Luistercijfers januari-februari 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Smid70

Re: Luistercijfers januari-februari 2020

Bericht door Smid70 »

Pot schreef:
24 mar 2020 17:30
Kersperiode voorbij, dus veel zenders winnen doordat Radio 2, 10 en Sky verliezen. Logsich dus.
Opvallend is wel dat Radio 5, 1% stijgt toz van vorige maand.
Slam nu meer luisteraars heeft dan 3FM en dat 3FM daardoor de minst beluisterde jongerenzender is.
SkyRadio verliest 1.2% toz van vorig jaar en 1.9% toz van de vorige meting.
Radio 4 en classicnl toch wel redelijk stijgen, terwijl de meeste luisteraars van die zenders mij niet echt Top2000/4000/kerst-luisteraars lijken.
Epower verliest 1% en de overige zenders 1.4% in vergelijking met vorig jaar. Harde klappen.
Kink scoort 0.4% vanwege metname de luistertijd. Ik heb om eerlijk te zijn wel m'n twijfels of ze wel 134.000 luisteraars hebben. Ik vind het een behoorlijk hoog aantal namelijk.
En tenslotte 538. Hoewel de helft van de jocks zo ongeveer niet op z'n plek zit/zat scoort het toch. Ze laten Qmusic verder achter zich en zitten weer naast 10.
Een jaar na het vertrek van Evers en het kleine verval presteren ze prima. Meer luisteraars en hoger marktaandeel. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Dus je gelooft de luistercijfers wel behalve als het om de cijfers van KINK gaat?

spoonman

Bericht door spoonman »

Smid70 schreef:
24 mar 2020 19:34
Pot schreef:
24 mar 2020 17:30
Kersperiode voorbij, dus veel zenders winnen doordat Radio 2, 10 en Sky verliezen. Logsich dus.
Opvallend is wel dat Radio 5, 1% stijgt toz van vorige maand.
Slam nu meer luisteraars heeft dan 3FM en dat 3FM daardoor de minst beluisterde jongerenzender is.
SkyRadio verliest 1.2% toz van vorig jaar en 1.9% toz van de vorige meting.
Radio 4 en classicnl toch wel redelijk stijgen, terwijl de meeste luisteraars van die zenders mij niet echt Top2000/4000/kerst-luisteraars lijken.
Epower verliest 1% en de overige zenders 1.4% in vergelijking met vorig jaar. Harde klappen.
Kink scoort 0.4% vanwege metname de luistertijd. Ik heb om eerlijk te zijn wel m'n twijfels of ze wel 134.000 luisteraars hebben. Ik vind het een behoorlijk hoog aantal namelijk.
En tenslotte 538. Hoewel de helft van de jocks zo ongeveer niet op z'n plek zit/zat scoort het toch. Ze laten Qmusic verder achter zich en zitten weer naast 10.
Een jaar na het vertrek van Evers en het kleine verval presteren ze prima. Meer luisteraars en hoger marktaandeel. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Dus je gelooft de luistercijfers wel behalve als het om de cijfers van KINK gaat?
Precies, het klopt voor iedereen of het klopt voor niemand....Gewoon een prima prestatie van KINK. Er is duidelijk behoefte aan een music driven radio station.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

De cijfers zijn weer genormaliseerd, fijn. De veranderingen bij de meeste stations zijn niet groot.

T.o.v. vorig jaar is het verval bij 3FM nog groter, dat is wel heel slecht voor een zender met zo een bereik en budget. Ook opvallend vind ik de daling van Sky.

Radio 2 blijft de marktleider, Radio 538 de nummer 2. Dat is knap van beiden. Radio 2 is fors gestegen in de afgelopen jaren, Radio 538 stabiel ondanks vertrek van Edwin Evers en afwezigheid van Coen Swijnenberg.

Voor Kink FM vind ik 0,4% een hele goede eerste meting, meer dan ik dacht. Er wordt schijnbaar al meer digitaal geluisterd dan ik had verwacht.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica »

Er wordt ongeveer 50% naar FM geluisterd en 50% naar Dab+ , internet, digitale kanalen, kabel en satelliet. Dab+ en Internet zijn beiden daarin ongeveer 15% ieder. De overige 20% wordt verdeeld door digitale kanalen, kabel en de rest.

Pot

Bericht door Pot »

In dit onderzoek hebben ze 134.000 luisteraars. Nogmaals, dat is behoorlijk hoog, alleen maar positief hoor. Maar nogmaals ik heb m'n twijfels of het er wel echt 134.000 zijn. Ze hebben geen FM-frequentie, zijn net weer begonnen en ik kan me niet voorstellen dat er zoveel luisteraars zijn.
Oren open!

MFM

Bericht door MFM »

Ik kan het mij wel voorstellen.
Goede en opvallende billboardcampagnes, de bekende naam Kink weer terug. Veel merchandise.
Doelgroep die een “alternative” zocht na het wegvallen van 3FM oude stijl.
En zelfs een Kink mobiel gespot op de weg..
DAB+ en internet vallen onder de 50% niet FM luisteraars, dus die cijfers kloppen wel.

Ik vind het nog weinig vergeleken met de reacties die ik om me heen hoor over Kink. Ik ben er in ieder geval blij mee dat ze er zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef:
24 mar 2020 22:50
Er wordt ongeveer 50% naar FM geluisterd en 50% naar Dab+ , internet, digitale kanalen, kabel en satelliet. Dab+ en Internet zijn beiden daarin ongeveer 15% ieder. De overige 20% wordt verdeeld door digitale kanalen, kabel en de rest.
Interessant. Digitaal is toch al meer dan ik dacht.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange »

Toch zijn de luistercijfers in de doelgroep 20-49 wel interessant vanuit Talpa-perspectief. De vier zenders zitten in de top 6 (samen met Q en 2 op respectievelijk plek 2 en 3). Met 538 op nummer 1 en sinds het vertrek van Evers/t.o.v. vorig jaar 0,3 procentpunt gestegen. Knappe prestatie en dan doe je commercieel gezien toch iets goed. Zo zie je maar dat de maandelijkse luistercijfers soms hele andere analyses geven dan specifiek kijken naar de doelgroep 20-49.

Zie dit artikel van Radiofreak: https://www.radiofreak.nl/luistercijfer ... gaat-door/

Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

538 en 10 op gelijke voet, NPO Radio 2 nog steeds de onbetwiste nummer 1, het argument dat Q 538 ruimschoots gaat inhalen is dus ook een farce.

Sky wederom aan het dalen, misschien toch wat jocks gaan inhuren?

Plaats reactie