Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef:
12 feb 2020 18:07
Talpa had Veronica nooit in handen moeten krijgen. 4 stations met 1 eigenaar is veel te veel. In de VS was twee altijd het maximum, geloof ik. Veronica is een naam die niet verloren mag gaan, maar weer een eigen smoel moet krijgen die ook een beetje teruggrijpt op de historie.

Talpa weet volgens mij van ellende niet wat ze met 4 stations moeten. De fut is eruit. Er is te weinig competitie.
Heel erg meer eens!!!!
Phoenix schreef:
12 feb 2020 17:12
Ik ben ervan overtuigd dat Radio 10 met het feel good en "grootste hits aller tijden" format op het huidige Veronica kavel succesvoller zal zijn dan het huidige Veronica. Tussen de 6 en 8% marktaandeel moet dan zeker mogelijk zijn.
Met het vrijgekomen, vrije FM kavel kan Talpa een echte Radio 2 concurrent ontwikkelen, want geen van de huidige Talpa zenders is nu volledige concurrerend met Radio 2. Mogelijk dat Radio 10 wat luisteraars verliest, maar als het alternatief binnen de Talpa groep zit en je tegelijktijd beter kunt concurreren tegen Radio 2 is er in mijn ogen niets aan de hand.
Inderdaad, tussen de 6% en 8% moet mogelijk zijn. Dat is een aardige aderlating. Een concurrent van Radio 2 gaat vervolgens ook weer concurreren met Radio 10, want die zenders hebben dezelfde (weliswaar groeiende) doelgroep. Dat schiet niet op dus.
Rock 'n roll is better than music!

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Satfreak13 schreef:
Talpa had Veronica nooit in handen moeten krijgen. 4 stations met 1 eigenaar is veel te veel. In de VS was twee altijd het maximum, geloof ik. Veronica is een naam die niet verloren mag gaan, maar weer een eigen smoel moet krijgen die ook een beetje teruggrijpt op de historie.

Talpa weet volgens mij van ellende niet wat ze met 4 stations moeten. De fut is eruit. Er is te weinig competitie.
Hoe treurig ook, wel mee eens 😕

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Satfreak13 schreef:

Ik heb het topic geïnterpreteerd als 'wat Talpa moet doen om er een succes van te maken'. Talpa is een commercieel bedrijf en van daaruit heb ik mijn antwoord opgesteld. Los daarvan heb je natuurlijk gelijk: wat er sinds 2003 met de naam Veronica gebeurt, is doodzonde. Ook dat het aantal FM-kavels voor Talpa in vergelijking met de concurrentie te hoog is, daar ben ik het mee eens.

Ik ben voor de radicale oplossing: geen verlaging, maar een verhoging van het maximaal aantal stations per bedrijf, maar dat dan wel op DAB+ in plaats van op FM. Per 2022 is dit mogelijk. FM kan dan naar de hobbyisten met 10W per station, vergelijkbaar met de huidige situatie op AM. Zo wordt gelijkwaardigheid en concurrentie voor een groot aantal landelijke stations eindelijk eens echt goed mogelijk. Dan zijn wij gelijk af van het geklooi met programmaclausules voor de diversiteit en van het geklooi met regionale kavels door landelijke stations.

fdboer

Bericht door fdboer »

Johanneke schreef:
12 feb 2020 18:41
Satfreak13 schreef:

Hoe treurig ook, wel mee eens 😕
Daarom hadden ze Veronica naar mijn inzien ook beter als een tegenhanger van Radio 2 kunnen positioneren en Radio 10 Gold met dat 'warme gevoel' in ere herstellen op het gouwe ouwe kavel. In tegenstelling tot wat veel willen zien is Veronica nooit een gouwe ouwe zender geweest maar een station wat in de tegenwoordige tijd bezig was.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Talpa Radio zit vooral aan de bovengrens. Ze gaan daar echt niet heel veel meer groeien omdat ze maar in dezelfde vijver blijven vissen. Radio Veronica, Radio 538, Radio 10, SkyRadio, Radio 2, 3FM en Q-music moeten het min of meer toch van dezelfde doelgroep hebben die deels ook bereid is tussen die zenders heen en weer te switchen. Dan zijn er ook nog de regionale concurrenten en niche zenders als 100%NL, SLAM!, Sublime, KINK, BNR, Groot Nieuws Radio, Radio Maria, enz. Daar gaat Talpa Radio als geheel niet veel winst meer halen.

Als Talpa Radio meer luisteraars wil trekken, dan moeten Radio 10 en Radio Veronica van kavel wisselen. Radio 10 kan dan die succesvolle 'gouwe ouwe' zender blijven die het nu al is. Radio Veronica als muziekzender opheffen en vervangen voor talk-radio. Kavel wissel is dan noodzakelijk, want op het Veronica kavel zitten ook spreek clausules. Talkradio is daar onmogelijk. Met mensen als Wilfred Genee, Robert Jensen, Jan Roos & Jan Dijkgraaf, Henk Westbroek en Rick van Velthuysen laat je toch een geluid horen wat anders is als Radio 1 en BNR. Daarnaast kan je met talkradio ook de aanval openen op Radio 1 door het live verslag van het Eredivisie voetbal over te nemen. Of de Champions League/Europa League. Of het WK/EK voetbal. Met het ANP heeft Talpa Network een fantastische tak in huis om een nieuws- en actualiteiten programma op zender te zetten. Alleen in die hoek zie ik nog groei mogelijkheden, want met muziek blijven ze elkaar voor de voeten lopen (tenzij ze in een niche gaan zitten).

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik zou niet zoveel veranderen. In elk geval niet 538 kleiner maken door er opeens een jongeren-zender van te maken of Veronica en Radio 10 omdraaien. Radio 10 zou iets meer actueel kunnen draaien en Veronica wat meer dan de standaard gouwe ouwe hitjes. Maar veel meer zou ik niet aanpassen.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

fdboer schreef:
13 feb 2020 09:41
Daarom hadden ze Veronica naar mijn inzien ook beter als een tegenhanger van Radio 2 kunnen positioneren en Radio 10 Gold met dat 'warme gevoel' in ere herstellen op het gouwe ouwe kavel. In tegenstelling tot wat veel willen zien is Veronica nooit een gouwe ouwe zender geweest maar een station wat in de tegenwoordige tijd bezig was.
Amen.
Oortjes schreef:
12 feb 2020 18:33
Phoenix schreef:
12 feb 2020 17:12
Ik ben ervan overtuigd dat Radio 10 met het feel good en "grootste hits aller tijden" format op het huidige Veronica kavel succesvoller zal zijn dan het huidige Veronica. Tussen de 6 en 8% marktaandeel moet dan zeker mogelijk zijn.
Met het vrijgekomen, vrije FM kavel kan Talpa een echte Radio 2 concurrent ontwikkelen, want geen van de huidige Talpa zenders is nu volledige concurrerend met Radio 2. Mogelijk dat Radio 10 wat luisteraars verliest, maar als het alternatief binnen de Talpa groep zit en je tegelijktijd beter kunt concurreren tegen Radio 2 is er in mijn ogen niets aan de hand.
Inderdaad, tussen de 6% en 8% moet mogelijk zijn. Dat is een aardige aderlating. Een concurrent van Radio 2 gaat vervolgens ook weer concurreren met Radio 10, want die zenders hebben dezelfde (weliswaar groeiende) doelgroep. Dat schiet niet op dus.
Veronica zit nu op het ' oldies' kavel op 3,5%. Van 3,5% naar 6 tot 8% zie ik niet als "aardige aderlating". Verder denk ik dat Radio 2 en een eventuele concurrent van Radio 2 niet concurrerend hoeven te zijn met Radio 10. Weliswaar vallen de luisteraars in dezelfde leeftijdscategorie maar hebben ieder hun eigen publiek. Momenteel zie ik geen commerciële concurrent van Radio 2. Radio 10 heeft een duidelijk andere signatuur en spreekt een ander publiek aan. Veronica (al dan niet met een nieuwe merknaam) zou Talpa op een vrij kavel kun omvormen tot volwassen popzender. Met jocks als Gerard Ekdom, Dennis Ruyer, Giel Beelen, Tim Klijn, Lindo Duval en Niek van de Bruggen (en eventueel Edwin Evers) heeft Talpa al voldoende goede namen in huis, die zo'n zender een 'smoel' kunnen geven. Zo'n zender moet toch ook op 8% marktaandeel kunnen uitkomen. Groei zie ik ook nog bij Sky Radio door de zender een gepresenteerd ochtendprogramma te geven.
LokaleSter schreef:
13 feb 2020 10:03
Talpa Radio zit vooral aan de bovengrens. Ze gaan daar echt niet heel veel meer groeien omdat ze maar in dezelfde vijver blijven vissen. Radio Veronica, Radio 538, Radio 10, SkyRadio, Radio 2, 3FM en Q-music moeten het min of meer toch van dezelfde doelgroep hebben die deels ook bereid is tussen die zenders heen en weer te switchen. Dan zijn er ook nog de regionale concurrenten en niche zenders als 100%NL, SLAM!, Sublime, KINK, BNR, Groot Nieuws Radio, Radio Maria, enz. Daar gaat Talpa Radio als geheel niet veel winst meer halen.
Groei is zeker nog mogelijk. Dat je in dezelfde vijver vist is geen probleem. Dat kun je altijd nog betere aas gebruiken, waardoor de vissen beter gaan happen.
LokaleSter schreef:
Als Talpa Radio meer luisteraars wil trekken, dan moeten Radio 10 en Radio Veronica van kavel wisselen. Radio 10 kan dan die succesvolle 'gouwe ouwe' zender blijven die het nu al is. Radio Veronica als muziekzender opheffen en vervangen voor talk-radio. Kavel wissel is dan noodzakelijk, want op het Veronica kavel zitten ook spreek clausules. Talkradio is daar onmogelijk. Met mensen als Wilfred Genee, Robert Jensen, Jan Roos & Jan Dijkgraaf, Henk Westbroek en Rick van Velthuysen laat je toch een geluid horen wat anders is als Radio 1 en BNR. Daarnaast kan je met talkradio ook de aanval openen op Radio 1 door het live verslag van het Eredivisie voetbal over te nemen. Of de Champions League/Europa League. Of het WK/EK voetbal. Met het ANP heeft Talpa Network een fantastische tak in huis om een nieuws- en actualiteiten programma op zender te zetten. Alleen in die hoek zie ik nog groei mogelijkheden, want met muziek blijven ze elkaar voor de voeten lopen (tenzij ze in een niche gaan zitten).
Talkradio is een aangename aanvulling in huidige radiolandschap, maar ik geloof niet dat dat de (enige) manier is om groei te realiseren. Doe het dan op z'n minst in de vorm van podcasts. Als de luisteraar dat ook nog eens consumeert via Talpa's eigen Juke kanaal levert dat Talpa heel veel op.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef:
12 feb 2020 19:04
Ik ben voor de radicale oplossing: geen verlaging, maar een verhoging van het maximaal aantal stations per bedrijf, maar dat dan wel op DAB+ in plaats van op FM. Per 2022 is dit mogelijk. FM kan dan naar de hobbyisten met 10W per station, vergelijkbaar met de huidige situatie op AM. Zo wordt gelijkwaardigheid en concurrentie voor een groot aantal landelijke stations eindelijk eens echt goed mogelijk. Dan zijn wij gelijk af van het geklooi met programmaclausules voor de diversiteit en van het geklooi met regionale kavels door landelijke stations.
Je kunt DAB+ met de huidige dekking (buiten) helemaal niet als volwaardig alternatief beschouwen. Nog lang niet.
En FM nu al een tweede leven in te duwen, daar is het veel te vroeg voor. FM is wereldwijd nog steeds de band waar de grote zenders op zitten en waar de luisterdichtheid zit.

Het aantal zenders per eigenaar zal niet zo gemakkelijk meer te veranderen zijn. Er is veel geld over de toonbank gegaan. Maar als er ooit een moment komt dat die voorwaarde gewijzigd kan worden, ben ik voor maximaal 2, net als in de VS en Canada. Dat zou concurrentieverhogend moeten werken.

Dit was trouwens onlangs ook de analyse van Lex Harding, en ik kan die volledig onderschrijven.

En Veronica? Die moet gewoon de tegenhanger worden van Radio 5. Die luisteraars zijn hun markt. Nostalgie is de kern van het merk "Veronica".
Ze zouden het zelfs nog beter kunnen dan de versnipperde Radio 5 met de EO in de weekends.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Phoenix schreef:
13 feb 2020 11:50
Talkradio is een aangename aanvulling in huidige radiolandschap, maar ik geloof niet dat dat de (enige) manier is om groei te realiseren. Doe het dan op z'n minst in de vorm van podcasts. Als de luisteraar dat ook nog eens consumeert via Talpa's eigen Juke kanaal levert dat Talpa heel veel op.
Veronica is een merknaam. Daar hoort geen talkradio op.
(538 trouwens ook niet...)

Er is m.i. al genoeg talkradio: BNR, Radio 1. Regionale zenders. Als je kijkt naar de luisterdichtheid van "talk", heb ik het sterke vermoeden dat er al zat "getalkt" wordt op de Nederlandse radio (en tv). Lijkt me geen lucratieve markt. Meestal is er "talk" tijdens de daluren. Als opvulling.

En dan ook nog op FM? Doodzonde van een kostbaar stereokanaal. Talk is voor AM. Maar zelfs daar zijn Veronica en BNR al eerder geflopt met "talk".

In het buitenland zie je dit idem dito. LBC-London is ook "talk" tijdens de daluren. Vooral 's avonds, dus.

EtherScout

Satfreak13 schreef:
13 feb 2020 12:56
EtherScout schreef:
12 feb 2020 19:04
Je kunt DAB+ met de huidige dekking (buiten) helemaal niet als volwaardig alternatief beschouwen. Nog lang niet.
En FM nu al een tweede leven in te duwen, daar is het veel te vroeg voor. FM is wereldwijd nog steeds de band waar de grote zenders op zitten en waar de luisterdichtheid zit.
Je verwart de huidige dekking van beide systemen met de technische mogelijkheden van elk systeem. Die mogelijkheden zijn bij DAB+ groter dan bij FM. Ook het huidige gebruik doet niet ter zake: het gaat immers om beleid voor een toekomstige situatie, die pas ontstaat als het door mij voorgestelde beleid uitgevoerd wordt. Ik constateer dat het aantal DAB+ontvangers op dit moment flink toeneemt, met name ook dankzij het EU-initiatief om DAB+ verplicht (naast FM) aanwezig te laten zijn in nieuwe autoradio's. Zoals het er nu naar uitziet, is DAB+ in september 2022 prima in staat om het primaire systeem te worden voor landelijke radio-omroep in de ether. Er is dan nog tweeënhalf jaar de tijd om de luisteraars te informeren en de standaard DAB+ voor alle nieuwe radio-ontvangers verplicht te stellen. Nogmaals, ik zou het verdwijnen van het huidige getouwtrek op FM toejuichen en ik zie uit naar een flinke toename van het aantal radiostations in de ether. En dit inclusief een flink aantal stations van Talpa.

Het primaire ethernetwerk krijgt de beste dekking. Als bepaald wordt dat DAB+ vanaf 2022 de enige standaard voor landelijke radio-omroep in de ether wordt, dan zullen de radio-omroepen er echt wel voor zorgen, dat de DAB+netwerken een fatsoenlijke dekking hebben. Je hoeft dus niet bang te zijn, dat de huidige dekking dan niet flink verbetert.

EtherScout

Satfreak13 schreef:
13 feb 2020 13:08
Phoenix schreef:

Er is m.i. al genoeg talkradio: BNR, Radio 1. Regionale zenders. Als je kijkt naar de luisterdichtheid van "talk", heb ik het sterke vermoeden dat er al zat "getalkt" wordt op de Nederlandse radio (en tv). Lijkt me geen lucratieve markt. Meestal is er "talk" tijdens de daluren. Als opvulling.

En dan ook nog op FM? Doodzonde van een kostbaar stereokanaal. Talk is voor AM. Maar zelfs daar zijn Veronica en BNR al eerder geflopt met "talk".

In het buitenland zie je dit idem dito. LBC-London is ook "talk" tijdens de daluren. Vooral 's avonds, dus.
Klopt. Daarbij denk ik ook, dat talkradio niet genoeg op gaat leveren om de kosten van dit peper- en peperdure FM-net te rechtvaardigen. AM is geen optie meer, maar een DAB+ met een lage bitrate is goed betaalbaar en is prima geschikt voor talkradio.

density1

Bericht door density1 »

Satfreak13 schreef:
13 feb 2020 13:08
Phoenix schreef:

Talkradio is er in London en andere landen 24/7. LBC heeft een landelijke goed scorende talkradio zender al heel wat jaren dus niet alleen in de daluren. Die talkradio hebben we hier in Nederland niet, nooit serieus geprobeerd ook omdat de juiste tijd er nog niet voor was. Alleen 1395 AM heeft het nog een tijdje geprobeerd maar dat was een hele andere tijd, social media inzet etc.. Nu is de tijd rijp voor een all talk radiostation met al die distributie mogelijkheden die er zijn. Ik zeg ook niet dat het op een FM kavel moet maar via internet en DAB heb je een aardig bereik. Talkradio.nl wil een poging wagen dit jaar, maar eerlijk gezegd stond deze tekst er vorig jaar óók al. Hoop 'gelul' weinig wol....

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik merk dat de discussie een zijpad is ingeslagen. Prima om deze discussie te voeren, maar wellicht is het beter om daar dit topic voor te gebruiken. En dan hier weer verder fantaseren over de beste (het-)invulling van de vier Talpa zenders.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 »

Dat geef ik ook aan. Het een sluit het andere niet uit en ook aangezien Talpa de grote speler hier (te groot m.i..) is in dit land ontkom je er niet aan.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Phoenix schreef:
LokaleSter schreef:
Groei is zeker nog mogelijk. Dat je in dezelfde vijver vist is geen probleem. Dat kun je altijd nog betere aas gebruiken, waardoor de vissen beter gaan happen.
Dat klopt, maar die groei zal minimaal zijn. De grootste rek is er wel uit.

De enige mogelijkheid voor Talpa Radio om met muziek radio te groeien is de concurrentie leegkopen. Daarvoor is op zich nog wel wat ruimte bij SkyRadio, maar het houd niet over.

Nog scherper of juist breder programmeren gaat ze in ieder geval niet meer helpen.
Phoenix schreef:
LokaleSter schreef:
Ik betwijfel of Talpa Radio wel wil investeren in podcast, laat staan in talkradio. Ze doen daar wel zo groot met JUKE, maar voorlopig is het een dramatisch onhandig systeem. Voor radiostations moet je er al helemaal niet wezen, sommige kan je alleen vinden als je de naam kent. Waardeloze app. die op deze manier geen enkele toekomst heeft.

Plaats reactie