Luistercijfers Maart-April 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Luistercijfers Maart-April 2019

Bericht door Phoenix » 26 mei 2019 15:43

Smid70 schreef:
24 mei 2019 11:16
Phoenix schreef:
23 mei 2019 22:23
Radbi schreef:
23 mei 2019 22:20
De top 25 best beluisterde programma’s:

Afbeelding
Kunnen we de discussie dat Spijkers met Koppen van Radio 2 af moet ook gelijk stoppen.
Nee hoor, hoort nog steeds niet op Radio 2 thuis. Past totaal niet in het format, hoort op Radio 1.
Nee hoor.

Spijkers met koppen hoort evenmin op nieuws- en actualiteitenzender Radio 1.
Spijkers met koppen is een programma met gesprekken over actuele thema’s, cabaret, columns en live muziek. In die hoedanigheid is zo’n losstaand, uniek programma moeilijk in te passen in een (strak) geformatteerd station. Maar Radio 2 is geen commerciële zender met een strak format. Radio 2 is een publieke zender. En het is goed dat binnen deze zender, dat zich heeft ontwikkeld tot popzender voor volwassenen, er nog ruimte is voor een dergelijk programma en daarmee ook nog weet te scoren. En daarmee staat het programma op Radio 2 wat mij betreft niet ter discussie.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 » 26 mei 2019 15:55

Onzin. Spijkers met Koppen past perfect op Radio 1. Juist om Radio 1 wat verdieping te geven en daar past cabaret en af en toe muziek (wat ze nu ook al draaien) uitstekend tussen. Juist om het wat luchtiger te maken dus zou dat perfect op zaterdagmiddag kunnen. Uitgelezen tijdslot er voor. Ik vergelijk het altijd met Radio Tour de France, dat is op zich ook een heel ander programma dan wat je doorgaans hoort op Radio 1 maar past daar helemaal thuis. En zoveel muziek hoor je ook niet in Spijkers met Koppen, de nadruk ligt op gesproken woord, gesprekken over politiek en zulks. En het cabaret zijn vrij korte segmenten wat precies lang genoeg is waardoor het prima op Radio 1 kan. En deze zijn ook nog eens nieuwsgerelateerd dus past perfect bij de Radio 1 profilering.

Stef99

Bericht door Stef99 » 26 mei 2019 18:25

Radbi schreef:
26 mei 2019 14:32
De strijd om de nummer 1 ochtendshow gaat vooralsnog tussen 538 en Radio 2. Radio 10 staat derde. Qmusic zit met Mattie en Marieke nu op hetzelfde niveau als bij het vertrek van Wietze.

https://www.radiofreak.nl/luistercijfers-ochtendshows-radio-2-en-538-naderen-elkaar/

Afbeelding
Opmerkelijk dat de cijfers bij 538 al begonnen te dalen toen Evers bezig was aan zijn laatste maanden

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 mei 2019 18:47

density1 schreef:
26 mei 2019 15:55
Onzin.
Onzin? Jij verwacht dat anderen jouw mening respecteren, respecteer dan ook een ander zijn mening.
density1 schreef:
Spijkers met Koppen past perfect op Radio 1. Juist om Radio 1 wat verdieping te geven en daar past cabaret en af en toe muziek (wat ze nu ook al draaien) uitstekend tussen. Juist om het wat luchtiger te maken dus zou dat perfect op zaterdagmiddag kunnen.
Spijkers met koppen past op geen enkel station perfect, want daarvoor is het een te uniek programma. Er kan eindeloos gediscusseerd worden over waar Spijkers met koppen beter past. Radio 1, Radio 2 of Radio 5? Maar dat was niet de aanleiding van deze discussie.
Phoenix schreef:
Kunnen we de discussie dat Spijkers met Koppen van Radio 2 af moet ook gelijk stoppen.
Spijkers met koppen scoort als een tierelier. Dat het programma niet meer of minder past op Radio 2 is geen argument om het van die zender af te halen. Simpelweg om het voldoende luisteraars trekt. Door de nieuwe koers die Radio 2 sinds een paar jaar vaart is het programma niet slechter beluisterd geworden en ook de zender in zijn geheel ondervindt geen schade van de aanwezigheid van Spijkers met koppen. Radio 2 gaat immers fier aan kop. Het is juist mooi om te zien dat een a-typisch Radio 2 programma zo goed beluisterd blijft binnen het profiel van een muziekzender.

Het argument dat het programma niet binnen het format van de zender past zou ik bij een commerciële zender verwachten, waar programma's moeten aansluiten bij het profiel van de doelgroep om zo adverteerders tevreden te houden. Radio 2 is een publieke zender en daar is voor zulke argumenten geen plaats.
28-01-08 / 22-04-10

density1

Bericht door density1 » 26 mei 2019 18:57

Waarom zou daar geen plaats voor zijn voor dat soort argumenten. Het moet toch beluisterbaar zijn of het nou NPO of commercieel is. Dan kun je ook de toegevoegde waarde van 3FM betwijfelen want die hebben alleen maar muziek gedreven programma's. Dus zou Radio 2 dat ook moeten brengen m.i. Radio 1 is voor informatie en service en daar past een Spijkers met Koppen m.i. prima tussen. Dat het scoort op Radio 2 dat is de kracht van het programma en kan dus ook op Radio 1 scoren. Die luisteraars verhuizen gemakkelijk mee.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 mei 2019 19:20

density1 schreef:
26 mei 2019 18:57
Waarom zou daar geen plaats voor zijn voor dat soort argumenten. Het moet toch beluisterbaar zijn of het nou NPO of commercieel is.
Euh ... ja ... Zowel Radio 2 als Spijkers met koppen specifiek zijn goed beluisterbaar. De luistercijfers bewijzen dat immers.
density1 schreef:
Dan kun je ook de toegevoegde waarde van 3FM betwijfelen want die hebben alleen maar muziek gedreven programma's. Dus zou Radio 2 dat ook moeten brengen m.i.
Wat de de toegevoegde waarde van 3FM in dit stuk doet begrijp ik niet. En ik begrijp ook niet waarom Radio 2 net als 3FM een volledige muziekzender moet zijn. De PO profileert beiden als muziekzenders, maar ik zie niet waarom dit ook zo zou moeten.
density1 schreef:
Radio 1 is voor informatie en service en daar past een Spijkers met Koppen m.i. prima tussen. Dat het scoort op Radio 2 dat is de kracht van het programma en kan dus ook op Radio 1 scoren. Die luisteraars verhuizen gemakkelijk mee.
Ik geloof prima dat het programma op Radio 1 evengoed zou scoren. Dat zal ik zeker ook niet betwisten. Ik zie alleen niet waarom het van Radio 2 af moet. Spijkers met koppen loopt al meer dan 30 jaar op Radio 2. Al die tijd was er ook Radio 1 als nieuwszender. Geen reden om het programma nu ineens als typisch Radio 1 programma te gaan zien.
28-01-08 / 22-04-10

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 mei 2019 19:50

Phoenix schreef:
26 mei 2019 15:43
Smid70 schreef:
24 mei 2019 11:16
Phoenix schreef:

Nee hoor, hoort nog steeds niet op Radio 2 thuis. Past totaal niet in het format, hoort op Radio 1.
Nee hoor.

Spijkers met koppen hoort evenmin op nieuws- en actualiteitenzender Radio 1.
Spijkers met koppen is een programma met gesprekken over actuele thema’s, cabaret, columns en live muziek. In die hoedanigheid is zo’n losstaand, uniek programma moeilijk in te passen in een (strak) geformatteerd station. Maar Radio 2 is geen commerciële zender met een strak format. Radio 2 is een publieke zender. En het is goed dat binnen deze zender, dat zich heeft ontwikkeld tot popzender voor volwassenen, er nog ruimte is voor een dergelijk programma en daarmee ook nog weet te scoren. En daarmee staat het programma op Radio 2 wat mij betreft niet ter discussie.
Past prima op radio 1. Verder verwijs ik graag door naar de post van Density1

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 mei 2019 19:52

Phoenix schreef:
26 mei 2019 18:47
density1 schreef:
Onzin.
Onzin? Jij verwacht dat anderen jouw mening respecteren, respecteer dan ook een ander zijn mening.
density1 schreef:
Spijkers met Koppen past perfect op Radio 1. Juist om Radio 1 wat verdieping te geven en daar past cabaret en af en toe muziek (wat ze nu ook al draaien) uitstekend tussen. Juist om het wat luchtiger te maken dus zou dat perfect op zaterdagmiddag kunnen.
Spijkers met koppen past op geen enkel station perfect, want daarvoor is het een te uniek programma. Er kan eindeloos gediscusseerd worden over waar Spijkers met koppen beter past. Radio 1, Radio 2 of Radio 5? Maar dat was niet de aanleiding van deze discussie.
Phoenix schreef:
Spijkers met koppen scoort als een tierelier. Dat het programma niet meer of minder past op Radio 2 is geen argument om het van die zender af te halen. Simpelweg om het voldoende luisteraars trekt. Door de nieuwe koers die Radio 2 sinds een paar jaar vaart is het programma niet slechter beluisterd geworden en ook de zender in zijn geheel ondervindt geen schade van de aanwezigheid van Spijkers met koppen. Radio 2 gaat immers fier aan kop. Het is juist mooi om te zien dat een a-typisch Radio 2 programma zo goed beluisterd blijft binnen het profiel van een muziekzender.

Het argument dat het programma niet binnen het format van de zender past zou ik bij een commerciële zender verwachten, waar programma's moeten aansluiten bij het profiel van de doelgroep om zo adverteerders tevreden te houden. Radio 2 is een publieke zender en daar is voor zulke argumenten geen plaats.
Het scoort dus het hoort op radio 2 is een kul argument.
En format is ook bij de PO van belang want anders waren de zenderprofielen niet zo verschillend.
Laatst gewijzigd door Smid70 op 26 mei 2019 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 mei 2019 19:59

Spijkers met koppen vind ik ook een uniek programma. Het is amusement, maar zeker ook actueel en opiniërend. Daarmee zie ik het het één van de weinige echt publieke radioprogramma's.

Welke publieke zender het beste past, kan je over van mening verschillen. Ik kan het alle kanten op redeneren. Het enige wat ik daarin echt onzin vind, is de mening van een ander onzin vinden.

Zelf vind ik dat de publieke radio terug kan naar twee tot max drie zenders, waarbij Radio 2 van mij mag stoppen. Uitzondering daarin is dan datzelfde Spijkers met koppen, wat dan op Radio 1 kan. Maar ja, deze logica is in de huidige politieke realiteit pas echt onzin :razz:
Rock 'n roll is better than music!

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 mei 2019 19:59

Phoenix schreef:
26 mei 2019 19:20
Ik geloof prima dat het programma op Radio 1 evengoed zou scoren. Dat zal ik zeker ook niet betwisten. Ik zie alleen niet waarom het van Radio 2 af moet. Spijkers met koppen loopt al meer dan 30 jaar op Radio 2. Al die tijd was er ook Radio 1 als nieuwszender. Geen reden om het programma nu ineens als typisch Radio 1 programma te gaan zien.
Het is dus al 30 jaar op de verkeerde zender te horen.
Het verstoord al jaren mijn zaterdagmiddag, ik persoonlijk vind het dan ook een vreselijk programma.
Laatst gewijzigd door Smid70 op 26 mei 2019 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 mei 2019 20:37

Smid70 schreef:
26 mei 2019 19:50
Past prima op radio 1. Verder verwijs ik graag door naar de post van Density1
Ok, fijn :-) Ik heb niet gezegd dat het niet op Radio 1 zou passen. Ik zie evenvoudig weg geen reden om het nu van Radio 2 af te halen. Het zijn anderen die er Radio 1 bij betrekken. Niet ik :-)
Smid70 schreef:
26 mei 2019 19:52
Het scoort dus het hoort op radio 2 is een kul argument.
En format is ook bij de PO van belang want anders waren de zenderprofielen niet zo verschillend.
Ook dat heb ik niet gezegd. Nogmaals ik zeg dat er geen reden is om het van Radio 2 af te halen. Ik zeg niet dat het op Radio 2 hoort of dat Radio 2 de beste zender is voor dit programma. Ik zeg juist dat het een a-typisch programma is. Vanuit historisch perspectief is het altijd succesvol geweest op Radio 2 en is dat in ieder geval geen reden om het van 2 af te halen.
Smid70 schreef:
26 mei 2019 19:59
Het is dus al 30 jaar op de verkeerde zender te horen.
Het verstoord al jaren mijn zaterdagmiddag, ik persoonlijk vind het dan ook een vreselijk programma.
Die laatste zin maakt veel duidelijk :D
Oortjes schreef:
Spijkers met koppen vind ik ook een uniek programma. Het is amusement, maar zeker ook actueel en opiniërend. Daarmee zie ik het het één van de weinige echt publieke radioprogramma's.

Welke publieke zender het beste past, kan je over van mening verschillen. Ik kan het alle kanten op redeneren. Het enige wat ik daarin echt onzin vind, is de mening van een ander onzin vinden.
En hier ben ik het volledig mee eens!
28-01-08 / 22-04-10

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 mei 2019 21:27

Oortjes schreef:
En dat is natuurlijk dubbel onzin😉

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 mei 2019 08:26

Zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind Spijkers met koppen verschrikkelijk en ben blij dat het op radio 2 te horen is. Ik luister regelmatig naar radio 1 en ben blij dat daar geen spijkers met koppen te horen is. Radio 2 daar is het al 30 jaar te horen, prima, die zender luister ik toch nooit.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 27 mei 2019 09:18

Jeroen Nieuwenhuize heeft de hoogste luisterdichtheid van de commerciële stations momenteel, en dat met het beperkte bereik van Radio 10. In de Zeroes stond hij met zijn 14-16 show op 538 ook vaak in de Top 5 van dit soort lijstjes, herinner ik me.

En zoals iemand volgens mij al schreef, grappig dat Wietze in het weekend een hogere luisterdichtheid blijkt te hebben dan zijn oude Mattie doordeweeks in de ochtendspits.

Wat mij ook opvalt in het lijstje, zijn de weekendshows. Van 538 staan bijvoorbeeld Niek (8-12) en Wietze (12-15) erin, van Q Music juist de show van Joep (15-18). En Radio 10 valt in het weekend helemaal uit de Top 25, terwijl hier vaak gezegd wordt dat ze een sterke weekendprogrammering hebben.

tophitsradio

Bericht door tophitsradio » 27 mei 2019 12:55

5) Giel Beelen zit onder het daggemiddelde van Veronica.

Dan wordt het tijd om daar eens in te grijpen lijkt mij.
Prima programma maar het scoort blijkbaar niet bij het veronica publiek.

Plaats reactie