Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door Phoenix »

Echtwel schreef: 21 mei 2020 19:59 Fun X graag opheven zender wordt altijd door vriendjes de hand boven het hoofd gehouden
Laten we discussies over Funx elders voortzetten. Dit draadje is bedoeld om te discussiëren over een betere invulling van de Talpa zenders.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 21 mei 2020 19:55 Ja, Radio 10 is verjongd. Ja, daarmee is het gat met 538 verkleind. Toch verliest Talpa luisteraars in de 20-49 groep. Mijn conclusie: programmatisch is het gat verkleind maar dit leidt binnen de Talpa groep niet tot de gewenste doorstroom.
Dat weten we pas als we weten waar de groei van Radio 10 vandaan komt. Misschien is dat wel (deels) van 538, dan gaat het prima.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 21 mei 2020 20:05
Phoenix schreef: 21 mei 2020 19:55 Ja, Radio 10 is verjongd. Ja, daarmee is het gat met 538 verkleind. Toch verliest Talpa luisteraars in de 20-49 groep. Mijn conclusie: programmatisch is het gat verkleind maar dit leidt binnen de Talpa groep niet tot de gewenste doorstroom.
Dat weten we pas als we weten waar de groei van Radio 10 vandaan komt. Misschien is dat wel (deels) van 538, dan gaat het prima.
De belangrijkste doelgroep voor commerciële zenders is 20-49. Dat is ook de kerndoelgroep van 538. Daar is Talpa ingehaald door Q Music. De kerndoelgroep van Radio 10 is 35-59. Ja, luisteraars van 538 zullen wellicht doorstromen naar Radio 10, maar dan nog verliest luisteraars in de 20-49 doelgroep. En daar ben ik het eens met Erik de Zwart. Het is een schande dat Talpa met vier zenders niet één zender heeft die bovenaan staat in de 20-49 doelgroep.
Laatst gewijzigd door Phoenix op 21 mei 2020 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Sqwest

Bericht door Sqwest »

Moet 538 niet wat ‘spannender’ gaan worden? Het is nu tussen 10:00 en 16:00 ronduit saai. Dat was vroeger wel anders, uitgezonderd 14:00-16:00, maar daar hadden altijd goede snelle jocks gezeten, Nieuwenhuizen was daar een ster in en Labrand kan dan ook zeker. Maar vooral 10:00-12:00 was altijd leuker, zeker ten tijde van Ruyer.

Deze week Barend weer geluisterd in de avond, blijft een goede dj, maar je hoort daar ook steeds meer de hand van Menno de Boer (of ome John). Alle creativiteit wordt eruit gehaald en dat is doodzonde bij zo’n talent. Die dag top 5 slaat ook helemaal nergens op.

Blijft een mening maar vroeger was het ook strak en veel hits maar mochten de dj’s losser zijn ofzo, maar items of (live) bellen met luisteraars. Als je de ochtendshow nu hoort of de eerste zomer dat Frank Dane Evers verving, dat is een wereld van verschil, was toen veel losser en toch een soort van dezelfde opbouw als Evers Staat Op.
Daan!

Bericht door Daan! »

Sqwest schreef: 21 mei 2020 20:14 Deze week Barend weer geluisterd in de avond, blijft een goede dj, maar je hoort daar ook steeds meer de hand van Menno de Boer (of ome John). Alle creativiteit wordt eruit gehaald en dat is doodzonde bij zo’n talent. Die dag top 5 slaat ook helemaal nergens op.
Het is grappig dat je dit zegt. Menno de Boer is zelf een ongelooflijk saaie radiomaker. Je hoeft als coach niet altijd een goede speler te zijn geweest, maar bij Menno vraag ik me wel af waarom hij op die functie terecht is gekomen.Nou weet ik het wel, want hij heeft zichzelf aangeboden toen Dave vetrok. Dat heeft hij verteld in de podcast met Lex Gaathuis. Daarnaast heeft hij wel gewoon opleidingen gevolgd.
Maar jezelf aanbieden zou niet de enige reden mogen zijn waarom je zomaar op die functie wordt gezet. Hij heeft bij SLAM de scepter gezwaaid. Is hij daar succesvol geweest? Ik weet het oprecht niet en ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Daan! op 21 mei 2020 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Radiooo

Bericht door Radiooo »

Het schijnt dat ome John zich overal mee bemoeid en al snel aan de telefoon hangt. Van nieuwe items tot doorstarts maken in Omni. Als het ome John niet bevalt, moet het anders. Ik vind serieus dat John zich daar totaal
Niet mee moet bemoeien. Ik snap daarom wel dat 538 aan het inzakken is. Waarschijnlijk zal Menno de hete adem van John in de nek hebben en durft hij niet terug te bijten, in tegenstelling met Dave die dat naar mijn mening wel deed.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

538: het probleem is dat veel luisteraars Frank Dane minder pruimen. Ik lees veel reacties dat ze liever Wietze hebben en als dan Wietze hoger staat qua luisteraars dan Dane zegt dat veel. Ook zou ik Wietze niet op de ochtend zetten. Ik denk dat 538 toentertijd van plan was om Mattie en Wietze eerst op Sky te zetten en dan naar 538. Helaas mislukte dat en echt een alternatief bij je concurrent halen is er nu niet. Toen Evers daadwerkelijk zei te stoppen hadden ze alleen Frank nog. Ik vindt Frank ook meer in de middag passen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 21 mei 2020 20:14 De belangrijkste doelgroep voor commerciële zenders is 20-49. Dat is ook de kerndoelgroep van 538. Daar is Talpa ingehaald door Q Music. De kerndoelgroep van Radio 10 is 35-59. Ja, luisteraars van 538 zullen wellicht doorstromen naar Radio 10, maar dan nog verliest luisteraars in de 20-49 doelgroep. En daar ben ik het eens met Erik de Zwart. Het is een schande dat Talpa met vier zenders niet één zender heeft die bovenaan staat in de 20-49 doelgroep.
Of het een schande is, weet ik niet. Ik ben het met je eens dat de optelsom van Talpa nu niet is wat het wellicht kan zijn.
Daan!

Bericht door Daan! »

Deradiokenner schreef: 21 mei 2020 20:44 538: het probleem is dat veel luisteraars Frank Dane minder pruimen. Ik lees veel reacties dat ze liever Wietze hebben en als dan Wietze hoger staat qua luisteraars dan Dane zegt dat veel.
Waar lees jij dat dan?

Dat Wietze hoger staat qua luisteraars zegt niet per se veel. Het onderzoek is waarschijnlijk eind april afgenomen. Precies toen Frank op vakantie was en Wietze aanwezig was. De onderzoekers hebben toen, waarschijnlijk voor de duidelijkheid, Wietze erbij gezet. Je hebt dan natuurlijk altijd luisteraars die dan denken: "Vanochtend hoorde ik Wietze, dus kruis ik dat aan". Het zegt, denk ik helemaal niet zo veel over de populariteit van Frank.
Deradiokenner schreef: 21 mei 2020 20:44 Ook zou ik Wietze niet op de ochtend zetten. Ik denk dat 538 toentertijd van plan was om Mattie en Wietze eerst op Sky te zetten en dan naar 538. Helaas mislukte dat en echt een alternatief bij je concurrent halen is er nu niet. Toen Evers daadwerkelijk zei te stoppen hadden ze alleen Frank nog. Ik vindt Frank ook meer in de middag passen.
Bedenk wel goed dat dit een aanname van je is. Het hoeft echt niet zo te zijn.
rocks

Bericht door rocks »

Misschien een rare gedachten....
Of zou ome John iets nieuws van plan zijn dat hij daarom die 4 zenders heeft gekocht om minder concurrentie te hebben
en dat hem nu niks uit maakt nu ze buiten de top 3 zijn.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Daan! schreef: 21 mei 2020 21:44 Dat Wietze hoger staat qua luisteraars zegt niet per se veel. Het onderzoek is waarschijnlijk eind april afgenomen. Precies toen Frank op vakantie was en Wietze aanwezig was.
Die luisteraars van Wietze hebben de radio gewoon aangezet voor Frank. Dit soort onderzoeken zegt veel over luistergedrag, maar niets over de populariteit van een invaller.
Playertwo

Bericht door Playertwo »

Daan! schreef: 21 mei 2020 19:29 Nummer 1 in de doelgroep 20-49 worden, destijds blijven. De budgetten van 538 zullen echt niet zomaar dalen. Sterker nog, wil Talpa 538 weer nummer één laten worden in de belangrijkste doelgroep, is het juist zaak te investeren. Van een geldkraan dichtdraaien, is nog nooit iets gaan bloeien.
Nou, best of op zaterdag ipv een ochtendshow. Non-stop ipv gepresenteerd in het weekend. Dat lijkt me toch echt snijden in de budgetten.
Daan!

Bericht door Daan! »

Oortjes schreef: 21 mei 2020 21:54Die luisteraars van Wietze hebben de radio gewoon aangezet voor Frank. Dit soort onderzoeken zegt veel over luistergedrag, maar niets over de populariteit van een invaller.
Precies. Dan zijn we het eens toch? ;)
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 21 mei 2020 16:24
Pot schreef: 21 mei 2020 15:14 Ekdom is meer een 'muziekman'. Die moet geen lachshow presenteren. Dat ziet Erik de Zwart fout.
De Zwart heeft nergens gezegd dat Ekdom een lachshow moet presenteren. Hij zei enkel dat Ekdom een grotere populariteit geniet dan Dane en dat het daarom logischer was om de populairdere Ekdom om het grootste station te zetten.
Klopt. Maar Talpa-kennende zouden ze dat wel doen: het zo lang mogelijk rekken van een succesformule. En daarnaast: zit de gemiddelde luisteraar van 538 wel te wachten op een wat meer muziek inhoudelijk programma? Ik denk het niet. Buiten dat Edwin Evers zo'n goede naam heeft, sprak zijn programma ook niet-538 luisteraars aan. Dat heeft vooral te maken met het programma inhoudelijk in elkaar zit: inhoudelijk met een flinke lach. En dat past niet bij Ekdom. Dan zou je alleen maar meer gaan verliezen, vrees ik.

Als 538 mee zou moeten groeien met zijn luisteraars zou dat ten koste gaan van 10 en Sky (en Veronica). In het slechtste geval profieert Qmusic er zelfs van. Daar schiet je niets mee op. Om Slam er bij te halen kan dan een optie zijn, maar ik vraag me af wat het op gaat leveren.

De scheiding bij Talpa is er niet echt (538 heeft de focus op 20-34, Radio 10 en Veronica op 35-49 en Skyradio wat algemener). Dat is ook wel te begrijpen: vier stations die allemaal in 20-49 moeten scoren. Dat gaat nu ten koste van Veronica. Bij de NPO is de scheiding, logischerwijs, beter.

Radio 10 gaat er uiteindelijk het meest van profiteten. Zij zullen een groot deel van de oudere luisteraars van 538 overnemen. 538 gaat gewoon dalen, mede doordat de doelgroep minder radio luistert. Daar is niet zo veel aan te doen, behalve het meegroeien, wat weer ten koste gaat van de andere zenders. Ze moeten vooral zorgen dat het ook aantrekkelijk is en blijft. Daar laten ze nou net wat steken vallen. Zolang ze niet in paniek raken of niets geks doen (zoals 3FM) is er niet zo veel aan de hand. Ze gaan nou eenmaal dalen, maar Radio 10 zal veel opvangen denk ik. Dus dan is er niet echt sprake van een probleem.
Oren open!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 22 mei 2020 17:06 Als 538 mee zou moeten groeien met zijn luisteraars zou dat ten koste gaan van 10 en Sky (en Veronica). In het slechtste geval profieert Qmusic er zelfs van. Daar schiet je niets mee op. Om Slam er bij te halen kan dan een optie zijn, maar ik vraag me af wat het op gaat leveren.
Vandaar de (logische) optie om Radio 10 te verplaatsen naar het kavel van Veronica en het vrij gekomen kavel van Radio 10 in te zetten voor een nieuwe hit/jongerenzender. Op die manier kan 538 mee groeien met haar luisteraars.
Pot schreef: 22 mei 2020 17:06 De scheiding bij Talpa is er niet echt (538 heeft de focus op 20-34, Radio 10 en Veronica op 35-49 en Skyradio wat algemener). Dat is ook wel te begrijpen: vier stations die allemaal in 20-49 moeten scoren. Dat gaat nu ten koste van Veronica. Bij de NPO is de scheiding, logischerwijs, beter.
En juist het scoren in 20-49 lukt steeds moeilijker. De luisteraars zitten vooral aan de bovenkant van deze groep. Daar is nu heel veel overlap.
Pot schreef: 22 mei 2020 17:06 Radio 10 gaat er uiteindelijk het meest van profiteten. Zij zullen een groot deel van de oudere luisteraars van 538 overnemen. 538 gaat gewoon dalen, mede doordat de doelgroep minder radio luistert. Daar is niet zo veel aan te doen, behalve het meegroeien, wat weer ten koste gaat van de andere zenders. Ze moeten vooral zorgen dat het ook aantrekkelijk is en blijft. Daar laten ze nou net wat steken vallen. Zolang ze niet in paniek raken of niets geks doen (zoals 3FM) is er niet zo veel aan de hand. Ze gaan nou eenmaal dalen, maar Radio 10 zal veel opvangen denk ik. Dus dan is er niet echt sprake van een probleem.
In die natuurlijke overgang van 538 naar Radio 10 geloof ik niet. Deze twee zenders liggen programmatisch erg ver uit elkaar. Ik denk dat luisteraars die zich niet langer thuis voelen bij 538 eerder naar Q Music of Radio 2 uitwijken.
Plaats reactie