Luistercijfers maart-april 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Luistercijfers maart-april 2020

Bericht door Phoenix »

Daan! schreef:
20 mei 2020 11:57
De top 25 radioprogramma's met de meeste luisteraars
AfbeeldingDe lijst is gerangschikt op luisterdichtheid, het gemiddeld aantal luisteraars van het programma. Bron: NLO/GfK, maart-april 2020, 10 jaar en ouder
Kunnen we eindelijk eens de discussie stoppen dat Spijkers met Koppen weg moet van Radio 2. Wat een publiekstrekker is dat zeg. Het best beluisterde weekendprogramma van de Nederlandse radio.

Volgens mij stond steevast Greatest Hits van 538 in dit soort lijstjes. Nog boven Evers! Nu staat Frank Dane er wil in, maar Mark Labrand niet. Is dit niet één van de oorzaken van de terugval van 538. Er is overdag geen doorluistereffect meer.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Daan!

Bericht door Daan! »

Phoenix schreef:
20 mei 2020 12:10
Kunnen we eindelijk eens de discussie stoppen dat Spijkers met Koppen weg moet van Radio 2. Wat een publiekstrekker is dat zeg. Het best beluisterde weekendprogramma van de Nederlandse radio.
:lol: Toen ik het zag moest ik direct aan je denken. Ik ga toch wat tegengas proberen te geven.

Het is niet gezegd dat SMK dat niet zou blijven op Radio1. Het is vrij aannemelijk dat luisteraars bewust inschakelen bij radio 2 voor SMK. Dat zouden diezelfde luisteraars ook doen op bijvoorbeeld Radio1.
Een vreemde eend uit de programmering halen op Radio 2, zonder dat het programma er zelf schade van ondervindt, maakt het alleen maar makkelijk SMK te verplaatsen.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Daan! schreef:
20 mei 2020 12:22
Phoenix schreef:
20 mei 2020 12:10
:lol: Toen ik het zag moest ik direct aan je denken. Ik ga toch wat tegengas proberen te geven.

Het is niet gezegd dat SMK dat niet zou blijven op Radio1. Het is vrij aannemelijk dat luisteraars bewust inschakelen bij radio 2 voor SMK. Dat zouden diezelfde luisteraars ook doen op bijvoorbeeld Radio1.
Een vreemde eend uit de programmering halen op Radio 2, zonder dat het programma er zelf schade van ondervindt, maakt het alleen maar makkelijk SMK te verplaatsen.
En daarmee is de discussie dus niet gestopt, maar heb ik deze weer aangezwengeld :lol:
Goed. Jij vindt het een vreemde eend in de programmering van Radio 2. Ik vind het een vreemde eend in de programmering van Radio 1. Volgens mij staat in de profilering van Radio 2 nog steeds beschreven dat klein kunst / cabaret daar thuis hoort.
12-04-2020

Daan!

Bericht door Daan! »

Phoenix schreef:
20 mei 2020 12:56
Jij vindt het een vreemde eend in de programmering van Radio 2. Ik vind het een vreemde eend in de programmering van Radio 1. Volgens mij staat in de profilering van Radio 2 nog steeds beschreven dat klein kunst / cabaret daar thuis hoort.
Dan moeten ze de profilering nodig aanpassen.

Ik luister weinig tot nooit radio 1, maar het is een veelgehoorde optie. Vandaar dat ik hem aandroeg.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Van dd NPO site

"NPO Radio 2 houdt luisteraars aangesloten op de actuele popmuziek, met een nadrukkelijke focus op Nederlandse muziek, op het nieuws, op wat online is, op het gesprek van de dag en op wat Nederland bezighoudt. NPO Radio 2 scant 24/7 wat ertoe doet, is altijd alert en fungeert voor luisteraars als een radar in de maatschappij van vandaag. NPO Radio 2 is waar het gebeurt, hoort wat er speelt en laat je dag beginnen. De zender draait de hits van vandaag die er morgen nog steeds toe doen. En de hits van vroeger die luisteraars vandaag nog steeds wat doen."

Ik zie nergens kleinkunst / cabaret.

Pot

Bericht door Pot »

Afbeelding
Maart-april 2020

Afbeelding

Maart-april 2019
Oren open!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef:
20 mei 2020 13:37
Van dd NPO site

"NPO Radio 2 houdt luisteraars aangesloten op de actuele popmuziek, met een nadrukkelijke focus op Nederlandse muziek, op het nieuws, op wat online is, op het gesprek van de dag en op wat Nederland bezighoudt. NPO Radio 2 scant 24/7 wat ertoe doet, is altijd alert en fungeert voor luisteraars als een radar in de maatschappij van vandaag. NPO Radio 2 is waar het gebeurt, hoort wat er speelt en laat je dag beginnen. De zender draait de hits van vandaag die er morgen nog steeds toe doen. En de hits van vroeger die luisteraars vandaag nog steeds wat doen."

Zowel cabaret als kleinkunst staat in de profilering van Radio 2 beschreven. En daarmee past Spijkers met Koppen binnen het profiel van Radio 2.

Afbeelding
12-04-2020

Daan!

Bericht door Daan! »

boevieboy schreef:
20 mei 2020 11:45
-------------------
------------------
Ik heb wat op papier gezet. Het is absoluut wat onrealistisch in deze financiële tijd, en ook zeker wat nostalgisch.
Chemie tussen de jocks is in deze programmering wel het keywoord denk ik.

Maandag t/m donderdag
10:00-12:00 Niek van der Bruggen
12:00-14:00 Barend van Deelen & Wijnands Speelman
14:00:16:00 Mark Labrand
19:00:21:00 Trending Tracks Bas Menting
21:00-00:00 Club Ondersteboven Tom van der Weerd & Bram Krikke

Vrijdag
12:00-14:00 Mark Labrand
21:00-00:00 Bij Igmar Igmar Felicia, Rens Goseling & Joep Schrijvers
00:00-02:00 Freaknacht Daniel Lippens & Ivo van Breukelen
02:00-04:00 Freaknacht Barend van Deelen & Wijnand Speelman

Zaterdag
06:00-09:00 Weekend ochtendshow Wietze de Jager & Chris Bergstrom (VV Frank)
09:00-10:00 Verrückte Non Stop
10:00-13:00 Edwin Noorlander
13:00-16:00 Jordi Warners
16:00:19:00 Weekendploeg Daniel Lippens & Ivo van Breukelen (VV C&S)
19:00:22:00 Mart Meijer
21:00-00:00 Bij Igmar Igmar Felicia, Rens Goseling & Joep Schrijvers
Ik heb om de quote wat te verkorten, alleen de wijzigingen in je programmering laten staan. Ik ben het in de grote lijnen met je eens dat 538 zich het beste de kant kan opgaan, die jij noemt. Toch enkele punten, waar ik vraagtekens bij zet.
  • Niek op 10-12 weet ik niet helemaal, maar ik kan dat niet goed onderbouwen. Het is denk ik persoonlijk.
  • Barend en Wijnand op de lunch, lijkt me te veel van het goede. Ten eerste moet je Wijnand van 3FM naar 538 halen en ik zie in Wijnand geen 538-jock. Daar is hij volgens mij veel te rustig voor.
    Ik heb vroeger nooit naar B&W geluisterd dus weet niet hoe dat klonk en kan daar weinig over zeggen. Het idee wat ik erbij kreeg was wel dat het geen show was die dagelijks uitgezonden kon worden.
  • Club Ondersteboven zou ik ook naar 538 halen, als het zou kunnen. Ik zou ze echter wel op 19-22 programmeren, omdat de potentiële doelgroep dan groter is. De groep huiswerkmakers en studenten gaan echt niet allemaal om 00u naar bed, maar heel veel ook eerder.
  • Ik begrijp niet waarom je Mark Labrand op vrijdag ineens op 12-14 programmeert, terwijl hij de rest van de week 14-16 doet.
  • Na Weekendwietze op vrijdag nog meer personalityshows programmeren is leuk en juig ik als radionerd toe. Voor de luistercijfers maakt het echter niets uit. Maar als, de jocks het zelf willen, zou ik ze als zendermanager niet tegenhouden. Zeker niet. Misschien maakt het daardoor de shows die wel meetellen voor de luistercijfers alleen maar leuker.
  • In het weekend wordt er anders radio geluisterd. Daarom heeft een vroege ochtendshow in het weekend niet zoveel zin. Wat doordeweeks 06-10 is, is dat in het weekend meer verspreid en ligt het punt dat de radio aangaat, denk ik ergens tussen 08-10. Bedenk ook dat Wietze het niet redt om om op vrijdagavond en zaterdagochtend vroeg een programma te maken.
  • Jordi Warners heb ik nooit naar geluisterd. Ik betwijfel of hij echt zou overstappen om een aantal uurtjes eerder radio te mogen maken.
  • Je programmeert Igmar vanaf 21u. Het weekendavondprogramma is vooral bedoeld voor jeugd die gaan stappen. Tussen 18-21 is de potentiële doelgroep groter en sluit een personalityprogramma beter aan bij de luisteraar.

Daan!

Bericht door Daan! »

Pot schreef:
20 mei 2020 13:42
Afbeelding
Niek van der Bruggen staat met zijn weekendochtendshow vrij hoog in dit lijstje. Op dat tijdstip staat alleen Timur in het lijstje hoger als je kijkt naar zenders waartussen luisteraars kunnen switchen. Op z'n zachts gezegd dus heel onterecht dat Niek van de zaterdag is weggehaald.

Domol2

Bericht door Domol2 »

Daan! schreef:
20 mei 2020 12:58
Phoenix schreef:
20 mei 2020 12:56
Jij vindt het een vreemde eend in de programmering van Radio 2. Ik vind het een vreemde eend in de programmering van Radio 1. Volgens mij staat in de profilering van Radio 2 nog steeds beschreven dat klein kunst / cabaret daar thuis hoort.
Dan moeten ze de profilering nodig aanpassen.

Ik luister weinig tot nooit radio 1, maar het is een veelgehoorde optie. Vandaar dat ik hem aandroeg.
Spijkers met koppen hoeft van mij niet van radio 2 af alleen het tijdstip dat het uitgezonden wordt. Van mij zou dat programma naar 16-18u mogen. Want nu is het echt een flinke overgang qua muziek voor mijn gevoel heb ik dat ik in eens naar een andere zenderluister. Ben altijd blij dat het weer 14u is hebben we weer een beetje normale muziek.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Phoenix schreef:
20 mei 2020 14:12
Smid70 schreef:
20 mei 2020 13:37
Van dd NPO site

Zowel cabaret als kleinkunst staat in de profilering van Radio 2 beschreven. En daarmee past Spijkers met Koppen binnen het profiel van Radio 2.

Afbeelding
Je hebt helemaal gelijk.

https://over.npo.nl/download/nl/35

Maar mooi moment om het aan te passen, want ze moeten toch een nieuwe schrijven😉

density1

Bericht door density1 »

Die hele profilering van de NPO zenders klopt geen jota meer van aan dat staatje te zien. Tijd voor herziening.

Godert Walter

Bericht door Godert Walter »

Daan! schreef:
20 mei 2020 11:57
De top 25 radioprogramma's met de meeste luisteraars
AfbeeldingDe lijst is gerangschikt op luisterdichtheid, het gemiddeld aantal luisteraars van het programma. Bron: NLO/GfK, maart-april 2020, 10 jaar en ouder
Dank je wel Daan! Is er ook een Top 50 beschikbaar? Ik ben benieuwd waar de hitlijsten staan, Langs de Lijn, Somertijd etc.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

density1 schreef:
20 mei 2020 14:46
Die hele profilering van de NPO zenders klopt geen jota meer van aan dat staatje te zien. Tijd voor herziening.
Zejer, maar dan graag ook de profielen en programmeringen weer echt publiek maken :wink:
Rock 'n roll is better than music!

Radbi

Bericht door Radbi »

Wie had dat gedacht. Robert Feller in de top 20 met de meeste luisteraars.

Plaats reactie