[VARAgids] grootste radiomaker aller tijden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: [VARAgids] grootste radiomaker aller tijden

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Rob Out een minder goede dj? Dat kan. Gelukkig is het de beste radiomaker verkiezing, dus kunnen ook slechte dj’s hoog scoren.

Die Jack van Gelder, dat was ook een slechte dj.
Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker »

Bo Lus schreef: 31 okt 2019 09:50 Velen zijn vergeten dat Tineke tussen 1976 en 2010! GEEN radioprogramma op de (landelijke) radio had.
Zeker weten?? 1982-1989 hilversum 2/radio 2 (woensdag)
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'
Janno

Bericht door Janno »

LokaleSter schreef: 30 okt 2019 21:16 Tineke de Nooij werkt toch met een technicus? Ik mag toch hopen dat ze niet in de lijst staat vanwege het geslacht in haar boxer, maar vanwege haar kwaliteiten als radiomaker.
Ze heeft radiogeschiedenis geschreven en daardoor anderen beïnvloedt, net zoals veel anderen in de lijst hebben gedaan. Dat lijkt me een prima criterium.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dennis Dekker schreef: 31 okt 2019 14:57 Zeker weten?? 1982-1989 hilversum 2/radio 2 (woensdag)
Meest van deze jaren als invaller van Annette van Trigt, maar heel even met een eigen programma. Ze was toen actief op televisie.
Rock 'n roll is better than music!
Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker »

Oortjes schreef: 31 okt 2019 17:44
Dennis Dekker schreef: 31 okt 2019 14:57 Zeker weten?? 1982-1989 hilversum 2/radio 2 (woensdag)
Meest van deze jaren als invaller van Annette van Trigt, maar heel even met een eigen programma. Ze was toen actief op televisie.
Je hebt gelijk, het waren een paar periodes. Ach...ik was nog maar een kind in die tijd :)
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'
Frankly

Bericht door Frankly »

In het kader van 100 jaar radio is het een brede lijst geworden met beroemde radiostemmen en Frits was en is een hele grote radioman. In popradiotermen zou ik onderstaande onderscheid willen maken , in tijdvakken
van 50 jaar vaderlandse popradio.

1965-1974 Joost/Felix
1975-1984 Frits/Lex
1985-1994 Jeroen/Rob
1995-2004 Edwin/Ruud
2005-2014 Giel/Gerard
WinnaarRadioring2023

Janno schreef: 31 okt 2019 16:15
LokaleSter schreef: 30 okt 2019 21:16 Tineke de Nooij werkt toch met een technicus? Ik mag toch hopen dat ze niet in de lijst staat vanwege het geslacht in haar boxer, maar vanwege haar kwaliteiten als radiomaker.
Ze heeft radiogeschiedenis geschreven en daardoor anderen beïnvloedt, net zoals veel anderen in de lijst hebben gedaan. Dat lijkt me een prima criterium.
Janno schreef: 30 okt 2019 21:03Tineke was de eerste vrouwelijke dj. Dat alleen al is een reden dat ze er in móét staan. Bovendien gaat ze al net zo lang mee als commerciële radio bestaat. Ze was trouwens in de tijd van zeezender Veronica meer dan dat meisje van koffietijd. Ze had ook een avondprogramma waarin ze vooral “progressieve” muziek draaide, zoals dat toen heette.
Tineke staat dus zeer terecht in deze lijst.
Als ze zoveel kwaliteit heeft, waarom schrijf je dan dat ze in de lijst moet staan omdat ze 'de eerste vrouwelijke dj' is. In die tijd was ze overigens helemaal geen dj, maar presentatrice. Zal niets afdoen van haar kwaliteiten, maar het feit dat ze een vrouw is, is absoluut geen reden om in die lijst te komen.
Janno

Bericht door Janno »

LokaleSter schreef: 31 okt 2019 20:48
Janno schreef: 30 okt 2019 21:03Tineke was de eerste vrouwelijke dj. Dat alleen al is een reden dat ze er in móét staan. Bovendien gaat ze al net zo lang mee als commerciële radio bestaat. Ze was trouwens in de tijd van zeezender Veronica meer dan dat meisje van koffietijd. Ze had ook een avondprogramma waarin ze vooral “progressieve” muziek draaide, zoals dat toen heette.
Als ze zoveel kwaliteit heeft, waarom schrijf je dan dat ze in de lijst moet staan omdat ze 'de eerste vrouwelijke dj' is. In die tijd was ze overigens helemaal geen dj, maar presentatrice. Zal niets afdoen van haar kwaliteiten, maar het feit dat ze een vrouw is, is absoluut geen reden om in die lijst te komen.
Ik weet niet hoe oud je bent en dat gaat me ook niets aan, maar er was een tijd dat vrouwen vooral gewaardeerd werden achter het aanrecht en het fornuis. Vrouwen als Tineke, die zich staande hielden in een mannenwereld, waren voorlopers en dientengevolge voorbeelden voor anderen. Of ze nu met een technicus werkte, dj of presentatrice werd genoemd doet daar niets aan af. Mierenneukerij over woorden. Ze was, en is, een radiopersoonlijkheid, dat is wat telt. Over de kwaliteiten van anderen in de lijst valt ook te twisten. Feit is dat iedereen in de lijst iets heeft betekend voor het fenomeen radio en daar gaat het uiteindelijk om.
WinnaarRadioring2023

Janno schreef: 31 okt 2019 21:19

Ik weet niet hoe oud je bent en dat gaat me ook niets aan, maar er was een tijd dat vrouwen vooral gewaardeerd werden achter het aanrecht en het fornuis. Vrouwen als Tineke, die zich staande hielden in een mannenwereld, waren voorlopers en dientengevolge voorbeelden voor anderen. Of ze nu met een technicus werkte, dj of presentatrice werd genoemd doet daar niets aan af. Mierenneukerij over woorden. Ze was, en is, een radiopersoonlijkheid, dat is wat telt. Over de kwaliteiten van anderen in de lijst valt ook te twisten. Feit is dat iedereen in de lijst iets heeft betekend voor het fenomeen radio en daar gaat het uiteindelijk om.
Als je het vanuit die context bekijkt, dan begrijp ik wat je bedoelt. Ben ik het overigens nog steeds niet met je eens dat geslacht een criterium moet zijn.

Wat betreft de kwaliteiten van radiomakers, daar heb ik geen mening over. In de tijd dat Radio Veronica vanaf zee kwam was de radio zoveel anders als nu, daar kan en mag ik geen waarde oordeel over geven. Vind het hooguit leuk om eens wat fragmenten te horen.

Ik geloof daarmee ook best dat Tineke de Nooij haar kwaliteiten had en heeft, daarover zal er geen discussie ontstaan.
Janno

Bericht door Janno »

LokaleSter schreef: 31 okt 2019 21:37
Janno schreef: 31 okt 2019 21:19

Als je het vanuit die context bekijkt, dan begrijp ik wat je bedoelt. Ben ik het overigens nog steeds niet met je eens dat geslacht een criterium moet zijn.

Wat betreft de kwaliteiten van radiomakers, daar heb ik geen mening over. In de tijd dat Radio Veronica vanaf zee kwam was de radio zoveel anders als nu, daar kan en mag ik geen waarde oordeel over geven. Vind het hooguit leuk om eens wat fragmenten te horen.

Ik geloof daarmee ook best dat Tineke de Nooij haar kwaliteiten had en heeft, daarover zal er geen discussie ontstaan.
We hoeven het ook niet over alles eens te zijn, dan heb je geen discussie. Als je elkaar maar een beetje begrijpt is het al goed. :wink:
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Totaal verschillende radiomakers die totaal verschillende dingen hebben gedaan in verschillende tijden. Lastig om daarin een volgorde aan te brengen.
Edwin Evers is de meest succesvolle dj van de afgelopen tientallen jaren. Maar je zou kunnen zeggen dat op radiogebied Frits Spits veelzijdiger was en is. Jeroen van Inkel was in Nederland een voorbeeld voor vele latere dj's. En zo is over veel dj's wel iets te noemen waarin ze uitblinken.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat Ferry Maat ergens zou worden genoemd. Die heeft toch ook een lange carrière, maakte jarenlang enkele van de best beluisterde programma's en (ik weet niet of dat ook meetelt) was als componist ook verantwoordelijk voor de nodige vormgeving.
dommelvolk

Bericht door dommelvolk »

Waar is Ferry Maat in de lijst ,nergens te bekennen

Geen Gerard Ekdom Will Luikinga Bart van Leeuwen ,echte Vara lijst dus niet echt objectief
marco

Bericht door marco »

Tom Mulder had er ook wel in mogen staan. Die heeft een aantal zeer succesvolle radioprogramma's bij verschillende stations/omroepen gemaakt, en had ook een heel belangrijke rol bij het succes van Radio 10 Gold volgens mij.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

dommelvolk schreef: 01 nov 2019 09:21 Waar is Ferry Maat in de lijst ,nergens te bekennen

Geen Gerard Ekdom Will Luikinga Bart van Leeuwen ,echte Vara lijst dus niet echt objectief
Inderdaad een subjectieve lijst, kan ook niet anders. Mannen als Ferry Maat, Will Luikinga en Tom Mulder staan bij mij op dezelfde hoogte als Frits Spits. Goede radiomakers, allemaal.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Ad Roland mis ik ook.
Plaats reactie