Uitstel frequentieveiling?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Uitstel frequentieveiling?

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 30 okt 2020 09:44
Oortjes schreef: 29 okt 2020 22:12 https://www.telegraaf.nl/nieuws/7476669 ... requenties

Hier lees ik dat het om CDA, PVV en PvdA gaat. Nog een reden erbij niet op deze partijen te stemmen. De lobby is er waarschijnlijk effectief geweest. Binnenkort stemadvies voor deze partijen bij Talpa en Radiocorp?
Van den Berg vraagt daarom, gesteund door de rest van de coalitie en PVV en PvdA, om de FM-vergunningen met drie jaar te verlengen tot 1 september 2025.

Dus: CDA, VVD, D66, CU, PvdA en PVV. Een hele ruime meerderheid in elk geval. (104 van de 150 zetels).
Dank voor je aanvulling. Dit is de politieke werkelijkheid. Dat klinkt democratisch, maar is natuurlijk niks meer dan een dom resultaat van een te goede lobby. Zoals Michiel Veenstra zegt, er is ook nog een juridische werkelijkheid. Ik ben benieuwd hoe ver ze gaan komen.

De Nederlandse overheid en mediabeleid is natuurlijk al heel lang een drama, waar nu weer een bedrijf aan toegevoegd is. Triest.
waterveenmos schreef: 30 okt 2020 10:01
boxfm schreef: 29 okt 2020 23:19
Oortjes schreef: 29 okt 2020 20:44
Het was de beslissing van Veronica, niet van de huidige eigenaren. Je kan de huidige eigenaren het wanbeleid van Veronica destijds niet kwalijk nemen.
Ik schrijf ook dat het de beslissing van Veronica was. En dat ik, omdat Jan Hoogesteijn toen en nu een boegbeeld van de zender is, wel snap waar de opmerking van Graus vandaan komt.
Jan Hoogesteijn was indertijd geen directeur meer van KinkFM, dat was hij maar tot 2006. Het was V-Ventures, de commerciële tak van de Veronica Omroep Organisatie, die onder leiding van Guido van Nispen indertijd KinkFM keihard heeft laten vallen. Dat was een gevolg van financieel wanbeleid van V-Ventures, en niet zozeer de schuld van KinkFM.
Juist. Dion Graus roept maar wat, zonder kennis van zaken. Het toenmalige Kink is niet het toenmalige Kink. Los daarvan, het gaat niet om Kink. Het gaat om normale marktwerking. Zelf denk ik dat Kink er wel komt op DAB+, net als Radio 5.
Rock 'n roll is better than music!
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Oortjes schreef: 30 okt 2020 10:24 Dit is de politieke werkelijkheid. Dat klinkt democratisch, maar is natuurlijk niks meer dan een dom resultaat van een te goede lobby. Zoals Michiel Veenstra zegt, er is ook nog een juridische werkelijkheid. Ik ben benieuwd hoe ver ze gaan komen.

De Nederlandse overheid en mediabeleid is natuurlijk al heel lang een drama, waar nu weer een bedrijf aan toegevoegd is. Triest.

Dion Graus roept maar wat, zonder kennis van zaken. Het toenmalige Kink is niet het toenmalige Kink. Los daarvan, het gaat niet om Kink. Het gaat om normale marktwerking. Zelf denk ik dat Kink er wel komt op DAB+, net als Radio 5.
De huidige verdeling is dan ook compleet kromgegroeid, mede door het gedrag van de stations zelf. De politiek is verantwoordelijk voor deze verdeling en zij moet dus niet naar het gemekker van de stations luisteren en gewoon in 2022 deze kromme situatie netjes rechttrekken. In dat jaar kan het eindelijk een keer. En dit kan alleen met een nieuwe veiling, dus veilen die handel!
boxfm

Bericht door boxfm »

waterveenmos schreef: 30 okt 2020 10:01
boxfm schreef: 29 okt 2020 23:19
Oortjes schreef: 29 okt 2020 20:44
Het was de beslissing van Veronica, niet van de huidige eigenaren. Je kan de huidige eigenaren het wanbeleid van Veronica destijds niet kwalijk nemen.
Ik schrijf ook dat het de beslissing van Veronica was. En dat ik, omdat Jan Hoogesteijn toen en nu een boegbeeld van de zender is, wel snap waar de opmerking van Graus vandaan komt.
Jan Hoogesteijn was indertijd geen directeur meer van KinkFM, dat was hij maar tot 2006. Het was V-Ventures, de commerciële tak van de Veronica Omroep Organisatie, die onder leiding van Guido van Nispen indertijd KinkFM keihard heeft laten vallen. Dat was een gevolg van financieel wanbeleid van V-Ventures, en niet zozeer de schuld van KinkFM.
Zero Base, waarbij een kavel gevormd was voor KINK FM, was in 2003. Dus wel in de periode dat Hoogesteijn directeur was.
density1

Bericht door density1 »

Dat was zoals gezegd een heel ander Kink (FM) onder een andere leiding met andere belangen. Dat was de beslissing van de Vereniging Veronica die er ter elfder ure niets meer in zag, tot grote ontsteltenis van Jan Hoogesteijn weet ik nog wel.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 30 okt 2020 10:22
Ane Sybesma schreef: 30 okt 2020 09:44 Van den Berg vraagt daarom, gesteund door de rest van de coalitie en PVV en PvdA, om de FM-vergunningen met drie jaar te verlengen tot 1 september 2025.

Dus: CDA, VVD, D66, CU, PvdA en PVV. Een hele ruime meerderheid in elk geval. (104 van de 150 zetels).
Slappe knietjes, beetje jammer. :mad:
Ik zie het in elk geval niet als slappe knietjes, gewoon politieke keuzes. We wachten het maar af, wat mij betreft over 3 jaar veilen, dan hebben ze tijd genoeg gehad om leningen aan te gaan.

En dan wat mij betreft veilen zonder voorwaarden. Gewoon wie het meest betaalt krijgt de kavels. Geen clausules met voorwaarden, laat de zenders het zelf maar bedenken. Ik denk dat diversiteit vanzelf ontstaat. Wat de markt laat liggen kan de NPO dan prima opvangen en anders is er altijd nog DAB+ en internet.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ane Sybesma schreef: 30 okt 2020 11:03 Ik zie het in elk geval niet als slappe knietjes, gewoon politieke keuzes. We wachten het maar af, wat mij betreft over 3 jaar veilen, dan hebben ze tijd genoeg gehad om leningen aan te gaan.

En dan wat mij betreft veilen zonder voorwaarden. Gewoon wie het meest betaalt krijgt de kavels. Geen clausules met voorwaarden, laat de zenders het zelf maar bedenken. Ik denk dat diversiteit vanzelf ontstaat. Wat de markt laat liggen kan de NPO dan prima opvangen en anders is er altijd nog DAB+ en internet.
Van uitstel komt afstel. Hoe vaak is de veiling nu al uitgesteld?
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Oortjes

Bericht door Oortjes »

EtherScout schreef: 30 okt 2020 10:38 De huidige verdeling is dan ook compleet kromgegroeid, mede door het gedrag van de stations zelf. De politiek is verantwoordelijk voor deze verdeling en zij moet dus niet naar het gemekker van de stations luisteren en gewoon in 2022 deze kromme situatie netjes rechttrekken. In dat jaar kan het eindelijk een keer. En dit kan alleen met een nieuwe veiling, dus veilen die handel!
Juist. Vier stations bij één partij moet niemand willen en zo is er nog wel meer te benoemen.
Ane Sybesma schreef: 30 okt 2020 11:03 Ik zie het in elk geval niet als slappe knietjes, gewoon politieke keuzes. We wachten het maar af, wat mij betreft over 3 jaar veilen, dan hebben ze tijd genoeg gehad om leningen aan te gaan.
Over drie jaar zijn er weer belangen om niet te veilen. Die zijn er altijd. Na 17 jaar nog zeiken dat er onvoldoende tijd is geweest om terug te verdienen, is echt geen reëel verhaal. Slappe knieën of niet, slechte politieke keuzes zijn het sowieso.
Orange

Bericht door Orange »

Phoenix schreef: 30 okt 2020 11:12 Van uitstel komt afstel. Hoe vaak is de veiling nu al uitgesteld?
Nou, inderdaad. Wat zijn die FM-frequenties nog waard in 2025 met DAB en de opkomst van 5G? Dat wordt in 2025 weer een verlenging met als argumentatie dat over een paar jaar (periode 2028-2030) de FM uit gaat.
Tone

Bericht door Tone »

Orange schreef: 30 okt 2020 13:47
Phoenix schreef: 30 okt 2020 11:12 Van uitstel komt afstel. Hoe vaak is de veiling nu al uitgesteld?
Nou, inderdaad. Wat zijn die FM-frequenties nog waard in 2025 met DAB en de opkomst van 5G? Dat wordt in 2025 weer een verlenging met als argumentatie dat over een paar jaar (periode 2028-2030) de FM uit gaat.
Dat denk ik ook.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Orange schreef: 30 okt 2020 13:47
Misschien niet zoveel meer, maar daar kopen de nieuwkomers van nu niks voor. Nu FM nog zo belangrijk is hebben zij dat nog wel nodig om fatsoenlijk te kunnen overleven. Want het is nog maar de vraag of DAB+ wel écht de toekomst heeft.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

waterveenmos schreef: 30 okt 2020 14:04 Misschien niet zoveel meer, maar daar kopen de nieuwkomers van nu niks voor. Nu FM nog zo belangrijk is hebben zij dat nog wel nodig om fatsoenlijk te kunnen overleven. Want het is nog maar de vraag of DAB+ wel écht de toekomst heeft.
Ik zie steeds meer tweedehands auto's met DAB+ en Radio 5 bewijst ook een fors aandeel te behalen met in de ether uitsluitend DAB+. Dat gaat wel die kant op dus. Inderdaad is het voor nieuwkomers nu nog wel relevant om op FM te komen.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

belachelijk. en hoe gaat het dan met niet-landelijke omroepen? worden die ook verlengd? die moeten toch in 2022 DAB kavels ruilen? of heeft dat er niks mee te maken.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Urbenhuis schreef: 30 okt 2020 16:06 belachelijk. en hoe gaat het dan met niet-landelijke omroepen? worden die ook verlengd? die moeten toch in 2022 DAB kavels ruilen? of heeft dat er niks mee te maken.
Dat blijft op deze manier ook zoals het nu is. Kortom, de kavelverdeling blijft zo krom als een hoepel. En of die broodnodige nieuwe DAB+indeling dan wel doorgaat? Niemand die het weet.

Nogmaals: opruimen die puinhoop. Gewoon veilen in 2020.
Orange

Bericht door Orange »

waterveenmos schreef: 30 okt 2020 14:04Misschien niet zoveel meer, maar daar kopen de nieuwkomers van nu niks voor. Nu FM nog zo belangrijk is hebben zij dat nog wel nodig om fatsoenlijk te kunnen overleven. Want het is nog maar de vraag of DAB+ wel écht de toekomst heeft.
Dat snap ik. Wat mij betreft had de meerderheid in de Tweede Kamer dus voor veilen mogen kiezen. Maar dat doen ze niet, dus vermoed ik dat er nooit meer een FM-veiling komt.
dickie

Bericht door dickie »

Er gaat nooit meer een etherveiling komen.
Talpa heeft meer macht dan de politiek.
Plaats reactie