Radio 538: Wat moet Coco doen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?

Bericht door Oortjes »

Hitje schreef: 23 okt 2020 19:30 succesvolle nachtshows als MIDR, 53N8 en SZN, noem het allemaal maar op. Het gaf 538 ooit haar imago, nu behoord al het bovengenoemde tot verleden tijd. Zonde.

Het is weg. Het spraakmakende is weg. Naar mijn weten zal het geen vlieg kwaad doen om ''begrippen'' uit het verleden te herintroduceren.
Of je het met begrippen uit het verleden moet doen, waag ik te betwijfelen. Dat wordt nooit zo leuk als het was. Imago versterkende nachtprogrammering met spraakmakende items zouden het station volgens mij wel goed doen. Dat geeft reuring, publiciteit en daardoor waarschijnlijk ook luisteraars overdag.
Rock 'n roll is better than music!
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Oortjes schreef: 23 okt 2020 18:22
WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 17:37 Dat Radio 538 het zo goed doet, komt dat doordat Radio 538 het zo goed doet of omdat er nauwelijks tot geen uitdagende concurrentie is...
Weleens van Q Music gehoord? :???:

Het idee om radiostations te laten verouderen vind ik commercieel gezien gewoon niet verstandig. Ik kan me best voorstellen dat een station als Veronica na alle escapades van de afgelopen decennia een oldieszender wordt of blijft. Die naam leeft bij die doelgroep. Ik gun Radio 538 een betere toekomst en dus continue vernieuwing, om de jong volwassen aan te blijven spreken.
Ik ben bekend met Q-music ja. Nog zo'n kampioen van de armoede. Maar wat is er zo uitdagend aan Q-music? Wat doet Q-music om Radio 538 te dwingen het beste uit zichzelf te halen? Voor Q-music geldt overigens hetzelfde als voor Radio 538, welke uitdagende concurrentie heeft Q-music? Radio 538 en Q-music maken saaie, uitgebluste radio en de dj's zijn zonder uitzondering volstrekt uitwisselbaar.

Als je jong volwassenen wil trekken, dan moet je iets te bieden hebben. Muziek kan iedereen luisteren op Spotify of YouTube. Wat jong volwassenen dan ook massaal doen. En radio? Waarom zouden jong volwassenen luisteren naar nietszeggende en gemuilkorfde radio dj's die drukker zijn met Instagram en randzaken als met het maken van een goed, spannend radioprogramma?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Omdat op het werk en in de auto YouTube niet zo lekker kijkt, bijvoorbeeld.

Q Music daagt Radio 538 uit met een groter marktaandeel.
WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef: 23 okt 2020 20:14
Hitje schreef: 23 okt 2020 19:30 succesvolle nachtshows als MIDR, 53N8 en SZN, noem het allemaal maar op. Het gaf 538 ooit haar imago, nu behoord al het bovengenoemde tot verleden tijd. Zonde.

Het is weg. Het spraakmakende is weg. Naar mijn weten zal het geen vlieg kwaad doen om ''begrippen'' uit het verleden te herintroduceren.
Of je het met begrippen uit het verleden moet doen, waag ik te betwijfelen. Dat wordt nooit zo leuk als het was. Imago versterkende nachtprogrammering met spraakmakende items zouden het station volgens mij wel goed doen. Dat geeft reuring, publiciteit en daardoor waarschijnlijk ook luisteraars overdag.
Inderdaad, MIDNR is geweest. Als je Rick van Velthuysen weer op die wijze in de nacht zet wordt hij een parodie op zichzelf. Geef zo'n man maar eens een middagshow, van 2 tot 4, zonder sidekicks. Kan hij zichzelf overnieuw uitvinden.

Maar noem eens 3 hedendaagse radioprogramma's in de lijn van MIDNR, 53N8 en SZN. De enige landelijke dj die ik me kan bedenken is Rob Jansen met zijn programma 'partij voor de vrijdag'. Met een gelijkwaardig programma zou hij, mijns inziens, prima in de lijn passen van de bovengenoemde programma's.
WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef: 23 okt 2020 20:44 Omdat op het werk en in de auto YouTube niet zo lekker kijkt, bijvoorbeeld.

Je hoeft niet naar YouTube te kijken om naar de muziek te luisteren. Of kijk jij soms ook naar de radio? :???:

Dat grotere marktaandeel is niet terug te horen op Q-music.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 20:54 Je hoeft niet naar YouTube te kijken om naar de muziek te luisteren. Of kijk jij soms ook naar de radio? :???:
Ja, staat recht tegenover me. DAB+, kijkt heerlijk weg.
Hitje

Bericht door Hitje »

Oortjes schreef: 23 okt 2020 20:14

Mja, Q speelt ook nog steeds Het Geluid. Het scoort nog steeds naar mijn weten en heeft ze bekendheid opgeleverd.

Precies. 538 had heel wat jaren ook een sterke nachtprogrammering, daar mankeerde niks aan. Helaas hebben ze er na de SZN niet voor gekozen om een nachtprogramma in de trant van de eerder genoemde shows voort te zetten. Jammer weer...
''Spotify? Niet meer van deze tijd.'' :lol:
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 20:33
WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 17:37 Dat Radio 538 het zo goed doet, komt dat doordat Radio 538 het zo goed doet of omdat er nauwelijks tot geen uitdagende concurrentie is...

Het idee om radiostations te laten verouderen vind ik commercieel gezien gewoon niet verstandig. Ik kan me best voorstellen dat een station als Veronica na alle escapades van de afgelopen decennia een oldieszender wordt of blijft. Die naam leeft bij die doelgroep. Ik gun Radio 538 een betere toekomst en dus continue vernieuwing, om de jong volwassen aan te blijven spreken.
Ik ben bekend met Q-music ja. Nog zo'n kampioen van de armoede. Maar wat is er zo uitdagend aan Q-music? Wat doet Q-music om Radio 538 te dwingen het beste uit zichzelf te halen? Voor Q-music geldt overigens hetzelfde als voor Radio 538, welke uitdagende concurrentie heeft Q-music? Radio 538 en Q-music maken saaie, uitgebluste radio en de dj's zijn zonder uitzondering volstrekt uitwisselbaar.

Als je jong volwassenen wil trekken, dan moet je iets te bieden hebben. Muziek kan iedereen luisteren op Spotify of YouTube. Wat jong volwassenen dan ook massaal doen. En radio? Waarom zouden jong volwassenen luisteren naar nietszeggende en gemuilkorfde radio dj's die drukker zijn met Instagram en randzaken als met het maken van een goed, spannend radioprogramma?
Waar ga jij de ring mee winnen over krap 3 jaar?

Ik bedoel: er is weinig goeds te horen landelijk als ik je reacties zo lees. Slechte radio, slechte werkgevers, etc. Vanuit de lokale omroepstudio zal die ring je nooit toe gaan komen. Niet lullig bedoeld uiteraard.

Er wordt door de freaks vaak gezocht naar iets dat afwijkt van wat er gemiddeld gebeurt. In veel gevallen is dat echter niet wat mensen zoeken. Op allerlei gebieden, niet alleen in mediaconsumptie. Een Rob Jansen mag dan wellicht creatief zijn, dat is geen garantie voor dikke luistercijfers. Sterker nog, ik denk dat zijn manier van radiomaken niet voor het grote publiek zal slagen. Als in, marktaandelen van Evers, M&M, Domien, etc. Is helemaal niet erg overigens.

Q daagt 538 in mijn ogen wel degelijk uit, namelijk in het maken van consistente radio, waarbij het merk centraal staat en niet de poppetjes zelf. Mannen als Wim en Menno zijn daarbij goud waard. Hele andere types dan bijvoorbeeld een Mark of Ivo. Dus een heel ander klinkend station, met een ander doel/insteek, iets dat gezien de ontwikkelingen momenteel beter aan lijkt te slaan. Daar ligt dus wel degelijk een uitdaging.

Alleen is dat niet 'lekker gek, uit de band springen', nee. Dat klopt. Maar dat is ook zelden het bedrijfsdoel. Hoe graag wij freaks dat misschien ook willen.
WinnaarRadioring2023

Ingebruik schreef: 23 okt 2020 21:50
WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 20:33

Waar ga jij de ring mee winnen over krap 3 jaar?

Ik bedoel: er is weinig goeds te horen landelijk als ik je reacties zo lees. Slechte radio, slechte werkgevers, etc. Vanuit de lokale omroepstudio zal die ring je nooit toe gaan komen. Niet lullig bedoeld uiteraard.

Er wordt door de freaks vaak gezocht naar iets dat afwijkt van wat er gemiddeld gebeurt. In veel gevallen is dat echter niet wat mensen zoeken. Op allerlei gebieden, niet alleen in mediaconsumptie. Een Rob Jansen mag dan wellicht creatief zijn, dat is geen garantie voor dikke luistercijfers. Sterker nog, ik denk dat zijn manier van radiomaken niet voor het grote publiek zal slagen. Als in, marktaandelen van Evers, M&M, Domien, etc. Is helemaal niet erg overigens.

Q daagt 538 in mijn ogen wel degelijk uit, namelijk in het maken van consistente radio, waarbij het merk centraal staat en niet de poppetjes zelf. Mannen als Wim en Menno zijn daarbij goud waard. Hele andere types dan bijvoorbeeld een Mark of Ivo. Dus een heel ander klinkend station, met een ander doel/insteek, iets dat gezien de ontwikkelingen momenteel beter aan lijkt te slaan. Daar ligt dus wel degelijk een uitdaging.

Alleen is dat niet 'lekker gek, uit de band springen', nee. Dat klopt. Maar dat is ook zelden het bedrijfsdoel. Hoe graag wij freaks dat misschien ook willen.
Slechte radio is niet het juiste woord, het is vooral weinig boeiend en uitdagend. Op het saaie af. Slechte radio hoor ik ook wel, maar dan voornamelijk lokale omroepen en internet streams. Sowieso is iedereen die de naam van zijn eigen radiostation niet kan zeggen voor mij een slechte radiomaker. Over slecht werkgeverschap kan ik niet oordelen. Ik stuur mijn factuur en krijg op tijd betaald. Meer verlang ik niet van mijn opdrachtgevers.

Voor de rest, spijker - kop.

Q-music maakt radio op een manier zoals bij Q-music in het DNA zit, dat is de aard van het radiostation. Het heeft een paar jaar geduurd, maar men is radiomakers gaan scouten die heel goed bij Q-music passen. Door dat consistente beleid echter sneeuwt de dj van dienst alleen een beetje onder. Het gaat immers om het radiostation. Ik sluit niet uit dat Menno Barreveld en Wim van Helden zich uitstekend voelen in de rol die ze nu spelen. Dat dit echt bij hen past, maar het is ook en vooral weinig boeiende radio.

Het DNA van Radio 538 is rebelse, spraakmakende radio. Als Radio 538 nog een paar van die ideale schoonzonen programmeert zoals Q-music dat doet, dan gaan ze in de thalys achter de luistercijfers van 3FM aan. Overigens zit het rebelse DNA er wel in bij Radio 538, alleen is het wel wat jammer dat het op de marketing afdeling is, gezien de klachten die ze regelmatig krijgen op hun bushokjeposters.

En Rob Jansen, leuk voor een dagelijks nachtprogramma, maar meer ook niet.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

De terugkerende klachten over de bushokjesposters geven voor mij aan dat 538 niet rebels is, maar de tijdgeest niet aanvoelt en haar marketing niet op orde heeft. De posters waren seksistisch, cliché en gewoon niet clever genoeg om ironisch over te komen. Als 538 rebels had willen zijn hadden ze twee zoenende mannen gebruikt in die campagne waarin twee vrouwen zoenen.

Ik denk dat dit exemplarisch is voor de zender in het algemeen. Men voelt de tijdsgeest niet goed aan en zit nog steeds in een bubbel van stoere hitradio. Dat werkte toen de concurrentie niet moordend was maar dit is volledig achterhaald.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

WinnaarRadioring2023 schreef: 23 okt 2020 20:48 [

Inderdaad, MIDNR is geweest. Als je Rick van Velthuysen weer op die wijze in de nacht zet wordt hij een parodie op zichzelf.
Waarin verschilt MDNR met Rick van V doet 2 dan?

Volgens mij is dit gewoon t zelfde
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 24 okt 2020 10:38 De terugkerende klachten over de bushokjesposters geven voor mij aan dat 538 niet rebels is, maar de tijdgeest niet aanvoelt en haar marketing niet op orde heeft. De posters waren seksistisch, cliché en gewoon niet clever genoeg om ironisch over te komen. Als 538 rebels had willen zijn hadden ze twee zoenende mannen gebruikt in die campagne waarin twee vrouwen zoenen.
Dis twee zoenende vrouwen zijn seksistisch en twee zoenende mannen rebels?

Of de posters clever genoeg waren, kan je over discussiëren. Dat je dit verschil ziet tussen zoenende mannen en vrouwen, zegt meer over jou dan over Radio 538.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Oortjes schreef: 24 okt 2020 11:36
rutgrrr schreef: 24 okt 2020 10:38 De terugkerende klachten over de bushokjesposters geven voor mij aan dat 538 niet rebels is, maar de tijdgeest niet aanvoelt en haar marketing niet op orde heeft. De posters waren seksistisch, cliché en gewoon niet clever genoeg om ironisch over te komen. Als 538 rebels had willen zijn hadden ze twee zoenende mannen gebruikt in die campagne waarin twee vrouwen zoenen.
Dis twee zoenende vrouwen zijn seksistisch en twee zoenende mannen rebels?

Of de posters clever genoeg waren, kan je over discussiëren. Dat je dit verschil ziet tussen zoenende mannen en vrouwen, zegt meer over jou dan over Radio 538.
Jaren in de marketing gewerkt, conceptueel zijn de 538 campagnes gewoon erg slap. Wellicht dat ik me eerder stoor aan seksistische posters, als linkse lul. Maar met zoenende mannen had 538 in elk geval andere aandacht gekregen, hier en daar op wat lange tenen getrapt en een emanciperende campagne gevoerd. Nu verzandt de marketing van de zender in nietszeggendheid.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 24 okt 2020 14:54 Wellicht dat ik me eerder stoor aan seksistische posters, als linkse lul. Maar met zoenende mannen had 538 in elk geval andere aandacht gekregen, hier en daar op wat lange tenen getrapt en een emanciperende campagne gevoerd.
Goede zelfkennis -bier
MFM

Bericht door MFM »

Oortjes schreef: 23 okt 2020 20:44 Omdat op het werk en in de auto YouTube niet zo lekker kijkt, bijvoorbeeld.

Ik heb in de auto anders vaker youtube op t navigatiescherm dan dat ik radio luister...

Qmusic of 538? Beiden hebben een armoedig muziekbeleid. Beiden hebben op wat losse acties na eigenlijk geen inhoudelijk spraakmakende radio meer.
Beiden behandelen ze hun luisteraars als commercieel vee.
Dus ja, het scoort bij de makke kudde van radioluisteraars.
Maar of ze inhoudelijk verder komen dan een “wat ze nou weer geflikt hebben op de radio” item bij Shownieuws op TV betwijfel ik.
Dus wat Coco moet doen is eerst afvragen waarom De Mol de huidige koers per se wil varen.
Laatst gewijzigd door MFM op 25 okt 2020 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie