Luistercijfers april-mei 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Greatski

Re: Luistercijfers april-mei 2019

Bericht door Greatski »

Johanneke schreef: 18 jun 2019 08:51
De Nachtwacht schreef: 18 jun 2019 08:44 Ik vind het dus waanzinnig knap van 538. Evers is vertrokken, maar de zender zit blijkbaar zo goed in elkaar dat de luisteraars toch niet massaal zijn vertrokken. En de door velen hier zo verachte keuze van 538 en Frank Dane om een nieuwe ochtendshow te maken die in dezelfde lijn ligt als ESO pakt dus ook prima uit vooralsnog.
Had het niet beter kunnen verwoorden, respect voor team 538! Ik dacht dat het afscheid van Evers voor mij persoonlijk ook bye bye 538 zou worden maar ik vind De ochtendshow met Frank eigenlijk veel leuker en ook op andere uren luister ik veel meer dan voorheen.
De ochtendshow met Frank Dane is zeker gelijkwaardig aan Evers, vind het ook zelfs een leukerder show dan Evers
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Knap van Radio 538! Die gaan van de zomer Radio 2 wel weer voorbij, verwacht ik.

Onbegrijpelijk van 100%NL. Ik ben benieuwd naar de cijfers per tijdvak. Misschien moeten mensen nog wat langer wennen aan ochtendshow, meezingvrijdag, etc. Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om eens te luisteren!
Rock 'n roll is better than music!
RadioFan!

Bericht door RadioFan! »

Oortjes schreef: 18 jun 2019 22:04 Knap van Radio 538! Die gaan van de zomer Radio 2 wel weer voorbij, verwacht ik.

Onbegrijpelijk van 100%NL. Ik ben benieuwd naar de cijfers per tijdvak. Misschien moeten mensen nog wat langer wennen aan ochtendshow, meezingvrijdag, etc. Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om eens te luisteren!
Als van Nederlandse muziek houdt is dit dé zender voor jouw. Echter is deze doelgroep nu eenmaal niet erg groot waardoor de luistercijfers ook niet veel hoger uitkomen.

Enja, even wennen. Tja. Inmiddels gaat die ochtendshow al langer dan een half jaar mee, als het niet werkt en er maar een constante daling blijft zitten wordt het misschien tijd om je ochtend- en middagshow (opnieuw) aan te pakken.

Ik heb die cijfers niet, en luister ook nooit naar deze zender. De overall cijfers die de laatste tijd behaald worden zijn niet om over naar huis te schrijven. Misschien toch een domme keuze om én de ochtend- en middagshow opeens aan te pakken.
Pot

Bericht door Pot »

Oortjes schreef: 18 jun 2019 22:04 Knap van Radio 538! Die gaan van de zomer Radio 2 wel weer voorbij, verwacht ik.

Het valt niet te ontkennen dat het heel knap is. Maar het is gewoon Evers staat Op met andere poppetjes. Bovendien wordt het hele tijdvlak van 06-24 meegerekend (dus ook weekend). Misschien zit daar wel een (opvallende) stijging. Maar ik vraag me af of ze 1e gaan worden. Het zal me niets verbazen als ze de komende meting wat dalen en Radio 2 ook, het is altijd afwisselend. Als 538 nog eerste wil worden dit jaar moet dat wel in de zomer gaan gebeuren. De trend is meestal dat ze na die tijd weer gaan stijgen (corrigeer me als het mis is).

De cijfers van 100%NL ben ik ook benieuwd naar. Ik vind Barry en Chantal echt niet waardig voor de ochtendshow. Sorry, Chantal zat niet voor niets in de nacht op 538. Ze hadden haar in bijv. de late avond moeten zetten en Barry (die ik verschikkelijk vind) gewoon op zn plek moeten laten zitten, dat gewissel vond ik erg lastig te begrijpen en misschien de luisteraar ook. De enige die ik nog aan te horen vind zijn Koen Hansen en Stephan Jacobs (en Lars Boele was OK).
Oren open!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Radbi schreef: 18 jun 2019 21:32
Phoenix schreef: 18 jun 2019 20:35
Radbi schreef: 18 jun 2019 17:54 De verwachting was dat 538 ingehaald zou worden door Radio 10.
Radio 10 lijkt aan zijn plafond te zitten. Alleen door een kavelruil met Sky kan Radio 10 doorgroeien.
Ik hoop niet dat de rek eruit is. Soms denk ik dat de slechte ontvangst in veel gebieden ook een rol speelt in de doorgroei.
Juist door de slechte ontvangst zit Radio 10 aan zijn plafond. Laat Radio 10 en Radio 2 van FM frequentie wisselen en Radio 10 is de nieuwe nummer 1.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 18 jun 2019 22:47Maar het is gewoon Evers staat Op met andere poppetjes.
Ook al raakt Ajax De Ligt, De Jong en andere sterkhouders kwijt dan komen er weer 11 andere poppetjes te staan, maar dat wil niet zeggen dat Ajax weer de halve finale CL haalt. Kortom het vasthouden van marktleiders positie in de commerciële 20-49 doelgroep na het vertrek van Evers is super, superknap.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 18 jun 2019 23:00
Pot schreef: 18 jun 2019 22:47Maar het is gewoon Evers staat Op met andere poppetjes.
Ook al raakt Ajax De Ligt, De Jong en andere sterkhouders kwijt dan komen er weer 11 andere poppetjes te staan, maar dat wil niet zeggen dat Ajax weer de halve finale CL haalt. Kortom het vasthouden van marktleiders positie in de commerciële 20-49 doelgroep na het vertrek van Evers is super, superknap.
Ik vind dit wel een hele andere vergelijking.
Het is ook wel bot gezegd, maar ik vind het echt een kopie.
Oren open!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Pot schreef: 19 jun 2019 07:14
Phoenix schreef: 18 jun 2019 23:00
Ik vind dit wel een hele andere vergelijking.
Het is ook wel bot gezegd, maar ik vind het echt een kopie.
Ik vind de vergelijking juist wel erg treffend. De club (538) moet een grote aderlating doen qua teamindeling (ESO) en de seizoenkaarthouders (luisteraars) moeten blijven komen. Dit is meer dan gelukt. Het aanpassen van de sport, het vervangen van voetbal door bijvoorbeeld volleybal (aanpassen opzet programma), is van minder belang omdat de niet-liefhebbers van de nieuwe sport weg zullen blijven.

Mijn conclusie:
Blijkbaar heeft de gemiddelde luisteraar behoefte aan dit format en maakt het minder uit wie de poppetjes zijn.

ESO is dood, leve ESO 2.0
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

RadioFan! schreef: 18 jun 2019 22:16

Als van Nederlandse muziek houdt is dit dé zender voor jouw. Echter is deze doelgroep nu eenmaal niet erg groot waardoor de luistercijfers ook niet veel hoger uitkomen.

Deze doelgroep is echt ontzettend groot. Echter is 100%NL meer een soort Sky Radio met wat verdwaalde Volendamse artiesten. In de provincie (lees: alles buiten de ring A10) zijn de piraten nog ontzettend populair. Begin een soort Kink voor Nederlandse muziek, dus met de wat meer echte piratenhits ipv Jan Smit en Davina Michelle, en je kunt zomaar goud in handen hebben. Zelfs RadioNL wordt hier in de regio 'te commercieel' gevonden.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

@Henkan2016, die conclusie over de poppetjes is wel een aanname. Het lijkt me niet dat Jan en alleman de luistercijfers op peil hadden kunnen houden. Zelfs niet als een andere 538 DJ op de stoel van Frank Dane had gezeten.

De opmerking over het (ijzersterke) format zal zeker waar zijn. Als dat (in de kern) zo is, is dat m.i. een pre van het station. Door haar format heeft bijv. Sky radio ook jarenlang bijna onaantastbaar aan de top gestaan.

Maar nu het omgekeerde.
Staat NPO Radio 2 nu aan de top vanwege haar format, of vanwege de poppetjes? Waarschijnlijk een mix, maar hoe verhouden die zich tot elkaar?

NPO 3FM doet het nu vrij slecht. Format of poppetjes?
Door de huidige cijfers zou je haast concluderen, dat het format van 3FM fout zit, want 538 heeft met andere poppetjes wel het format overeind gehouden en is daarmee weer de weg naar de top ingeslagen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

@Henkan2016, die conclusie over de poppetjes is wel een aanname. Het lijkt me niet dat Jan en alleman de luistercijfers op peil hadden kunnen houden. Zelfs niet als een andere 538 DJ op de stoel van Frank Dane had gezeten.
Mee eens, maar in dit geval is de switch van Edwin naar Frank blijkbaar niet zo groot, natuurlijk werkt ook wel mee dat Frank hem al eens heeft vervangen in het verleden. Tevens komen de Rick-fans en Niels-fans aan hun gerief in de spits op weg naar huis terug. Wellicht dat dit een reden is om Frank beter te accepteren in de ochtend? Geen idee.
De opmerking over het (ijzersterke) format zal zeker waar zijn. Als dat (in de kern) zo is, is dat m.i. een pre van het station. Door haar format heeft bijv. Sky radio ook jarenlang bijna onaantastbaar aan de top gestaan.
Ik denk inderdaad dat het daarmee valt of staat, poppetjes zijn leuk, maar zoals hier al eerder aangegeven, de gemiddelde luisteraar zal niet perse naar de poppetjes luisteren, maar naar de herkenbaarheid. Het marktaandeel van 3fm liep al omlaag toen C&S, Gerard en Rob daar op de zender zaten. De start van de daling wordt naar mijn mening te gemakkelijk toegewezen aan het vertrek van deze personen.

Na de start van de daling (ergens eind 2014/begin 2015) heeft men het format van Radio 2 drastisch gewijzigd in het oude format van hoogtij 3fm. Tevens zijn deze dj's op dat moment ingestroomd bij Radio 2. Naar mijn mening logisch dat deze formatvolgers vervolgens overstappen naar Radio 2. Gezien de gemiddelde leeftijd van deze luisteraar een mooie voorsortering naar een station dat 20 jaar mee kan en dezelfde luisteraars blijft houden.

3fm heeft daarna een en ander gewijzigd. Maar hebben wij ooit het doel hiervan gehoord? Mijn idee: Een zender creeren die andere luisteraars en een nieuwere doelgroep < 30 jaar. Dit vind ik een hele legitieme reden. Maar dit betekent naar mijn mening niet dat men met dit station ook daadwerkelijk weer naar de 12% terug moeten keren. Dit kan ook niet, omdat deze % al in het bezit van de NPO zijn. In het vinden van het nieuwe format is men echter nog niet zo goed in geslaagd.
Maar nu het omgekeerde.
Staat NPO Radio 2 nu aan de top vanwege haar format, of vanwege de poppetjes? Waarschijnlijk een mix, maar hoe verhouden die zich tot elkaar?
Goed punt, ik vermoed het format aangevuld met 'fans'. Zij draaien nu exact het format dat 3fm draaide ten tijde van de hoogtedagen + een behoorlijke hand vol fans van de betreffende DJ's misschien (zij die wel afstemmen op de DJ ipv op het format). Hoewel ikzelf geen behoefte heb om naar een DJ te luisteren wanneer deze in een voor mij onaantrekkelijke format zit ;-)
NPO 3FM doet het nu vrij slecht. Format of poppetjes?
Door de huidige cijfers zou je haast concluderen, dat het format van 3FM fout zit, want 538 heeft met andere poppetjes wel het format overeind gehouden en is daarmee weer de weg naar de top ingeslagen.
Naar mijn idee zit er meer achter, zie bovenstaande.

< bovenstaande zijn geen feiten, enkel mijn mening o.b.v. inschatting over de gemiddelde luisteraar :-) >
Laatst gewijzigd door Henkjan2016 op 19 jun 2019 11:58, 3 keer totaal gewijzigd.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Herman ven Schippers schreef: 19 jun 2019 09:05
RadioFan! schreef: 18 jun 2019 22:16

Deze doelgroep is echt ontzettend groot. Echter is 100%NL meer een soort Sky Radio met wat verdwaalde Volendamse artiesten. In de provincie (lees: alles buiten de ring A10) zijn de piraten nog ontzettend populair. Begin een soort Kink voor Nederlandse muziek, dus met de wat meer echte piratenhits ipv Jan Smit en Davina Michelle, en je kunt zomaar goud in handen hebben. Zelfs RadioNL wordt hier in de regio 'te commercieel' gevonden.
Dat zal in bepaalde regio's zeker succesvol kunnen zijn, maar vraag me af of dat landelijk zo is. Piraten (en dus hun muziek) zijn ook maar in een bepaald deel van het land (Friesland, overijssel, Groningen en de Veluwe en Achterhoek) echt populair. Daarbij weet ik niet of het commercieel zo'n aantrekkelijk format is, en of de doelgroep die die muziek luistert zit te wachten op ieder half uur een reclameblok.
Want het blijft natuurlijk wel commerciële radio, al is het geen radio NL. Een format waar dit soort muziek in voorkomt (aangevuld met oldies en nieuwe Nederlanstalige liedjes) zoals
www.gigantfm.nl
(op de kabel in noord Nederland) lijkt me dan wat realistischer en slaat volgens mij binnen de doelgroep ook wel goed aan.
radiofreak90

Bericht door radiofreak90 »

Per tijdvak en doelgroep voor deze periode (maandag-zondag)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
marco

Bericht door marco »

Is het succes van Frank's ochtendshow op 538 niet ook (deels?) te verklaren doordat er simpelweg voor de voormalige ESO-luisteraards geen beter alternatief is? Zelf heb ik een tijdje Gerard Ekdom uitgeprobeerd. Hij draait leuke muziek, maar vind ik verder de moeite van het luisteren niet waard. De gesprekken boeiden mij niet, en gingen ook over het algemeen niet over de actualiteit, wat ik voor een ochtendshow erg jammer vind. Na een maand of twee begon de show aardig te vervelen. Ik luister sinds een tijdje naar Frank, en dat blijkt dan toch veel leuker. Ik vond ESO vele malen leuker, maar ik weet op dit moment niks beters dan Frank.
Harmen

Bericht door Harmen »

Opmerkelijk vind ik eigenlijk vooral de ontwikkeling door de dag heen van Veronica. Ze beginnen laag en gaan gedurende de dag omhoog. Hoe zou dat komen?
Plaats reactie