Veranderingen BNR

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Orange

Re: Veranderingen BNR

Bericht door Orange »

radioraket schreef: 12 apr 2021 15:25 Verhuur uren aan podcasters. Zo heb je een verdienmodel en invulling
Doen ze dat eigenlijk al niet bij heel veel programma's? Via sponsoring.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Pot schreef: 12 apr 2021 13:48
WinnaarRadioring2023 schreef: 12 apr 2021 10:16
Pot schreef: 10 apr 2021 23:57

Dat bedoel ik niet te zeggen. Ik verwacht dat kosten van een live-uitzending hoger zijn dan die van een podcast. BNR is toch redelijk budgetair. Als er financieel wat meer mogelijk was, zou ik er zeker over nadeken om de podcasts naar de avond de plaatsen en overdag (ook 15:00-16:00 uur) nog meer op actualiteit in te zetten. Dan heb je in de avond geen herlaling, maar telt wel net zo zwaar mee in de luistercijfers, mochten ze hoger willen scoren. Zeker als je ziet hoe hoog marktaandeel Radio 1 in de avond heeft.
Waarom denk je dat de kosten voor een live uitzending dan hoger zijn?
Omdat je ook een team achter de schermen nodig hebt voor o.a. het laatste nieuws. Een podcast kan vooraf opgenomen zijn, daar zullen ook kosten aan zitten, maar het lijkt me dat het minder is.
Ik begrijp je nog steeds niet, maar wil je wel snappen wat je bedoelt.

Ik ga gemakshalve even 2 bijna identieke situaties schetsen over een podcast waarin een auto wordt besproken.

Scenario 1 - de podcast;

Een presentator gaat om 14:00 uur in gesprek met een gast in de podcast studio. Het gesprek duurt een uur en wordt geschoven door een technicus. Na afloop van het gesprek maakt de technicus de opname klaar voor uitzending. Om 19:00 uur wordt de opname uitgezonden op BNR.

Scenario 2 - de live uitzending;

Een presentator gaat om 19:00 uur in gesprek met een gast in de radio studio. Het gesprek duurt een uur en word geschoven door een technicus. Het gesprek is live in de uitzending op BNR.

Op basis waarvan denk jij dat de podvast goedkoper is. Er is in beide scenario's sprake van 1 presentator, 1 gast en 1 technicus, wordt er een uur lang over auto's gepraat en wordt het uitgezonden op FM.

Wat maakt dan toch het verschil in kosten. Ik zie ze echt niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

WinnaarRadioring2023 schreef: 12 apr 2021 23:24 Wat maakt dan toch het verschil in kosten. Ik zie ze echt niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat je over het hoofd ziet is dat Pot ergens in een post aangaf dat hij podcast zou willen inruilen voor meer actuele live-programma's. Het woordje actueel is essentieel daarin, want daar komen de extra kosten om de hoek kijken.

Een podcast (zoals een podcast bedoelt is) kun je opnemen met een presentator + gasten in een kleine studio, op elk gewenst moment. Presentator kan de voorbereiding doen, wellicht zet je er een redacteur op die je dan ook gelijk de "techniek en regie" laat doen. Maar dan ben je er ook wel. Dat hoeft dus niet duur te zijn.

Kom je bij de actuele live-programmering uit, dan spreek je ineens over een presentator, meerdere redacteuren, een eindredacteur, een technicus. Misschien een verslaggever. Zie daar je kosten.

Een podcast maken of een live themaprogramma zoals BNR ze maakt over duurzaamheid of auto's, daar hoeft niet veel verschil in te zitten qua kosten, maar het ging om een live en actuele programmering en dat is gewoon duurder. Pot zegt dus zinnige dingen.
Pot

Bericht door Pot »

@Ingebruik dat bedoel ik!
Oren open!
Doobie

Bericht door Doobie »

Klopt inderdaad, met het verschil dat een typische podcast bij BNR minder dan een half uur duurt. En de ochtendspits en avondspitsprogramma's duren respectievelijk 4 uur (06u-10u) en 3 uur (16u-19u). Voor de podcast heb je minimaal twee personen nodig: presentator en redacteur/regisseur. Voor de spitsprogramma's veel meer. Maar als je het dan per uur gaat omrekenen hoeveel mensen je nodig hebt, valt de verdeling weer anders uit. Voor 4 uur podcasts heb je dan ook 8 presentatoren en 8 redacteuren nodig.

Het verschil bij BNR zit 'm vooral in het verdienmodel erachter. De ochtend- en avondspits worden niet gesponsord en moeten het dus van de commercials hebben. Daar leg je al heel snel geld op toe. Alle podcasts bij BNR zijn sponsored of branded en leveren dus sowieso geld op.
Durashift

Bericht door Durashift »

NOS heeft met langs de lijn e.o. een live programma met veel bemensing ( naar mijn idee) en daarna 't oog met veel inbellende verslaggevers of gasten. Die verslaggevers staan op de loonlijst van dezelfde omroep, dus dat drukt de kosten?
WinnaarRadioring2023

Ingebruik schreef: 13 apr 2021 08:12
WinnaarRadioring2023 schreef: 12 apr 2021 23:24 Wat maakt dan toch het verschil in kosten. Ik zie ze echt niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat je over het hoofd ziet is dat Pot ergens in een post aangaf dat hij podcast zou willen inruilen voor meer actuele live-programma's. Het woordje actueel is essentieel daarin, want daar komen de extra kosten om de hoek kijken.

Een podcast (zoals een podcast bedoelt is) kun je opnemen met een presentator + gasten in een kleine studio, op elk gewenst moment. Presentator kan de voorbereiding doen, wellicht zet je er een redacteur op die je dan ook gelijk de "techniek en regie" laat doen. Maar dan ben je er ook wel. Dat hoeft dus niet duur te zijn.

Kom je bij de actuele live-programmering uit, dan spreek je ineens over een presentator, meerdere redacteuren, een eindredacteur, een technicus. Misschien een verslaggever. Zie daar je kosten.

Een podcast maken of een live themaprogramma zoals BNR ze maakt over duurzaamheid of auto's, daar hoeft niet veel verschil in te zitten qua kosten, maar het ging om een live en actuele programmering en dat is gewoon duurder. Pot zegt dus zinnige dingen.
Pot schreef: 13 apr 2021 08:49 @Ingebruik dat bedoel ik!
Koste even wat moeite, maar ik begrijp het nu wel. Dat woordje actualiteit had ik inderdaad in die context gemist. Een actualiteiten programma brengt simpelweg meer werk met zich mee op het moment, dus groter team, dus meer kosten.

Het is me helemaal helder, thanks.
Playertwo

Bericht door Playertwo »

Zou wel een mooie zijn, zeker voor BNR.
Wellicht wat in samenspraak met RTLZ doen om interviews of een podcast in de avond uit te zenden?
Durashift

Bericht door Durashift »

Waarom monteert BNR eigenlijk geen reclame in hun podcast?
Ik zat vrijdag naar die van Newsroom te luisteren op de zender.. en dan krijg ik reclame te horen. De podcastluisteraar niet. Why?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Durashift schreef: 17 apr 2021 21:14 Waarom monteert BNR eigenlijk geen reclame in hun podcast?
Ik zat vrijdag naar die van Newsroom te luisteren op de zender.. en dan krijg ik reclame te horen. De podcastluisteraar niet. Why?
Diverse podcast platforms laten dit niet toe
WinnaarRadioring2023

Pascal. K schreef: 17 apr 2021 21:58
Durashift schreef: 17 apr 2021 21:14 Waarom monteert BNR eigenlijk geen reclame in hun podcast?
Diverse podcast platforms laten dit niet toe
Los van de platforms, dat is inmiddels toch ook bij wet verboden. Althans, de vloggers van deze wereld mogen dat niet meer. Lijkt mij dat voor podcast dezelfde regels gelden.
Plaats reactie