Grote ontslag ronde Talpa / 538 / Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hoort-u-mij

Re: Grote ontslag ronde Talpa / 538 / Veronica

Bericht door Hoort-u-mij »

Deradiokenner schreef:
31 mei 2020 00:18
Phoenix schreef:
30 mei 2020 21:48
Deradiokenner schreef:
30 mei 2020 21:35
Whaha 538 heeft alles gekopieerd, het geluid speelde ze al aan het begin van het station. Dus is zeker wel
Kopiëren
Nogmaals: Het Geluid is een schaamteloze kopie van het spelletje Raden Maar van Kees Schilperoort dat tot 1976 door de KRO werd uitgezonden.
Vanaf 1982 zette Schilperoort het voort onder de naam De Stemband bij Veronica en moest er in plaats van een geluid de stem van een bekende Nederlander geraden worden. Vanaf 1992 werd De Stemband op 538 voortgezet onder de noemer De Piepshow en moest geraden worden welk woord er uit een zin van een bekende Nederlander was weggepiept.

Nee, inderdaad. Q Music had het origineel. Zoals ze ook De Top 40 en de bijbehorende Alarmschijf hebben bedacht.
Hmm ik weet niet waar deze reactie vandaan komt die ik heb getypt maar volgens mij heb ik last van een zonnesteek. Ik bedoel te zeggen dat 538 heel veel successen van Q heeft over genomen. Het geluid- win met de zin. Veruckte Halbe stunde- het foute uur top 538- top 500 van de... 538 heeft veel afgekeken en dat is niet erg, zo werkt dat maar het valt we erg op. En de top 40 en de Alarmschijf zijn van stichting top 40 dus logisch dat dit naar Q is gegaan.

Vroeger in de jaren 90 en zeroes werd er al heel veel gekopieerd door 538 van Z100 new York

admin6

Bericht door admin6 »

Graag on-topic.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

Phoenix

Bericht door Phoenix »

admin6 schreef:
31 mei 2020 09:50
Graag on-topic.
Ik begrijp dat dit off-topic is, maar het zou ook een mogelijkheid zijn dit naar het algemene 538 topic te verplaatsen, zodat deze discussie, die best interessant is, daar verder kan gaan.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Deradiokenner schreef:
[En de top 40 en de Alarmschijf zijn van stichting top 40 dus logisch dat dit naar Q is gegaan.
Dat werd Talpa te duur. Misschien was het achteraf een voorteken van de huidige situatie?
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
31 mei 2020 11:37
Deradiokenner schreef:
[En de top 40 en de Alarmschijf zijn van stichting top 40 dus logisch dat dit naar Q is gegaan.
Dat werd Talpa te duur. Misschien was het achteraf een voorteken van de huidige situatie?
De huidige situatie komt voort uit teruglopende advertentieinkomsten veroorzaakt door de Coronacrisis. Het besluit om te stoppen met De Top 40 staat daar los van.
12-04-2020

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
31 mei 2020 11:57
De huidige situatie komt voort uit teruglopende advertentieinkomsten veroorzaakt door de Coronacrisis. Het besluit om te stoppen met De Top 40 staat daar los van.
Dat zijn de verklaringen, zeker. Beide zijn financiële redenen. Misschien dat de Top 40 niet naar Q was gegaan als Talpa wat meer vet op de botten had gehad, en dan nu ook wat meer had kunnen interen?

Daan!

Bericht door Daan! »

Zou kunnen. We weten het niet.

VoeJoe

Bericht door VoeJoe »

Oortjes schreef:
Deradiokenner schreef:
Typisch dat een mediabedrijf zoals Talpa die zelf programma’s maakt en de formats wereldwijd verkoopt dan een iconische Nederlandse Top40 buiten gooit vanwege te kostelijk. Daar kan ik even niet bij 🙃 Q music lacht in zun vuistje 😎

castmember

Bericht door castmember »

VoeJoe schreef:
01 jun 2020 16:58
Oortjes schreef:
Deradiokenner schreef:
Typisch dat een mediabedrijf zoals Talpa die zelf programma’s maakt en de formats wereldwijd verkoopt dan een iconische Nederlandse Top40 buiten gooit vanwege te kostelijk. Daar kan ik even niet bij 🙃 Q music lacht in zun vuistje 😎
De productie tak van Talpa is al jaren terug verkocht aan ITV en is een volledig separaat bedrijf. Die scheiding tussen Talpa networks en ITV (Talpa Media) wordt steeds duidelijker. Maar het is dus al minimaal 2 jaar niet hetzelfde bedrijf.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

VoeJoe schreef:
Oortjes schreef:
Deradiokenner schreef:
Mogelijk dat Talpa daarom dacht dat kunnen wij ook, een hitlijst in de markt zetten. De 538Top50 zal nu goedkoper zijn, maar mogelijk levert het ook minder op. Of het onder aan de streep een goede keuze is geweest is lastig te zeggen. Q Music zal inderdaad blij zijn met De Top 40. Dat heeft het aan Talpa te danken en dat zal Talpa zich bij de beslissing om te bedanken voor De Top 40 niet gerealiseerd hebben.
12-04-2020

boxfm

Bericht door boxfm »

Phoenix schreef:
01 jun 2020 17:29
VoeJoe schreef:
Oortjes schreef:

Mogelijk dat Talpa daarom dacht dat kunnen wij ook, een hitlijst in de markt zetten. De 538Top50 zal nu goedkoper zijn, maar mogelijk levert het ook minder op. Of het onder aan de streep een goede keuze is geweest is lastig te zeggen. Q Music zal inderdaad blij zijn met De Top 40. Dat heeft het aan Talpa te danken en dat zal Talpa zich bij de beslissing om te bedanken voor De Top 40 niet gerealiseerd hebben.
Vind het niet raar dat een mediabedrijf dat zelf programma's maakt op een gegeven moment iets te duur kan vinden. Laten we niet vergeten dat wij als buitenstaanders niet weten wat de Top40 precies allemaal wilde. Naar buiten is in ieder geval gekomen dat Stichting Top40 meer geld wilde (300.000 euro per jaar), niet mee wilde werken aan vernieuwing van de manier van samenstelling én wilde nog eens 100.000 euro aan reclamezendtijd per jaar op 538. Daarnaast moest 538 dan nog 500.000 euro aan mediawaarde op alle platforms in moeten zetten ter promotie van het merk Top40.

Een eigen lijst is dan al snel goedkoper natuurlijk. Naar mijn mening een logische stap. De naam Top40 is bekend ja, maar om anno 2018 een contract voor jaarlijks 900.000 euro (300k betalen, 100k reclamezendtijd, 500k mediawaarde voor merk Top40) aan te gaan is naar mijn idee absurd.

Vraag mij af onder welke voorwaarden Qmusic het contract vervolgens binnen heeft gehaald. Top40 is natuurlijk er ook bij gebaat om op een grote hitzender te zitten, dus Qmusic had een interessante onderhandelingspositie.

Smid70

Bericht door Smid70 »

boxfm schreef:
01 jun 2020 18:59

Vind het niet raar dat een mediabedrijf dat zelf programma's maakt op een gegeven moment iets te duur kan vinden. Laten we niet vergeten dat wij als buitenstaanders niet weten wat de Top40 precies allemaal wilde. Naar buiten is in ieder geval gekomen dat Stichting Top40 meer geld wilde (300.000 euro per jaar), niet mee wilde werken aan vernieuwing van de manier van samenstelling én wilde nog eens 100.000 euro aan reclamezendtijd per jaar op 538. Daarnaast moest 538 dan nog 500.000 euro aan mediawaarde op alle platforms in moeten zetten ter promotie van het merk Top40.

Een eigen lijst is dan al snel goedkoper natuurlijk. Naar mijn mening een logische stap. De naam Top40 is bekend ja, maar om anno 2018 een contract voor jaarlijks 900.000 euro (300k betalen, 100k reclamezendtijd, 500k mediawaarde voor merk Top40) aan te gaan is naar mijn idee absurd.

Vraag mij af onder welke voorwaarden Qmusic het contract vervolgens binnen heeft gehaald. Top40 is natuurlijk er ook bij gebaat om op een grote hitzender te zitten, dus Qmusic had een interessante onderhandelingspositie.
Waar heb je die bedragen vandaan? Ik kan ze even niet vinden, ik kom alleen maar tegen dat Marc Adriani loopt te roepen dat ze achterlijk veel geld vroegen.

Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

Erik de Zwart heeft dit inderdaad laatst "ergens" uitgelegd. Sorry, ik weet het ook even niet uit mijn hoofd, maar de bedragen van Box FM kloppen inderdaad met wat ik gelezen heb.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Eerlijk is eerlijk, deze keer een collumn met een boodschap waar ik me wel in kan vinden:
https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... pa-wat-nu/

Daan!

Bericht door Daan! »

Smid70 schreef:
01 jun 2020 19:48
Waar heb je die bedragen vandaan? Ik kan ze even niet vinden, ik kom alleen maar tegen dat Marc Adriani loopt te roepen dat ze achterlijk veel geld vroegen.
Hier komen de bedragen vandaan.
  • “Licentienemer is hiervoor aan Top40 jaarlijks € 300.000,- ex btw
  • 100.000,- barterzendtijd verschuldigd (die wij zullen inzetten voor Top 40 gerelateerde zaken als cd’s, merchandise, boeken en top40.nl).
  • Licentienemer zal gedurende de looptijd van een 5-jarige overeenkomst, jaarlijks minimaal € 500.000,- aan mediawaarde op al haar platforms inzetten om het merk Top40 te promoten.”
Als ik het vergelijk met het salaris wat zowel Coen als Sander zouden verdienen (beide 850.000), dan vind ik het best meevallen.
We weten natuurlijk niet wat 538 betaalde voor de Top 40 en wat Q er nu voor betaalt. Bedenk wel dat de Top40 meer is dan alleen een hitlijst op de vrijdag. Daarnaast is er namelijk de Alarmschijf, Top40Classic, Nonstop40 station en de mogelijkheden die zelf te creëren zijn, zoals bijvoorbeeld het uitzenden van oude Top 40's op Radio 10 of Veronica.

Het geschil lijkt onder andere ook voort te komen uit dat de hoofdsponsor afhaakte, namelijk mediamarkt. Toch sponsort Mobiel.nl nu de 538 Top50. Waarom kon dat niet bij de Top40?

Volgens Erik de Zwart wilde 538 er bijna niets voor betalen en zei Menno Koningsberger: "Misschien moet je eens elders in Hilversum vragen of ze hem willen hebben?" Dat hebben ze gedaan en toen is Erik weer terug gegaan, maar John de Mol heeft persoonlijk de stekker uit de onderhandelingen getrokken volgens Erik.

Dat 538 zei dat ze een abnormaal bedrag vroegen kwam volgens De Zwart omdat de deal niet had begrepen. De structurele aandacht voor de Top40 op zender, wordt uitgedrukt in mediawaarde. 538 dacht volgens De Zwart dat ze dat moesten betalen, maar dat was hun eigen zendtijd.

Plaats reactie