Luistercijfers in het weekend 4 grootste stations

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Daan!

Luistercijfers in het weekend 4 grootste stations

Bericht door Daan! »

Afbeelding

Wat opvalt aan de cijfers in het weekend is dat Radio 10 weinig onder doet aan NPO Radio 2. Waar op werkdagen Radio 2 veruit het beste presteert, wisselen de stations op zaterdag en zondag regelmatig stuivertje. Zo is bij NPO Radio 2 een flinke piek te zien tijdens Spijkers met Koppen op zateragmiddag tussen 12 en 14 uur, waarna Radio 10 de koppositie weer overneemt.

Qmusic is op zaterdag vanaf 18 uur de grootste van de vier radiozenders. Daarnaast is opmerkelijk dat Radio 2 ook op zaterdag vanaf 18 uur het marktaandeel fors ziet dalen. Bij Radio 10 zet dit verval een uur later in.

Radio 538 is een groot deel van de zaterdag de onderste van de vier. Alleen in de vroege ochtend, het laatste uur van Weekend Wietze (14-15 uur) en het laatste uur van Bij Igmar (20-21 uur) is een piek te zien.

Afbeelding
Let op: de eenheden op de Y-as zijn op zaterdag niet gelijk aan zondag. Dat maakt het lekker makkelijk (not).

Opvallend is de marktaandelen van de vier stations op zondag lager liggen dan op zaterdag. Ook is Radio 10 een groot deel van de dag zelfs groter dan NPO Radio 2.

Daarnaast is bij Radio 538 op zondagavond een flinke groei te zijn tijdens Bij Igmar (18-21 uur) en is de zenders zelfs nog even de grootste van de vier. Bij Radio 10 is een flinke piek te zien tussen 22 en 23 uur als De Nacht Wacht met Rob van Someren te horen is.

Overigens is Sky radio ook een stations dat flink piekt in het weekend. Op zaterdag tussen 15 en 22 uur is de non-stopzender zelfs groter is dan 538. Op zondag is Sky Radio eveneens een groot deel van de dag groter dan 538. Zo af en toe wordt zelfs Qmusic nog voorbij gestreefd.

20-49 Jaar
Net als bij de cijfers van de doelgroep 20-49 jaar over de gehele week is Qmusic bij deze doelgroep ook in het weekend marktleider. Alleen op zaterdag in de vroege ochtend, het laatste uur van Weekend Wietze (14-15 uur) en het middelste uur van Edwin Noorlander (16-17 uur) komt 538 er voorbij.

NPO Radio 2 scoort op zaterdag haar hoogste marktaandelen tijdens Spijkers met Koppen en de Soulnight met One’sy. Opvallend is dat op zaterdagavond vanaf 20 uur het marktaandeel van Radio 10 opeens instort tijdens het laatste uur van Silvan Stoet en Sven’s Classix.

Op zondag is bij NPO Radio 2 en Radio 10 opmerkelijk genoeg vanaf 18 uur een gelijk patroon te zien, met een dieptepunt tussen 20 en 21 uur en een piek tussen 22 en 23 uur.

Oortjes

Re: Luistercijfers in het weekend 4 grootste stations

Bericht door Oortjes »

Als ik dit zie, vraag ik mij af welke stations 's avonds wel populair zijn.
Rock 'n roll is better than music!

Pot

Bericht door Pot »

Oortjes schreef:
11 jul 2020 23:37
Als ik dit zie, vraag ik mij af welke stations 's avonds wel populair zijn.
Radio 1: Langs de Lijn, Met het Oog op Morgen (wordt ook op een aantal regionale zenders uitgezonden). Zal me niets verbazen als ze daar marktleider in zijn.
Oren open!

Daan!

Bericht door Daan! »

Wat mij aan de luistercijfers vooral opvalt, is dat 538 eigenlijk helemaal niet presteert in het weekend. Ze bungelen onderaan als het gaat om de 10+ doelgroep en in de commerciële doelgroep scoort Qmusic vrijwel de hele dag beter, behalve tussen 14-16.

Een logische verklaring kan ik voor de pieken en dalen over de dag niet vinden.

Radbi

Bericht door Radbi »

Dank! Ook mooi en interessant om ook de specifieke cijfers van het weekend te zien. Niet vaak vertoond denk ik.
Was altijd benieuwd hoe onder meer De Nachtwacht en Dennis Verheugd het in het weekend doen. Mooie resultaten voor onder meer deze twee.
Opmerkelijk dat Sven's Classix en Ekdom's Funky (nog) niet weten te pieken. Ik dacht juist dat deze programma's ook goed gingen. Zou het komen doordat ze niet live zijn?

Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Daan! schreef:
12 jul 2020 14:05
Wat mij aan de luistercijfers vooral opvalt, is dat 538 eigenlijk helemaal niet presteert in het weekend. Ze bungelen onderaan als het gaat om de 10+ doelgroep en in de commerciële doelgroep scoort Qmusic vrijwel de hele dag beter, behalve tussen 14-16.

Een logische verklaring kan ik voor de pieken en dalen over de dag niet vinden.
Ik denk dat het komt omdat het bij 538 heel erg draait om muziek. Je hebt geen anker meer in de programmering zoals vroeger met Rick van Velthuysen. Wat cijfers betreft kun je kosten gaan besparen door in het weekend grotere tijdsloten te hanteren en minder dj’s inplannen

Stephan123

Bericht door Stephan123 »

Wat apart is dat Radio 538 op de zaterdagochtend sterk daalt in 20-49. Komt dat omdat Radio 2 opeens sterk in marktaandeel stijgt?

Orange

Bericht door Orange »

Mij valt op dat Radio 2 zo'n ontzettende piek heeft op zaterdag tussen 12 en 14u. Werkelijkwaar geen enkele aanleiding om Spijkers met Koppen van Radio 2 te verbannen.

Orange

Bericht door Orange »

Q doet het idd erg goed. Ik luister die zender niet zoveel, maar mijn beeld is dat daar in het weekend niet zoveel gebeurt. Vooral veel muziek draaien en korte spreeks. Is dat waar luisteraars in het weekend op zitten te wachten?

Zelf ben ik erg positief over Niek in het weekend op 538, maar een flink marktaandeel valt nog tegen op (zaterdag en) zondag.

Daan!

Bericht door Daan! »

In het rijtje met best beluisterde programma's stond Niek niet lang geleden vrij hoog. Dat het marktaandeel nu tegen valt, daar zie ik maar twee mogelijke verklaringen voor:
1. Niek is vaak afwezig. Dat komt deels door eigen verlof, die hij misschien wel weer heeft opgebouwd doordat hij zelf zoveel inviel doordeweeks. Daarnaast hij Niek ook vast gezeten in Amerika.
2. Het niet uitzenden van Nieks programma op zowel zaterdag als zondag. Voor mij is dit een reden geweest om op zaterdag te gaan zappen. Ik kan me voorstellen dat andere luisteraars dat ook doen, omdat het beste van Frank een herhaling van zetten is. Als een luisteraar op zaterdag een prima programma heeft gevonden, zie ik die luisteraar op zondag datzelfde programma ook makkelijk gaan luisteren.

08-12 zijn toch de uren in het weekend die de luisteraar moeten binden.

Orange

Bericht door Orange »

Dat zou goed kunnen Daan!. Dan komt bij mij de vraag op over welke periode deze cijfers gaan. Alleen de laatste luistercijfers of gemiddelde van afgelopen jaar of een paar maanden?

Daan!

Bericht door Daan! »

Deze zijn van april/mei dit jaar.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Orange schreef:
12 jul 2020 21:21
Mij valt op dat Radio 2 zo'n ontzettende piek heeft op zaterdag tussen 12 en 14u. Werkelijkwaar geen enkele aanleiding om Spijkers met Koppen van Radio 2 te verbannen.
Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens, want waar zijn die luisteraars de rest van de dag?

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef:
13 jul 2020 11:00
Orange schreef:
Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens, want waar zijn die luisteraars de rest van de dag?
In hoeverre is het antwoord op die vraag relevant om Spijkers met Koppen al dan niet van Radio 2 af te halen?
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Orange

Bericht door Orange »

Smid70 schreef:
13 jul 2020 11:00
Orange schreef:
Geen idee. Maar als ik Radio 2 was, zou ik goed nadenken hoe je na 14u het marktaandeel van de twee uur daarvoor vast kan houden.

Plaats reactie