Luistercijfers maart-april 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Luistercijfers maart-april 2020

Bericht door Phoenix »

steef1973 schreef:
19 mei 2020 19:38
als radio2 ns stopt met om t half uur nieuws, de vreselijk irritante carmen in de ochtend , bart en gijs en wouter uit de ether en niet om t half uur blof marco of racoon wil ik wel weer ns luisteren. tot die tijd lekker n non stop muziek zender. keuze zat
Sky Radio draait toch ook Bløf, Marco en Racoon?
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

IkbennlXD schreef:
19 mei 2020 19:25
De volledige rebranding van 3FM is helaas tevergeefs. Luistercijfers weer gedaald. Sharid Alles in gesprek met de NPO om wederom een nieuwe programmering te maken en nieuw logo.
Wacht even 2 maanden. Als je dat al in de cijfers terug zou zien, dan zouden de luistercijfers enorm gesprongen moeten zijn de afgelopen 2 weken.

WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef:
19 mei 2020 20:02
WinnaarRadioring2023 schreef:
19 mei 2020 18:31
Dat Q-music het best beluisterde radiostation van Nederland is biedt in ieder geval hoop voor de gemiddelde lokale omroep. De gemiddelde Q-music dj is immers net zo nietszeggend als de gemiddelde lokale omroep held.
En doen ze toch iets goeds!
Klopt, sociale interactie met de luisteraars en de muziek draaien die de luisteraars willen horen. Vind alleen de manier waarop dat gaat wel erg nietszeggend, maar kennelijk zijn daar ook luisteraars voor te vinden.

WinnaarRadioring2023

Phoenix schreef:
19 mei 2020 20:03
Dat Q-music het best beluisterde radiostation van Nederland is ...
Radio 2 is het best beluisterde radiostation van Nederland. Radio 10 het een na best beluisterde radiostation van Nederland. Daarna volgt Q Music.
Klopt, had beter moeten lezen.

Daan!

Bericht door Daan! »

IkbennlXD schreef:
19 mei 2020 19:25
De volledige rebranding van 3FM is helaas tevergeefs. Luistercijfers weer gedaald. Sharid Alles in gesprek met de NPO om wederom een nieuwe programmering te maken en nieuw logo.
Dat is veel te makkelijk en vooral te snel geoordeeld. Dit zijn de cijfers van maart-april. Daar zat de rebranding nog niet in. Het nieuwe logo kwam pas deze maand. Bovendien kun je niet verwachten dat 3FM van de één op de andere dag ineens een hoop luisteraars meer heeft.

Daan!

Bericht door Daan! »

steef1973 schreef:
19 mei 2020 19:38
als radio2 ns stopt met om t half uur nieuws, de vreselijk irritante carmen in de ochtend , bart en gijs en wouter uit de ether en niet om t half uur blof marco of racoon wil ik wel weer ns luisteren. tot die tijd lekker n non stop muziek zender. keuze zat
Gelukkig maakt Radio 2 niet alleen radio voor jou. De luistercijfers tonen niet aan dat de door jou voorgesteld veranderingen noodzakelijk zijn.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Phoenix schreef:
19 mei 2020 20:03
Dat Q-music het best beluisterde radiostation van Nederland is ...
Radio 2 is het best beluisterde radiostation van Nederland. Radio 10 het een na best beluisterde radiostation van Nederland. Daarna volgt Q Music.
In 20-49 zijn ze dat. Doelgroepen breed nog niet

Daan!

Bericht door Daan! »

Afbeelding
Doelgroepcijfers in een grafiekje. Bron Radio.nl

Daar wordt ook het volgende gezegd:
Naast de landelijke Qmusic zijn dit Qmusic Limurg en Qmusic Non-stop Maximum Hits, dat sinds begin maart in de Randstad op FM te ontvangen is. De laatste twee stations doen nu mee aan het luisteronderzoek, maar luisteraars hiervan zetten ongetwijfeld bij het luisteronderzoek een kruisje bij Qmusic.
Suggestie: SkyRadio nonstop omdopen tot 538 nonstop. 's Ochtends de ochtendshow van Frank op "Sky" en daarna nonstop. Twee vliegen in één klap. Luistercijfers van 538 stijgen als een malle en Sky heeft eindelijk een ochtendshow.
Dit idee begon als een geintje, maar nu ik het opschrijf, vraag ik me af wat er mis zou zijn met de ochtendshow van Frank uit te zenden op Sky?

Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

Daan! schreef:
19 mei 2020 20:28
Afbeelding
Doelgroepcijfers in een grafiekje. Bron Radio.nl

Daar wordt ook het volgende gezegd:
Naast de landelijke Qmusic zijn dit Qmusic Limurg en Qmusic Non-stop Maximum Hits, dat sinds begin maart in de Randstad op FM te ontvangen is. De laatste twee stations doen nu mee aan het luisteronderzoek, maar luisteraars hiervan zetten ongetwijfeld bij het luisteronderzoek een kruisje bij Qmusic.
Suggestie: SkyRadio nonstop omdopen tot 538 nonstop. 's Ochtends de ochtendshow van Frank op "Sky" en daarna nonstop. Twee vliegen in één klap. Luistercijfers van 538 stijgen als een malle en Sky heeft eindelijk een ochtendshow.
Dit idee begon als een geintje, maar nu ik het opschrijf, vraag ik me af wat er mis zou zijn met de ochtendshow van Frank uit te zenden op Sky?
Waarom zouden de cijfers van 538 dan stijgen? Omdat het non-stop is?

Daan!

Bericht door Daan! »

Net als bij Qmusic de luistercijfers stijgen omdat ze twee verschillende zenders met zga dezelfde naam aan hebben staan in de randstad. De respondent vinkt bij het luisteronderzoek voor zowel Qmusic als Qmusic nonstop, Qmusic aan. Dus stijgt het totaal aantal mensen wat Qmusic aanvinkt.

Voor die ene vraag, was het hele bericht citeren toch niet echt nodig. Zeker niet als het eronder staat. ;)

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Het marktleiderschap is Q Music van harte gegund, ze hebben het slim gespeeld met die extra frequenties en voor nu gewonnen. Als trouwe 538 fan hoor ik ook wel dat ze steken laten vallen en ook nog de pech hadden met Coen die er al maanden niet is.

Maar om die Dave nou overal naar voren te schuiven en te laten roepen over hun geweldige programmering die zo gegroeid is enzovoorts, vind ik wel een beetje kansloos. Al snap ik dat hij ook niet gaat zeggen "We hebben er wat frequenties bij gekocht in de Randstad, daardoor zetten meer mensen nu het kruisje bij Q Music terwijl ze eigenlijk naar een non stop variant luisteren, maar zo zijn we wel mooi marktleider geworden" :lol: :lol:

jessica

Bericht door jessica »

lion schreef:
19 mei 2020 10:46
Radbi schreef:
19 mei 2020 09:16
Johanneke schreef:
19 mei 2020 09:04
Wie niet sterk is, moet slim zijn, geldt voor de nummer 2 en 3 met hun extra frequenties voor de subkanalen, waardoor we nu echt geen idee meer hebben wat de echte luistercijfers zijn...
Je hebt het over de Brabant en Limburg trucjes?

Als je niet zo’n landelijke dekking hebt zoals Radio 2, moet je wel wat. Het zal een hele klus worden om Radio 2 in te halen. Maar zo weten we de echte cijfers idd niet.
Via DAB+ heeft Radio 10 gewoon landelijke dekking.
Ja klopt FM wordt langzaam maar zeker steeds minder belangrijk. Wel met de nadruk op langzaam. 50% luistert via FM, 15% via DAB+ en 15% via internet. De rest via overige kanalen. De helft van je luistercijfer wordt dus bepaalt door FM en dat gaat alleen maar zakken.

jessica

Bericht door jessica »

Waar zit trouwens het verlies van 538. Zit dit bij de ochtendshow of op de rest van de dag in vergelijking met 1 jaar geleden? 1 procent in een jaar verliezen is wel veel en Frank Dane zat toen al een maand of 3 op de ochtendshow. Dus lijkt het me dat het probleem ergens anders moet liggen of over de hele linie van alle programma's.

radiofreak90

Bericht door radiofreak90 »

Johanneke schreef:
19 mei 2020 21:01
Het marktleiderschap is Q Music van harte gegund, ze hebben het slim gespeeld met die extra frequenties en voor nu gewonnen. Als trouwe 538 fan hoor ik ook wel dat ze steken laten vallen en ook nog de pech hadden met Coen die er al maanden niet is.

Maar om die Dave nou overal naar voren te schuiven en te laten roepen over hun geweldige programmering die zo gegroeid is enzovoorts, vind ik wel een beetje kansloos. Al snap ik dat hij ook niet gaat zeggen "We hebben er wat frequenties bij gekocht in de Randstad, daardoor zetten meer mensen nu het kruisje bij Q Music terwijl ze eigenlijk naar een non stop variant luisteren, maar zo zijn we wel mooi marktleider geworden" :lol: :lol:
Ik ben iets dieper in de cijfers gedoken en ik heb geconstateerd wat ik al dacht: 538 is al heel lange tijd marktleider binnen de meeste doelgroepen puur kijkend naar de luisterlocatie auto/onderweg. En dat zijn ze dus ook op 20-49, ook in de laatste luistercijfers. Echter is die groep in totaliteit veel kleiner geworden, op alle zenders in absolute aantallen bijna 2miljoen t.o.v. een halfjaar geleden (op doelgroep 10+). En juist die luisteraars weet 538 niet via andere luisterlocaties vast te te houden, denk aan thuis/werk/school. Zie ook het totale weekbereik van 538, in aantallen drastisch gedaald.

Gemiddeld is bijvoorbeeld het gemiddelde weekbereik op 20-49 jaar 5,6 miljoen mensen.In de afgelopen periode (mrt-apr) waren dat in totaal 5,4 miljoen mensen. Een deel van deze groep luistert dus iets minder, maar het deel dat luistert doet dat gesegementeerder.

radiofreak90

Bericht door radiofreak90 »

Zie hier ook het netto bereik op locaties gespecificeerd:
Afbeelding

Dus er zijn luisteraars die je normaliter via meerdere plekken bereikt, omdat het totale bereik niet heel drastisch is gedaald. Aanname is dat 538 wel een groep luisteraars heeft die ze enkel onderweg bereiken. En juist die groep missen ze nu.

Plaats reactie