Weet jij welk lied op 1 staat? (of: luister jij nog hitparades?)

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Weet jij welk lied op 1 staat? (of: luister jij nog hitparades?)

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Domol2 schreef:
03 jul 2020 18:54
WinnaarRadioring2023 schreef:
03 jul 2020 18:01
Nee, ik beluister geen hitparade meer. Al sinds het vertrek van Wessel van Diepen niet meer. Ook geen hitradio trouwens, dus geen idee wat er allemaal in de Top 40 staat.

Wat overigens wel vreemde situaties oplevert. Dan staat er een track in de computer die ik niet ken, die ik ook niet herken als ik'm in de voorafluistering hoor, maar als ik'm opzoek op Top40.nl al wel wekenlang in die hitlijst blijkt te staan.
Heel die hitlijsten zijn amper nog relevant. Heel vaak staan er nummers in die al weken mee gaan waar bij ik denk hoe betrouwbaar is zo lijstje dan? En dan heb je nog een berg nummers die in zo lijstjes staan die je de rest van de week nooit hoor op die zender. Dus waarschijnlijk draaien ze om de 2 uur dezelfde 20 nummers weer in een loop. Persoonlijk is de charme van zo hitlijstje door het internet ook niet meer wat het geweest was. Vroeger op tv bij Veronica de top 40 met erik de zwart was het altijd een verassing wat er precies instond en op welke plaats dat was elke week nog spannend helaas die die charme nu niet meer.
De Top 40 is naar mijn idee een betrouwbare lijst, met dien verstande dat het voornamelijk om de airplay gegevens van de landelijke radiostations is. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er veel mee gesjoemeld zal worden.

WinnaarRadioring2023

Oortjes schreef:
03 jul 2020 19:28
Sinds het vertrek van Lex Harding luister ik niet meer naar de Top 40. Af en toe hoor ik een andere hitparade, maar ik stem er niet bewust op af. Toch vind ik het leuk dat ze bestaan. De muziek in de lijst zegt wat over de tijd waarin we leven. Ik zou het jammer vinden als dat verloren gaat.
Dat zou ik ook jammer vinden, maar weet niet of de lijst echt iets zegt over de tijd waarin we leven. De Top 40 wordt samengesteld op basis van airplay gegevens, de verkoopcijfers doen er niet meer toe (als dat überhaupt nog mogelijk zou zijn). Daarmee is het niet echt meer een lijst van de 40 populairste liedjes van Nederland, maar een lijst van de 40 liedjes die de radiostations je willen laten horen.

Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

03 jul 2020 20:49
Oortjes schreef:
Sinds het vertrek van Lex Harding luister ik niet meer naar de Top 40. Af en toe hoor ik een andere hitparade, maar ik stem er niet bewust op af. Toch vind ik het leuk dat ze bestaan. De muziek in de lijst zegt wat over de tijd waarin we leven. Ik zou het jammer vinden als dat verloren gaat.
Dat zou ik ook jammer vinden, maar weet niet of de lijst echt iets zegt over de tijd waarin we leven. De Top 40 wordt samengesteld op basis van airplay gegevens, de verkoopcijfers doen er niet meer toe (als dat überhaupt nog mogelijk zou zijn). Daarmee is het niet echt meer een lijst van de 40 populairste liedjes van Nederland, maar een lijst van de 40 liedjes die de radiostations je willen laten horen.

De Top 40 wordt ook samengesteld op basis van streaming, downloads en trends op social media. Niet alleen airplay dus.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

03 jul 2020 20:35
Ingebruik schreef:
03 jul 2020 19:27
03 jul 2020 19:09

Beste radioprogramma natuurlijk😉👍
Maar niet op een hitstation dus blijkbaar :D
Hoezo niet? De Gouden RadioRing is 14 keer uitgereikt, waarvan 14 keer door een muziekzender, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar dagelijks tussen 10:00 - 12:00 uur hitjes wegdraaien, daar zal ik'm zeker niet mee pakken. Al was het maar omdat ik dat soort radioprogramma's niet leuk vind om te maken.
Ik bedoelde ook meer: als je voor een hitstation werkt, of je nou drive-time of een ander slot vult, is het wel zo handig dat je weet wat de hits zijn (geweest). Weten wat er speelt op muziekgebied lijkt mij, zonder dat je direct een muzieknerd hoeft te zijn, toch wel essentieel.

Je opmerking dat je geen kennis van de huidige hits hebt en je ook niet naar hitstations luistert vond ik daarom opvallend, gezien je geuite ambities.

marbles

Bericht door marbles »

jessica schreef:
03 jul 2020 20:16
Nee ik hou dat niet meer echt bij. Maar van deze week weet ik toevallig dat het Shaggy is.
ai... nog nooit gehoord
Minder eenheidsworst op de radio please

marbles

Bericht door marbles »

Als ik nu een top 10 van top40, mega top 30 of 538 nog wat kijk (en ook de top 100 van megacharts), echt ik mis het helemaal.
Minder eenheidsworst op de radio please

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dat zou ik ook jammer vinden, maar weet niet of de lijst echt iets zegt over de tijd waarin we leven.
De muziek past bij de tijd. Nu zijn er bijvoorbeeld nummers die gaan over de Corona tijd. Deze nummers komen ook in de hitparades. Meestal is het wat minder extreem, wordt de muziek verbonden met de herinnering. Blof en Geike staan symbool voor een lange hete zomer, bijvoorbeeld.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
03 jul 2020 23:48
Dat zou ik ook jammer vinden, maar weet niet of de lijst echt iets zegt over de tijd waarin we leven.
De muziek past bij de tijd. Nu zijn er bijvoorbeeld nummers die gaan over de Corona tijd. Deze nummers komen ook in de hitparades. Meestal is het wat minder extreem, wordt de muziek verbonden met de herinnering. Blof en Geike staan symbool voor een lange hete zomer, bijvoorbeeld.
Dat nummer van Gerard Cox ook.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
04 jul 2020 09:41
Dat nummer van Gerard Cox ook.
Zeker, maar ook aan een grijs verleden.
Rock 'n roll is better than music!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Oortjes schreef:
03 jul 2020 23:48
alleen was Zoutelande een hit in de winter.

Janno

Bericht door Janno »

Al sinds ongeveer mijn 16e vind ik de top 40 of eender welke hitlijst het minst interessante onderdeel van muziekradio. Al begrijp ik wel dat het voor hitstations soms een handig handvat kan zijn. Als kind was de top 40 bij mij trouwens wel een van de hoogtepunten van de week, maar dat was voor ik ontdekte dat er veel meer, en voor mij betere, muziek was naast die beperkte lijst van 40 plaatjes.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Hitparades... Zo jaren 90

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Hoort-u-mij schreef:
04 jul 2020 12:51
Hitparades... Zo jaren 90
Jaren '80 voor mij. Ik zat in '87 en '88 iedere donderdag aan de radio gekluisterd om de nieuwe nummers volledig te kunnen opnemen. TROS zond de nummers altijd volledig uit. Daarom was ik ook meer fan van de Nationale Hitparade dan de Top 40. Ik herinner me nog de uitzendingen dat André van Duin's alter ego Tom Maat tijdens de vakantie van Ferry Maat de uitzending overnam. Het was in de periode dat Samantha Fox in de hitparade stond. Dat weet ik nog. Maar vraag me niet wie vandaag op nummer 1 staat. Dat weet ik niet.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

WinnaarRadioring2023

Radiofan500 schreef:
03 jul 2020 21:23
Oortjes schreef:

De Top 40 wordt ook samengesteld op basis van streaming, downloads en trends op social media. Niet alleen airplay dus.
Downloads niet meer, maar Streaming en sociale media inderdaad wel. Hoeveel liedjes staan er in de Top 40 die niet op de playlist van de radiostations staan?

WinnaarRadioring2023

Ingebruik schreef:
03 jul 2020 22:17
03 jul 2020 20:35
Ingebruik schreef:
03 jul 2020 19:27

Maar niet op een hitstation dus blijkbaar :D
Hoezo niet? De Gouden RadioRing is 14 keer uitgereikt, waarvan 14 keer door een muziekzender, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar dagelijks tussen 10:00 - 12:00 uur hitjes wegdraaien, daar zal ik'm zeker niet mee pakken. Al was het maar omdat ik dat soort radioprogramma's niet leuk vind om te maken.
Ik bedoelde ook meer: als je voor een hitstation werkt, of je nou drive-time of een ander slot vult, is het wel zo handig dat je weet wat de hits zijn (geweest). Weten wat er speelt op muziekgebied lijkt mij, zonder dat je direct een muzieknerd hoeft te zijn, toch wel essentieel.

Je opmerking dat je geen kennis van de huidige hits hebt en je ook niet naar hitstations luistert vond ik daarom opvallend, gezien je geuite ambities.
Ik denk het vooral komt omdat ik niet lang genoeg luister en bovendien ook veel tussen radiostations kies. Mijn dag begon altijd met Edwin Evers of Rick van Velthuysen. Met name bij Evers kreeg ik nog wel wat van de nieuwste hits mee. Op dit moment wissel ik zoveel tussen radiostations dat ik de hits niet meer herken, of het inmiddels al klassiekers zijn. Als de ochtendshow voorbij is, dan luister ik vooral gesprekken.

Als ik zelf mijn radioprogramma's maak, dan zijn het toch ook veel klassiekers, al was het maar omdat de muziekcomputer van de omroepen waar ik voor werk niet up-to-date zijn aangaande de nieuwste hits.

Maar uiteindelijk interesseert de muziek me te weinig om me daar druk over te maken. Zou ik de ochtendshow van Radio 538 of Q-Music maken, dan ga ik de muziek wel herkennen, maar vind het belangrijker of iets goed klinkt dan wie het heeft gemaakt, laat staan met die de maker de lakens deelt. Ik heb liever een goede muziek samensteller zodat ik mijn tijd aan goede content kan besteden.

Plaats reactie