Radioreclame levert 2,5 keer zoveel websitebezoek op als inzet op tv

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Calypso

Radioreclame levert 2,5 keer zoveel websitebezoek op als inzet op tv

Bericht door Calypso »

Voor mij een typisch gevalletje "laten we een onderzoek doen wat we in ons voordeel uit kunnen leggen".

Q-Music, radiomakers, laten een onderzoek doen naar het effect van radioreclame op websitebezoek t.o.v. TV reclame op websitebezoek. Je verwacht dan ook absoluut niet (sarcasme) dat een medium als 'radio' (wat vaak bij andere bezigheden aan staat, bijvoorbeeld als je achter een computer zit) meer response op een website oplevert dan 'TV' (waar je meestal voor gaat zitten en niets anders doet).

Pak daarbij ook nog dat de uitgesproken "bijna 2,5 keer zoveel" op basis van 1000 euro investering is... TV reclames zijn wat hoger in kosten dan dat radioreclames zijn... Kwamen ze bij 'radio' er zo slecht vanaf wanneer je gewoon aantal malen uitzenden meeneemt?

In mijn ogen dus een onderzoek met onzinnige conclusies die alleen zinnig zijn om jezelf mee op de borst te slaan - en dat is Q-Music wel toevertrouwd.

MFM

Re: Radioreclame levert 2,5 keer zoveel websitebezoek op als inzet op tv

Bericht door MFM »

Helemaal mee eens. Ook de manier waarop ze het verwoorden getuigd van een hoog wc-eend gehalte.

Uiteindelijk snapt iedereen wel dat men overdag, achter pc op het werk of gewoon via de smartphone tijdens de dagelijkse bezigheden, een heel ander surfgedrag vertoont dan wanneer iemand gezellig ‘s'avonds met meerdere mensen tv kijkt.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Waarom zo negatief. Wat maakt het uit wat de achterliggende gedachte is. Q-music is een commercieel bedrijf die een manier hebben gevonden om (meer) geld te verdienen. Niets mis mee toch?

Calypso

Bericht door Calypso »

WinnaarRadioring2023 schreef:
04 apr 2020 14:35
Wat maakt het uit wat de achterliggende gedachte is.
Wat ik er twijfelachtig aan vind is dat men iets presenteert als bijzonder terwijl het dat niet is. En door een suggestieve kop de wereld in te sturen wordt dat enkel maar versterkt.

Even wat Ster cijfers erbij pakken? Een campagne op TV kost gemiddeld 30k t.o.v. 10k voor radio. Dus voor radio kun je 3x "campagne" maken i.v.m. TV. Dan is 2,5 keer zoveel websitebezoek eigenlijk wat tegenvallend. Daarnaast nog het al aangedragen argument dat je bij radio makkelijker even een website opzoekt dan dat je doet bij het kijken naar TV.

En is het meten van websitebezoek een goede maat voor naamsbekendheid of koopbereidheid? Wie weet zijn de bezoekers die via een TV reclame komen wel veel meer bereid om je product te kopen.

Je kunt het "negatief" noemen, en ik ben het met je eens dat Q-Music commercieel is en dus "iets" moet roepen in hun voordeel, maar volgens mij is het ook de taak van mensen als jij en ik om dit soort reclame-kreten te ontkrachten als het onzinnig is.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Calypso schreef:
05 apr 2020 17:43
04 apr 2020 14:35
Wat maakt het uit wat de achterliggende gedachte is.
Wat ik er twijfelachtig aan vind is dat men iets presenteert als bijzonder terwijl het dat niet is. En door een suggestieve kop de wereld in te sturen wordt dat enkel maar versterkt.

Even wat Ster cijfers erbij pakken? Een campagne op TV kost gemiddeld 30k t.o.v. 10k voor radio. Dus voor radio kun je 3x "campagne" maken i.v.m. TV. Dan is 2,5 keer zoveel websitebezoek eigenlijk wat tegenvallend. Daarnaast nog het al aangedragen argument dat je bij radio makkelijker even een website opzoekt dan dat je doet bij het kijken naar TV.

En is het meten van websitebezoek een goede maat voor naamsbekendheid of koopbereidheid? Wie weet zijn de bezoekers die via een TV reclame komen wel veel meer bereid om je product te kopen.

Je kunt het "negatief" noemen, en ik ben het met je eens dat Q-Music commercieel is en dus "iets" moet roepen in hun voordeel, maar volgens mij is het ook de taak van mensen als jij en ik om dit soort reclame-kreten te ontkrachten als het onzinnig is.
Maar is het onzinnig? Kloppen de feiten niet?

Het meten van websitebezoek is inderdaad een goede maat voor naamsbekendheid een koopbereidheid. Iedere marketing goeroe kan het je vertellen, het bezoeken van een website is de eerste stap voor het (online) kopen van een product.

Natuurlijk kan je bedenkingen hebben bij dit soort onderzoeken, maar neem van mij aan, de vraagstelling is zo dat de betalende klant precies krijgt wat ze willen horen. Daarmee is het nog geen onzinnig onderzoek, wel een handig stukje marketing.

Calypso

Bericht door Calypso »

05 apr 2020 19:52
Maar is het onzinnig? Kloppen de feiten niet?

Het meten van websitebezoek is inderdaad een goede maat voor naamsbekendheid een koopbereidheid. Iedere marketing goeroe kan het je vertellen, het bezoeken van een website is de eerste stap voor het (online) kopen van een product.

Natuurlijk kan je bedenkingen hebben bij dit soort onderzoeken, maar neem van mij aan, de vraagstelling is zo dat de betalende klant precies krijgt wat ze willen horen. Daarmee is het nog geen onzinnig onderzoek, wel een handig stukje marketing.
Er is veel meer aan de hand wat voor de positieve beeldvorming buiten beschouwing gelaten wordt. En dus is het verhaal niet compleet omdat er overduidelijk andere factoren zijn die een rol spelen - factoren die ik in potentie belangrijker vind dan hetgene waarnaar verwezen wordt.

Even een vergelijking:

Feit is dat sinds de invoering van het rijden van 100km/u op snelwegen overdag de uitstoot (van CO2, fijnstof, etc) ten gevolge van autorijden flink is afgenomen.

We vinden beiden dat bovenstaande bewering geen onwaarheden bevat, maar jij vindt-m zo prima, en ik zeg "ho ho, maar in die week viel ook de beperkende maatregel in het kader van het Corona virus". Wat denk je zelf dat de meeste invloed op de uitstoot gehad heeft? (Deze vraag is retorisch)

Plaats reactie