Ik luister ook weer af en toe naar 3FM: Dit is de reden...

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
JulesKluivert

Re: Ik luister ook weer af en toe naar 3FM: Dit is de reden...

Bericht door JulesKluivert » 26 jun 2019 08:42

jessica schreef:
25 jun 2019 20:51
Satfreak13 schreef:
25 jun 2019 13:15
jessica schreef:
25 jun 2019 10:38
Conclusie de luisteraars van Radio5 luisteren ongeveer 2x zolang gemiddeld naar de zender dan de luisteraars van 3FM.
En daar trek je geen conclusie over 3FM uit?
Impliciet is dit natuurlijk ook een conclusie voor 3FM. Hun luisteraars luisteren relatief kort naar de zender.
Is toch ook heel logisch. 3FM richt zich op jongeren, hun mediaconsumptie is heel anders dan de doelgroep van Radio 5. Jongeren luisteren via Spotify, kijken via YouTube, en luisteren (een beetje) radio. Dat de doelgroep die naar Radio 5 luistert vooral radio consumeert is voor mij geen verrassing..
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 26 jun 2019 10:52

JulesKluivert schreef:
26 jun 2019 08:42
jessica schreef:
Satfreak13 schreef:
25 jun 2019 13:15

En daar trek je geen conclusie over 3FM uit?
Impliciet is dit natuurlijk ook een conclusie voor 3FM. Hun luisteraars luisteren relatief kort naar de zender.
Is toch ook heel logisch. 3FM richt zich op jongeren, hun mediaconsumptie is heel anders dan de doelgroep van Radio 5. Jongeren luisteren via Spotify, kijken via YouTube, en luisteren (een beetje) radio. Dat de doelgroep die naar Radio 5 luistert vooral radio consumeert is voor mij geen verrassing..
Dit zijn (nog steeds) feitelijke constateringen, geen conclusies!

Een conclusie zou namelijk kunnen zijn, dat om die reden de FM-frequenties van 3FM aan NPO Radio 5 eigenlijk beter besteed zijn.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 26 jun 2019 13:04

Satfreak13 schreef:
26 jun 2019 10:52
JulesKluivert schreef:
jessica schreef:

Een conclusie zou namelijk kunnen zijn, dat om die reden de FM-frequenties van 3FM aan NPO Radio 5 eigenlijk beter besteed zijn.
Ja, volgens mij lees ik dat voorstel al een half jaar op RF...
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

jessica

Bericht door jessica » 26 jun 2019 17:14

Satfreak13 schreef:
26 jun 2019 10:52
JulesKluivert schreef:
jessica schreef:

De conclusie zou ook kunnen zijn dat de FM frequentie nog bij 3FM blijft omdat ze nog 200.000 luisteraars meer per week hebben dan Radio5. Het is maar welk criterium je belangrijk vind. Aantal luisteraars, marktaandeel of gewoon keuze voor een jonger publiek bedienen op FM.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 26 jun 2019 17:32

Satfreak13 schreef:
25 jun 2019 19:45
rutgrrr schreef:
25 jun 2019 17:54
Radio 5 is commercieel minder interessant. Ook al heb je veel luisteraars, als adverteerders daar niks mee kunnen dan is dat dus een mismatch.

Nou is de PO natuurlijk niet commercieel, maar gemengd gefinancierd, dus het verhaal gaat niet helemaal op, maar ik meen dat 3FM nog altijd reclametechnisch gezien voldoende oplevert.
Nou hadden we het over twee PO zenders en hun populariteit en dan begin jij over "commercieel minder interessant"? Zijn daar publieke zenders dan voor bedoeld? Daar hebben we al eens een rechtszaak over gehad: de doelgroep van publieke zender SterrenNL.

Maar goed, jij je zin: NPO Radio 5 heeft een doelgroep waar adverteerders niks mee kunnen? Heeft die doelgroep dan minder geld te besteden dan de doelgroep(en) van 3FM? Waar heb je deze informatie gevonden?
Ik hoef mijn zin niet hoor. Het zal mij een biet zijn of 3FM of Radio 5 op FM blijft/komt. Maar ik kan me voorstellen dat 3FM op FM meer geld oplevert dan Radio 5, omdat 3FM interessanter is voor adverteerders. Dat wil niet zeggen dat de Radio 5 luisteraars minder geld besteden, sterker nog, waarschijnlijk zijn dat Babyboomers en die hebben veel meer te besteden dan Generatie X en Y. Alleen geven ze hun geld uit in vaste patronen en wisselen ze minder snel van merk dan jongeren. Vandaar minder interessant voor adverteerders.

SterrenNL mag gewoon worden uitgezonden op DAB, dus dat punt snap ik even niet? Wellicht trouwens dit sub-discussietje in n ander topic voortzetten :wink:
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 26 jun 2019 18:06

rutgrrr schreef:
26 jun 2019 17:32
Maar ik kan me voorstellen dat 3FM op FM meer geld oplevert dan Radio 5, omdat 3FM interessanter is voor adverteerders. Dat wil niet zeggen dat de Radio 5 luisteraars minder geld besteden, sterker nog, waarschijnlijk zijn dat Babyboomers en die hebben veel meer te besteden dan Generatie X en Y. Alleen geven ze hun geld uit in vaste patronen en wisselen ze minder snel van merk dan jongeren. Vandaar minder interessant voor adverteerders.

SterrenNL mag gewoon worden uitgezonden op DAB, dus dat punt snap ik even niet? Wellicht trouwens dit sub-discussietje in n ander topic voortzetten :wink:
@Rutgerr, je veronderstelt dus iets zonder cijfers. Ik denk niet dat reclamebureaus zo werken en redeneren.
Misschien is het feit da NPO R5 niet op de FM band zit, wel doorslaggevend. Niet ieder oudere zal nu al een dab+ ontvanger hebben. Wel een FM-ontvanger.

Ik heb SterrenNL genoemd als voorbeeld van waar de PO (deels) op het terrein van de commerciële zenders zit, en daardoor verwikkeld raakte in een potje touwtrekken:
https://www.emerce.nl/nieuws/sterrennl-mag-dab-blijven

Voorlopig mag SterrenNL dus op DAB+ blijven, maar het is wel een publieke zender die schuurt tegen de grenzen van de publieke taak.

jessica

Bericht door jessica » 26 jun 2019 18:28

SterrenNL laat een veel volkser geluid horen dan 100%NL (die blijven toch veelal steken bij de Volendamse kliek). Dus in die zin vervullen ze volgens mij toch wel een publieke taak landelijk op DAB+ en internet. RadioNL doet het ook maar zij zijn meer regionaal en niet landelijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 jun 2019 19:08

jessica schreef:
26 jun 2019 18:28
SterrenNL laat een veel volkser geluid horen dan 100%NL (die blijven toch veelal steken bij de Volendamse kliek). Dus in die zin vervullen ze volgens mij toch wel een publieke taak landelijk op DAB+ en internet. RadioNL doet het ook maar zij zijn meer regionaal en niet landelijk.
Ik ben het met je eens dat Sterren.nl heel wat anders doet dan 100%NL op FM. Op internet heeft 100%NL wel een vergelijkbare stream.

RadioNL doet inderdaad wel hetzelfde, evenals wat internetstations. Daarmee is Sterren.nl wel een concurrent van commerciële omroepen.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica » 26 jun 2019 19:22

Oortjes schreef:
26 jun 2019 19:08
jessica schreef:
26 jun 2019 18:28
Ik ben het met je eens dat Sterren.nl heel wat anders doet dan 100%NL op FM. Op internet heeft 100%NL wel een vergelijkbare stream.

RadioNL doet inderdaad wel hetzelfde, evenals wat internetstations. Daarmee is Sterren.nl wel een concurrent van commerciële omroepen.
Daar is toch niets mis mee dat zij een concurrent zijn van de commerciële omroepen. 3FM is ook een concurrent van de commerciële omroepen. Als dat niet meer kan kun je de publieke omroep beter opheffen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 jun 2019 22:09

Een publieke omroep is per definitie een concurrent van een commerciële omroep. Mensen luisteren immers maar naar één omroep tegelijk. Daar is op zich niks mis mee. Dat beweerde ik toch ook niet?

Een publieke omroep moet wel een publieke functie vervullen en er moet geen concurrentievervalsing plaats vinden.
Rock 'n roll is better than music!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 26 jun 2019 22:41

Oortjes schreef:
26 jun 2019 22:09
Een publieke omroep moet wel een publieke functie vervullen en er moet geen concurrentievervalsing plaats vinden.
Volgens mij heeft 3FM een nadrukkelijke functie in het ontdekken van nieuw muzikaal talent en het bieden van een podium aan alternatieve/opkomende acts

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 » 27 jun 2019 11:04

jessica schreef:
26 jun 2019 19:22
Daar is toch niets mis mee dat zij een concurrent zijn van de commerciële omroepen. 3FM is ook een concurrent van de commerciële omroepen. Als dat niet meer kan kun je de publieke omroep beter opheffen.
Daar is zeker wel wat mis mee, want daarmee zou een p.o. zich niet aan haar publieke functie houden.
Het is niet de bedoeling dat de p.o. - op kosten van de belastingbetaler - kopieën gaat voegen van zenders die er al zijn en commercieel prima lopen.

Vandaar dat 3FM geacht wordt iets toe te voegen wat er nog niet is en er commercieel ook niet gemakkelijk gaat komen, terwijl de toevoeging wel zinvol is.

Juist een publieke omroep die hetzelfde doet als de commerciële zenders, maakt zich daarmee overbodig.

Publieke omroep is er voor de publieke zaak. Dat is deels politiek, deels maatschappelijk.
Dat zijn wezenlijk andere opdrachten dan er zijn om het publiek te vermaken en zo veel mogelijk geld te verdienen.

Voor Nederland is een onafhankelijke publieke omroep van onschatbare waarde in ons politieke bestel.
Ooit hoorde bij de publieke taak ook entertainment, maar aangezien sinds 1988 commerciële zenders in Nederland zijn toegestaan, vervalt die taak grotendeels, omdat daarin nu ruim wordt voorzien.

Vandaar dat de taakomschrijving voor de publieke omroep veel scherper is afgebakend dan voorheen. En daarbij hoort geen rechtstreekse concurrentie met commerciële zenders.

SterrenNL is de dans ontsprongen, doordat het zich (ook volgens de rechter) op een doelgroep richt dat voorheen niet werd bediend. Ook niet door een commerciële zender.
En dan kan het vallen onder de publieke taak.

Zo'n plek hoort 3FM ook (wettelijk) te vervullen.
En daarom heb ik twijfels over de rol van NPO R2. Los van het format, denk ik dat het bij deze zender ook veel om (goed betaalde) personalities draait. De zender lijkt op een commerciële zender, want wat is de publieke taak?

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 jun 2019 12:17

Satfreak13 schreef:
27 jun 2019 11:04
En daarom heb ik twijfels over de rol van NPO R2. Los van het format, denk ik dat het bij deze zender ook veel om (goed betaalde) personalities draait. De zender lijkt op een commerciële zender, want wat is de publieke taak?
Luister maar eens de aflevering van De Radio Podcast met Jan-Willem van Engelen van Radio 2 en Radio 5: http://deradiopodcast.nl/nieuws/jan-willem-van-engelen-npo-radio-2-en-5/

Het draaien van muziek van Nederlandse makelij, aandacht schenken aan Nederlandse festivals, acties voor goede doelen... genoeg maatschappelijke doelen.

Dennis Janssen

Bericht door Dennis Janssen » 27 jun 2019 12:18

Laat af en toe maar weg,
Als muziekfreak zit je bij 3FM juist op de goede zender het gaat alle kanten op maar 90 % van de tijd is het wel kwalitatief goede muziek.
Ook 40 plus ook de glorietijd van eerst zuilenperiode , maandag AVRO, dinsdag VARA , woensdagmiddag VPRO enz..
Daarna hele matige periode met Sjors frohlig, Paul de leeuw... en uiteindelijk de beste periode met Evers , Stenders ... Ekdom..
Ook ik overdag een beetje radio 2 moe, Ochtendshow vind ik niks, Arens wel leuk, Staverman ook niks, Stenders is leuk maar Carolien niet, De Wild scheelt per dag , wout en Stassen wel altijd leuk.
Maar de liefde voor muziek wint het, nu eigenlijk weer contant op 3 en dan neem je dat geleuter wat meer voor 16-30 is maar en beetje voor lief.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 27 jun 2019 13:41

Is het niet zo dat een reactie hier op Radioforum freaks betreft. De gemiddelde Nederlander is niet zo bezig met radio en heeft het vaak aan staan als achtergrond (behang). Die zal het een zorg zijn welke jock op welke zender draait. Als de muziek maar lekker is. Dus een reactie hier van: ik luister weer vaker naar 3 is echt maar een eenling die graag zijn verhaal kwijt wil.

Plaats reactie