Dagelijkse luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

density1

Re: Dagelijkse luistercijfers

Bericht door density1 » 19 jul 2019 00:18

Radio liefhebber schreef:
18 jul 2019 16:06
Pot schreef:
18 jul 2019 15:39
density1 schreef:
18 jul 2019 13:00
Dacht dat de cijfers dagelijks ververst zouden worden? Ik zie nog geen ontwikkelingen.
Nee, ik ook niet. Dacht eerst dat het aan mijzelf lag.
Hebben jullie dit al gezien: https://www.internetluisteronderzoek.nl/statistieken.php?env=fm
Zie alleen Radio 1 staan.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 24 jul 2019 12:48

Ik ga steeds meer vraagtekens zetten bij de huidige meetmethode voor luistercijfers. Als ik elke dag kijk op de website van Nederland.fm heeft 538 elke dag twee keer meer luisteraars dan Radio 2. Natuurlijk kan er hier en daar een fout zijn, maar dubbel zoveel betekent dat er ergens iets fout gaat bij de meetkastjes.

Ik had daarnaast gevraagd aan hun waarom de kleinere internetzenders hierop niet te zien zijn, maar dat kan alleen als zij daarvoor toestemming geven. Ligt dus niet bij Nederland.fm maar bij die zenders. Een login kunnen alleen zenders krijgen, dus wie heeft een login van deze site?

progmog

Bericht door progmog » 24 jul 2019 15:46

Metingen zoals deze (nederland.fm) zijn niet representatief voor de hele markt. Zij meten domweg het aantal verbindingen met de server en die geven geen inzicht over de samenstelling van het publiek per zender. En dat is wel relevante informatie voor een radiostation en adverteerder. Want een station met de hoogste luistercijfers hoeft niet interessant te zijn voor een adverteerder.

Het nationaal luister onderzoek (NLO) die we tweemaandelijks zien kan je analyseren en je als adverteerder op richten.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 24 jul 2019 18:37

progmog schreef:
24 jul 2019 15:46
Metingen zoals deze (nederland.fm) zijn niet representatief voor de hele markt. Zij meten domweg het aantal verbindingen met de server en die geven geen inzicht over de samenstelling van het publiek per zender. En dat is wel relevante informatie voor een radiostation en adverteerder. Want een station met de hoogste luistercijfers hoeft niet interessant te zijn voor een adverteerder.

Het nationaal luister onderzoek (NLO) die we tweemaandelijks zien kan je analyseren en je als adverteerder op richten.
Ben ik niet helemaal met je eens. De luistercijfers zijn achterhaald (je krijgt ze immers pas anderhalve maand later te zien), terwijl in deze moderne tijd het mogelijk is om realtime je info te halen. Dat wil elke ondernemer/adverteerder. KPN en Ziggo zijn al bezig om zoiets te ontwikkelen. Als dat gecombineerd wordt met de al bestaande meetmethodes heb je een nog zuiverder beeld. Ik weet dat we deze discussie over de luistercijfers menig maal hebben gevoerd, toch is er weinig te bespeuren uit de reacties van toen waarom het niet beter kan.

Wat ik wel met je eens ben, is de uitsplitsing naar leeftijd, etc. Maar ik denk dat dat alleen maar een kwestie van tijd is.

Graag wil ik ook van iemand een positief punt horen uit dit verhaal dan alleen maar zeggen dat dit niet kan. Ik daag jullie uit !

Smid70

Bericht door Smid70 » 24 jul 2019 20:51

Over Nederland.fm kan ik niets positiefs melden anders dan dat via die site bijna niemand radio luistert. Ik zet dan ook vraagtekens bij de betrouwbaarheid want niet onafhankelijk en niet controleerbaar. Ik heb nu een beetje het idee dat hier iemand reclame maakt voor deze site.

Orange

Bericht door Orange » 24 jul 2019 20:53

progmog schreef:

Het mooie is dat je met die metingen heel goed kan zien op welke momenten wordt in- en uitgeschakeld. Dat is waardevolle informatie over wat wel en niet scoort. En online is er tegenwoordig heel veel te achterhalen over wie er luistert. Via online weten organisaties heel veel over jou en mij.

Pot

Bericht door Pot » 24 jul 2019 22:08

progmog schreef:
Het nationaal luister onderzoek (NLO) die we tweemaandelijks zien kan je analyseren
Klopt, maar met deze cijfers ook, alleen heb je hier ook de substations van o.a. Radio 538, 10 en Qmusic die online te beluisteren zijn en gaat het niet om alle luistermanieren.
Bovendien vind ik het tweemaandelijkse luisteronderzoek ook niet al te 'betrouwbaar'. Aangezien er slechts 7000-8000 respondenten zijn. Nou bereken maar 18 mln Nederlanders, waarvan lang niet iedereen radio luistert, dus maak er voor het gemak een stuk of 5 mln van: (7000:5 mln) = 0,0014% van Nederland. Een steekproef van 2-5% zou een veel beter beeld geven of een nieuwe manier bedenken om aan de cijfers te komen (ookal lijkt het me de kans niet groot dat het haalbaar is).
Oortjes open!

jessica

Bericht door jessica » 24 jul 2019 22:15

Pot schreef:
24 jul 2019 22:08
progmog schreef:
Het nationaal luister onderzoek (NLO) die we tweemaandelijks zien kan je analyseren
Klopt, maar met deze cijfers ook, alleen heb je hier ook de substations van o.a. Radio 538, 10 en Qmusic die online te beluisteren zijn en gaat het niet om alle luistermanieren.
Bovendien vind ik het tweemaandelijkse luisteronderzoek ook niet al te 'betrouwbaar'. Aangezien er slechts 7000-8000 respondenten zijn. Nou bereken maar 18 mln Nederlanders, waarvan lang niet iedereen radio luistert, dus maak er voor het gemak een stuk of 5 mln van: (7000:5 mln) = 0,0014% van Nederland. Een steekproef van 2-5% zou een veel beter beeld geven of een nieuwe manier bedenken om aan de cijfers te komen (ookal lijkt het me de kans niet groot dat het haalbaar is).
Zo denken veel mensen die geen statistiek hebben gestudeerd. Een steekproef van 5% is helemaal niet nodig en ook niet mogelijk (veel te duur) Kijk naar bijvoorbeeld een exitpoll bij verkiezingen ze ondervragen ook ongeveer een groep van 10.000 mensen en dan is het beeld redelijk betrouwbaar. vaak min op plus 1 zetel. Zo werkt het bij het radio-onderzoek ook.

Als je de regels van de statistiek kent dan weet je dit. Verdiep je hier in en dan kom je tot een andere conclusie dan dit buikgevoel. Een 5% steekproef op 17 mln mensen gaat nooit lukken en is veel te duur en bovendien vanuit betrouwbaarheid niet nodig.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 24 jul 2019 22:49

Er wordt gesuggereerd dat ik reclame maak voor Nederland.fm. Sorry dat doe ik niet. Ik wil er alleen maar mee benadrukken dat er eindelijk eens realtime info wordt gegeven over de vraag die we hier op Radioforum continu stellen en waar we dan elke 3e soms wel 4e week van de maand met zijn allen naar verlangen. Cijfers... !!! Kom ik eens met mogelijke oplossing is het weer niet goed. Daarom positief blijven mensen ! Als ik adverteerder ben van een bedrijf wil ik precies weten waar er nu naar geluisterd wordt. En als blijkt dat op bedrijven massaal 538 aanstaat, dan adverteer ik daar. Als ik na 1 week adverteren wil weten of mijn advertentie effect heeft, dan wil ik realtime informatie, zodat ik eventueel een reclame nog kan aanpassen of misschien meer inzetten. Is voor een radiostation ook meer effectief !

Pot

Bericht door Pot » 24 jul 2019 22:55

jessica schreef:
24 jul 2019 22:15
Pot schreef:
progmog schreef:
Zo denken veel mensen die geen statistiek hebben gestudeerd. Een steekproef van 5% is helemaal niet nodig en ook niet mogelijk (veel te duur) Kijk naar bijvoorbeeld een exitpoll bij verkiezingen ze ondervragen ook ongeveer een groep van 10.000 mensen en dan is het beeld redelijk betrouwbaar. vaak min op plus 1 zetel. Zo werkt het bij het radio-onderzoek ook.

Als je de regels van de statistiek kent dan weet je dit. Verdiep je hier in en dan kom je tot een andere conclusie dan dit buikgevoel. Een 5% steekproef op 17 mln mensen gaat nooit lukken en is veel te duur en bovendien vanuit betrouwbaarheid niet nodig.
Volgens mij zeg ik ook dat ik me ook afvraag of het haalbaar is, dat is dan weer begrijpend lezen :wink:. Maar 7.000 mensen voor een behoorlijk aantal stations (regionale publ omroepen, E Power) vind ik gewoon niet genoeg voor een echt betrouwbare meting (en bij nader inzien is 2-5 ook teveel, dat moet ik toegeven :roll:) maar dit is ook wel echt de ondergrens.
Oortjes open!

jessica

Bericht door jessica » 25 jul 2019 02:13

Pot schreef:
24 jul 2019 22:55
jessica schreef:
Pot schreef:

Volgens mij zeg ik ook dat ik me ook afvraag of het haalbaar is, dat is dan weer begrijpend lezen :wink:. Maar 7.000 mensen voor een behoorlijk aantal stations (regionale publ omroepen, E Power) vind ik gewoon niet genoeg voor een echt betrouwbare meting (en bij nader inzien is 2-5 ook teveel, dat moet ik toegeven :roll:) maar dit is ook wel echt de ondergrens.
Wat ik al eerder zei het valt moeilijk uit te leggen bij mensen die nooit statistiek hebben gedaan. Maar 7000 is genoeg. Ga je van 7000 naar 14.000 mensen dan wordt het niet eens zo veel betrouwbaarder. Het is wellicht niet voor te stellen, maar statistisch is dit prima. Met een klein percentage onnauwkeurigheid, maar dit heb je altijd. Hoe groot je de steekproef ook maakt. Mensen die geen statistiek hebben gestudeerd gaan af op hun buikgevoel zonder bewijzen en zeggen dit kan niet. Maar het is toch echt zo. Het voert te ver om hier de berekening neer te zetten, maar je kan het zo bewijzen.

Als het niet betrouwbaar zou zijn zouden er al lang stations uit het onderzoek zijn gestapt. Iedereen accepteert de cijfers ook als het een aantal (jaren) keer slechte metingen zijn voor een station.

Calypso

Bericht door Calypso » 25 jul 2019 07:20

24 jul 2019 22:49
Ik wil er alleen maar mee benadrukken dat er eindelijk eens realtime info wordt gegeven over de vraag die we hier op Radioforum continu stellen en waar we dan elke 3e soms wel 4e week van de maand met zijn allen naar verlangen. Cijfers... !!! Kom ik eens met mogelijke oplossing is het weer niet goed.
Het probleem is dat er 1 ding erger is dan geen cijfers, namelijk onbetrouwbaren (of verkeerde) cijfers. Omdat je dan denkt dat je iets weet wat niet het juiste beeld geeft.

En dat is nu juist aan de hand met de cijfers van nederland.fm - er zitten zoveel haken en ogen aan die voor een willekeurig iemand al zichtbaar zijn, dat je je voor serieuze zaken niet moet gaan beroepen op deze cijfers. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je het doet omdat je er, als radiostation, voordeel bij hebt.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 25 jul 2019 08:55

Calypso schreef:
25 jul 2019 07:20
24 jul 2019 22:49
Ik wil er alleen maar mee benadrukken dat er eindelijk eens realtime info wordt gegeven over de vraag die we hier op Radioforum continu stellen en waar we dan elke 3e soms wel 4e week van de maand met zijn allen naar verlangen. Cijfers... !!! Kom ik eens met mogelijke oplossing is het weer niet goed.
Het probleem is dat er 1 ding erger is dan geen cijfers, namelijk onbetrouwbaren (of verkeerde) cijfers. Omdat je dan denkt dat je iets weet wat niet het juiste beeld geeft.

En dat is nu juist aan de hand met de cijfers van nederland.fm - er zitten zoveel haken en ogen aan die voor een willekeurig iemand al zichtbaar zijn, dat je je voor serieuze zaken niet moet gaan beroepen op deze cijfers. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je het doet omdat je er, als radiostation, voordeel bij hebt.
Het gaat hem niet om deze site an sich, maar om het aanbod van realtime data.

Pot

Bericht door Pot » 25 jul 2019 09:27

jessica schreef:
25 jul 2019 02:13
Pot schreef:
24 jul 2019 22:55
jessica schreef:

Wat ik al eerder zei het valt moeilijk uit te leggen bij mensen die nooit statistiek hebben gedaan. Maar 7000 is genoeg. Ga je van 7000 naar 14.000 mensen dan wordt het niet eens zo veel betrouwbaarder. Het is wellicht niet voor te stellen, maar statistisch is dit prima. Met een klein percentage onnauwkeurigheid, maar dit heb je altijd. Hoe groot je de steekproef ook maakt. Mensen die geen statistiek hebben gestudeerd gaan af op hun buikgevoel zonder bewijzen en zeggen dit kan niet. Maar het is toch echt zo. Het voert te ver om hier de berekening neer te zetten, maar je kan het zo bewijzen.

Als het niet betrouwbaar zou zijn zouden er al lang stations uit het onderzoek zijn gestapt. Iedereen accepteert de cijfers ook als het een aantal (jaren) keer slechte metingen zijn voor een station.
Je hebt me inmiddels ook 16 keer duidelijk gemaakt dat ik geen statestiek gestudeerd heb :lol: . Het lastige vind ik voor (maar) 7.000 mensen dat we niet weten wie het zijn. Als het grotendeels 'freaks' zijn, kan ik me afvragen hoe representatief het is. Er zijn ook genoeg mensen die 'gewoon' radio luisteren en niet meedoen bij het NLO. Volgens mij is/was het toch noteren naar welk station en hoellang je geluisterd hebt. Het kan zomaar zijn dat mensen maar wat opschrijven, zonder er écht naar geluisterd te hebben. Als laatste verbaas ik me er over dat de gemiddelde luistertijd zo hoog is. Edit: smiley
Laatst gewijzigd door Pot op 25 jul 2019 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes open!

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 25 jul 2019 09:43

Hoewel deze cijfers best wel een indicatie kunnen geven van luistergedrag, moet je sowieso in aanmerking nemen dat het gaat om internetluisteraars.
Maar dan nog zijn ze wel een indicatie. Het is maar net wat je wilt weten. Er zit een heel spectrum tussen exact willen weten (wie, waar, wanneer, hoeveel, hoe lang, etc.) en de natte vinger (Hoe hangt de vlag er ongeveer bij?).

Soms hoef ik even niet precies weten wie er luisteren (Freaks?), maar wil ik alleen weten of ik tevreden kan zijn met de luisterdichtheid.

Plaats reactie