers naast audio ook visuele afleiding krijgen.

Visual radio is leuk voor evenementen en voor avondradio als vervanging van TV kijken maar daar blijft het bij.

Of dat dan via AM, FM, DAB+ of het internet is weer voer voor een ander topic.
density1

Bericht door density1 »

Je hebt altijd de keuze, kijk je of kijk je niet. Ik vind het van meerwaarde als je er geïnteresseerd in bent. Zo niet, kijk je niet. Zo simpel is dat.
progmog

Bericht door progmog »

Visual Radio is alleen interessant om welk radioprogramma het gaat.

Een muziekprogramma met een DJ heeft visual radio gewoon geen bijdrage. Maar een radioprogramma op NPO Radio 1 waar een spannende interview wordt gehouden kan visual radio wel weer toevoegen want dan zie je iemands lichaamshouding bijvoorbeeld.

SR bv kan ook bijdrage. Het draagt mee aan de sfeer.
Calypso

Bericht door Calypso »

Het probleem is denk ik dat iedereen z'n kaders/behoefte wil profileren op dat van een ander. Zo luister ik nooit podcasts, en voor mij hoeven ze die dus niet te maken, maar voor anderen is dat weer compleet anders.

Ik draai het liever om: als zaken als Visual Radio in een behoefte voorzien wordt er naar gekeken, en als er niet naar gekeken wordt zal het dus niet in een behoefte voorzien. Zelfs met gewone "muziekradio" merk ik aan de hand van de kijkcijfers dat er een groep luisteraars is die het prettig vindt om in de hoek van het computerbeeldscherm of op de TV het "beeld" van de DJ te hebben. Dus zal het in een soort van behoefte voorzien...

Elk station zal dat dus voor zichzelf moeten uitmaken aan de hand van de luister/kijk gegevens.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Ik kijk heel vaak naar de Studio Webcam in plaats van dat ik een stream aanzet. Vooral leuk om de DJ te zien schuiven.

Maar het heeft inderdaad niet altijd een meerwaarde. Toen Michiel Veenstra het oneens was met het muziekbeleid van 3FM en met een chagrijnig gezicht te zien was, maakte hij niet echt goede reclame. Maar tijdens Serious Request of een programma zoals Partij voor de Vrijdag dan wordt het ten volle benut.
superdeluxe

Bericht door superdeluxe »

Wat mij betreft kan het best samen.....totdat....de dj of presentator het visuele aspect belangrijker gaat vinden dan de radio. Dan is er voor de luisteraars zonder beeld weinig meer aan. Stoor me al jaren aan de Top 2000 en de interactie met het publiek en het overdreven meezingen en meedansen van de heren en vrouwen dj's. Je bent bezig met een radio programma....of is de Top 2000 inmiddels geen radio programma meer?
Verder valt er normaal gezien ook niet veel te zien bij doorsnee programma's. Alles gaat digitaal, dus je ziet iemand een que point zetten in Dalet en vervolgens 6 minuten op de telefoon kijken.
Geloof toch dat ik vind dat het niet samen kan :-)
Gebruiksgemak is wanneer u één telefoon heeft, luxe is wanneer u er twee heeft, weelde is wanneer u drie heeft - en het paradijs is wanneer je er geen een hebt.
Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

Omniplayer inmiddels. Dalet is toch grotendeels vervangen. Niet heel veel verschil, ziet er alleen allemaal wat strakker en hipper uit. Toch iets vaker kijken, dus? :smile:
Romeo

Bericht door Romeo »

superdeluxe schreef: 04 jan 2021 14:15 Alles gaat digitaal, dus je ziet iemand een que point zetten in Dalet en vervolgens 6 minuten op de telefoon kijken.
De producer zet t meestal klaar, compleet met jingles en vormgeving, dus de DJ start soms idd voorgekookte blokjes in. Niet altijd, maar wel als er 2 liedjes achter elkaar komen.

Zal vroeger ook zo zijn geweest, maar toen zag je het niet
Romeo

Bericht door Romeo »

superdeluxe schreef: 04 jan 2021 14:15 Stoor me al jaren aan de Top 2000 en de interactie met het publiek en het overdreven meezingen en meedansen van de heren en vrouwen dj's.
Het werkt ook andersom. Ruud de Wild heeft 7 dagen met een chagerijnige kop gepresenteerd en deed het minimale. Als je alleen de radio luisterde heb je dat ws niet gehoord (behalve dat Ruud elke dag wel aangaf niet als een clowntje mee te willen doen aan toneelstukjes) maar met tv erbij zag je dat hij het meende,
Plaats reactie