Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Daan!

Re: Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door Daan! »

Zwarte IJsbeer schreef:
21 mei 2020 12:02
Als 538 weer de nummer 1 in de ochtend wil worden dan moeten ze Frank Dane op een zijspoor zetten, dat is drie keer niks maar de laatste tijd werd het team van Frank vervangen door team Wietse de Jager. Dat luistert een stuk prettiger weg. Met Klaas van Eerden erbij is het het lachen geblazen.
Kun je drie keer niks specificeren?

Calypso

Bericht door Calypso »

Phoenix schreef:
21 mei 2020 11:56
Tuurlijk zet Ekdom een andere show neer. Er is maar één Evers. Maar er is ook maar één Ekdom. Eén Stenders. Eén De Wild. Ik geloof dat er een grote overlap is tussen de Evers luisteraars en de Ekdom en Stenders luisteraars. Die Evers luisteraars zijn nu weg bij 538 en richting Radio 2 gegaan.

Het is allemaal wijsheid achteraf, maar ik geloof wel in een 538 die was meegegroeid met haar luisteraars. Dan had de 538Top50 ook niet gehoeven, maar had je een volwassen popzender neer kunnen zetten met Ekdom (06-09), Dennis Ruyer (09-12), Frank Dane (12-14), Mark Labrand (14-16) en Coen & Sander (16-19).

Van onderaf ontwikkel je een nieuwe hitzender met DJ's als Barend van Deelen, Wietze de Jager, Ivo van Breukelen en Igmar.
over
Toevallig had ik het een paar maanden geleden met een mede muziekliefhebber van "mijn leeftijd" over het meegroeien van radiostations, en in het bijzonder de Talpa zenders. Ik herkende me helemaal in het verhaal van Erik de Zwart; iedereen die zich afvraagt "wat dan met Veronica" - of je maakt er een "Commerciele Radio 5" van, of je doekt het op als het publiek te klein wordt. En ja, ik heb ook warme gevoelens bij Veronica, maar de wil/noodzaak het merk vanwege historisch belang in de lucht te houden is verdwenen op het moment dat de stap vanuit publiek naar commercieel gezet is.

En als men bij Talpa ook zo had gedacht, had de Top40 niet van het concern weg gehoeven; gewoon op de "jongere" zender zetten, en op de "oudere" kun je dan nog prima "Classic Top40" doen 1x per week. Op "Veronica" de 60s->80s, en op 538 zeg maar eind 80s -> 10's. De waarde van het "merk" Top40 is dan ook veel groter dan alleen de kosten die je moet maken om de hitlijst uit te zenden, dus behapbaarder.

Maar bij Talpa, o nee, John de Mol, denkt daar klaarblijkelijk anders over. Geen probleem, zijn zenders. Maar als radioliefhebber zie ik de grootste speler op de radiomarkt in Nederland worstelen...

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
21 mei 2020 12:01
Oortjes schreef:
21 mei 2020 11:51
Erik de Zwart heeft een heel ander beeld bij radio maken dan het huidige Talpa. Dat is niet goed of fout, maar wel anders. Zelf denk ik niet dat het verstandig is Radio 538 met de doelgroep mee te laten groeien. Dat gaat een keer een probleem worden, zoals bij Veronica.
Veronica is niet meegegroeid. Met de herstart in 2003 sloot het aan bij de Veronica luisteraars van de jaren '80, maar daarna zijn er teveel wisselingen geweest, waardoor de Veronica link is verdwenen.
Eens, in 2003 groeide het mee, maar de houdbaarheidsdatum daarvan was verlopen. Daarna is het zwalken geworden.

Overigens denk ik wel dat Veronica zich inmiddels wel het beste op de oude doelgroep kan richten, maar dat is een andere discussie. Radio 538 kan volgens mij het beste hitradio voor jong publiek blijven maken, niet switchen naar ouder publiek. Laat de luisteraar maar overstappen naar 10. En daarna naar Veronica, wat mij betreft. Dan is Talpa levensloopbestendig :wink:
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
21 mei 2020 14:08
Radio 538 kan volgens mij het beste hitradio voor jong publiek blijven maken, niet switchen naar ouder publiek. Laat de luisteraar maar overstappen naar 10. En daarna naar Veronica, wat mij betreft. Dan is Talpa levensloopbestendig :wink:
In theorie is dat de ideale situatie, maar in de praktijk zien we dit niet werken.

Radio 10 is dan wel de meest succesvolle commerciële zender van Nederland. Dit komt door een jarenlang consistent profiel neer zetten en aangevuld met de komst van Ekdom nog een laatste stap kunnen maken.

Het verschil tussen 538 en Radio 10 is echter te groot dat luisteraars niet mee of doorgroeien naar Radio 10. Ik geloof eerder dat luisteraars aan de onderkant uitwijken naar Q en luisteraars aan de bovenkant uitwijken naar Radio 2.

Tussen 'jongerenzender' 538 en Radio 10 zit binnen de Talpa groep een gat. Talpa vult dit gat zelf in met Veronica, maar dat krijgt onvoldoende aandacht. Veronica Inside scoort wel en ik geloof ook wel dat dit programma past bij de oude Evers luisteraars, maar verder hangt de zender er maar troosteloos bij. Typerend was weer de situatie afgelopen week. Veronica bestaat 60 jaar en brengt een feestweek, maar ondertussen zit Dennis Ruyer bij de buren van 538. Dan neem je Veronica niet serieus en dan zal de luisteraar dat ook niet doen.

Dus ja, ik geloof in het doorstromen van luisteraars van de ene naar de andere Talpa zender, maar de uitwerking is zeer matig.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

density1

Bericht door density1 »

Ik ben het daarom ook grondig eens met de opmerking van Erik de Zwart in de podcast 'Van je af is harder' die stelde dat ze de naam Veronica beter over boord kunnen gooien. Maar om Ekdom de ochtendshow op 538 te laten doen totaal niet. Ekdom past niet in het profiel van 538, die moet dan platte hits gaan draaien en dat zie ik hem niet doen. Hij wil vrijheid en dat heeft hij nu (min of meer) bij Radio 10.

Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef:
21 mei 2020 15:06
Ik ben het daarom ook grondig eens met de opmerking van Erik de Zwart in de podcast 'Van je af is harder' die stelde dat ze de naam Veronica beter over boord kunnen gooien. Maar om Ekdom de ochtendshow op 538 te laten doen totaal niet. Ekdom past niet in het profiel van 538, die moet dan platte hits gaan draaien en dat zie ik hem niet doen. Hij wil vrijheid en dat heeft hij nu (min of meer) bij Radio 10.
Inderdaad, alleen als het profiel van 538 daarbij ook aangepast wordt. Dat zal niet gaan gebeuren.
Bij de commerciëlen past Ekdom het beste bij 10. Ekdom is meer een 'muziekman'. Die moet geen lachshow presenteren. Dat ziet Erik de Zwart fout.

Ik ben wel benieuwd welke stations intresse in de Top40 hadden? Hij zei dat er van meer kanten intresse was. Welke stations naast Q? Ik kom niets anders bedenken dan Slam!, maar vraag me af of het financieel haalbaar is. En 538.
Oren open!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef:
21 mei 2020 15:14
Ekdom is meer een 'muziekman'. Die moet geen lachshow presenteren. Dat ziet Erik de Zwart fout.
De Zwart heeft nergens gezegd dat Ekdom een lachshow moet presenteren. Hij zei enkel dat Ekdom een grotere populariteit geniet dan Dane en dat het daarom logischer was om de populairdere Ekdom om het grootste station te zetten.
density1 schreef:
21 mei 2020 15:06
Maar om Ekdom de ochtendshow op 538 te laten doen totaal niet. Ekdom past niet in het profiel van 538, die moet dan platte hits gaan draaien en dat zie ik hem niet doen.
Daarbij zei hij ook dat het geen probleem hoeft te zijn om 538 te laten mee groeien met haar luisteraars. De drang om 538 een hitstation te laten zijn wordt daarmee ook losgelaten.
12-04-2020

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
21 mei 2020 14:49
Dus ja, ik geloof in het doorstromen van luisteraars van de ene naar de andere Talpa zender, maar de uitwerking is zeer matig.
Wezijn het niwt eens over het gat tussen Radio 538 en Radio 10. Dat is niet zo gek groot meer. De laatste jaren is Radio 10 aardig verjongt, waarmee het gat aardig gedicht is.

Dat Veronica dat hele kleine gaatje probeert te vullen, leidt tot wat het nu is.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Het is meer dan normaal dat Radio 10 de nieuwe nummer 1 van Talpa moest worden zeker nadat Radio2 al een periode de nummer 1 van Nederland is. 538 zal nog verder dalen en de budgetten zullen binnen Talpa anders verdeeld gaan worden. Heeft met het tijdperk te maken dat radio vooral nog groot is onder de 30 en 40 plusser.

Daan!

Bericht door Daan! »

Je werkt bij Talpa begrijp ik? :wink:
Het is toch grappig dat iedereen hier een glazen bol heeft of weet hoe Talpa binnenkort te werk zal gaan. Weet je wel wat de doelstelling is van 538? Nummer 1 in de doelgroep 20-49 worden, destijds blijven. De budgetten van 538 zullen echt niet zomaar dalen. Sterker nog, wil Talpa 538 weer nummer één laten worden in de belangrijkste doelgroep, is het juist zaak te investeren. Van een geldkraan dichtdraaien, is nog nooit iets gaan bloeien.

Ik word een beetje moe van dat iedereen roept dat radio alleen nog maar groot is bij de 30-plusser. Daar gaat een kip-en-ei verhaal onder schuil en de radiomanagers willen ons doen geloven dat het ligt aan de luisteraar, maar dat is denk ik totaal verkeerd. Het ligt namelijk aan de zenders dat er meer mensen afhaken van de radio dan nodig.
De kreet dat jongeren geen radio meer luisteren is ontstaan toen 3FM kleiner werd. Het was natuurlijk een heel makkelijk excuus om te roepen dat jongeren geen radio meer luisteren. Die jongeren zijn bij 3FM weggegaan omdat daar sprake was van een zeker wanbeleid en gebrek aan visie.

Uiteraard is er sprake van verschuiving naar andere platforms, maar jongeren zijn echt niet helemaal weg bij de radio. Kijk naar de show van Bram Krikke. Dat is springlevend. Het punt is dat om jongeren radio te laten luisteren, er wel de juiste toegevoegde waarde moet worden gecreëerd op het medium radio. En ik denk dat dat nu net even te weinig gebeurt.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Uiteraard is er sprake van verschuiving naar andere platforms, maar jongeren zijn echt niet helemaal weg bij de radio
Ook FunX heeft het tegendeel bewezen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

MFM

Bericht door MFM »

Madurodam FM schreef:
21 mei 2020 19:41
Uiteraard is er sprake van verschuiving naar andere platforms, maar jongeren zijn echt niet helemaal weg bij de radio
Zolang er geen serieuze luistercijfers van FunX zijn en er alleen geschermd wordt met eigen betaalde onderzoekjes heeft FunX eigenlijk alleen maar bestaansrecht omdat sommige Multiculti partij leden daar een harde plasser van krijgen.
Dus laat ze eerst maar bewijzen dat hun hoofdzender de vastgestelde doelgroep bereikt met echte luistercijfermetingen zoals de rest ipv Motivaction of ILO (internetluisteronderzoek) cijfers.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
21 mei 2020 16:43
Phoenix schreef:
21 mei 2020 14:49
Wezijn het niwt eens over het gat tussen Radio 538 en Radio 10. Dat is niet zo gek groot meer. De laatste jaren is Radio 10 aardig verjongt, waarmee het gat aardig gedicht is.

Dat Veronica dat hele kleine gaatje probeert te vullen, leidt tot wat het nu is.
Radio 10 is programmatisch verjongd, maar de luisteraars zitten veelal in de 35+ doelgroep. In de meest belangrijke doelgroep 20-49 heeft Talpa veel luisteraars verloren en die zijn naar andere zenders gegaan, waarvan Q Music de grootste winnaar lijkt te zijn.

Ja, Radio 10 is verjongd. Ja, daarmee is het gat met 538 verkleind. Toch verliest Talpa luisteraars in de 20-49 groep. Mijn conclusie: programmatisch is het gat verkleind maar dit leidt binnen de Talpa groep niet tot de gewenste doorstroom.
12-04-2020

Echtwel

Bericht door Echtwel »

MFM schreef:
21 mei 2020 19:48
Madurodam FM schreef:
21 mei 2020 19:41
Zolang er geen serieuze luistercijfers van FunX zijn en er alleen geschermd wordt met eigen betaalde onderzoekjes heeft FunX eigenlijk alleen maar bestaansrecht omdat sommige Multiculti partij leden daar een harde plasser van krijgen.
Dus laat ze eerst maar bewijzen dat hun hoofdzender de vastgestelde doelgroep bereikt met echte luistercijfermetingen zoals de rest ipv Motivaction of ILO (internetluisteronderzoek) cijfers.
Fun X graag opheven zender wordt altijd door vriendjes de hand boven het hoofd gehouden
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Oortjes

Bericht door Oortjes »

De plekken waar radio wordt geluisterd, zijn de auto, het werk en de huiskamer. De walkman waarop ik vroeger luisterde, is niet meer. Het is dus logisch dat minder jongeren radio luisteren.

Dat wil niet zeggen dat jongeren helemaal niet luisteren, of niet gaan luisteren als ze ouder worden.

FunX is inderdaad een twijfelachtig voorbeeld, Slam een beter voorbeeld. Laag marktaaandeel, maar wel relevant in de jonge doelgroep.

Plaats reactie