Radio 538: Wat moet Coco doen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: Radio 538: Wat moet Coco doen?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Radio 538 is einde verhaal, gaat 3FM achterna. De radiobaasjes zouden eens moeten leren dat je een radiostation runt op generatie en dat je moet meegroeien met die generatie. In 2000 had Radio 538 echt de beste programmering die ik de afgelopen 20 jaar gezien heb. De een na de ander is (gedwongen) vertrokken en heel langzaamaan zie je het radiostation afbrokkelen.

Coco moet het volgende doen als ze dat wil voorkomen. Dennis Ruyer, Wessel van Diepen, Frank Dane, Barend van Deelen en Niek van der Bruggen houden, de rest van de radio dj's terugsturen naar de lokale omroep en de club dj's naar hun clubs. Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel, Erik de Zwart, Lindo Duvall en Barry Paf weer terug halen. Daar maak je dan een mooie programmering van, herkenbaar voor de 10ers en 20ers uit de 90's en de 00's.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

WinnaarRadioring2023 schreef: 21 okt 2020 21:44 Radio 538 is einde verhaal, gaat 3FM achterna. De radiobaasjes zouden eens moeten leren dat je een radiostation runt op generatie en dat je moet meegroeien met die generatie......

... Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel, Erik de Zwart, Lindo Duvall en Barry Paf weer terug halen. Daar maak je dan een mooie programmering van, herkenbaar voor de 10ers en 20ers uit de 90's en de 00's.
Dat lijkt mij nou echt het station naar de afgrond helpen. Radio 538 heeft nog steeds een fors marktaandeel. Het is geen marktleider meer, maar 3FM achterna is echt wat anders. Na het vertrek van Edwin Evers, heeft het zich echt heel aardig staande gehouden.

Een station moet niet meegroeien met de generatie, maar meegaan met z'n tijd, luisteraars in een bepaalde categorie laten komen en gaan. Je noemt absoluutop dj's, maar ze zijn geweest. Prima op andere stations, maar op 538 mag het wel wat jonger klinken.

Met deze mensen komen er misschien wat ouderen terug, niet eens zo veel verwacht ik. Jongeten zullen afhaken en zeker niet komen. De truc is mensen te vinden die de onderkant aanspreekt, zodaf het publiek weer gaat groeien. Q doet dat slim, kan 538 van leren.
Rock 'n roll is better than music!
Pot

Bericht door Pot »

Als 538/Talpa weer nummer 1 willen worden in 20-49, dan zul je breder (muzikaal) moeten programmeren. Minder actuele hits, meer van de afgelopen jaren, zeker tijdens de kantooruren. Zeker als je ziet dat de ochtendshow muzikaal erg verschilt van de (voor)middag.

Kantooruren eventueel met andere jocks van andere (Talpa) zenders. Ik heb het al eens genoemd, maar haal Menno en/of Wim daar lijken luisteraars meer op te wachten. Maar dus vooral het muziekbeleid aanpassen: wat minder hits, wat meer oude hits/classics. En dan vooral interessant blijven voor de wat oudere 538 luisteraar. Op korte termijn zul je hier het meeste voordeel van hebben.

Maar hoe realistisch is dit? Laten we eerlijk zijn: het aantal jonge luisteraars neemt af, maar Talpa heeft ook Sky en Radio 10 met eigen belangen

Top 40 krijg je niet meer terug. Ik vind het echt overdreven hoe er over de Top 50 gesproken wordt hier. Het heeft niet de status als de Top 40, maar je zet er iets vergelijkbaars neer. Er is zelfs meer muziek te horen. Het gaat niet persé om de jock, maar de muziek zelf.

En nee ze gaan 3FM zeker niet achterna. Daar veranderde alles: programmering, jocks, muziekbeleid, evenementen, logo enz. Maar 538 moet vooral geen paniekvoetbal spelen
Oren open!
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Eigenlijk is het bij Talpa een beetje van alles niks, een beetje jong volwassenen, een beetje wat ouder, een beetje huisvrouwen en een beetje Veronica. Dan word je geen nummer 1,Q en Radio2 hebben allebei één belang. Talpa een stuk meer.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

De top 50 van 538 is gewoon onzin. Een lijst die je als luisteraar maakt is niet representatief. Als je iemand hebt met een groot bereik op Social media die zegt even van kol op allemaal stemmen op mij voor de top 50 van 538 -> Bilal Wahib. En hij staat opeens op 1. Dat kan niet. Straks gaat Frans Duits dat ook doen.
Domol2

Bericht door Domol2 »

Wat ik persoonlijk het meeste aan erger is de muziek mix. Het zijn altijd om de 2 uur de zelfde 10 nummers die dag in dag uit gedraaid worden. En als ze af en toe is oudere nummers draaien zijn ze zo voorspelbaar. Persoonlijk zou ik toch meer variatie daar in aanbrengen.
Voor mijn gevoel was 538 15 jaar geleden veel gevarieerder qua muziek aanbod. Of zou het te maken hebben dat via autotune iedereen in eens kan zingen?
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Allereerst Frank Dane weg uit de ochtend en daar Wietse de Jager neer zetten met Chris en Klaas. Het is nog even de vraag of ze dat willen maar dat zou een hele goede optie kunnen zijn. Verder zou de muziekkeuze beter kunnen. Ik hoor erg veel gekrijs tegenwoordig. Echte muziek wordt er weinig meer gedraaid op 538 tegenwoordig, op Qmusic ook niet trouwens.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Orange

Bericht door Orange »

Domol2 schreef: 22 okt 2020 08:52 Wat ik persoonlijk het meeste aan erger is de muziek mix. Het zijn altijd om de 2 uur de zelfde 10 nummers die dag in dag uit gedraaid worden. En als ze af en toe is oudere nummers draaien zijn ze zo voorspelbaar. Persoonlijk zou ik toch meer variatie daar in aanbrengen.
Voor mijn gevoel was 538 15 jaar geleden veel gevarieerder qua muziek aanbod. Of zou het te maken hebben dat via autotune iedereen in eens kan zingen?
Zwarte IJsbeer schreef: 22 okt 2020 09:28 Allereerst Frank Dane weg uit de ochtend en daar Wietse de Jager neer zetten met Chris en Klaas. Het is nog even de vraag of ze dat willen maar dat zou een hele goede optie kunnen zijn. Verder zou de muziekkeuze beter kunnen. Ik hoor erg veel gekrijs tegenwoordig. Echte muziek wordt er weinig meer gedraaid op 538 tegenwoordig, op Qmusic ook niet trouwens.
Bedoelen jullie dit nou serieus of is het vooral gebaseerd op jullie persoonlijke voorkeuren? Logisch toch juist dat een hit vaak wordt gedraaid. Ik zet 'm juist harder als m'n favoriete hit voorbij komt, liefst meerdere keren per dag. Ik vermoed dat dat voor veel luisteraars geldt.
En waarom is Wietze wel een succes.

Leg het eens uit ipv persoonlijke voorkeuren te dumpen.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Orange schreef: 22 okt 2020 10:05
Domol2 schreef: 22 okt 2020 08:52 Wat ik persoonlijk het meeste aan erger is de muziek mix. Het zijn altijd om de 2 uur de zelfde 10 nummers die dag in dag uit gedraaid worden. En als ze af en toe is oudere nummers draaien zijn ze zo voorspelbaar. Persoonlijk zou ik toch meer variatie daar in aanbrengen.
Zwarte IJsbeer schreef: 22 okt 2020 09:28 Allereerst Frank Dane weg uit de ochtend en daar Wietse de Jager neer zetten met Chris en Klaas. Het is nog even de vraag of ze dat willen maar dat zou een hele goede optie kunnen zijn. Verder zou de muziekkeuze beter kunnen. Ik hoor erg veel gekrijs tegenwoordig. Echte muziek wordt er weinig meer gedraaid op 538 tegenwoordig, op Qmusic ook niet trouwens.
Bedoelen jullie dit nou serieus of is het vooral gebaseerd op jullie persoonlijke voorkeuren? Logisch toch juist dat een hit vaak wordt gedraaid. Ik zet 'm juist harder als m'n favoriete hit voorbij komt, liefst meerdere keren per dag. Ik vermoed dat dat voor veel luisteraars geldt.
En waarom is Wietze wel een succes.

Leg het eens uit ipv persoonlijke voorkeuren te dumpen.
Daar spreekt de generatie die totaal buiten de beoogde doelgroep valt. En zich niet in een andere doelgroep kan verplaatsen blijkbaar.

En niet goed luistert, want 10 nummers om de 2 uur slaat natuurlijk als een tang op een varken. Dat gebeurt nergens in Nederland. Muziek gekrijs noemen bevestigd bovenstaande ook.

Inderdaad: leg het eens uit zonder persoonlijke voorkeuren.
RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

De vraag is ook: wat MAG Coco doen?

Ik denk dat John de Mol uiteindelijk beslist
JopisBack

Bericht door JopisBack »

Eens Wietze klinkt veel prettiger als de vervanger in de ochtend plus beter team -bier
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Vroeger had 538 de beste dj’s! Een Tim Klijn, Dennis Ruyer, Jeroen Nieuwenhuize, Ruud de Wild en daar kwam later Mark Labrand bij die ik wel een goede dj vind maar verkeerd tijdslot heeft. Ik snap dat 538 moest verjongen. Maar nu heb je een Frank Dane die niet zijn eigen show maakt. In de avond vond ik hem briljant. In de middag toen Ruud weg moest was zijn middagshow ook top! Ik ben van mening dat Frank beter past in de middag! Wat was het item Meal of no Meal altijd toch lachen! De weekend van 538 met Rick van Velthuysen was fantastisch, toen ging meer de muziek de overhand spelen en toen was het wel inwisselbaar maar de show van Niek en later Dennis Ruyer waren prima weekend radio. Nu moet 538 het hebben van Frank die op de verkeerde plaats zit, Coen en Sander die nog wel scoren maar ik denk dat Domien op Q toch steeds meer luisteraars afsnoept van hun en mijn inziens wel over hun top zijn! En dan hebben we nog de ideale schoonzoon Wietze de Jager die gewoon een duo moet zijn met Barend of een andere goede dj. Maar die kleuterradio die ze nu maken... dan hebben we Ivo van Breukelen. Ik vind hem niet interessant.. een lijst gebaseerd op stemmen van de luisteraars? Nee sorry maar dat wordt het niet. Haal het maar weg op de vrijdag zet het op zaterdag en Ivo als host wordt het ook niet, Mark Labrand kan dat perfect. Ik zou als je weer een beetje mee wilt doen, Domien weg halen bij Qmusic. Zet hem in de ochtend met een goed team, zet daarna Tim Klijn neer met Greatest Hits, Niek van der Bruggen tussen 12-14 en Mark Labrand lekker de hits aan elkaar laten praten. Frank Dane met een gloednieuw middagshow tussen 16-19 en Coen en Sander in het weekend met een solo show voor Coen op de Vrijdag denk dat dit heel goed gaat werken! Strakke jingles want 538 heeft toch altijd de beste jingles. En ik zou afscheid nemen van Daniël Lippens. En ik zou Jordi Warners weg halen bij Q. Dat vindt ik ook een heel groot talent!
WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef: 21 okt 2020 21:59
WinnaarRadioring2023 schreef: 21 okt 2020 21:44 Radio 538 is einde verhaal, gaat 3FM achterna. De radiobaasjes zouden eens moeten leren dat je een radiostation runt op generatie en dat je moet meegroeien met die generatie......

... Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel, Erik de Zwart, Lindo Duvall en Barry Paf weer terug halen. Daar maak je dan een mooie programmering van, herkenbaar voor de 10ers en 20ers uit de 90's en de 00's.
Dat lijkt mij nou echt het station naar de afgrond helpen. Radio 538 heeft nog steeds een fors marktaandeel. Het is geen marktleider meer, maar 3FM achterna is echt wat anders. Na het vertrek van Edwin Evers, heeft het zich echt heel aardig staande gehouden.

Een station moet niet meegroeien met de generatie, maar meegaan met z'n tijd, luisteraars in een bepaalde categorie laten komen en gaan. Je noemt absoluutop dj's, maar ze zijn geweest. Prima op andere stations, maar op 538 mag het wel wat jonger klinken.

Met deze mensen komen er misschien wat ouderen terug, niet eens zo veel verwacht ik. Jongeten zullen afhaken en zeker niet komen. De truc is mensen te vinden die de onderkant aanspreekt, zodaf het publiek weer gaat groeien. Q doet dat slim, kan 538 van leren.
Bij 3FM heeft het ook een paar jaar geduurd voordat het marktaandeel echt naar beneden klapte. Dat gaat met Radio 538 ook gebeuren, zeker geen 2,4% luisteraandeel, maar terugvallen naar een 7,5%, het zou mij absoluut niet verbazen.

Daarnaast zie ik niet in waarom Radio 538 zo nodig jonger moet klinken. Kijk naar 3FM en Radio 2, de luisteraars stapten heel gemakkelijk over, net zo makkelijk als de dj's hun overstap maakten. In dat opzicht loopt Radio 538 minder risico, Coen en Sander zitten er nog, Edwin Evers is gestopt en mannen als Dennis Ruyer, Tim Klijn en Jeroen Nieuwenhuize zijn goede radiomaker, maar hun programma's zijn vooral muzikaal behang. Daarvoor is het te inwisselbaar en bovendien zijn Radio 10 en Radio Veronica ook wel wezenlijk andere radiostations als Radio 538.

Wat ik meegroeien met de generatie noem, noem jij meegaan in de tijd. Waar het om gaat is dat het profiel van de zender met de tijd meeverandert om de luisteraars vast te houden. Voor de nieuwe generatie bouw je een nieuw radiostation, precies zoals Radio 538 deed in 1992 en zoals die Belgen met Radio Noordzee hebben gedaan toen ze de naam wijzigden naar Q-music. En ja, de ouderen luisteren echt wel mee.
WinnaarRadioring2023

Pot schreef: 21 okt 2020 22:07 Als 538/Talpa weer nummer 1 willen worden in 20-49, dan zul je breder (muzikaal) moeten programmeren. Minder actuele hits, meer van de afgelopen jaren, zeker tijdens de kantooruren. Zeker als je ziet dat de ochtendshow muzikaal erg verschilt van de (voor)middag.

Kantooruren eventueel met andere jocks van andere (Talpa) zenders. Ik heb het al eens genoemd, maar haal Menno en/of Wim daar lijken luisteraars meer op te wachten. Maar dus vooral het muziekbeleid aanpassen: wat minder hits, wat meer oude hits/classics. En dan vooral interessant blijven voor de wat oudere 538 luisteraar. Op korte termijn zul je hier het meeste voordeel van hebben.

Maar hoe realistisch is dit? Laten we eerlijk zijn: het aantal jonge luisteraars neemt af, maar Talpa heeft ook Sky en Radio 10 met eigen belangen

Top 40 krijg je niet meer terug. Ik vind het echt overdreven hoe er over de Top 50 gesproken wordt hier. Het heeft niet de status als de Top 40, maar je zet er iets vergelijkbaars neer. Er is zelfs meer muziek te horen. Het gaat niet persé om de jock, maar de muziek zelf.

En nee ze gaan 3FM zeker niet achterna. Daar veranderde alles: programmering, jocks, muziekbeleid, evenementen, logo enz. Maar 538 moet vooral geen paniekvoetbal spelen
3FM is inderdaad helemaal in elkaar gedonderd omdat ze werkelijk alles meenden te moeten aanpassen. Of misschien beter gezegd, omdat het 3FM wat jij heb opgeschreven zo ongeveer naar Radio 2 is gegaan.

Radio 538 zal echt niet naar die 2,4% gaan, maar de luistercijfers van dit Radio 538 zullen nog flink inklinken met het huidige beleid.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

WinnaarRadioring2023 schreef: 22 okt 2020 19:15 Wat ik meegroeien met de generatie noem, noem jij meegaan in de tijd. Waar het om gaat is dat het profiel van de zender met de tijd mee verandert om de luisteraars vast te houden. Voor de nieuwe generatie bouw je een nieuw radiostation, precies zoals Radio 538 deed in 1992 en zoals die Belgen met Radio Noordzee hebben gedaan toen ze de naam wijzigden naar Q-music. En ja, de ouderen luisteren echt wel mee.
Radio 538 is in 1992 niet voor een nieuwe generatie opgezet, maar voor het bestaande publiek van Veronica. Meegaan in de tijd, is jonge luisteraars toevoegen en oude luisteraars verliezen, met per saldo minimaal een gelijk aantal luisteraars. Meegroeien met de generatie, is op lange termijn letterlijk ten dode opgeschreven. Dan kom je immers vanzelf op 80+ uit.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie