Luistercijfers maart-april 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
rutgrrr

Re: Luistercijfers maart-april 2020

Bericht door rutgrrr »

WinnaarRadioring2023 schreef:
20 mei 2020 12:10
rutgrrr schreef:
19 mei 2020 23:38
19 mei 2020 18:31
Dat Q-music het best beluisterde radiostation van Nederland is biedt in ieder geval hoop voor de gemiddelde lokale omroep. De gemiddelde Q-music dj is immers net zo nietszeggend als de gemiddelde lokale omroep held.
Je snapt het niet. De dj's van Q zijn jonger en spreken de doelgroep beter aan. Laten we vooral niet doen of hitradio ooit andere ambities heeft gehad. We hebben het hiet niet over de VPRO in de jaren 80/90 he.
Jonger dan wie? Q-music, Radio 538 en 3FM vissen in dezelfde vijver. Heb niet de indruk dat de gemiddelde leeftijd bij die radiostations nou heel veel scheelt.

Hitradio is vaak nietszeggend, dat ben ik met je eens. Echter werd er bij Radio 538 en 3FM nog wel eens een verhaal verteld, al was dat een andere tijd. Dat is bij Q-music toch anders.
Q heeft denk ik goed door wat luisteraars van hun radiostation willen. Dat zijn geen verhalen, maar hits. 538 is, vind ik, slechter geformatteerd dan Q en dat heeft er ook mee te maken. Check de mix van uur tot uur en je ziet dat Q consistenter is. Bovendien is de marketing van Q ook meer on-point. 538 zwabbert op heel veel vlakken. Daar kwam de zender lang mee weg maar het effect van Evers is nu wel weg.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef:
20 mei 2020 13:42
Afbeelding
Maart-april 2020

Afbeelding

Maart-april 2019
Het thuiswerkeffect door Corona is wel heel erg duidelijk. Nagenoeg alle drive-time programma's zijn uit de Top 25 verdwenen. Uitzondering is Frank Dane. Maar van 538 ontbreken juist weer de programma's uit de dagprogrammering. Dit legt weer erg het probleem van 538 bloot.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Ik vindt een lijstje dat nergens over gaat de samen sterk top 100 dat een dag heeft gedaan in een lijstje en toevallig dat Wietze de ochtend verving... nee sorry maar dit is niet representatief

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef:
20 mei 2020 22:33
Zeer interessante analyse:
http://radio.nl/821034/analyse-waarom-r ... s-verliest
Goede analyse inderdaad. Komt gewoon bovenop dat de daluren van 538 eigenlijk weinig interessant zijn om naar te luisteren. Er gebeurt niet veel. Geen spraakmakende items meer. Of leuke verrassende talks.

Dat doet Radio2 natuurlijk altijd prima. Bart Arens die in het low profile programma aan de slag altijd ieder uur wel een leuk verhaal heeft over een plaat of artiest, daarna Gijs you love him or you hate him. Maar geen inwisselbare DJ iemand die zijn eigen stempel op een programma drukt.

Daarna Stenders. Die altijd wel iets leuks over de muziek te vertellen heeft of een leuk gesprek met een luisteraar. Daar gebeurt tenminste wat op de Radio. Bij 538 heb je dat gevoel niet. Je zou in de dal uren net zo goed een nonstop lijst kunnen luisteren of een andere zender op kunnen zetten en dat wordt blijkbaar ook massaal gedaan. Dit even om kort aan te geven waar bijvoorbeeld de meerwaarde van Radio2 zit t.o.v. 538.

Bij 538 gebeurt er in de daluren eigenlijk niets. Het is daarmee een vrij voorspelbaar en saai station geworden en dat zie je terug in de luistercijfers.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef:
20 mei 2020 23:18
Oortjes schreef:
Goede analyse inderdaad. Komt gewoon bovenop dat de daluren van 538 eigenlijk weinig interessant zijn om naar te luisteren. Er gebeurt niet veel. Geen spraakmakende items meer. Of leuke verrassende talks.

Dat doet Radio2 natuurlijk altijd prima. Bart Arens die in het low profile programma aan de slag altijd ieder uur wel een leuk verhaal heeft over een plaat of artiest, daarna Gijs you love him or you hate him. Maar geen inwisselbare DJ iemand die zijn eigen stempel op een programma drukt.

Daarna Stenders. Die altijd wel iets leuks over de muziek te vertellen heeft of een leuk gesprek met een luisteraar. Daar gebeurt tenminste wat op de Radio. Bij 538 heb je dat gevoel niet. Je zou in de dal uren net zo goed een nonstop lijst kunnen luisteren of een andere zender op kunnen zetten en dat wordt blijkbaar ook massaal gedaan. Dit even om kort aan te geven waar bijvoorbeeld de meerwaarde van Radio2 zit t.o.v. 538.

Bij 538 gebeurt er in de daluren eigenlijk niets. Het is daarmee een vrij voorspelbaar en saai station geworden en dat zie je terug in de luistercijfers.
Radio 538 scoort in de 20-49 doelgroep nog altijd beter dan Radio 2. Een vergelijking tussen Radio 2 en Radio 538 vind ik dan ook niet zo interessant. Een vergelijking tussen 538 en Q Music is daarom veel interessanter. Overdag hebben beide stations een music driven programmering. Wat maakt Q Music interessanter voor luisteraars dan 538?
12-04-2020

Daan!

Bericht door Daan! »

Ik heb gistermiddag Qmusic aangehad van 12-16. Menno Barreveld vind nog altijd een super steady jock. Zijn programma komt oprecht en enthousiast over. Hij sluit af met Menno Barrevelds brievenbus en doet dat samen met Wim van Helden. Daarnaast is er interactie met de nieuwslezer. Kortom er gebeurt iets. Het hoeft niet veel te zijn en niet lang te duren, maar er gebeurt iets en daardoor voel je je betrokken bij de zender.

Ik heb net de podcast Van Je Af Is Harder geluisterd met Erik de Zwart. Zijn dochter luistert naar de podcast ManManMan de Podcast. Ik hoorde laatste dat mijn zus dat dus ook doet en ikzelf ook. Het zijn ook dat soort dingen die een luisteraar binden met een station.

jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef:
21 mei 2020 08:03
jessica schreef:
Oortjes schreef:

Radio 538 scoort in de 20-49 doelgroep nog altijd beter dan Radio 2. Een vergelijking tussen Radio 2 en Radio 538 vind ik dan ook niet zo interessant. Een vergelijking tussen 538 en Q Music is daarom veel interessanter. Overdag hebben beide stations een music driven programmering. Wat maakt Q Music interessanter voor luisteraars dan 538?
Het is inderdaad nog interessanter om 538 met Q te vergelijken. Deze 2 stations liggen dichter bij elkaar. Ik gaf het voorbeeld van radio2 alleen om aan te geven wat ze daar goed doen. Af en toe een mooi verhaal en soms een goed gesprek met een luisteraar. Dat geeft radio meerwaarde t.o.v. van een standaard playlist in spotify. 538 is op de daluren gewoon saai. Wat Q beter doet weet ik eigenlijk niet. Het zijn beide niet mijn favoriete stations.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef:
21 mei 2020 10:31
Phoenix schreef:
21 mei 2020 08:03
jessica schreef:

Het is inderdaad nog interessanter om 538 met Q te vergelijken. Deze 2 stations liggen dichter bij elkaar. Ik gaf het voorbeeld van radio2 alleen om aan te geven wat ze daar goed doen. Af en toe een mooi verhaal en soms een goed gesprek met een luisteraar. Dat geeft radio meerwaarde t.o.v. van een standaard playlist in spotify. 538 is op de daluren gewoon saai. Wat Q beter doet weet ik eigenlijk niet. Het zijn beide niet mijn favoriete stations.
Het is feitelijk wat Dave Minneboo zegt. Met Mattie & Marieke heeft Q in zeer korte tijd weer een ijzersterk merk in de ochtend neergezet. Met Het Geluid heeft Q het bekendste radiospel van Nederland. De Top 40 geeft de zender meer smoel. De Top 40 is niet enkel een hitlijst maar ook een genre. Daarmee is meteen duidelijk waar Q voor staat. Het is een (de) Top 40 zender. Op al deze fronten wint Q het van 538.
12-04-2020

Daan!

Bericht door Daan! »

En de dank gaat uit naar Menno Koningsberger betreft de Top40. Hij heeft die lijst laten gaan bij 538/Talpa zo blijkt uit het gesprek met Erik de Zwart in Van Je Af Is Harder. Dat, terwijl er veel meer uit de Top40 te halen viel. Bijvoorbeeld het uitzenden van oude Top40's op Radio10 of Veronica.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

rutgrrr schreef:
20 mei 2020 21:59
20 mei 2020 12:10
rutgrrr schreef:

Je snapt het niet. De dj's van Q zijn jonger en spreken de doelgroep beter aan. Laten we vooral niet doen of hitradio ooit andere ambities heeft gehad. We hebben het hiet niet over de VPRO in de jaren 80/90 he.
Jonger dan wie? Q-music, Radio 538 en 3FM vissen in dezelfde vijver. Heb niet de indruk dat de gemiddelde leeftijd bij die radiostations nou heel veel scheelt.

Hitradio is vaak nietszeggend, dat ben ik met je eens. Echter werd er bij Radio 538 en 3FM nog wel eens een verhaal verteld, al was dat een andere tijd. Dat is bij Q-music toch anders.
Q heeft denk ik goed door wat luisteraars van hun radiostation willen. Dat zijn geen verhalen, maar hits. 538 is, vind ik, slechter geformatteerd dan Q en dat heeft er ook mee te maken. Check de mix van uur tot uur en je ziet dat Q consistenter is. Bovendien is de marketing van Q ook meer on-point. 538 zwabbert op heel veel vlakken. Daar kwam de zender lang mee weg maar het effect van Evers is nu wel weg.
Dat is in ieder geval wat de luisteraars van Q-music verwachten als ze Q aanzetten. Daarnaast is het interactieve element van Q erg hoog.

Bij Radio 538 zullen ze zichzelf overnieuw moeten uitvinden. Of zoals Erik de Zwart het treffend zei bij Joost Strootman; ‘laat 538 meegroeien met het publiek en vervang Radio Veronica voor een nieuwe jongerenzender’.

Aan de dj’s ligt het niet, want hun dj’s hebben inhoudelijk net zo weinig te zeggen als de mensen van Q.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

rutgrrr schreef:
Dat Q-music het best beluisterde radiostation van Nederland is biedt in ieder geval hoop voor de gemiddelde lokale omroep. De gemiddelde Q-music dj is immers net zo nietszeggend als de gemiddelde lokale omroep held.
Jonger? Jonger dan wie? Martijn Kolkman, Menno Barreveld en Wim van Helden zijn ook de jongste niet meer.
12-04-2020

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Phoenix schreef:
21 mei 2020 20:09
rutgrrr schreef:
Jonger? Jonger dan wie? Martijn Kolkman, Menno Barreveld en Wim van Helden zijn ook de jongste niet meer.
Qua Tone of voice zijn ze jong...

Vergeet niet, inkel was ook al 40 plus toen hij bij het toen zeer jonge 538 zat

Daan!

Bericht door Daan! »

En het feest is nog lang niet afgelopen: Top40 best beluisterde radioprogramma op vrijdagmiddag

Ik heb de belangrijkste info geciteerd:
De Top 40, die wekelijks bij Qmusic te horen is, is het best beluisterde radioprogramma van de vrijdagmiddag, en daar is De Zwart van de Stichting Nederlandse Top 40 erg blij mee.

“De Top 40 is het best beluisterde programma van de vrijdagmiddag. Ten opzichte van een jaar eerder is het marktaandeel in de doelgroep van 20 tot 49 jaar zelfs met bijna 19 procent gegroeid naar 18,2%. Het grootste deel van Nederland kiest voor het afsluiten van de week op Qmusic met de 40 populairste hits van ons land”, aldus de Zwart.

En ik moet toegeven, ik ben één van die luisteraars die speciaal naar Qmusic zappt voor de Top40. Ik vind de lijst gewoon veel beter te volgen dan op 538. Dat komt denk ik omdat ze 538 de talks zo kort mogelijk willen houden, waardoor het niet goed te volgen is.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Erik de Zwart die jubelt over de prestatie van Q Music. Het kan gek lopen in deze wereld!
Rock 'n roll is better than music!

Plaats reactie