Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Bericht door GerjanCluistra »

progmog schreef: 19 mar 2023 19:51
Phoenix schreef: 19 mar 2023 17:23
progmog schreef: 19 mar 2023 15:53

Nee.

Radio 2 is een muziekzender en daar past Spijkers met Koppen gewoon niet meer bij. Soortgelijke situatie had je ook met "Dik voor mekaarshow" op 3FM. Ging ook niet meer. En ja, "gewoon" inderdaad want er zijn soortgelijke programma's die kiezen podcast als platform zodat zij een een beter aangesloten publiek hebben.

Youtube en TV is ook irrelevant want het gaat hier om het programma Spijkers met Koppen of die zou moeten blijven op Radio 2.
Ik geloof niet dat Spijkers met Koppen hetzelfde bereik gaat hebben met podcast. Spijkers met Koppen behoort tot de best beluisterde radioprogramma’s.

Als je mijn inbreng irrelevant vind dan is jouw inbreng van de Dik Voormekaar Show dat ook.
Prima maar toch zijn de beide situaties vergelijkbaar. De zendermanager van 3FM had Dik Voormekaar uit de programmering gehaald om precies dezelfde reden: het past niet meer bij 3FM. Dus relevant vergeleken met Spijkers met koppen. Discussie over TV en Youtube is gewoon niet relevant.
De reden dat de "Dik Voormekaarshow" niet meer bij 3FM paste was omdat het concept achterhaalt was. Bij "Spijkers Met Koppen" is dat beduidend anders, die leven van de actualiteit.
progmog

Bericht door progmog »

GerjanCluistra schreef: 19 mar 2023 22:10
GerjanCluistra schreef: Sterker nog, mijns inziens zouden er veel meer afwijkende programma's als "Spijkers Met Koppen" op die zender te horen moeten zijn. De "Dik Voor Mekaar Show" zou bijvoorbeeld kunnen, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn. Misschien niet overdag, maar in de avonduren of het weekeinde zeker wel.
Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?
Fout. De slogan van Radio 2 is; "Er is maar één NPO Radio 2". Dat zegt dus helemaal niets over muziek en jouw verwachtingspatroon lijkt daarmee ook niet helemaal juist te zijn.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je bij "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten." komt, want op de startpagina NPORadio2.nl kan ik jouw slogan nergens vinden. En dat is best gek voor een slogan.
Zoek op Google naar "NPO Radio 2". Eerste hit staat letterlijk als omschrijving "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.".
GerjanCluistra schreef: de reden dat de "Dik Voormekaarshow" niet meer bij 3FM paste was omdat het concept achterhaalt was.
Even in jouw woorden: fout.
"Op vrijdag 15 augustus 2003 werd bekendgemaakt dat de toenmalige nieuwe zendercoördinator van 3FM, Florent Luyckx, de Dik Voormekaar Show niet meer vond passen op de zender en met de invoering van de nieuwe programmering per 1 september 2003, niet meer zou terugkeren op vanaf dan 3FM. " (bron)
Oortjes

Bericht door Oortjes »

progmog schreef: 19 mar 2023 22:25
GerjanCluistra schreef: 19 mar 2023 22:10 Fout. De slogan van Radio 2 is; "Er is maar één NPO Radio 2". Dat zegt dus helemaal niets over muziek en jouw verwachtingspatroon lijkt daarmee ook niet helemaal juist te zijn.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je bij "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten." komt, want op de startpagina NPORadio2.nl kan ik jouw slogan nergens vinden. En dat is best gek voor een slogan.
Zoek op Google naar "NPO Radio 2". Eerste hit staat letterlijk als omschrijving "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.".
Ik denk dat de website van Radio 2 in deze betrouwbaarder is dan Google. Op Google staan wel heel veel achterhaalde links.

Op mijn Google staat overigens wel de zin "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", maar staat vlak daaronder dat "Er is maar één Radio 2" de slogan is.
Rock 'n roll is better than music!
Knite Force

Bericht door Knite Force »

NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 21:24 Spijkers is een programma dat voor mensen echt een vast onderdeel van hun zaterdagmiddag is. Met cabaret om kwart over, een column om kwart voor en het Spijkerlied even voor tweeën. Doordat het live vanuit een cafe wordt uitgezonden heeft het ook een zekere urgentie en authenticiteit bij de luisteraar, Dolf struikelt meermaals over zijn woorden, het caberet stuk verloopt niet altijd volledig volgens plan en de interviews lopen regelmatig uit of wijken af van wat er in het draaiboek staat; als je dit als podcast zou opnemen zou er waarschijnlijk al snel iets van die authenticiteit verloren gaan, het is namelijk iedere week toch een soort sprint richting het Spijkerlied.

Bij een publieke omroep zou het bovendien niet erg moeten zijn dat je opeens in een afwijkend/programma terecht kunt komen wanneer je in de auto stapt of van zender wisselt, en alhoewel er echt wel mensen zullen zijn die iedere zaterdagmiddag om 12 uur "trouw" de radio uitzetten (omdat ze het niet grappig vinden, "te links" of omdat liever tenminste 25 platen in de komende twee uur willen horen), maar er zullen er ook een heleboel zijn die juist ervoor inschakelen (laatste keer dat ik een lijst met best beluisterde programma's voorbij zag komen zat het nog in de Top 5 van best beluisterde programmas op Radio 2, misschien dat er actuelere cijfers bekend zijn?).
Spijker op zijn kop wat mij betreft, ik ben echt zo'n inschakelaar (indien mijn dag/planning het toelaat). Maar dat deed/doe ik met meerdere programma's, als ik iets gevonden heb wat me echt aanspreekt dan probeer ik dat "vast" te luisteren. Had ik vroeger bijvoorbeeld ook met WeekendRick op 538, dat MOEST ik gewoon luisteren. Wat er daarna ooit op dat tijdstip kwam: het was 'm voor mij niet, en ik ben op dat tijdstip dus ook nooit meer teruggekeerd op 538.
Spijkers spreekt me precies om bovenstaand verhaal heel erg aan, en ik vind het de dag/week/weekend echt breken op radio gebied, iets minder eenheidsworst. Bij dergelijke, afwijkende programma's lijkt het draaiboek nog iets minder hard aanwezig, en word ik als luisteraar vaker verrast omdat iets anders verloopt dan gepland oid.

Ik (maar ik kan me voorstellen meerderen hier) vind het ontzettend jammer als zulke "afwijkende" programma's verdwijnen, weg is weg en komt nooit meer terug.
Orange

Bericht door Orange »

Pot schreef: 19 mar 2023 10:07
Phoenix schreef: 19 mar 2023 09:01 Spijkers met Koppen is een vreemde eend in de bijt in de programmering. Of dit nu op Radio 2 of Radio 1 wordt uitgezonden. Dit soort programma’s moeten wel gekoesterd worden. Aangezien het geen nieuwsprogramma is is een verplaatsing naar Radio 1 onlogisch.
Het past naar mijn mening beter bij Radio 1. Er komt namelijk weldegelijk nieuws voor in het programma.
Er komt helemaal geen nieuws voor in het programma. Het programma speelt in op de actualiteit, maar dat doen heel veel programma's, ook op muziekzenders veel ochtend- en middagshows. Maar het is geen nieuwsuitzending.
progmog

Bericht door progmog »

Knite Force schreef: 20 mar 2023 07:20
NieuweGebruiker schreef: 19 mar 2023 21:24 Spijkers is een programma dat voor mensen echt een vast onderdeel van hun zaterdagmiddag is. Met cabaret om kwart over, een column om kwart voor en het Spijkerlied even voor tweeën. Doordat het live vanuit een cafe wordt uitgezonden heeft het ook een zekere urgentie en authenticiteit bij de luisteraar, Dolf struikelt meermaals over zijn woorden, het caberet stuk verloopt niet altijd volledig volgens plan en de interviews lopen regelmatig uit of wijken af van wat er in het draaiboek staat; als je dit als podcast zou opnemen zou er waarschijnlijk al snel iets van die authenticiteit verloren gaan, het is namelijk iedere week toch een soort sprint richting het Spijkerlied.

Bij een publieke omroep zou het bovendien niet erg moeten zijn dat je opeens in een afwijkend/programma terecht kunt komen wanneer je in de auto stapt of van zender wisselt, en alhoewel er echt wel mensen zullen zijn die iedere zaterdagmiddag om 12 uur "trouw" de radio uitzetten (omdat ze het niet grappig vinden, "te links" of omdat liever tenminste 25 platen in de komende twee uur willen horen), maar er zullen er ook een heleboel zijn die juist ervoor inschakelen (laatste keer dat ik een lijst met best beluisterde programma's voorbij zag komen zat het nog in de Top 5 van best beluisterde programmas op Radio 2, misschien dat er actuelere cijfers bekend zijn?).
Spijker op zijn kop wat mij betreft, ik ben echt zo'n inschakelaar (indien mijn dag/planning het toelaat). Maar dat deed/doe ik met meerdere programma's, als ik iets gevonden heb wat me echt aanspreekt dan probeer ik dat "vast" te luisteren. Had ik vroeger bijvoorbeeld ook met WeekendRick op 538, dat MOEST ik gewoon luisteren. Wat er daarna ooit op dat tijdstip kwam: het was 'm voor mij niet, en ik ben op dat tijdstip dus ook nooit meer teruggekeerd op 538.
Spijkers spreekt me precies om bovenstaand verhaal heel erg aan, en ik vind het de dag/week/weekend echt breken op radio gebied, iets minder eenheidsworst. Bij dergelijke, afwijkende programma's lijkt het draaiboek nog iets minder hard aanwezig, en word ik als luisteraar vaker verrast omdat iets anders verloopt dan gepland oid.

Ik (maar ik kan me voorstellen meerderen hier) vind het ontzettend jammer als zulke "afwijkende" programma's verdwijnen, weg is weg en komt nooit meer terug.
Spijkers met Koppen moet ook niet verdwijnen... De discussie gaat of het programma wel thuis hoort bij Radio 2. :wink:

Wat mij wel verbaasd waarom men de radio aanzet op vaste tijden terwijl de mogelijkheden van on-demand kijken en luisteren ruimschoots aanwezig is. Ik kijk het 8-uur Journaal ook niet stip om 20u maar wanneer het mij uitkomt later op de avond. Dat zou toch ook kunnen met programma's als Spijker met Kopppen?
Knite Force

Bericht door Knite Force »

progmog schreef: 20 mar 2023 10:26 Spijkers met Koppen moet ook niet verdwijnen... De discussie gaat of het programma wel thuis hoort bij Radio 2. :wink:

Wat mij wel verbaasd waarom men de radio aanzet op vaste tijden terwijl de mogelijkheden van on-demand kijken en luisteren ruimschoots aanwezig is. Ik kijk het 8-uur Journaal ook niet stip om 20u maar wanneer het mij uitkomt later op de avond. Dat zou toch ook kunnen met programma's als Spijker met Kopppen?
Hahaha, thx! Gelukkig, ik vind namelijk dat het moet blijven, en ook op R2.

Ik ben echt oldskool, ik luister graag live. En ja, ondanks DAB+ in mijn nieuwe leasebak heb ik zelfs nog een paar CD's erin liggen, dat zegt ook wel iets denk ik. TV terugkijken doe ik wel. Ik kijk amper tv, als ik iets kijk, kijk ik het terug.
Pot

Bericht door Pot »

Orange schreef: 20 mar 2023 09:53
Pot schreef: 19 mar 2023 10:07
Phoenix schreef: 19 mar 2023 09:01 Spijkers met Koppen is een vreemde eend in de bijt in de programmering. Of dit nu op Radio 2 of Radio 1 wordt uitgezonden. Dit soort programma’s moeten wel gekoesterd worden. Aangezien het geen nieuwsprogramma is is een verplaatsing naar Radio 1 onlogisch.
Het past naar mijn mening beter bij Radio 1. Er komt namelijk weldegelijk nieuws voor in het programma.
Er komt helemaal geen nieuws voor in het programma. Het programma speelt in op de actualiteit, maar dat doen heel veel programma's, ook op muziekzenders veel ochtend- en middagshows. Maar het is geen nieuwsuitzending.
Inderdaad, had ik scherper op moeten zijn :D
Oortjes

Bericht door Oortjes »

progmog schreef: 20 mar 2023 10:26 Wat mij wel verbaast waarom men de radio aanzet op vaste tijden terwijl de mogelijkheden van on-demand kijken en luisteren ruimschoots aanwezig is. Ik kijk het 8-uur Journaal ook niet stip om 20u maar wanneer het mij uitkomt later op de avond. Dat zou toch ook kunnen met programma's als Spijker met Kopppen?
Heel veel mensen kijken het acht uur journaal om acht uur.

Persoonlijk herken ik wel wat je zegt over televisie. Ik kijk zelden televisie en al helemaal niet meer lineair. Radio is anders. Daar ga ik niet voor zitten. Ik luister radio als ik, zoals nu, op mijn telefoon zit te internetten, als ik auto rijd of als ik wat schrijf. Ik ga er niet eens rustig voor zitten om terug te luisteren.
Rock 'n roll is better than music!
progmog

Bericht door progmog »

Oortjes schreef: 20 mar 2023 19:07
progmog schreef: 20 mar 2023 10:26 Wat mij wel verbaast waarom men de radio aanzet op vaste tijden terwijl de mogelijkheden van on-demand kijken en luisteren ruimschoots aanwezig is. Ik kijk het 8-uur Journaal ook niet stip om 20u maar wanneer het mij uitkomt later op de avond. Dat zou toch ook kunnen met programma's als Spijker met Kopppen?

Persoonlijk herken ik wel wat je zegt over televisie. Ik kijk zelden televisie en al helemaal niet meer lineair. Radio is anders. Daar ga ik niet voor zitten. Ik luister radio als ik, zoals nu, op mijn telefoon zit te internetten, als ik auto rijd of als ik wat schrijf. Ik ga er niet eens rustig voor zitten om terug te luisteren.
Als het om een muziekuitzending of commerciele radio gaat, snap ik het wel. Die zet je "gewoon" aan.
Maar toch zijn er best veel (publieke) radioprogramma's op aanvraag terug te beluisteren. Via de NPO app of op een podcast platform. Bv De Dag, Ruud de Wild 30 minuten rauw hoor je veel over. Maar ook "Het oog", spraakmakers, Argos of BNR afleveringen etc.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

progmog schreef: 20 mar 2023 20:54

Als het om een muziekuitzending of commerciele radio gaat, snap ik het wel. Die zet je "gewoon" aan.
Maar toch zijn er best veel (publieke) radioprogramma's op aanvraag terug te beluisteren. Via de NPO app of op een podcast platform. Bv De Dag, Ruud de Wild 30 minuten rauw hoor je veel over. Maar ook "Het oog", spraakmakers, Argos of BNR afleveringen etc.
De radio-uitzendingen van alle npo-zenders zijn terug te luisteren via de app van de betreffende zender. Daar heb je geen podcastapps voor nodig.
Laatst gewijzigd door Henkjan2016 op 20 mar 2023 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GerjanCluistra

GerjanCluistra schreef: 19 mar 2023 22:10

Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?
Fout. De slogan van Radio 2 is; "Er is maar één NPO Radio 2". Dat zegt dus helemaal niets over muziek en jouw verwachtingspatroon lijkt daarmee ook niet helemaal juist te zijn.

Ik vind de internet pagina persoonlijk wat betrouwbaarder dan de mening vaan Google maar, ik heb even Gegoogled omdat je het zo vriendelijk vraagt.

Bij mij staat er in de eerste hit;

NPO Radio 2 Anouk Alle gedraaide nummers Quiz Speel hier De Nationale Popquiz 2023 van NPO Radio 2 Programma De Nationale Popquiz in beeld: bekijk hier de foto's! Programma Dit zijn de antwoorden van De Nationale Popquiz 2023 van NPO Radio 2 Podcast AVROTROS Wat weet je nog van de jaren '90? Test je kennis met de Popduel Podcast Meer nieuws

En voor de rest;

NPO Radio 2 is de nationale popzender met de meeste variatie in muziek: pop, rock, soul, classics, nieuw en hits. Het station van de Top 2000, Ruud de Wild, Rob Stenders, Gijs Staverman, Bart Arens en Jan-Willem Roodbeen.

En rechts bovenin;

Slagzin: Er is maar één NPO Radio 2

Dus het lijkt er op dat Google nog wel eens met zichzelf van mening verschild, al geeft ook Google de juiste slogan aan. Dus punt blijft dat de slogan van NPO Radio 2 niets zegt over de muziek.
GerjanCluistra schreef: de reden dat de "Dik Voormekaarshow" niet meer bij 3FM paste was omdat het concept achterhaalt was.
Even in jouw woorden: fout.
"Op vrijdag 15 augustus 2003 werd bekendgemaakt dat de toenmalige nieuwe zendercoördinator van 3FM, Florent Luyckx, de Dik Voormekaar Show niet meer vond passen op de zender en met de invoering van de nieuwe programmering per 1 september 2003, niet meer zou terugkeren op vanaf dan 3FM. " (bron)
Ik begrijp het punt niet wat je wilt maken. Verklaar je nader.
GerjanCluistra

progmog schreef: 20 mar 2023 10:26
Knite Force schreef: 20 mar 2023 07:20

Spijkers met Koppen moet ook niet verdwijnen... De discussie gaat of het programma wel thuis hoort bij Radio 2. :wink:

Even los waar "Spijkers Met Koppen" wordt uitgezonden (eerlijk gezegd zal dat mijn reet roesten, ik luister toch wel), vind ik dat je een mooie vergelijking maakt. Waarom moet Radio 2 dan muziek uitzenden als je dat ook gewoon on-demand kan beluisteren? Geef daar maar eens een goed en helder antwoord op, want dat ontgaat me nog het meest.
GerjanCluistra

Ik luister heel vaak Rick van Velthuysen terug tijdens het rijden. Herken wel wat je zegt dat radio luisteren een tweede bezigheid is, want dat is het voor mij vaak ook.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Google geeft iets anders weer. Dat noemt men al 20 jaar een algoritme :wink:
Plaats reactie