De Top2000 - 2020 editie

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Janno

Re: De Top2000 - 2020 editie

Bericht door Janno »

De lijst van dit jaar moet nog worden samengesteld.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Stephan123 schreef: 04 dec 2020 23:27 Maar de Top 2000 is wel zeer selectief in zijn nummers....

Nummers die ik in de lijst wilt hebben

Miss Montreal - Door de wind
Di-Rect - Soldier on / Colors
Suzan & Freek - De overkant
Snelle - Smoorverliefd

Ga zo maar door , staan er allemaal niet in . Of ik kijk verkeerd ?
Nieuwe nummers staan nooit in de lijst, de stemlijst bestaat volgens mij vooral uit platen die ooit in de top 2000 hebben gestaan + een bepaalde hoeveelheid bubbling under. Staat ook op de radio 2 site.
Janno

Bericht door Janno »

DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:24 Nouja, wat ik eigenlijk gekker vind is als muziek die je heel veel draait niet in je eigen hitlijst staat. Goed voorbeeld bij radio 2 is b.v. Hall and Oastes.
Vorig jaar naar de top 1000 op Q geluisterd en naar de top 2000 op 2 en het was wel duidelijk dat de lijst van 2 meer een afspiegeling is van het dagelijkse muziekbeleid dan die van Q. Dat mensen niet op Hall en Oates stemmen is niet echt een argument als je naar de grote lijnen kijkt.

Ik heb soms het idee dat er mensen zijn die zo dol zijn op lijstjes dat ze bij elke “hitlijst-aller-tijden” hun lijstje insturen, waardoor je eigenlijk overal door de diverse lijsten heen de usual suspects hoort.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Janno schreef: 04 dec 2020 23:40
DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:24 Nouja, wat ik eigenlijk gekker vind is als muziek die je heel veel draait niet in je eigen hitlijst staat. Goed voorbeeld bij radio 2 is b.v. Hall and Oastes.
Vorig jaar naar de top 1000 op Q geluisterd en naar de top 2000 op 2 en het was wel duidelijk dat de lijst van 2 meer een afspiegeling is van het dagelijkse muziekbeleid dan die van Q. Dat mensen niet op Hall en Oates stemmen is niet echt een argument als je naar de grote lijnen kijkt.

Ik heb soms het idee dat er mensen zijn die zo dol zijn op lijstjes dat ze bij elke “hitlijst-aller-tijden” hun lijstje insturen, waardoor je eigenlijk overal door de diverse lijsten heen de usual suspects hoort.
Mwah ik bespeur eerder bij generatie genoten van mij dat ze vooral meegaan met de hype. Dus Queen met bohemian rhapsody moet er wel in, want die staat altijd op nummer 1. Sowieso ken ik eigenlijk maar heel weinig generatiegenoten die van nieuwe muziek houden, meeste luisteren niks anders dan muziek van voor de jaren 90. Maar dat zal niet representatief zijn.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Janno schreef: 04 dec 2020 23:22
Deradiokenner schreef: 04 dec 2020 18:13 Daarom snap ik ook de top 1000 van bijvoorbeeld Q-Music niet. Daarin hoor je platen die je nooit bij Q-Music zou horen.
Inderdaad. Daar heb ik ook weleens een opmerking over gemaakt. Terecht, vind ik zelf. Maar toen werd er gezegd dat je in het foute uur die platen wel hoort. Alsof dat uur kenmerkend zou zijn voor Q-Music. De top 2000 is meer kenmerkend voor radio 2 dan de top 1000 voor Q-Music.
Ik ben een echte Q-Music luisteraar. Maar die top 1000 staan ook platen in die je niet in het foute uur hoort. Maar wel lekker hoor al die goede platen maar vreemd blijft het wel...
Janno

Bericht door Janno »

DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:43

Mwah ik bespeur eerder bij generatie genoten van mij dat ze vooral meegaan met de hype. Dus Queen met bohemian rhapsody moet er wel in, want die staat altijd op nummer 1. Sowieso ken ik eigenlijk maar heel weinig generatiegenoten die van nieuwe muziek houden, meeste luisteren niks anders dan muziek van voor de jaren 90. Maar dat zal niet representatief zijn.
Dat klopt wel. Ik ben vermoedelijk wat ouder dan jij en wat mij betreft hoeft Bohemian Rhapsody niet per se op 1 te staan. Dan is het net alsof er daarna nooit meer iets beters is gemaakt en dat is natuurlijk onzin. Mijn kinderen daarentegen vinden dat Queen op 1 hoort, omdat ze dat gewend zijn. Dus eigenlijk zijn mijn kinderen conservatiever dan ik. :wink:
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Janno schreef: 04 dec 2020 23:50
DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:43

Dat klopt wel. Ik ben vermoedelijk wat ouder dan jij en wat mij betreft hoeft Bohemian Rhapsody niet per se op 1 te staan. Dan is het net alsof er daarna nooit meer iets beters is gemaakt en dat is natuurlijk onzin. Mijn kinderen daarentegen vinden dat Queen op 1 hoort, omdat ze dat gewend zijn. Dus eigenlijk zijn mijn kinderen conservatiever dan ik. :wink:
Achja, laten we welwezen, mijn top 2000 lijst: Ik ben normaal van mening dat iemand van mijn leeftijd op zijn minst de muziek van nu moet kennen. (nu vind ik het na de verschrikkelijke zeroes sinds pak een beet 2012 ook meer dan goed te pruimen). Nu stel ik echter zo'n top 2000 lijst samen, maar dan gaat daar sowieso niks recents in want ik vind dat muziek even op de plank moet liggen (in ieder geval 3 jaar) voordat het in een lijstje met "beste muziek aller tijden" mag komen.

Dus dan komt iemand die in het dagelijks leven 80% nieuwe muziek luistert opeens met een top 2000 lijstje aan waarin bijna alleen maar muziek staat van de jaren 60, 70 en 80. (niet erg trouwens, daar haalt men de mosterd tenslotte vandaan en er zijn verdomd briljante nummers gemaakt in die tijd)
RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:32
Nieuwe nummers staan nooit in de lijst, de stemlijst bestaat volgens mij vooral uit platen die ooit in de top 2000 hebben gestaan + een bepaalde hoeveelheid bubbling under. Staat ook op de radio 2 site.
Jawel hoor, alleen moet je ze handmatig invoeren het eerste jaar als vrije keuze

Danny Veras Rollercoaster was een half jaar oud en stond niet in de shortlist maar kwam toch op 5
Net als Suzanne en Freek
rodie

Bericht door rodie »

Ik vind persoonlijk de SNOB 2000 veel interessanter
RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

De lijst maakt mij echt niets uit, de helft ken ik niet of vind ik niets aan, maar de sfeer maakt het evenement zo leuk
jessica

Bericht door jessica »

RealSunchaser schreef: 04 dec 2020 11:36 Als René le Blanc in de top 10 binnenkomt weet je meteen hoe groot het bereik is van Stenders
Zou een knappe prestatie zijn want die plaat van Rene le Blanc is niet meer dan 1 jaar oud en staat dus niet in de voorkeurslijsten.
Iedereen kan hem wel als vrije keus invoeren. Maar dat doen natuurlijk altijd minder mensen.
Hoewel Danny Vera met rollercoaster stond vorig jaar ook niet in de voorkeurlijsten, maar kwam wel binnen op nummer 5. Dit jaar natuurlijk wel in de voorkeurslijst want meer dan 1 jaar oud en heeft al in de Top2000 gestaan. Zou dit jaar wel eens door kunnen stijgen. Misschien zelfs naar nummer 1?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Vi en Stenders promoten René, evenals Danny verleden jaar. Zou zomaar kunnen. Ik denk dat de achterban van Normaal kleiner is.
Haagsegek

Bericht door Haagsegek »

DavyGer schreef: 04 dec 2020 23:32 Nieuwe nummers staan nooit in de lijst, de stemlijst bestaat volgens mij vooral uit platen die ooit in de top 2000 hebben gestaan + een bepaalde hoeveelheid bubbling under. Staat ook op de radio 2 site.
Het lijkt er op alsof Radio2 na jaren van uitbreiding de voorkeuzelijst dit jaar smaller heeft gemaakt. Bij veel artiesten hebben ze de selectie versmald. Chuck Berry en Fats Domino, twee oudjes I know, hebbe jaren lang met veel nummers in de Top 2000 gestaan. Nu is Chuck gereduceerd naar 2 nummers en Fats houdt alleen Blueberry Hill over. O O Den Haag, 16x erin gestaan, is helemaal uit de lijst verdwenen.

En ja, ik vind ook dat een nummer 2 jaar moet rijpen om het dan in de ijst te stemmen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Was altijd 1 jaar policy bij top 100 aller tijden, om de waan van de dag uit te sluiten.
Pot

Bericht door Pot »

jessica schreef: Hoewel Danny Vera met rollercoaster stond vorig jaar ook niet in de voorkeurlijsten, maar kwam wel binnen op nummer 5. Dit jaar natuurlijk wel in de voorkeurslijst want meer dan 1 jaar oud en heeft al in de Top2000 gestaan. Zou dit jaar wel eens door kunnen stijgen. Misschien zelfs naar nummer 1?
Ruud zei gisteren al bij Beau dat het hem niks zal verbazen als Danny Vera nummer 1 wordt.
Mij ook niet; zeker als hij nu in de voorkeurlijst zal staan, het een corona-nummer is geworden (net als Soldier On van Di-rect) en het in de Evergreen Top 1000 ook al op 1 stond dit jaar. Soldier On komt ook wel hoog te staan.
Oren open!
Plaats reactie