NPO: Radiozenders moeten inclusiever en diverser

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

RadioLove95

Re: NPO: Radiozenders moeten inclusiever en diverser

Bericht door RadioLove95 »

WinnaarRadioring2023 schreef: 20 sep 2020 22:13 Heb er nog even over zitten nadenken. De NPO kan nog zoveel willen, maar waar zijn de vrouwen en allochtonen bij de lokale omroep? De vrouwen zijn ver in de minderheid en allochtonen ben ik nog nergens tegengekomen. Kennelijk hebben die groepen geringe belangstelling voor een baan bij de media. Of zijn ze te lui om vrijwilligerswerk te doen.
Dit vind ik nogal onnodig beledigend. “Vrouwen of allochtonen te lui”. Misschien is het juist al moeilijk om bij een lokale omroep vol met blanke mensen te beginnen.

Echt kort door de bocht. Nare smaak van.
big T

Bericht door big T »

Ik zei het hiervoor al, er moet iets in de hoofden van managers veranderen, daar wordt bepaald wie er in komt en wie niet.
Beleid en doelstellingen, en nogmaals niet zo richten op de uitkomst.
Goede mensen zijn niet te herkennen aan hun geslacht of afkomst of kleur.
Vooroordelen kunnen behulpzaam zijn, kijken wat er van waar is en daar bij kijken wat jij zelf daar aan bijgedragen hebt om dit beeld in de hoofden van vaak witte mensen, ook nog mannen, te laten bestaan.
Ik denk dat daar de crux zit.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

RadioLove95 schreef: 21 sep 2020 09:12
WinnaarRadioring2023 schreef: 20 sep 2020 22:13 Heb er nog even over zitten nadenken. De NPO kan nog zoveel willen, maar waar zijn de vrouwen en allochtonen bij de lokale omroep? De vrouwen zijn ver in de minderheid en allochtonen ben ik nog nergens tegengekomen. Kennelijk hebben die groepen geringe belangstelling voor een baan bij de media. Of zijn ze te lui om vrijwilligerswerk te doen.
Dit vind ik nogal onnodig beledigend. “Vrouwen of allochtonen te lui”. Misschien is het juist al moeilijk om bij een lokale omroep vol met blanke mensen te beginnen.

Je mag best in discussie gaan over mijn woorden, al lijkt mij dat zinloos.

Waarom denk je dat het moeilijk is om te beginnen bij een lokale omroep?
RadioLove95

WinnaarRadioring2023 schreef: 21 sep 2020 15:27

Waarom zijn vrouwen of allochtonen lui volgens jou?
WinnaarRadioring2023

RadioLove95 schreef: 22 sep 2020 11:41

Dat is een suggestie, meneer die niet over het ‘probleem’ wil praten.
RadioLove95

WinnaarRadioring2023 schreef: 22 sep 2020 15:51
RadioLove95 schreef: 22 sep 2020 11:41

Dat is een suggestie, meneer die niet over het ‘probleem’ wil praten.
Het is een nare suggestie die je doet waar je onderuit probeert te komen met een wedervraag. Denk maar eens goed na over wat je hier nu suggereert. “Vrouwen en allochtonen zijn lui”. Ongelofelijk. 2020 en zelfs hier lopen ze rond........

Wanneer vrouwen of allochtonen bij een eerste interesse dit forum lezen denken ze wellicht die radio wereld is niets voor mij door dit soort nare opmerkingen. Walgelijk.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

RadioLove95 schreef: 22 sep 2020 16:32 Het is een nare suggestie die je doet waar je onderuit probeert te komen met een wedervraag. Denk maar eens goed na over wat je hier nu suggereert. “Vrouwen en allochtonen zijn lui”. Ongelofelijk. 2020 en zelfs hier lopen ze rond........

Wanneer vrouwen of allochtonen bij een eerste interesse dit forum lezen denken ze wellicht die radio wereld is niets voor mij door dit soort nare opmerkingen. Walgelijk.
Overdrijf je niet een beetje? En vind je dat stiekem ook niet heerlijk om bewust te doen?

Ik las de suggestie van de winnaar van de radioring meer als een vraag, als een start van een zoektocht naar het mogelijke antwoord van de (in mijn ogen terechte) vraag waarom je vooral blanke mannen bij de lokale omroep ziet. Ik las het in ieder geval niet als een stelling.

Toen ik nog bij een lokale omroep wat deed, was daar denk ik 10% vrouw en waren er geen mensen met een allochtone achtergrond. Bij andere omroepen waar ik toen kwam zag je hetzelfde. Als ik nu bij 'mijn' omroep kijk is het aantal vrouwen gestegen naar denk ik 25% en zijn er twee mannen met allochtone achtergrond werkzaam. Dat is natuurlijk geen spectaculaire verbetering in ruim 20 jaar ofzo. En mijn inziens komt dat echt niet omdat er alleen naar blanke mannen gezocht wordt, in mijn tijd niet en nu ook niet. Dus waar ligt dat aan? De interesse lijkt echt een stuk lager te liggen. Hoe komt dat is een terechte vraag en hoe kan dat anders is een terechte volgende vraag. Overigens zie je op de opleidingen journalistiek wel weer veel vrouwen. En daaruit voortvloeiende ook weer veel op (nieuws)redacties van de landelijke media.

Elke minderheid er bij de haren bij slepen omdat minderheid lijkt mij in ieder geval niet de juiste manier. Wat zou wel kunnen werken?
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

WinnaarRadioring2023 schreef: 20 sep 2020 22:13 Of zijn ze te lui om vrijwilligerswerk te doen.
Er is VEEL MEEER dan alleen de lokale omroep om vrijwilligerswerk te doen. Een stervend medium (mijn mening!) zoals reguliere lokale radio is wellicht ook niet echt een plek waar je een zinnige bijdrage aan de maatschappij kunt leveren. Dan kun je beter bij vluchtelingenwerk, de voedselbank, de kringloopwinkel, de vrouwenopvang, de daklozenopvang, verslavingszorg, jeugdwerk, ouderenzorg, buitenschoolse opvang of huiswerkbegeleiding wat doen. Ik noem maar wat voorbeelden van plekken waar je een nuttige bijdrage levert.

Enneh...

"Niet over het probleem praten?" Je creeert zelf een probleem hier, op dit forum, want het "probleem" komt uit jouw koker, je verzint het ter plekke. En daarna val je andere forumleden aan die je er op aanspreken. Wel alles gewoon uit je duim willen kunnen zuigen en kunnen suggereren over vrouwen en minderheden, maar niet accepteren dat je er op wordt aangesproken. Jij komt er wel.

edit: excuus, ik kreeg een brainfart, die moest er even uit. Quote hieronder is nu wat beperkt.
Laatst gewijzigd door rutgrrr op 22 sep 2020 21:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
RadioLove95

rutgrrr schreef: 22 sep 2020 20:49
WinnaarRadioring2023 schreef: 20 sep 2020 22:13 Of zijn ze te lui om vrijwilligerswerk te doen.
Jij komt er wel.
Fijn dat het jou ook opvalt. Enige reactie die hij hier op had moeten geven was “sorry zo bedoelde ik het niet”. Het geeft maar weer eens aan dat de tijd rijp is om meer diversiteit op radiozenders te gaan creëren.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Het zou humor zijn als onze winnaar die ring gaat winnen bij Zwart :))

Vragen of vrouwen en allochtonen lui zijn, klinkt niet heel constructief. Laten we eerlijk zijn, blanke mannen zijn net zo lui :wink:

Het onderliggende punt is wel degelijk interessant. Als bij lokale omroepen alleen maar blanke mannen actief zijn, stromen ook alleen zij door naar regionale en landelijke omroepen. Dan wordt de doelstelling bij de NPO kansloos.

De vraag is wat sexe en cultuur doet. Zoals ik weinig mannelijke verplegers en evenzo weinig vrouwelijk automonteurs zie, zijn er ook weinig vrouwelijke dj's. Dat vind ik persoonlijk best jammer, maar is wellicht gewoon zoals het is. Allochtonen denk ik ook vrij weinig op de radio te horen. Ik heb geen idee of daar cultureel wat speelt, maar het kan goed. Vraag is dan of dat erg is. Zelf denk ik niet, zolang de verschillende doelgroepen maar bereikt worden.

Mensen met andere geaardheid lijken mij eerder over- dan ondervertegenwoordigd. Dat geldt volgens mij ook voor inwoners van de Randstad. Ook daar heeft de NPO nog wel wat in te doen, lijkt mij.
Rock 'n roll is better than music!
WinnaarRadioring2023

Ingebruik schreef: 22 sep 2020 17:30
RadioLove95 schreef: 22 sep 2020 16:32 Het is een nare suggestie die je doet waar je onderuit probeert te komen met een wedervraag. Denk maar eens goed na over wat je hier nu suggereert. “Vrouwen en allochtonen zijn lui”. Ongelofelijk. 2020 en zelfs hier lopen ze rond........

Overdrijf je niet een beetje? En vind je dat stiekem ook niet heerlijk om bewust te doen?

Ik las de suggestie van de winnaar van de radioring meer als een vraag, als een start van een zoektocht naar het mogelijke antwoord van de (in mijn ogen terechte) vraag waarom je vooral blanke mannen bij de lokale omroep ziet. Ik las het in ieder geval niet als een stelling.

Toen ik nog bij een lokale omroep wat deed, was daar denk ik 10% vrouw en waren er geen mensen met een allochtone achtergrond. Bij andere omroepen waar ik toen kwam zag je hetzelfde. Als ik nu bij 'mijn' omroep kijk is het aantal vrouwen gestegen naar denk ik 25% en zijn er twee mannen met allochtone achtergrond werkzaam. Dat is natuurlijk geen spectaculaire verbetering in ruim 20 jaar ofzo. En mijn inziens komt dat echt niet omdat er alleen naar blanke mannen gezocht wordt, in mijn tijd niet en nu ook niet. Dus waar ligt dat aan? De interesse lijkt echt een stuk lager te liggen. Hoe komt dat is een terechte vraag en hoe kan dat anders is een terechte volgende vraag. Overigens zie je op de opleidingen journalistiek wel weer veel vrouwen. En daaruit voortvloeiende ook weer veel op (nieuws)redacties van de landelijke media.

Elke minderheid er bij de haren bij slepen omdat minderheid lijkt mij in ieder geval niet de juiste manier. Wat zou wel kunnen werken?
Bij alle omroepen waar ik werk of heb gewerkt ontbrak het aan actieve werving van nieuwe vrijwilligers. Een pagina op de website, meer niet.

Als je met mensen gaat praten blijken veel mensen toevallig bij de lokale omroep terecht te komen. Die groep komt binnen met een reden of als gast van een bekende, vind het leuk en blijft hangen. Daarnaast is er een groep die echt graag radio wil maken, die jongetjes die het thuis al deden met de platenspeler. Overigens heb ik het dan nog steeds over mensen met een Nederlandse achtergrond.

Bij allochtonen ligt de oorzaak denk ik toch ergens anders. De NPO heeft ook heel veel moeite om een deel van die groep te bereiken.

Ergens begrijp ik dat nog wel. Als je moeite heb met de Nederlandse taal, dan is de drempel om binnen te lopen erg hoog. Als de muziek je dan ook nog niet past, dan kan ik me voorstellen dat iemand niet zo makkelijk binnen stapt. FunX is daar dan weer een mooie uitzondering op, die doen het uitstekend bij de allochtone medemens, maar die hebben dan weer moeite om de Nederlander aan zich te binden.
WinnaarRadioring2023

Er is VEEL MEEER dan alleen de lokale omroep om vrijwilligerswerk te doen. Een stervend medium (mijn mening!) zoals reguliere lokale radio is wellicht ook niet echt een plek waar je een zinnige bijdrage aan de maatschappij kunt leveren. Dan kun je beter bij vluchtelingenwerk, de voedselbank, de kringloopwinkel, de vrouwenopvang, de daklozenopvang, verslavingszorg, jeugdwerk, ouderenzorg, buitenschoolse opvang of huiswerkbegeleiding wat doen. Ik noem maar wat voorbeelden van plekken waar je een nuttige bijdrage levert.

Enneh...

"Niet over het probleem praten?" Je creeert zelf een probleem hier, op dit forum, want het "probleem" komt uit jouw koker, je verzint het ter plekke. En daarna val je andere forumleden aan die je er op aanspreken. Wel alles gewoon uit je duim willen kunnen zuigen en kunnen suggereren over vrouwen en minderheden, maar niet accepteren dat je er op wordt aangesproken. Jij komt er wel.

edit: excuus, ik kreeg een brainfart, die moest er even uit. Quote hieronder is nu wat beperkt.
Als je met de radiomakers en televisiepresentatoren in Hilversum praat, dan zul je horen dat vrijwel iedereen is begonnen bij de lokale omroep. Dat houdt in dat als de NPO diverser wil worden, dat de lokale omroep dat eerst zal moeten zijn.

Persoonlijk zie ik het hele probleem niet, als ik naar de radio luister of televisie kijk, dan wil ik een goed verhaal horen. De medewerker van dienst is niet belangrijk, hetgeen er gezegd wordt wel.

De NPO ervaart dat wel als een probleem en wil onderscheid gaan maken op iemands achtergrond. Ik maak slechts de vertaalslag naar de lokale omroep.
WinnaarRadioring2023

RadioLove95 schreef: 22 sep 2020 20:56
Jij komt er wel.
Fijn dat het jou ook opvalt. Enige reactie die hij hier op had moeten geven was “sorry zo bedoelde ik het niet”. Het geeft maar weer eens aan dat de tijd rijp is om meer diversiteit op radiozenders te gaan creëren.
Ik prikkel liever dan dat ik sorry zeg. Of uitdagen om te reageren.

Bovendien zou ik die diversiteit toejuichen. Het kan mij niet verrotten wie het verhaal verteld, dat is irrelevant. Maar iemand uit een andere cultuur kan mij wel iets vertellen over zijn achtergrond en conditionering. En dat wil ik dan weer wel horen.
WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef: 22 sep 2020 21:01 Het zou humor zijn als onze winnaar die ring gaat winnen bij Zwart :))

Vragen of vrouwen en allochtonen lui zijn, klinkt niet heel constructief. Laten we eerlijk zijn, blanke mannen zijn net zo lui :wink:

Het onderliggende punt is wel degelijk interessant. Als bij lokale omroepen alleen maar blanke mannen actief zijn, stromen ook alleen zij door naar regionale en landelijke omroepen. Dan wordt de doelstelling bij de NPO kansloos.

De vraag is wat sexe en cultuur doet. Zoals ik weinig mannelijke verplegers en evenzo weinig vrouwelijk automonteurs zie, zijn er ook weinig vrouwelijke dj's. Dat vind ik persoonlijk best jammer, maar is wellicht gewoon zoals het is. Allochtonen denk ik ook vrij weinig op de radio te horen. Ik heb geen idee of daar cultureel wat speelt, maar het kan goed. Vraag is dan of dat erg is. Zelf denk ik niet, zolang de verschillende doelgroepen maar bereikt worden.

Mensen met andere geaardheid lijken mij eerder over- dan ondervertegenwoordigd. Dat geldt volgens mij ook voor inwoners van de Randstad. Ook daar heeft de NPO nog wel wat in te doen, lijkt mij.
Dat laatste wil de NPO niets aan doen. Men roept diversiteit, maar de kans dat ‘de muzikale fruitmand’ ooit nog op 3FM te horen is lijkt me uitgesloten.

Toch zijn er echt wel allochtone groepen die wel te horen zijn in de ether. De diverse Hindoestaanse omroepen in de randstad bijvoorbeeld. SALTO heeft het ook en natuurlijk FunX.
RadioLove95

Enneh...

Dit en daar mee is het voor mij klaar. Hoop dat admin ingrijpt want als vrouw of allochtoon zou ik me diep beledigd voelen.
Plaats reactie