Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door Phoenix »

Beste radiofreaks/radiovrienden,

Met vier grote, landelijke radiozenders heeft Talpa zo'n 40 tot 50% marktaandeel en toch uitten we hier regelmatig kritiek op het gevoerde beleid of vinden we dat de zenders beter of anders ingevuld moeten worden. Hoort Radio 10 niet op het 'oldies' kavel van Veronica? Moet Radio 10 niet op het betere FM kavel van 538 of Sky om verdere groei te realiseren? Horen de 40'ers als Frank Dane en Sander Lantinga wel thuis op een jongerenzender als 538? Hoe zouden wij de vier zenders invullen als wij het voor het zeggen hadden? Ik heb mijn gedachten er eens over laten gaan en kom tot het volgende. Ik heb hierbij zoveel mogelijk proberen vast te houden aan het huidige personeelsbestand, maar ik heb wel de vrijheid genomen om voor iedere zender een kracht van buitenaf aan te trekken.

Radio 10
Radio 10 wordt verhuisd naar het 'oldies' kavel van Veronica en gaat weer het echte oldies format hanteren met een sterke focus op muziek uit de 80's en 90's. Gerard Ekdom moet plaats maken voor Jeroen van Inkel, die de ochtend gaat doen. Van Someren blijft in de middag. De daginvulling is minder relevant, omdat de focus op muziek moet liggen, maar ik heb hier de voorkeur voor jocks als Dennis Verheugd, Rene Verkerk en Robert Feller.

Sky Radio
Sky Radio verhuist naar het zwakste, vrije FM kavel. Dat van Radio 10. De zender blijft gericht op de vrouwelijke doelgroep en krijgt eindelijk een ochtendprogramma. Coen Swijnenberg en Wietze de Jager gaan een nieuw duo vormen in de ochtend van Sky. De rest van de programmering blijft non-stop.

Veronica
Veronica neemt de frequentie van Sky over en gaat zich richten op de grote doelgroep 20-49 jaar. Deze zender gaat frontaal de aanval openen op Radio 2. Dit gebeurt onder andere met een ijzersterke programmering. Gerard Ekdom gaat de ochtend doen. Edwin Evers met zijn vertrouwde side kicks Niels en Rick de middag. Rob Stenders komt over van Radio 2 en neemt de bonanza mee. Gerard Ekdom, Rob Stenders en Rick Romijn bepalen ook de muzikale koers van de zender. Dennis Ruyer vult het tweede deel van de ochtend. Giel Beelen gaat het lunchprogramma verzorgen. Hiermee is Veronica de enige Talpa zender met een lunchprogramma.

538
538 krijgt een scherper, jonger profiel. Frank Dane blijft vooralsnog wel de ochtend doen, maar Coen & Sander worden vervangen. Barend van Deelen en Bram Krikke gaan invulling geven aan het middagprogramma.

Goed, ik weet dat bovenstaande geen realiteit zal worden, maar aan de huidige invulling van de zenders kleeft ook een beperking. De zenders zitten te dicht op elkaar.

Hoe zouden jullie de zenders invullen als jullie hierin de vrije hand zouden hebben?
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

density1

Re: Talpa radio - als de radiofreaks het voor het zeggen hadden

Bericht door density1 »

Kan me zeker vinden in deze verdeling alleen zou ik van Veronica echt de muziekliefhebbers zender van willen maken, nog meer dan het nu al pleegt te doen. Een beetje naar voorbeeld van Absolute Radio en Virgin Radio in de UK, maar ook de Italiaanse versie hier van.

fdboer

Bericht door fdboer »

Afgezien van het feit dat een 'gouwe ouwe' zender marketing technisch niet interessant schijnt te zijn, maar verder klinkt het best logisch. Het zou realistischer zijn de bestaande jocks logisch te verdeling kwa positionering dan allerhande nieuwe namen er tussen te fantaseren.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Als ik het voor het zeggen had, dan kregen die 4 radiostations allemaal een andere eigenaar. Concurrentie is goed voor het medium, de makers en de luisteraars.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Leuk onderwerp om eens te bespreken, inderdaad volkomen irreëel, desalniettemin interessant om te lezen hoe freaks er tegenaan kijken.

Dan mijn visie. Die frequentiewissels zie ik geen enkel voordeel in. Daar zou ik niet aan beginnen. Wat ik zou doen, is het volgende:

Radio 538 - Hitradio voor jonge doelgroep. Brutaal, spraakmakend, veel nieuwe muziek.

Radio 10 - De grootste hits aller tijden, hitradio voor volwassenen. Niet veel aan het format veranderen, brede muziekkeuze handhaven. Vrolijke dj's wat meer programmeren, van het weekend naar doordeweekse dagen.

Radio Veronica - Gouwe ouwe zender met muziek uit de jaren '60, '70 en '80, de hoogtijdagen van Veronica.

Sky Radio - Non stop soft pop.

Dan staan er vier muziekzenders die zich van elkaar onderscheiden, ieder voor een eigen doelgroep.
Rock 'n roll is better than music!

Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Sky en Veronica omwisselen van frequentie en zo mogelijk op lange termijn degraderen tot een playlist op Juke, etherfrequenties doorverkopen aan een derde partij en BNR dan weer overnemen. Wat een leuke fantasiën hè. Maar wees eerlijk Sky is een vreemd eiland binnen de Talpa-familie.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

538: hitradio voor jongeren doelgroep, zou ook proberen de zender een wat jonger profiel te geven (als het daar al niet te laat voor is...) en eigen talenten meer de kans geven.
Sky radio: het format weer iets onderscheidender maken, net wat meer hoe het vroeger klonk met meer easy hits.
Radio Veronica: Oldies uit de 60s, 70s en 80s, ze zitten al op het juiste kavel daarvoor. Wellicht wat djs van radio 10 overhevelen die daar goed bijpassen, bijv. René Verkerk en Robert Feller (eventueel zouden 70s, 80s en 90s ook kunnen, commercieel wellicht beter verkoopbaar).
Radio 10: Gebruiken om de aanval op radio 2 in te zetten met een ijzersterke programmering en brede muziekmix. Zien of Jocks als Evers en/of Stenders hier voor een programma te verleiden zijn, maar ook djs als Tim Klijn of Dennis Ruyer zijn geschikt voor zo'n programmering en format.

Sweet dreams..

Haagsegek

Bericht door Haagsegek »

Phoenix schreef:
11 feb 2020 14:34
. Ik heb hierbij zoveel mogelijk proberen vast te houden aan het huidige personeelsbestand, maar ik heb wel de vrijheid genomen om voor iedere zender een kracht van buitenaf aan te trekken.
Jij hebt echt teveel vrije tijd he? :D :D Maar leuke voorzet!

Ik kan me wel vinden in jouw opzet. Radio 10 (met de invulling die jij geeft) zou ik houden op de zwakkere FM frequentie. Sky mag gewoon sterk in de lucht blijven. Draait al jaren prima en is eigenlijk de tegenhanger van Spotify. Het 'nieuwe' Veronica zou ik wel zien zitten. Lijkt qua idee eigenlijk wel op het Veronica van de jaren 00 toen men besloot om een sloot aan dj's aan te trekken om de NPO weg te vagen. Omdat ik vind dat Stenders nu topvorm is zou ik met klem hem af raden naar Talpa te gaan. Maar laat ik meegaan in de fantasie en hem zien verkassen naar Veronica. Moet nu al lachen om de samenwerking Rik Romijn en Stenders. Houden ze een week vol gok ik :). Een jongerenzender wordt denk ik hoe dan ook een niche markt.

Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Leuk al dat gedroomd en gefantaseer

Orange

Bericht door Orange »

Leuk al dat gefantaseer. Maar als ik Talpa was, zou ik het in de basis zo laten als het is. Ik kan me wel wat optimalisaties/verbeteringen bij de zenders voorstellen, maar daar wordt hier vaker over gesproken.

Alhoewel ik wellicht 1 ding aan zou passen. De naam Veronica op radio, televisie en het blad werkt niet. Als de televisiezender (en het blad) zo blijven heten, zou ik de naam Veronica op de radio inwisselen voor iets anders. Niet om het inwisselen, maar wel om een specifieker profiel voor die zender op te kunnen bouwen.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

De Nachtwacht schreef:
12 feb 2020 08:55
Radio 10: Gebruiken om de aanval op radio 2 in te zetten met een ijzersterke programmering en brede muziekmix.
Radio 10 is de laatste jaren sterk gegroeid met een feelgood format en al decennia - ook zonder FM frequentie - stabiel als 'oldies' zender. Ik zou daar niet aan tornen. De groei van de voorbije jaren heeft er niet voor gezorgd dat het marktaandeel van Radio 2 is geslonken. Sterker nog, beide zenders zijn los van elkaar sterk gegroeid en bedienen hun eigen doelgroep. Ik zou Radio 10 dan ook niet inzetten om Radio 2 aan te vallen. 538 en Sky zijn ook ongeschikt om met Radio 2 te concurreren, dus moet daarvoor wel de vierde FM zender (Veronica) gebruikt worden. Deze moet dan wel een betere dekking hebben en niet worden beperkt door de clausulevoorwaarden. Vandaar dat ik ook voorstel om Veronica te verhuizen naar één van de vrije FM kavels en om Radio 10 naar het 'oldies' kavel te verhuizen. Verder moet de zender dan een sterke programmering en DJ line-up hebben wil het de strijd met Radio 2 kunnen aangaan (Ekdom, Ruyer, Beelen, Evers, Beelen, Duval, Van de Bruggen).

Sky hoeft niet teveel aan het format te veranderen. De dip zit nu vooral in de ochtend. Met een nieuw te vormen duo Coen Swijnenberg en Wietze de Jager en een vrouwelijke nieuwslezers/side-kick (Celine Huijsmans of Hannelore Zwitserlood) kan het concurreren met Q Music.

538 moet zich met een stoerder profiel onderscheiden van Q Music.
12-04-2020

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
12 feb 2020 14:20
De groei van de voorbije jaren heeft er niet voor gezorgd dat het marktaandeel van Radio 2 is geslonken.
Nee, maar Radio 10 is wel geleidelijk veranderd, wat heeft geleid tot de huidige successen. Die in de waagschaal gooien door de zender in te perken in kavelvoorwaarden en een minder goed frequentiepakket te geven, lijkt mij niks anders dan luisteraars keihard wegsturen. Dat zou ik dus zeker niet doen.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
12 feb 2020 16:51
Phoenix schreef:
12 feb 2020 14:20
De groei van de voorbije jaren heeft er niet voor gezorgd dat het marktaandeel van Radio 2 is geslonken.
Nee, maar Radio 10 is wel geleidelijk veranderd, wat heeft geleid tot de huidige successen. Die in de waagschaal gooien door de zender in te perken in kavelvoorwaarden en een minder goed frequentiepakket te geven, lijkt mij niks anders dan luisteraars keihard wegsturen. Dat zou ik dus zeker niet doen.
Radio 10 heeft zich ook staande gehouden toen het enkel een AM zender of kabelzender was. Ik ben ervan overtuigd dat Radio 10 met het feel good en "grootste hits aller tijden" format op het huidige Veronica kavel succesvoller zal zijn dan het huidige Veronica. Tussen de 6 en 8% marktaandeel moet dan zeker mogelijk zijn.
Met het vrijgekomen, vrije FM kavel kan Talpa een echte Radio 2 concurrent ontwikkelen, want geen van de huidige Talpa zenders is nu volledige concurrerend met Radio 2. Mogelijk dat Radio 10 wat luisteraars verliest, maar als het alternatief binnen de Talpa groep zit en je tegelijktijd beter kunt concurreren tegen Radio 2 is er in mijn ogen niets aan de hand.
12-04-2020

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik twijfel al jaren aan de toegevoegde waarde van het huidige Radio Veronica, zeker sinds Talpa deze vier stations bezit. Die naam staat eigenlijk nergens meer voor, omdat het precies tussen de twee mogelijke betekenissen van de naam in zit. Je kan de naam Veronica namelijk voor twee dingen gebruiken:
1) Voor het 'Jong en Wild'-imago waar Veronica vroeger voor stond. Radio Veronica moet dan een frisse en actuele popzender zijn.
2) Voor het nostalgische 'terug naar het Veronica van toen'-gevoel. Radio Veronica moet dan een nostalgische oldieszender zijn met veel aandacht voor het Veronica van de jaren 60, 70 en 80.
1 is geen optie, omdat Radio 538 dit al is. 2 levert niet genoeg op voor een duur landelijk FM-kavel.

Ik denk dat Talpa er verstandig aan doet om het volgende te doen:
- 538 en Sky laten zoals het is.
- Radio 10 naar het Veronica-kavel. Die Radio 10 Brabant-constructie kan dan van de baan.
- Veronica opheffen en er een non-stopversie van 538 of Radio 10 van maken.

Dit is kwa aanbod niet de mooiste oplossing, maar commercieel gezien lijkt mij dit het meest aantrekkelijk.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Talpa had Veronica nooit in handen moeten krijgen. 4 stations met 1 eigenaar is veel te veel. In de VS was twee altijd het maximum, geloof ik. Veronica is een naam die niet verloren mag gaan, maar weer een eigen smoel moet krijgen die ook een beetje teruggrijpt op de historie.

Talpa weet volgens mij van ellende niet wat ze met 4 stations moeten. De fut is eruit. Er is te weinig competitie.

Plaats reactie