Dagelijkse luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Dagelijkse luistercijfers

Bericht door Pot » 16 jul 2019 21:12

Ik houd het maar bij de maandelijkse luistercijfers. Wel goed dat de subakanalen er in staan. Dit is leuk om een keer te bekijken en te melden, maar te beperkt om conclusies te trekken en het een echte reugliere meting te noemen.
Oortjes open!

Calypso

Bericht door Calypso » 17 jul 2019 08:57

RadioFan! schreef:
16 jul 2019 16:35
jessica schreef:
16 jul 2019 15:45
Radio liefhebber schreef:
16 jul 2019 15:41
Let wel, het is een website met 1,5 miljoen unieke luisteraars. Ten opzichte van de huidige luistercijfermeting geen kleintje dus. Met andere woorden, onderschat deze info niet !
Niet eens. Als je er alleen de zenders inzet waar jij belang bij hebt is het inderdaad "wij van wc-eend adviseren wc eend". Kortom aan deze cijfers heb je niets.
En dat zeg je alleen maar omdat jouw geliefde zendertje kink er niet instaat. Krijg er de kinkhoest van.
Kijk dit zijn reacties die opbouwend zijn en waar je iets aan hebt!

Maarehh... volgens mij zijn cijfers enkel wat waard als ze compleet zijn. Als je bij een onderzoek hoeveel procent van de bevolking een bepaalde krant leest enkel die van de persgroep meeneemt zegt dat ook relatief weinig. Dus als ze de cijfers zouden presenteren als "Dit zijn de luistercijfers van Nederland.fm" dan kan ik het begrijpen. Dat doen ze echter niet: ze zeggen dit zijn dagelijkse luistercijfers, en we baseren het op nederland.fm. En dat slaat de plank in mijn ogen mis.

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 17 jul 2019 09:00

Calypso schreef:
17 jul 2019 08:57
RadioFan! schreef:
16 jul 2019 16:35
jessica schreef:
16 jul 2019 15:45
Niet eens. Als je er alleen de zenders inzet waar jij belang bij hebt is het inderdaad "wij van wc-eend adviseren wc eend". Kortom aan deze cijfers heb je niets.
En dat zeg je alleen maar omdat jouw geliefde zendertje kink er niet instaat. Krijg er de kinkhoest van.
Kijk dit zijn reacties die opbouwend zijn en waar je iets aan hebt!

Maarehh... volgens mij zijn cijfers enkel wat waard als ze compleet zijn. Als je bij een onderzoek hoeveel procent van de bevolking een bepaalde krant leest enkel die van de persgroep meeneemt zegt dat ook relatief weinig. Dus als ze de cijfers zouden presenteren als "Dit zijn de luistercijfers van Nederland.fm" dan kan ik het begrijpen. Dat doen ze echter niet: ze zeggen dit zijn dagelijkse luistercijfers, en we baseren het op nederland.fm. En dat slaat de plank in mijn ogen mis.
Dankjewel voor het compliment!

gerard909

Bericht door gerard909 » 17 jul 2019 22:21

Waarom zie je in die cijfers niet ook de stations (bijv. Deep Radio en Soul Radio) die staan op onlineradio.nl? Dat is namelijk een subsite van nederland.fm.
Radio, maar met je maten.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 18 jul 2019 00:54

Of je het er nou eens mee bent of totaal niet, we zijn allemaal gek op cijfers. Jammer inderdaad dat bepaalde stations er niet op te vinden zijn. Laten we alleen niet negatief hier tegenaan kijken en probeer de positieve punten te zoeken. 1 Positief punt kan ik al vinden, als je wil weten waar iedereen het afgelopen uur naar luisterde is het een verrassende Radio 1 met Janine Abbring en Nooit meer slapen. Deze info kan je met de maandelijkse cijfers vergeten.

jessica

Bericht door jessica » 18 jul 2019 00:58

Radio liefhebber schreef:
18 jul 2019 00:54
Of je het er nou eens mee bent of totaal niet, we zijn allemaal gek op cijfers. Jammer inderdaad dat bepaalde stations er niet op te vinden zijn. Laten we alleen niet negatief hier tegenaan kijken en probeer de positieve punten te zoeken. 1 Positief punt kan ik al vinden, als je wil weten waar iedereen het afgelopen uur naar luisterde is het een verrassende Radio 1 met Janine Abbring en Nooit meer slapen. Deze info kan je met de maandelijkse cijfers vergeten.
Nou ja 'iedereen', laten we het op de luisteraars die via Nederland.fm luisterden houden. Persoonlijk luister ik nooit radio via nederland.fm bijvoorbeeld. Ik denk 99,9% van de mensen niet trouwens. Dus het geldt voor die 0,1% die wel via hun site luisterden. Daar hebben we het in feite over.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 18 jul 2019 01:07

Zou er nou zoveel verschil zitten tussen analoge radio en internetradio? Ik ben het wel eens dat de luisteraars 's ochtends en 's middags in de file voornamelijk analoog luisteren. Ik durf te wedden dat de resultaten van het landelijke luisteronderzoek (wat toch maar een heel beperkt onderzoek is) en die van Nederland.fm dichter bij elkaar ligt dan iedereen denkt. Wacht maar eens af als er in de wereld iets rampzaligs (nieuwsitem bedoel ik dan) gebeurd, dan wil ik wel eens waar iedereen dan naar luistert.

Pot

Bericht door Pot » 18 jul 2019 09:40

jessica schreef:
18 jul 2019 00:58
Nou ja 'iedereen', laten we het op de luisteraars die via Nederland.fm luisterden houden. Persoonlijk luister ik nooit radio via nederland.fm bijvoorbeeld. Ik denk 99,9% van de mensen niet trouwens. Dus het geldt voor die 0,1% die wel via hun site luisterden. Daar hebben we het in feite over.
"Via de site’s en apps van Nederland.FM klikken ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers meer dan 12 miljoen keer per maand op een radiostation."
Oortjes open!

Calypso

Bericht door Calypso » 18 jul 2019 12:38

Pot schreef:
18 jul 2019 09:40
jessica schreef:
"Via de site’s en apps van Nederland.FM klikken ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers meer dan 12 miljoen keer per maand op een radiostation."
Zonder een definitie hoe men "unieke bezoekers" telt is dat natuurlijk een nietszeggend getal. Op alleen IP adres heeft weinig nut (meerdere luisteraars binnen 1 bedrijf wordt dan als "1" geteld), dus kom je uit op bijv. browser/IP combi, of info die in een cookie gezet wordt. Maar ja, op het werk heb je een werkPC, thuis heb je een thuisPC en je luistert wellicht ook via een mobiele telefoon. Ben je dan ineens 3 luisteraars?

density1

Bericht door density1 » 18 jul 2019 13:00

Dacht dat de cijfers dagelijks ververst zouden worden? Ik zie nog geen ontwikkelingen.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 18 jul 2019 13:50

Vreemd dat je voor de anonieme en andere internetradiozenders moet zijn ingelogd. Zie je dan de sites waar iedereen hierboven om vraagt? Ik zal de vraag bij hen neerleggen, want we willen complete informatie.

Pot

Bericht door Pot » 18 jul 2019 15:33

Calypso schreef:
18 jul 2019 12:38
Pot schreef:
jessica schreef:
Zonder een definitie hoe men "unieke bezoekers" telt is dat natuurlijk een nietszeggend getal. Op alleen IP adres heeft weinig nut (meerdere luisteraars binnen 1 bedrijf wordt dan als "1" geteld), dus kom je uit op bijv. browser/IP combi, of info die in een cookie gezet wordt. Maar ja, op het werk heb je een werkPC, thuis heb je een thuisPC en je luistert wellicht ook via een mobiele telefoon. Ben je dan ineens 3 luisteraars?
Nee klopt helemaal. Maar het is niet geen miezerig percentage zoals Jessica zegt.
Oortjes open!

Pot

Bericht door Pot » 18 jul 2019 15:39

density1 schreef:
18 jul 2019 13:00
Dacht dat de cijfers dagelijks ververst zouden worden? Ik zie nog geen ontwikkelingen.
Nee, ik ook niet. Dacht eerst dat het aan mijzelf lag.
Oortjes open!

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 18 jul 2019 16:06

Pot schreef:
18 jul 2019 15:39
density1 schreef:
18 jul 2019 13:00
Nee, ik ook niet. Dacht eerst dat het aan mijzelf lag.
Hebben jullie dit al gezien: https://www.internetluisteronderzoek.nl/statistieken.php?env=fm

jessica

Bericht door jessica » 18 jul 2019 23:17

Pot schreef:
jessica schreef:
Ik waag te betwijfelen dat deze cijfers juist zijn. Nos.nl wordt 24 miljoen keer per maand bezocht. En zij staan op nummer 15 van de best bezochte sites in Nederland. Nederland.fm staat niet eens in de Top100. Dus 12 miljoen per maand kan gewoon niet waar zijn.

Plaats reactie