Luistercijfers september-oktober 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Orange

Re: Luistercijfers september-oktober 2019

Bericht door Orange »

Phoenix schreef:
20 nov 2019 22:05
Orange schreef:
20 nov 2019 21:59
8.000 is een prima steekproef. Probleem zit meer in de methode. Namelijk dat mensen achteraf in een boekje hun luistergedrag moeten invullen. Dat klopt vaak niet.

En wat is er links aan de vragenlijst?
Linkse uitlijning. Normaal de standaard uitlijningsinstelling in MS Word of willekeurig ieder ander tekstverwerkingsprogramma. Ik verwacht niet dat een een gecentreerde of rechtse uitlijning van de vragen leidt tot andere antwoorden.
O ja, natuurlijk. De uitlijning zal er mee bedoeld worden. Schandalig trouwens dat we dat al decennialang links doen. Zo zie je maar hoe het linkse gedachtengoed echt overal in is geinfiltreerd. Een mens kan niet eens meer normaal een brief schrijven.

jessica

Bericht door jessica »

Odeon schreef:
21 nov 2019 10:22
jessica schreef:
21 nov 2019 03:06
De steekproef is echt wel goed geregeld. Daar zit de fout niet.
Nu maak je mij wel nieuwsgierig. Hoe durf je dat zo stellig te zeggen?
Als je je verdiept in statistiek dan weet je dat een steekproef van ruim 8000 meer dan genoeg is om conclusies te kunnen doen. Ik begrijp dat als je nooit statistiek hebt gevolgd dat het vreemd klinkt, maar technisch is dit juist. Of mensen de juiste zender invullen is een ander verhaal. In Limburg heb je ook bijvoorbeeld Q music Belgie. Dan zou je snel kunnen invullen dat je naar Q muziek Nederland luistert. Is volgens mij dezelfde reden dat Radio10 een regionale zender begint in Brabant. Maar dan heb je het over de meetmethode en niet over de steekproef zelf. De meetmethode zou met smartwatches kunnen bijvoorbeeld ipv een luisterboekje invullen.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber »

jessica schreef:
21 nov 2019 12:11
Odeon schreef:
jessica schreef:
Als je je verdiept in statistiek dan weet je dat een steekproef van ruim 8000 meer dan genoeg is om conclusies te kunnen doen. Ik begrijp dat als je nooit statistiek hebt gevolgd dat het vreemd klinkt, maar technisch is dit juist. Of mensen de juiste zender invullen is een ander verhaal. In Limburg heb je ook bijvoorbeeld Q music Belgie. Dan zou je snel kunnen invullen dat je naar Q muziek Nederland luistert. Is volgens mij dezelfde reden dat Radio10 een regionale zender begint in Brabant. Maar dan heb je het over de meetmethode en niet over de steekproef zelf. De meetmethode zou met smartwatches kunnen bijvoorbeeld ipv een luisterboekje invullen.
Het opschrijven is juist het probleem. Je vergeet het vaak of doet het aan het eind van de periode even snel. Dat van die statistiek geloof ik wel van je. Als je steeds moet opschrijven wat je allemaal in de supermarkt gekocht hebt (zonder in je tas of koelkast te kijken) dan vergeet je ook veel.

Odeon

Bericht door Odeon »

jessica schreef:
21 nov 2019 12:11
Odeon schreef:
jessica schreef:
Uhum.....Als je je verdiept in statistiek dan weet je dat een steekproef van bijna 8000 meer dan genoeg kan zijn....
Ik zou niet zo durven zeggen dat deze steekproef goed geregeld is en een buitengewoon betrouwbaar beeld geeft, het zou kunnen van wel, het zou net zo goed kunnen van niet. Het is hierin wel de slager die zijn eigen vlees keurt. GfK, die het onderzoek verricht, gaat zichzelf niet in de voet schieten.

Ik weet wel dat de meetmethode tamelijk achterhaald is, daarin deel ik je mening en veronderstellingen dan wel.

jessica

Bericht door jessica »

Een steekproef is nooit 100% van de werkelijkheid. Maar geeft bijvoorbeeld een nauwkeurigheid van 99%. Als je 8000 mensen meet heb je bijvoorbeeld een nauwkeurigheid van 99% en als je 16.000 mensen meet heb je een nauwkeurigheid van 99,2%. Op een gegeven moment wordt dit niet zoveel nauwkeuriger meer. Daarom zeg ik 8000 genoeg om een goed beeld te krijgen. De meetmethode kun je natuurlijk altijd verbeteren en efficiënter maken. Maar daarom klopt het beeld dat gegeven wordt wel.

Daan!

Bericht door Daan! »

Terug naar de bespreking van de cijfers?

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Daan! schreef:
21 nov 2019 20:08
Hier de luistercijfers van de ochtend. http://radio.nl/819808/luistercijfers-o ... -radio-538

538 is nog steeds marktleider en zeker in de commerciële doelgroep is de afstand met de rest nog groot.
Radio 1 en 2 scoren vooral goed bij de oudere luisteraars.
Giel lijkt stilletjes aan ook te stabiliseren en zelfs over het afgelopen jaar (licht) te zijn gestegen. Profiteert Giel van het “succes” van VI Radio of van het vertrek van Evers?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Phoenix schreef:
21 nov 2019 21:21
Daan! schreef:
21 nov 2019 20:08
Hier de luistercijfers van de ochtend. http://radio.nl/819808/luistercijfers-o ... -radio-538

538 is nog steeds marktleider en zeker in de commerciële doelgroep is de afstand met de rest nog groot.
Radio 1 en 2 scoren vooral goed bij de oudere luisteraars.
Giel lijkt stilletjes aan ook te stabiliseren en zelfs over het afgelopen jaar (licht) te zijn gestegen. Profiteert Giel van het “succes” van VI Radio of van het vertrek van Evers?
Ik denk dat we nog wel een jaar kunnen wachten tot de boel echt gestabiliseerd is en de nieuwe werkelijkheid zichtbaar is.

En Giel, ik denk dat hij vooral profiteert van Wilfred Genee en kornuiten.

rammerdebam

Bericht door rammerdebam »

Heb Giel dat zelf niet eens gezegd in een podcast dat giel blij was dat wilfred Genee er bij was gekomen ? Toen giel begon met de ochtend show was de bedoeling dat giel de ochtend ging doen en stenders de middag

Oortjes

Bericht door Oortjes »

In de grafiek vind ik de stijging van Giel vrij marginaal.
Rock 'n roll is better than music!

radiodaan

Bericht door radiodaan »

jessica schreef:
21 nov 2019 18:23
Een steekproef is nooit 100% van de werkelijkheid. Maar geeft bijvoorbeeld een nauwkeurigheid van 99%. Als je 8000 mensen meet heb je bijvoorbeeld een nauwkeurigheid van 99% en als je 16.000 mensen meet heb je een nauwkeurigheid van 99,2%. Op een gegeven moment wordt dit niet zoveel nauwkeuriger meer. Daarom zeg ik 8000 genoeg om een goed beeld te krijgen. De meetmethode kun je natuurlijk altijd verbeteren en efficiënter maken. Maar daarom klopt het beeld dat gegeven wordt wel.
Maar hoeveel van die 8000 mensen luisteren daadwerkelijk op maandagavond 19-21, vrijdagmiddag van 12-14 of zondagochtend 7-9. Dan veranderd er ook aardig wat, is dat aantal nog wel (statistisch gezien) representatief voor het totaal aantal luisteraars op dat tijdstip?

Kar

Bericht door Kar »

Het grote probleem bij de luistercijfers is dat het niet alleen om aanrtallen luisteraars gaat, maar ook.om.de luistertijd.
Als je bij radio 10 het kavel bereik mee rekent dan leveren ze echt een super prestatie, Wat zijn er gebeuren als 10 op het kavel van Sky zou zitten met een super dekking,. De groei van 10 wordt belemmerd door het kavel.

Radbi

Bericht door Radbi »

Kar schreef:
21 nov 2019 23:08
Het grote probleem bij de luistercijfers is dat het niet alleen om aanrtallen luisteraars gaat, maar ook.om.de luistertijd.
Als je bij radio 10 het kavel bereik mee rekent dan leveren ze echt een super prestatie, Wat zijn er gebeuren als 10 op het kavel van Sky zou zitten met een super dekking,. De groei van 10 wordt belemmerd door het kavel.
Daar geef ik je gelijk in!

Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Je gelooft toch zelf niet dat het daar aan ligt? Het station zit aan zijn max. Gaat ook nooit marktleider worden. En waarom wel? Omdat ze een bekende anchorman voor de ochtend hebben? Ik word een beetje moe van het ophemelen van radio 10.

BertM

Bericht door BertM »

Meer nieuwe hits bij Radio 10 stoort mij ook, maar wat mij mateloos irriteert bij Radio 10 zijn de links georiënteerde reclames. Het gaat alsmaar over slim vergroenen, duurzaamheid, elektrisch rijden etc. Een klimaatontkenner als ik wordt daardoor weggejaagd.

Plaats reactie