NPO: Radiozenders moeten inclusiever en diverser

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

rutgrrr

NPO: Radiozenders moeten inclusiever en diverser

Bericht door rutgrrr »

De radiozenders van de NPO moeten in 2021 inclusiever en diverser worden. Die ambitie spreekt de NPO uit in de begroting over volgend jaar. ‘Om herkenbaar te zijn voor alle Nederlanders worden er stappen gezet waarbij media-aanbod en de productie inclusiever en diverser worden. Dit geldt voor presentatoren, nieuw talent, de selectie van gasten en voor de samenstelling van muziek’, aldus de NPO.

De NPO kreeg de voorbije jaren vaker het verwijt dat het ‘te wit’ en ‘te mannelijk’ zou zijn. De zendermanager van Radio 2 zei onlangs nog dat hij meer vrouwen op zender wil. Ook Sharid Alles, zenderbaas van NPO 3FM, maakt zich hard voor meer diversiteit. “Als ik wegga bij 3FM en er wordt een groepsfoto gemaakt, dan moet ‘ie er anders uitzien dat toen ik binnenkwam”, zei ze onlangs.
Black Lives Matter

Ook actuele thema’s wil Sharid scherp onder de aandacht brengen van de luisteraars. “Bij 3FM ben ik me er ook voor aan het inzetten om Black Lives Matter goed op de kaart te hebben en te houden, ook binnen de NPO. Daarnaast probeer ik mijn team ook diverser te maken. Dat gaat soms minder snel dan ik graag wil.”

De NPO heeft de afgelopen jaren meerdere vrouwen een prominentere plek gegeven in de programmering. Bij de Top 2000 van 2015 was er nog felle kritiek op de samenstelling van het dj-team. De minister sprak van weinig diversiteit.

Naast meer diversiteit en inclusiviteit, wil de NPO in 2021 ook aandacht blijven vestigen op het Nederlandse product. ‘Dat blijft een belangrijk speerpunt’, aldus de NPO.
Ik ben voor, wat mij betreft wordt er een flinke portie positieve discriminatie toegepast. (Goh wat een verrassing!).

Maar wat vind RF?
Offtopic is het nieuwe ontopic.
DavyGer

Re: NPO: Radiozenders moeten inclusiever en diverser

Bericht door DavyGer »

Volgens mij kan de toko wel gesloten worden bij 3FM als het nog inclusiever en diverser moet, hier zit niemand van de doelgroep op te wachten. Sowieso ben ik voor een inclusiever en diversere NPO, ik zou bijvoorbeeld graag meer rechts geluid willen op de NPO want het is nu allemaal extreem links en alleen maar op de randstad gericht. Een goede manier om het inclusiever en diverser te maken zou zijn om het veel minder over deze twee thema's te gaan hebben. Dus wat dat betreft, voor. Zullen ze echter niet bedoelen.

Daarnaast snap ik al die quota's niet. Volgens mij zijn wij in overgrote meerderheid nog altijd een autochtoon land en is het dus niet gek dat de overgrote meerderheid van de programmamakers autochtoon zijn. Daarnaast, als allochtoon wil je toch helemaal geen plek omdat je allochtoon bent? Je wilt een plek omdat jij de beste bent/was.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik heb niets met quota voor mensen. Banen moeten gaan naar de meest geschikte, waarbij diversiteit in een team iemand wel meer of minder geschikt kan maken.

Bij de NPO zie ik ook dat de Randstad oververtegenwoordigd is. Er zijn ook meer mannen dan vrouwen te horen, maar dat heeft volgens mij ook met voorkeur van de sexes te maken.

Ondanks andere geluiden uit de uiterste hoeken, is het grootste deel van de Nederlandse bevolking nog altijd Nederlands, dwz blank etc. Dat zie ik ook terug. Ik vind dat discriminatie op basis van geslacht, komaf, huidskleur, geaardheid, etc. niet moet kunnen, maar dat leidt er dus toe dat minderheden ook minderheden zijn. Dat lijkt mij niet zo een punt.

Van belang is dat pluriformiteit gewaarborgd blijft. Uit de bubbel dus, daar op de Gooise matras!
Rock 'n roll is better than music!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Is het niet ook gewoon zo dat in sommige beroepsgroepen minder vrouwen actief zijn? Voorbeeldje uit m'n eigen situatie (wel net andersom): ik woon al 25 jaar in allerhande zorginstellingen, er zijn gewoon weinig mannen te vinden die dat werk willen doen, terwijl de zorginstelling dat best graag zou willen, soms zelfs zo graag dat ze "een man willen" als er een vacature is. Maar het maakt mij niet uit of een man of vrouw mij begeleid, het gaat mij erom dat mijn begeleiding goed is. Op die manier kijk ik ook naar de NPO. Als een vrouw goed genoeg is (Jorien op 3fm, Roosmarijn in het verleden, Emily de Wildt) moeten zij zeker die functie krijgen en ik ben daar ook helemaal voor. Maar dat is wezenlijk iets anders dan "er moet meer diversiteit".

Ik heb wel het idee dat de NPO de laatste jaren veel meer openstaat voor vrouwelijke radiomakers dan in het verleden. Dat lijkt mij een gezonde ontwikkeling. Dan komen de echte talenten (Heb er hierboven al 2 genoemt) vanzelf bovendrijven.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

rutgrrr schreef: 17 sep 2020 21:38 Ik ben voor, wat mij betreft wordt er een flinke portie positieve discriminatie toegepast. (Goh wat een verrassing!).

Maar wat vind RF?
Discriminatie is altijd slecht. Altijd. Ook zogenaamde positieve discriminatie.
Waar je iemand opzettelijk bevoordeelt, benadeel je ook altijd iemand.
Zwarte Stoomboot

De Nachtwacht schreef: 17 sep 2020 22:16 Is het niet ook gewoon zo dat in sommige beroepsgroepen minder vrouwen actief zijn? Voorbeeldje uit m'n eigen situatie (wel net andersom): ik woon al 25 jaar in allerhande zorginstellingen, er zijn gewoon weinig mannen te vinden die dat werk willen doen, terwijl de zorginstelling dat best graag zou willen, soms zelfs zo graag dat ze "een man willen" als er een vacature is.
Herkenbaar. Ik werk in een team van 17, waarvan er maar 2 man zijn. En dat is al een verdubbeling ten opzichte van een paar maanden geleden, want ik was jarenlang de enige. Niet in de zorg trouwens, maar in de communicatie.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Zwarte Stoomboot schreef: 17 sep 2020 22:34 Discriminatie is altijd slecht. Altijd. Ook zogenaamde positieve discriminatie.
Waar je iemand opzettelijk bevoordeelt, benadeel je ook altijd iemand.
Heel erg eens. Waar je opzettelijk iemand benadeelt, bevoordeel je ook altijd iemand. Dat wil niemand, maar andersom is inderdaad exact hetzelfde.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

De radiozenders van de NPO moeten in 2021 inclusiever en diverser worden. Die ambitie spreekt de NPO uit in de begroting over volgend jaar. ‘Om herkenbaar te zijn voor alle Nederlanders worden er stappen gezet waarbij media-aanbod en de productie inclusiever en diverser worden. Dit geldt voor presentatoren, nieuw talent, de selectie van gasten en voor de samenstelling van muziek’, aldus de NPO.

De NPO kreeg de voorbije jaren vaker het verwijt dat het ‘te wit’ en ‘te mannelijk’ zou zijn. De zendermanager van Radio 2 zei onlangs nog dat hij meer vrouwen op zender wil. Ook Sharid Alles, zenderbaas van NPO 3FM, maakt zich hard voor meer diversiteit. “Als ik wegga bij 3FM en er wordt een groepsfoto gemaakt, dan moet ‘ie er anders uitzien dat toen ik binnenkwam”, zei ze onlangs.
Ik ben benieuwd of Sharid Alles zich echt hard gaat maken voor diversiteit, of dat ze de extreem linkse politiek correctheid gaat toepassen. Als ze het serieus meent, dan brengt ze een uur of 2 psalmgezang op 3FM zodat reformatorisch Nederland ook naar 3FM kan luisteren. Dan heb je pas echt diversiteit.

De NPO wil herkenbaar zijn voor alle Nederlanders. Mijn woonomgeving is blank, dus neem aan dat er voortaan alleen blanke presentatoren m/v bij de NPO te zien zijn? Anders herken ik me niet in de NPO.

Persoonlijk neem ik die flauwekul van de NPO niet zo serieus. Bij 3FM zit de VPRO weggestopt in de late avond omdat hun afwijkende programma niet in het format zou passen en de EO is zo ongeveer van die zender afgegooid omdat hij muziek helemaal afwijkend was. Die hele diversiteitsambitie van de NPO, neem die maar met een scheepslading zout.
marbles

Bericht door marbles »

WinnaarRadioring2023 schreef: 17 sep 2020 22:57

Ik ben benieuwd of Sharid Alles zich echt hard gaat maken voor diversiteit, of dat ze de extreem linkse politiek correctheid gaat toepassen. Als ze het serieus meent, dan brengt ze een uur of 2 psalmgezang op 3FM zodat reformatorisch Nederland ook naar 3FM kan luisteren. Dan heb je pas echt diversiteit.

De NPO wil herkenbaar zijn voor alle Nederlanders. Mijn woonomgeving is blank, dus neem aan dat er voortaan alleen blanke presentatoren m/v bij de NPO te zien zijn? Anders herken ik me niet in de NPO.

Persoonlijk neem ik die flauwekul van de NPO niet zo serieus. Bij 3FM zit de VPRO weggestopt in de late avond omdat hun afwijkende programma niet in het format zou passen en de EO is zo ongeveer van die zender afgegooid omdat hij muziek helemaal afwijkend was. Die hele diversiteitsambitie van de NPO, neem die maar met een scheepslading zout.
Precies. Diversiteit. M'n reet. Diversiteit zolang het in het straatje van mevrouw Alles past, zeker geen diversiteit aan meningen.
Minder eenheidsworst op de radio please
Janno

Bericht door Janno »

Ik geloof niet dat afgedwongen diversiteit per se tot betere resultaten leidt. Als het betekent dat er nog meer urban met autotune wordt gedraaid ga ik alleen nog maar naar Spotify en internetstations luisteren.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik denk dat als ze dit echt willen doen ze eerder met de andere zenders dan 3FM gaan beginnen. 3FM is al heel erg divers.

Dus eerst de andere zenders van de NPO en dan allemaal naar de 2%.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 18 sep 2020 09:56 Dus eerst de andere zenders van de NPO en dan allemaal naar de 2%.
Naar 2% wat? Man, vrouw, LHBTQ+, Arabisch, Chinees, Surinaams, Antilliaans, Amsterdams, Gronings, Nijmeegs?
Zwarte Stoomboot

rutgrrr schreef: 17 sep 2020 21:38
Dat klinkt een beetje als uitverkoop. Daar hoort een slogan bij :)) :)) :))

Afbeelding
radiodaan

Bericht door radiodaan »

quote=Oortjes post_id=515743 time=1600438240 user_id=1549]
Ane Sybesma schreef: 18 sep 2020 09:56 Dus eerst de andere zenders van de NPO en dan allemaal naar de 2%.
Naar 2% wat? Man, vrouw, LHBTQ+, Arabisch, Chinees, Surinaams, Antilliaans, Amsterdams, Gronings, Nijmeegs?
[/quote]

Ik neem aan dat die 2% naar 3FM verwijst :smile:
Oortjes

Bericht door Oortjes »

radiodaan schreef: 18 sep 2020 20:02 Ik neem aan dat die 2% naar 3FM verwijst :smile:
Dank je, zo had ik het niet gelezen.

Radio 2 moet wel heel erg zijn best doen dan :))
Plaats reactie