Grote ontslag ronde Talpa / 538 / Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
boxfm

Re: Grote ontslag ronde Talpa / 538 / Veronica

Bericht door boxfm »

Daan! schreef:
01 jun 2020 22:06
Smid70 schreef:
01 jun 2020 19:48
Waar heb je die bedragen vandaan? Ik kan ze even niet vinden, ik kom alleen maar tegen dat Marc Adriani loopt te roepen dat ze achterlijk veel geld vroegen.
Hier komen de bedragen vandaan.
  • “Licentienemer is hiervoor aan Top40 jaarlijks € 300.000,- ex btw
  • 100.000,- barterzendtijd verschuldigd (die wij zullen inzetten voor Top 40 gerelateerde zaken als cd’s, merchandise, boeken en top40.nl).
  • Licentienemer zal gedurende de looptijd van een 5-jarige overeenkomst, jaarlijks minimaal € 500.000,- aan mediawaarde op al haar platforms inzetten om het merk Top40 te promoten.”
Als ik het vergelijk met het salaris wat zowel Coen als Sander zouden verdienen (beide 850.000), dan vind ik het best meevallen.
We weten natuurlijk niet wat 538 betaalde voor de Top 40 en wat Q er nu voor betaalt. Bedenk wel dat de Top40 meer is dan alleen een hitlijst op de vrijdag. Daarnaast is er namelijk de Alarmschijf, Top40Classic, Nonstop40 station en de mogelijkheden die zelf te creëren zijn, zoals bijvoorbeeld het uitzenden van oude Top 40's op Radio 10 of Veronica.

Het geschil lijkt onder andere ook voort te komen uit dat de hoofdsponsor afhaakte, namelijk mediamarkt. Toch sponsort Mobiel.nl nu de 538 Top50. Waarom kon dat niet bij de Top40?

Volgens Erik de Zwart wilde 538 er bijna niets voor betalen en zei Menno Koningsberger: "Misschien moet je eens elders in Hilversum vragen of ze hem willen hebben?" Dat hebben ze gedaan en toen is Erik weer terug gegaan, maar John de Mol heeft persoonlijk de stekker uit de onderhandelingen getrokken volgens Erik.

Dat 538 zei dat ze een abnormaal bedrag vroegen kwam volgens De Zwart omdat de deal niet had begrepen. De structurele aandacht voor de Top40 op zender, wordt uitgedrukt in mediawaarde. 538 dacht volgens De Zwart dat ze dat moesten betalen, maar dat was hun eigen zendtijd.
De bedragen kwamen inderdaad bij Radio.nl vandaan, die door het kort geding tussen Top40 en 538 publiekelijk werden.

Bij Coen&Sander betaal je natuurlijk wel voor 12 uur radio per week, waarbij je ook een hoop content produceert die digitaal te gebruiken is (en wellicht ook soms voor bijvoorbeeld Shownieuws als er een primeurtje uit een interview voort komt). Top40 is 4 uur radio per week, waarbij je eigenlijk vooral voor een naam betaalt. Want samenstelling van een lijst is tegenwoordig (met zoveel digitale data) niet zo moeilijk meer.

Top40 was voor 538 inderdaad ook de Alarmschijf, een DAB+-station en de Top40 Classic. Maar de kosten voor dat station kwamen natuurlijk wel voor rekening van Talpa. Dus bij het station betaal je puur om de naam te gebruiken. Die andere mogelijkheden, zoals een Top40 Hitdossier op Radio10 of Veronica, vallen denk ik niet onder de deal. Verwacht dat daar los een licentie voor af moet worden genomen. Het zal niet voor niks zijn dat zowel Veronica als Radio10 dit al geruime tijd niet meer uitzenden.

Daan!

Bericht door Daan! »

boxfm schreef:
01 jun 2020 22:36
Bij Coen&Sander betaal je natuurlijk wel voor 12 uur radio per week, waarbij je ook een hoop content produceert die digitaal te gebruiken is (en wellicht ook soms voor bijvoorbeeld Shownieuws als er een primeurtje uit een interview voort komt). Top40 is 4 uur radio per week, waarbij je eigenlijk vooral voor een naam betaalt. Want samenstelling van een lijst is tegenwoordig (met zoveel digitale data) niet zo moeilijk meer.
Daar heb je gelijk in inderdaad. Talpa zou dan de Top40 zoveel mogelijk moeten uitsmeren over het station met inderdaad her en der items, dag top 5. Maar als station wil je ook niet te afhankelijk zijn van een merk. Lastig verhaal.

boxfm schreef:
Top40 was voor 538 inderdaad ook de Alarmschijf, een DAB+-station en de Top40 Classic. Maar de kosten voor dat station kwamen natuurlijk wel voor rekening van Talpa. Dus bij het station betaal je puur om de naam te gebruiken. Die andere mogelijkheden, zoals een Top40 Hitdossier op Radio10 of Veronica, vallen denk ik niet onder de deal. Verwacht dat daar los een licentie voor af moet worden genomen. Het zal niet voor niks zijn dat zowel Veronica als Radio10 dit al geruime tijd niet meer uitzenden.
Niet aan gedacht. Echter, nu heeft Talpa weer 538 nonstop. Het nonstop station zou er sowieso zijn alleen komen er dan merkrechtenkosten bij.
Eigenlijk is dat laatste ook wel vreemd. Hoe beter/meer de Top40 uitgesmeerd wordt over verschillende stations, hoe sterker het merk wordt. Hitdossiers zijn gewoon beschikbaar dus in principe kost dat niets, denk ik dan.

boxfm

Bericht door boxfm »

Daan! schreef:
02 jun 2020 07:55
boxfm schreef:
Daar heb je gelijk in inderdaad. Talpa zou dan de Top40 zoveel mogelijk moeten uitsmeren over het station met inderdaad her en der items, dag top 5. Maar als station wil je ook niet te afhankelijk zijn van een merk. Lastig verhaal.
Inderdaad, om het optimale uit je investering te halen zal je het merk Top40 zoveel mogelijk uit moeten smeren (of uitmelken, net hoe je het ziet). Maar dan ben je bezig om je forse investering terug te verdienen, terwijl het natuurlijk goedkoper blijft om een zelf een hitlijst op te zetten. Het belangrijkste is dat vrijdagmiddag 14-18 uur op 538 bekend staat als het moment van de hitlijst, dat maakt het al eenvoudiger om zelf een lijst te lanceren.
Daan! schreef:
02 jun 2020 07:55
boxfm schreef:
Niet aan gedacht. Echter, nu heeft Talpa weer 538 nonstop. Het nonstop station zou er sowieso zijn alleen komen er dan merkrechtenkosten bij.
Eigenlijk is dat laatste ook wel vreemd. Hoe beter/meer de Top40 uitgesmeerd wordt over verschillende stations, hoe sterker het merk wordt. Hitdossiers zijn gewoon beschikbaar dus in principe kost dat niets, denk ik dan.
Klopt, het tweede kanaal is nonstop. Maar met de merkenrechtenkosten (onderdeel van de grote deal natuurlijk) is de zender wel duurder. Daarbij verwacht ik niet dat de DAB+-kanalen winstgevend zijn, wat de boel alleen maar duurder maakt.

De hitdossiers zijn inderdaad gewoon beschikbaar, maar verwacht wel dat daar alsnog een flinke rekening voor moet worden betaald. Het zal niet voor niks zijn dat zowel Veronica als Radio10 ermee gestopt zijn. Radio10 had ook de Top4000 onder de Top40 hangen, dat is ook al losgetrokken.

Daan!

Bericht door Daan! »

boxfm schreef:
02 jun 2020 12:38
Inderdaad, om het optimale uit je investering te halen zal je het merk Top40 zoveel mogelijk uit moeten smeren (of uitmelken, net hoe je het ziet). Maar dan ben je bezig om je forse investering terug te verdienen, terwijl het natuurlijk goedkoper blijft om een zelf een hitlijst op te zetten. Het belangrijkste is dat vrijdagmiddag 14-18 uur op 538 bekend staat als het moment van de hitlijst, dat maakt het al eenvoudiger om zelf een lijst te lanceren.
Goedkoper wel, maar ook winstgevender? (Ik dacht dat je dit zelf ook al ergens had gezegd, maar kan het niet vinden). Er zijn meer effecten natuurlijk, maar de Top40 is wel het best beluisterd op die uren. Als een luisteraar over de dam is gaat hij toch verder luisteren en volgen er ook meer luisteraars.

Ik denk dat het ook te maken zou kunnen hebben met de persoonlijke relatie De Mol en De Zwart. De Mol heeft eigenhandig de stekker er uit getrokken. Het zou

boxfm

Bericht door boxfm »

Daan! schreef:
02 jun 2020 12:49
boxfm schreef:
02 jun 2020 12:38
Goedkoper wel, maar ook winstgevender? (Ik dacht dat je dit zelf ook al ergens had gezegd, maar kan het niet vinden). Er zijn meer effecten natuurlijk, maar de Top40 is wel het best beluisterd op die uren. Als een luisteraar over de dam is gaat hij toch verder luisteren en volgen er ook meer luisteraars.

Ik denk dat het ook te maken zou kunnen hebben met de persoonlijke relatie De Mol en De Zwart. De Mol heeft eigenhandig de stekker er uit getrokken. Het zou
Persoonlijk denk ik dat een eigen hitlijst en verder eigen items winstgevender zijn, omdat je kosten lager zijn en anno 2020 anders radio wordt geluisterd dan vroeger. De Top40 is een bekend merk, maar heeft niet meer de allure van vroeger. Wat dat betreft denk ik dat het merk Top40 van grotere toegevoegde waarde is voor een zender als Radio10 of Veronica dan voor 538 of Q. Bij de oudere doelgroep speel je met de Top40 (Hitdossier, etc) in op een gevoel, voor de jongere generatie is het met name 'gewoon een hitlijst'. Net als Q een top 30 had, SLAM een eigen top 40, etc, etc.

Daarnaast geeft een eigen hitlijst je ook meer vrijheden, zo zijn bijvoorbeeld de sponsorinkomsten gewoon voor 538.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Bedankt Daan!

Als ik het zo lees valt het inderdaad best mee.
Ik heb het vermoeden dat de wijze van het samenstellen van de lijst, die 538 wilde veranderen, een obstakel vormde. En de sponsorcentjes in eigen zak steken is natuurlijk helemaal niet erg.
Wat heeft Shazam met de populariteit van een plaatje te maken. Even checken welk nummer het is betekent nog niet dat het populair is. dat blijkt pas als een nummer ook daadwerkelijk van a tot z word beluisterd.

Maar goed het is natuurlijk Talpa's goed recht om iets anders te gaan doen, alleen iets minder huilie huilie mag wel van meneer Adriani.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Smid70 schreef:
02 jun 2020 13:44
Bedankt Daan!

Als ik het zo lees valt het inderdaad best mee.
Ik heb het vermoeden dat de wijze van het samenstellen van de lijst, die 538 wilde veranderen, een obstakel vormde. En de sponsorcentjes in eigen zak steken is natuurlijk helemaal niet erg.
Wat heeft Shazam met de populariteit van een plaatje te maken. Even checken welk nummer het is betekent nog niet dat het populair is. dat blijkt pas als een nummer ook daadwerkelijk van a tot z word beluisterd.

Maar goed het is natuurlijk Talpa's goed recht om iets anders te gaan doen, alleen iets minder huilie huilie mag wel van meneer Adriani.
Shazam biedt ook megelijkheid tot aankopen van liedjes. Dat houden ze bij, via technologie. Verder is Shazam een trendmeter en dus wel degelijk relevant voor wat mensen leuk vinden, de basis van een hitlijst :-)
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Smid70

Bericht door Smid70 »

rutgrrr schreef:
02 jun 2020 17:13

Shazam biedt ook megelijkheid tot aankopen van liedjes. Dat houden ze bij, via technologie. Verder is Shazam een trendmeter en dus wel degelijk relevant voor wat mensen leuk vinden, de basis van een hitlijst :-)
Shazam verkoopt niet, ze linken naar iTunes. En die cijfers worden al gebruikt dus wat je nou met Shazam wil is mij dan niet duidelijk. Een liedje Shazammen zegt nog niet dat de gebruiker het een leuk nummer vind.
Maar dat zie ik vast verkeerd 😉

Daan!

Bericht door Daan! »

Een woordvoerder van de radiotak van Talpa Network verwijst voor vragen door naar de woordvoerder Corporate Communicatie van Talpa Network, Erna Schmidt. Zij laat weten: “Nu de Ondernemingsraden hun advies hebben uitgebracht, worden onze medewerkers inhoudelijk geïnformeerd over de maatregelen. De maatregelen zijn niet anders dan dat we op 7 mei hebben gecommuniceerd in het persbericht.”
Ik heb nooit een dergelijke reorganisatie meegemaakt, maar hoe gaat zoiets? Krijgen we deze week een lijst met mensen van voor de schermen van wie hun contract niet wordt verlengd? Of gaat dit geleidelijk en gaan we in de aankomende weken één voor één te horen krijgen, wie bij Talpa vertrekken?

castmember

Bericht door castmember »

Meestal is dat wel big-bang . . .

Dus iedereen krijgt het tegelijk te horen en daarbij kan dan wel het bericht anders zijn. De een wordt ontslagen en daar wordt een ontslagtermijn in acht genomen van X aantal maanden en bij de ander wordt het contract niet verlengt. En bij het niet verlengen van het contract kan het ook nog zijn dat je na een X aantal maanden op non actief komt te staan. Verder zal er per persoon worden gekeken naar assistentie om ergens anders aan de bak te komen, zowel binnen als buiten Talpa of zelfs assistentie met herscholing.

Maar het bericht dat je de toko uit moet zal voor iedereen wel bijna hetzelfde zijn. Is ook wel net zo efficient, want dan heb je één moment met grote onrust en daarna gaat de storm weer liggen en gaat de rest weer verder in de waan van de dag.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Daan!

Bericht door Daan! »

Dank. Dan zou ik dus verwachten dat intern bekend is wie er moeten vertrekken.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Daan! schreef:
03 jun 2020 12:12
Dank. Dan zou ik dus verwachten dat intern bekend is wie er moeten vertrekken.
Ongetwijfeld is dat bekend gemaakt. Er zal geen persbericht komen wie het betreft.
Rock 'n roll is better than music!

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Daan! schreef:
03 jun 2020 11:26
Een woordvoerder van de radiotak van Talpa Network verwijst voor vragen door naar de woordvoerder Corporate Communicatie van Talpa Network, Erna Schmidt. Zij laat weten: “Nu de Ondernemingsraden hun advies hebben uitgebracht, worden onze medewerkers inhoudelijk geïnformeerd over de maatregelen. De maatregelen zijn niet anders dan dat we op 7 mei hebben gecommuniceerd in het persbericht.”
Ik heb nooit een dergelijke reorganisatie meegemaakt, maar hoe gaat zoiets? Krijgen we deze week een lijst met mensen van voor de schermen van wie hun contract niet wordt verlengd? Of gaat dit geleidelijk en gaan we in de aankomende weken één voor één te horen krijgen, wie bij Talpa vertrekken?
Denk dat ze de namen niet zomaar op internet gaan zetten is niet netjes en in strijd met de AVG.

castmember

Bericht door castmember »

Hoort-u-mij schreef:
03 jun 2020 18:32
Daan! schreef:
03 jun 2020 11:26
Denk dat ze de namen niet zomaar op internet gaan zetten is niet netjes en in strijd met de AVG.
Ow zo had ik de vraag nog niet gelezen! Nee, buiten dat twijfel ik ook hoe interessant het is om te weten dat Jantine van de Kantine is ontslagen net als Sjaak de gebouwbeheerder. Dat is intern en moet intern blijven. Co-hosts en ander productie personeel zal het vanzelf op een goed moment uiten, of niet, persoonlijke keuze.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Daan!

Bericht door Daan! »

Ik doelde op de mensen die voor de schermen werken. Achter is natuurlijk niet interessant.

Plaats reactie