[100 jaar radio] Beste radioprogramma aller tijden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

jessica

Re: [100 jaar radio] Beste radioprogramma aller tijden

Bericht door jessica » 19 nov 2019 00:39

Toch mis ik dit op de radio: Villa 65. VPRO heeft mij best moeilijke plaatjes leren waarderen. Tegenwoordig kan je dit alleen nog vinden op internet en dan moet je er zelf behoorlijk goed naar zoeken.

https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_28843 ... mans~.html

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2019 17:07

Enkele aanvullingen die zeker hoog in de top 100 thuishoren. Goede radio hoeft geen muziekradio te zijn.

Vroege Vogels - BNNVARA - Radio 1
OVT - VPRO, Radio 1
De Taalstaat - KRO-NCRV, Radio 1

En zo zijn er nog meer voorbeelden...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2019 17:18

Een uitdaging: zoek ook programma's van (ver) voor jouw tijd. Radio is immers 100 jaar oud. Voorbeelden: het programma 'Radio Oranje' in de Tweede Wereldoorlog, het verslag van de Maanlanding, hoorspelen van vroeger, enz. Wat was er allemaal op de radio van de jaren 20 tot en met de jaren 60?

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 nov 2019 18:38

EtherScout schreef:
19 nov 2019 17:18
Een uitdaging: zoek ook programma's van (ver) voor jouw tijd. Radio is immers 100 jaar oud. Voorbeelden: het programma 'Radio Oranje' in de Tweede Wereldoorlog, het verslag van de Maanlanding, hoorspelen van vroeger, enz. Wat was er allemaal op de radio van de jaren 20 tot en met de jaren 60?
Ik was er nog niet in die tijd, dus kan er geen herinneringen aan ophalen. Volgens de overlevering is radio pas leuk geworden met de start van de zeezenders, Veronica in het bijzonder. Ik verwacht dus dat er weinig was.
Rock 'n roll is better than music!

Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker » 19 nov 2019 18:52

jessica schreef:
19 nov 2019 00:39
Toch mis ik dit op de radio: Villa 65. VPRO heeft mij best moeilijke plaatjes leren waarderen. Tegenwoordig kan je dit alleen nog vinden op internet en dan moet je er zelf behoorlijk goed naar zoeken.

https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_28843 ... mans~.html
De Villa 65-periode heb ik gemist (evenals de VPRO woensdag op Radio 3, luisterde toen liever naar VOO op Radio 2, maar dat terzijde). Het vervolg
op Villa 65 heb ik wel bewust meegekregen. Dat was in de periode dat ook 3voor12 op internet werd gelanceerd (medio '98). Het programma heette Het Lek (met op woensdag Club Lek) en werd gepresenteerd door Jaap Boots en Luc Janssen. Ik heb destijds tussen 22 - 01 uur best moeilijke plaatjes leren waarderen.
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 nov 2019 19:34

Oortjes schreef:
19 nov 2019 18:38
EtherScout schreef:
19 nov 2019 17:18
Ik was er nog niet in die tijd, dus kan er geen herinneringen aan ophalen. Volgens de overlevering is radio pas leuk geworden met de start van de zeezenders, Veronica in het bijzonder. Ik verwacht dus dat er weinig was.
Als ik mijn ouders en grootouders over de radio van vroeger spreek, dan vertellen zij verhalen over een aanbod van verschillende soorten programma's over van-alles-en-nog-wat. Je had een programmagids nodig. De radio speelde in die tijd een rol, die later door de TV overgenomen werd. Dus niet alleen nieuws, weer en muziek, maar ook hoorspelseries (drama, detectives enz.), tips- en informatieprogramma's (o.a. voor huisvrouwen), comedy en cabaret, kinderprogramma's (zoals Paulus de Boskabouter), opinieprogramma's, sportverslaggeving, actualiteitenprogramma's, enz. Naar een belangrijk aantal van die programma's werd thuis massaal aandachtig geluisterd. De radio als continue bron van (achtergrond)muziek kwam later pas.

Ook de commerciële omroepen, voor zover beschikbaar, brachten aanvankelijk diverse gerichte programma's, zij het met een commerciële insteek. Radio Luxemburg deed dat op die manier. Het zou mij niets verbazen, als ook de zeezenders in het prille begin meer brachten dan alleen muziek.

Kortom, er moeten allerlei soorten radioprogramma's zijn geweest, die wij tegenwoordig niet gewend zijn. Daar moeten, naast onvermijdelijke programma's met oersaai (religieus) geneuzel, ongetwijfeld ook een aantal schitterende pareltjes tussen gezeten hebben. Het feit, dat er nog geen horizontale programmering bestond, doet daar, naar mijn mening, niets aan af.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 nov 2019 23:15

Horizontale of verticale programmering maakt de programma's niet beter of slechter. Het maakt alleen de stations beter beluisterbaar.
Rock 'n roll is better than music!

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 20 nov 2019 12:19

Vooroorlogse radio kan je bijna niet vergelijken met de radio die tegenwoordig uit je speakers komt. Een favoriet programma noemen lijkt mij onmogelijk. Uit die tijd is er vrijwel niets over gebleven. Helaas.

jessica

Bericht door jessica » 20 nov 2019 14:46

Waar ik mijn opa en oma wel eens over gehoord heb was de bonte dinsdagavondtrein. Daar luisterden hele families naar. Was nog voor de periode dat er TV bestond en iedereen naar de radio luisterde in de avond.

https://www.youtube.com/watch?v=ysfVwXCHwUs

Janno

Bericht door Janno » 25 nov 2019 21:58

Wij kregen pas vrij laat televisie, rond 1967/1968, en voor die tijd was er dus alleen radio thuis. We luisterden naar hoorspelen. Mijn oudere broers en zussen waren in de ban van Testbemanning, een sci-fi hoorspel wat erg spannend geweest moet zijn als ik hun verhalen hoor. Paul Vlaanderen, een detective-serie, was een ander hoorspel waar iedereen naar luisterde. Ik was voor de meeste van die programma's te klein en ging pas meeluisteren naar Boeren en Burgers in Buitenveen, wat je een "radiosoap" zou kunnen noemen. Een soort Goede Tijden, Slechte Tijden avant la lettre op de radio. Veronica was er vanaf 1960, maar werd in de tweede helft van de sixties pas echt populair. Veronica was wel in Nederland de grondlegger van horizontale programmering (ook pas in de tweede helft van de sixties) en eigenlijk zijn alle muziekstations waar we nu naar luisteren een voortzetting van het Veronica van eind jaren 60, begin 70.

Het is dus niet zo dat er niets was vóór Veronica. Sterker: radio was voor de tijd dat televisie opkwam veel groter en belangrijker dan het nu is. Radio was alles. Muziek, actualiteiten, kinderprogramma's, G.B.J Hilterman als influencer, programma's voor land en tuinbouw, hoorspelen, amusement in het algemeen... noem maar op. Eigenlijk alles wat televisie en internet nu zijn en dat allemaal uit één kastje in de huiskamer.

Plaats reactie