De hoeveelheid muziek in de ochtendshows van diverse muziekzenders is ook minimaal. Ik zou Spijkers met koppen ook niet doordeweeks programmeren, maar zo in het weekend kan het prima.
Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?
Moderator: admin6
Re: Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?
Rock 'n roll is better than music!
Ik geloof niet dat Spijkers met Koppen hetzelfde bereik gaat hebben met podcast. Spijkers met Koppen behoort tot de best beluisterde radioprogramma’s.progmog schreef: ↑19 mar 2023 15:53Nee.
Radio 2 is een muziekzender en daar past Spijkers met Koppen gewoon niet meer bij. Soortgelijke situatie had je ook met "Dik voor mekaarshow" op 3FM. Ging ook niet meer. En ja, "gewoon" inderdaad want er zijn soortgelijke programma's die kiezen podcast als platform zodat zij een een beter aangesloten publiek hebben.
Youtube en TV is ook irrelevant want het gaat hier om het programma Spijkers met Koppen of die zou moeten blijven op Radio 2.
Als je mijn inbreng irrelevant vind dan is jouw inbreng van de Dik Voormekaar Show dat ook.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Ik wilde net zo iets schrijven

Sluit me hier geheel bij aan, en met name de mensen in de ochtend of avond die vinden dat zijn de sterren zijn.
Wat een 'gelul' allemaal

-
Je maakt een denkfout. Radio 2 bungelt een beetje tussen Radio 1 en 3FM in. Er wordt dus muziek gedraaid, maar er is ook veel gesproken woord.progmog schreef: ↑19 mar 2023 15:53Nee.
Radio 2 is een muziekzender en daar past Spijkers met Koppen gewoon niet meer bij. Soortgelijke situatie had je ook met "Dik voor mekaarshow" op 3FM. Ging ook niet meer. En ja, "gewoon" inderdaad want er zijn soortgelijke programma's die kiezen podcast als platform zodat zij een een beter aangesloten publiek hebben.
Youtube en TV is ook irrelevant want het gaat hier om het programma Spijkers met Koppen of die zou moeten blijven op Radio 2.
Sterker nog, mijns inziens zouden er veel meer afwijkende programma's als "Spijkers Met Koppen" op die zender te horen moeten zijn. De "Dik Voor Mekaar Show" zou bijvoorbeeld kunnen, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn. Misschien niet overdag, maar in de avonduren of het weekeinde zeker wel.
Prima maar toch zijn de beide situaties vergelijkbaar. De zendermanager van 3FM had Dik Voormekaar uit de programmering gehaald om precies dezelfde reden: het past niet meer bij 3FM. Dus relevant vergeleken met Spijkers met koppen. Discussie over TV en Youtube is gewoon niet relevant.Phoenix schreef: ↑19 mar 2023 17:23Ik geloof niet dat Spijkers met Koppen hetzelfde bereik gaat hebben met podcast. Spijkers met Koppen behoort tot de best beluisterde radioprogramma’s.progmog schreef: ↑19 mar 2023 15:53Nee.
Als je mijn inbreng irrelevant vind dan is jouw inbreng van de Dik Voormekaar Show dat ook.
Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?GerjanCluistra schreef: Sterker nog, mijns inziens zouden er veel meer afwijkende programma's als "Spijkers Met Koppen" op die zender te horen moeten zijn. De "Dik Voor Mekaar Show" zou bijvoorbeeld kunnen, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn. Misschien niet overdag, maar in de avonduren of het weekeinde zeker wel.
-
Skip dan ook die hobbyprojecten op de zaterdagnacht. Dan wordt ‘mijn muziek’ ook niet uitgezonden.progmog schreef: ↑19 mar 2023 19:51Prima maar toch zijn de beide situaties vergelijkbaar. De zendermanager van 3FM had Dik Voormekaar uit de programmering gehaald om precies dezelfde reden: het past niet meer bij 3FM. Dus relevant vergeleken met Spijkers met koppen. Discussie over TV en Youtube is gewoon niet relevant.Phoenix schreef: ↑19 mar 2023 17:23Ik geloof niet dat Spijkers met Koppen hetzelfde bereik gaat hebben met podcast. Spijkers met Koppen behoort tot de best beluisterde radioprogramma’s.progmog schreef: ↑19 mar 2023 15:53
Nee.
Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?GerjanCluistra schreef: Sterker nog, mijns inziens zouden er veel meer afwijkende programma's als "Spijkers Met Koppen" op die zender te horen moeten zijn. De "Dik Voor Mekaar Show" zou bijvoorbeeld kunnen, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn. Misschien niet overdag, maar in de avonduren of het weekeinde zeker wel.
-
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Los van de vraag of Spijkers met koppen valt onder de noemer "de beste artiesten", passen afwijkende programma's inderdaad niet meer bij Radio 2 en 3FM. Radio 2 is er voor de leukste populaire deuntjes, 3FM voor de beste pop/rock. Goed voor de STER inkomsten, strakke doelgroep, super succesvol bij Radio 2, beetje jammer bij 3FM.progmog schreef: ↑19 mar 2023 19:51 Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?
Dit werpt een wat ander licht op de discussie. Spijkers met koppen lijkt mij bij uitstek een programma wat onafhankelijk van commercie of overheid inhoudelijke keuzes maakt. Het is niet de doorsnee commercieel aantrekkelijke muziek welke op Radio 2 te beluisteren is, maar wel relevant. Die relevantie behoort m.i. niet beperkt te worden tot Radio 1, maar terug te komen op alle publieke zenders. Dat maakt dat Spijkers met koppen m.i. toch wel zeer goed past op Radio 2.Rijksoverheid.nl schreef:De publieke omroep heeft als taak om te zorgen voor een goed media-aanbod. Hiervoor stelt de overheid voorwaarden aan de programmering. Zo mag de publieke omroep niet alleen programma’s maken voor het grote publiek. Er moeten programma’s zijn voor alle groepen in de samenleving.
Een andere verantwoordelijkheid is de onafhankelijkheid (persvrijheid) van de media beschermen. Daarom staat in de mediawet dat publieke omroepen zelf inhoudelijke keuzes mogen maken. Ze zijn dus niet afhankelijk van invloeden van de commercie of overheid.
De officiële (korte) omschrijving van de zender is als volgt:
“Volwassen popmuziekzender die luisteraars aangesloten houdt bij het nieuws, supporter is van de Nederlandse muziekcultuur en die als venster op de maatschappelijke en culturele agenda van Nederland fungeert.”
Met dat laatste deel (die als venster op de maatschappelijke en culturele agenda van Nederland fungeert) past Spijkers met Koppen weer wel op Radio 2.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Disclaimer:
Disclaimer:
Dat stukje quote van de rijksoverheid zegt niet dat het moet worden aangeboden via een publieke radiozender (lineair). En dit, buiten de lineaire kanalen uitzenden, gebeurt steeds meer. Steeds meer publieke omroep programma's worden nog alleen aangeboden via NPO Start of een ander (NPO) platform. Als je de NPO app start, heb je een scala van uitzendingen die niet te zien of te horen zijn via de lineaire kanalen. Dus waarom kan Spijkers met Koppen dan niet op deze manier?Oortjes schreef: ↑19 mar 2023 20:09
Dit werpt een wat ander licht op de discussie. Spijkers met koppen lijkt mij bij uitstek een programma wat onafhankelijk van commercie of overheid inhoudelijke keuzes maakt. Het is niet de doorsnee commercieel aantrekkelijke muziek welke op Radio 2 te beluisteren is, maar wel relevant. Die relevantie behoort m.i. niet beperkt te worden tot Radio 1, maar terug te komen op alle publieke zenders. Dat maakt dat Spijkers met koppen m.i. toch wel zeer goed past op Radio 2.Rijksoverheid.nl schreef:De publieke omroep heeft als taak om te zorgen voor een goed media-aanbod. Hiervoor stelt de overheid voorwaarden aan de programmering. Zo mag de publieke omroep niet alleen programma’s maken voor het grote publiek. Er moeten programma’s zijn voor alle groepen in de samenleving.
Een andere verantwoordelijkheid is de onafhankelijkheid (persvrijheid) van de media beschermen. Daarom staat in de mediawet dat publieke omroepen zelf inhoudelijke keuzes mogen maken. Ze zijn dus niet afhankelijk van invloeden van de commercie of overheid.
En het naar mijn mening is niet meer van deze tijd om een radiozender met muziek te onderbreken met compleet andere programma's. Vroeger was dat logischer toen de distributiekanalen beperkt waren (alleen lineaire kanalen) en internet nog niet zo volgroeid was als nu. Maar nu zijn er veel meer mogelijkheden.
En denk ik dat een programma als SPijkers met Koppen op een NPO platform of podcast wordt aangeboden, het luisterpubliek krijgt wat zij willen (en dus direct de taak van de publieke omroep vult). Dan voorkom je dat andere luisteraars de radio om 12u op zaterdag uitzetten.
-
Nieuwste en 'beste' artiesten ook, want wekelijks hebben ze de (nederlandse) artiesten die net een plaat uit hebben. Dezelfde artiesten die de hele week in hun playlist zitten wanneer ze nieuwe muziek uitgebracht hebben. De bekende topsongs.Phoenix schreef: ↑19 mar 2023 20:47De officiële (korte) omschrijving van de zender is als volgt:
“Volwassen popmuziekzender die luisteraars aangesloten houdt bij het nieuws, supporter is van de Nederlandse muziekcultuur en die als venster op de maatschappelijke en culturele agenda van Nederland fungeert.”
Met dat laatste deel (die als venster op de maatschappelijke en culturele agenda van Nederland fungeert) past Spijkers met Koppen weer wel op Radio 2.
-
Spijkers is een programma dat voor mensen echt een vast onderdeel van hun zaterdagmiddag is. Met cabaret om kwart over, een column om kwart voor en het Spijkerlied even voor tweeën. Doordat het live vanuit een cafe wordt uitgezonden heeft het ook een zekere urgentie en authenticiteit bij de luisteraar, Dolf struikelt meermaals over zijn woorden, het caberet stuk verloopt niet altijd volledig volgens plan en de interviews lopen regelmatig uit of wijken af van wat er in het draaiboek staat; als je dit als podcast zou opnemen zou er waarschijnlijk al snel iets van die authenticiteit verloren gaan, het is namelijk iedere week toch een soort sprint richting het Spijkerlied.progmog schreef: ↑19 mar 2023 20:51
En denk ik dat een programma als SPijkers met Koppen op een NPO platform of podcast wordt aangeboden, het luisterpubliek krijgt wat zij willen (en dus direct de taak van de publieke omroep vult). Dan voorkom je dat andere luisteraars de radio om 12u op zaterdag uitzetten.
Bij een publieke omroep zou het bovendien niet erg moeten zijn dat je opeens in een afwijkend/programma terecht kunt komen wanneer je in de auto stapt of van zender wisselt, en alhoewel er echt wel mensen zullen zijn die iedere zaterdagmiddag om 12 uur "trouw" de radio uitzetten (omdat ze het niet grappig vinden, "te links" of omdat liever tenminste 25 platen in de komende twee uur willen horen), maar er zullen er ook een heleboel zijn die juist ervoor inschakelen (laatste keer dat ik een lijst met best beluisterde programma's voorbij zag komen zat het nog in de Top 5 van best beluisterde programmas op Radio 2, misschien dat er actuelere cijfers bekend zijn?).
Persoonlijk vind ik Spijkers met Koppen een erg leuk programma. Of dit nu op Radio2 te horen is, of elders, zoals Radio1, maakt mij niet uit. Mij lijkt het overigens passender om het programma te verplaatsen naar Radio1.
Ik ben wel van mening dat de NPO hierin wel onderscheidend programmeert dan de commerciëlen.
Eigenlijk kunnen ze het nooit goed doen, als ik de reacties zo lees.
Ik ben wel van mening dat de NPO hierin wel onderscheidend programmeert dan de commerciëlen.
Eigenlijk kunnen ze het nooit goed doen, als ik de reacties zo lees.
Persoonlijk vind ik het niet van deze tijd dat de NPO muziekzenders op FM heeft. Het ging mij erom dat omroepen de vrijheid behoren te hebben dit soort programma's ook op de grote radiozenders uit te zenden.progmog schreef: ↑19 mar 2023 20:51 En het naar mijn mening is niet meer van deze tijd om een radiozender met muziek te onderbreken met compleet andere programma's. Vroeger was dat logischer toen de distributiekanalen beperkt waren (alleen lineaire kanalen) en internet nog niet zo volgroeid was als nu. Maar nu zijn er veel meer mogelijkheden.
Zoals anderen ook schrijven, een programma als Spijkers met koppen heeft een bepaalde urgentie, heeft momentum. Dat past bij lineaire radio, veel minder op podcasts etc.
-
Fout. De slogan van Radio 2 is; "Er is maar één NPO Radio 2". Dat zegt dus helemaal niets over muziek en jouw verwachtingspatroon lijkt daarmee ook niet helemaal juist te zijn.progmog schreef: ↑19 mar 2023 19:51Je bent 3FM of Radio 2, ook in de avond en nacht. Al die andere bijzondere programma's zouden volgens mij echt op andere platformen worden uitgebracht. De slogan van Radio 2 is "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten.", dus wil je dat ook als lusiteraar als je ieder moment de radio aanzet, toch?GerjanCluistra schreef: Sterker nog, mijns inziens zouden er veel meer afwijkende programma's als "Spijkers Met Koppen" op die zender te horen moeten zijn. De "Dik Voor Mekaar Show" zou bijvoorbeeld kunnen, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn. Misschien niet overdag, maar in de avonduren of het weekeinde zeker wel.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je bij "NPO Radio 2 is dé plek voor de nieuwste muziek en de beste artiesten." komt, want op de startpagina NPORadio2.nl kan ik jouw slogan nergens vinden. En dat is best gek voor een slogan.
Jij wilt "Spijkers Met Koppen" graag als podcast. Dan heb je geluk. Ik heb Radio 1 t/m 5 even gekeken, de NPO zet alle programma's weg als podcast op hun eigen website. Dus je kan ze zo terug luisteren. En als jij tijdens "Spijkers Met Koppen" muziek wil, dan kan ik je het programma van Bart Arends van afgelopen dinsdag van harte aanbevelen om die als podcast terug te luisteren op NPORadio2.nl.