Luistercijfers Maart-April 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Stephan123

Re: Luistercijfers Maart-April 2019

Bericht door Stephan123 » 24 mei 2019 19:51

Het is grappig dat de Top 40 op zaterdagmiddag bij Q beter wordt beluisterd dan de vrijdagmiddag editie.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 24 mei 2019 21:54

radiofreak90 schreef:
23 mei 2019 12:51
bij deze ook de tijdvakken binnen de doelgroep 10+ onder elkaar:
Afbeelding
Heb je toevallig ook een overzicht van het marktaandeel van de vrijdagavondshows? Ben benieuwd of een Rob Jansen daar bijvoorbeeld boven het zendergemiddelde scoort op 3FM
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 24 mei 2019 22:27

JulesKluivert schreef:
24 mei 2019 21:54
radiofreak90 schreef:
Afbeelding
Heb je toevallig ook een overzicht van het marktaandeel van de vrijdagavondshows? Ben benieuwd of een Rob Jansen daar bijvoorbeeld boven het zendergemiddelde scoort op 3FM
En die van de vrijdagmiddag apart. Handig voor de hitlijsten.

Radbi

Bericht door Radbi » 24 mei 2019 22:41

JulesKluivert schreef:
24 mei 2019 21:54
radiofreak90 schreef:
Afbeelding
Goed plan. Ben bijv. benieuwd hoe de Powermix van Dennis Verheugd het doet, elke vrijdagavond van 22:00-24:00. Toch een beetje een vreemde eend in de bijt op Radio 10. Maar wel leuk hahaha😁

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2019 16:36

jessica schreef:
24 mei 2019 16:59
Phoenix schreef:
23 mei 2019 14:39
radiofreak90 schreef:
Afbeelding
Wow ...

1) Gijs Staverman en Rob Stenders behalen dus een hoger aandeel dan Ruud de Wild.
2) Frank Dane zit boven het daggemiddelde van 538.
3) Gerard Ekdom zit onder het daggemiddelde van Radio 10.
4) Domien Verschuren zit onder het daggemiddelde van Q Music.
5) Giel Beelen zit onder het daggemiddelde van Veronica.
6) Barry Paf zit onder het daggemiddelde van 100%NL
7) Sander Hoogendoorn zit boven het daggemiddelde van 3FM.
8) Veronica Inside zit ver boven het daggemiddelde van Veronica.
9) Nieuwsradio scoort in de ochtend (BNR, Radio 1).
10) Non-stop scoort niet in de ochtend (Sky). 18
Leuke conclusies, maar ik zie nergens in deze grafiek daggemiddelden staan alleen tijdvakken. Wat is voor jou een dag. Tot 18 uur?
Je mag niet de tijdvakken optellen en zomaar delen. Dat zijn dan geen goede gemiddelden.
Dus hoe trek jij je conclusies hier? Als er ergens een kolom daggemiddelde zou staan dan zou je dit wel kunnen zeggen.
Goed, eens, je kunt niet tot een correct "daggemiddelde" komen door de tijdvakken op te tellen en te delen. Vervang "daggemiddelde" door "zendergemiddelde" (06:00 - 24:00 uur) en we kunnen deze discussie ook sluiten. Overigens lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat genoemde jocks boven het gemiddelde zitten voor het tijdvak 06:00 - 18:00 uur.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2019 16:51

jessica schreef:
24 mei 2019 16:54
Phoenix schreef:
23 mei 2019 07:11
jessica schreef:
23 mei 2019 00:50

Werkelijk dus jij vergelijkt KINK waar veel promotie voor is geweest en beschikbaar op alle platforms en ook nog op DAB+ met een onbeduidend teststreampje van Joe in Nederland. Ik heb zelfs bijna niets van deze zender gehoord. Laat staan dat een doorsnee luisteraar dit weet te vinden.
Nee, helemaal niet. Die vergelijking maak ik totaal niet.

Jij zegt dat de stijging van de groep Overigen (deels) op het conto van Kink te schrijven is. Ik stel slechts dat je dat totaal niet kunt staven met feiten. En je dus net zo makkelijk kunt stellen dat het komt door (bijvoorbeeld) mede-nieuwkomer Joe. Ook hier kun je dit niet staven met feiten. Het kan overal vandaan komen.
Niet "is" dat maak jij er van. Ik zeg (deels) zou kunnen zijn. Een groot verschil in nuance.
:lol: Om hier een discussie aan te gaan, moet je tegenwoordig wiskundige of neerlandicus zijn. Maar je hebt gelijk (wederom). Maar toch leg je een verband tussen de stijging in de groep overigen en de komst van Kink. Dat je vervolgens op basis van jouw taalkundige formulering deze toch weer kunt ontkrachten (op het moment ik hierop in ga), vind ik dat weer grappig.

Maar goed, de stijging van de groep overigen zou dus van Kink of Joe kunnen komen. :lol: Maar het is waarschijnlijker dat dit meer van Kink zou kunnen komen, omdat hier meer promotie van is geweest? Tja. Daarentegen is het format van Joe veel commerciëler en toegankelijker dan dat van Kink. Dat pleit weer voor Joe. Het is simpelweg niet aan te geven welke zender(s) verantwoordelijk zijn voor de groei van de groep overigen. Het kan overal vandaan komen. Ik kan nog andere zenders noemen en argumenten bedenken waarom deze mogelijk tot de groei in deze groep hebben bijgedragen of juist niet. Het is allemaal net zo betrouwbaar als de horoscoop in de krant. Kortom, en dat was de reden van mijn eerste reactie, het heeft geen enkele zin om te zinspelen dat één specifieke zender gezorgd heeft voor de groei van de groep overigen.
28-01-08 / 22-04-10

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2019 16:54

jessica schreef:
24 mei 2019 18:32
In zijn middagshow laat hij jingles horen met best beluisterde radioprogramma. Na het bekend worden van de cijfers ging hij er op in dat Evers altijd het best beluisterde programma had en dat hij dat nu heeft.
Greatist Hits werd altijd beter beluisterd dan ESO. Daarom vond ik al opmerkelijk dat De Wild zei dat het stokje van Evers had overgenomen.
28-01-08 / 22-04-10

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 mei 2019 17:45

Phoenix schreef:
25 mei 2019 16:51
jessica schreef:
24 mei 2019 16:54
Phoenix schreef:
23 mei 2019 07:11

Nee, helemaal niet. Die vergelijking maak ik totaal niet.

Jij zegt dat de stijging van de groep Overigen (deels) op het conto van Kink te schrijven is. Ik stel slechts dat je dat totaal niet kunt staven met feiten. En je dus net zo makkelijk kunt stellen dat het komt door (bijvoorbeeld) mede-nieuwkomer Joe. Ook hier kun je dit niet staven met feiten. Het kan overal vandaan komen.
Niet "is" dat maak jij er van. Ik zeg (deels) zou kunnen zijn. Een groot verschil in nuance.
:lol: Om hier een discussie aan te gaan, moet je tegenwoordig wiskundige of neerlandicus zijn. Maar je hebt gelijk (wederom). Maar toch leg je een verband tussen de stijging in de groep overigen en de komst van Kink. Dat je vervolgens op basis van jouw taalkundige formulering deze toch weer kunt ontkrachten (op het moment ik hierop in ga), vind ik dat weer grappig.

Maar goed, de stijging van de groep overigen zou dus van Kink of Joe kunnen komen. :lol: Maar het is waarschijnlijker dat dit meer van Kink zou kunnen komen, omdat hier meer promotie van is geweest? Tja. Daarentegen is het format van Joe veel commerciëler en toegankelijker dan dat van Kink. Dat pleit weer voor Joe. Het is simpelweg niet aan te geven welke zender(s) verantwoordelijk zijn voor de groei van de groep overigen. Het kan overal vandaan komen. Ik kan nog andere zenders noemen en argumenten bedenken waarom deze mogelijk tot de groei in deze groep hebben bijgedragen of juist niet. Het is allemaal net zo betrouwbaar als de horoscoop in de krant. Kortom, en dat was de reden van mijn eerste reactie, het heeft geen enkele zin om te zinspelen dat één specifieke zender gezorgd heeft voor de groei van de groep overigen.
Ik ben het hier echt eens met Phoenix, het is allemaal speculatie. Het kan ook zijn dat mensen meer FunX zijn gaan luisteren. Als ze niet binnen het onderzoek vallen, kun je er gewoon geen zinnig woord over zeggen.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

jessica

Bericht door jessica » 25 mei 2019 17:47

Phoenix schreef:
25 mei 2019 16:36
jessica schreef:
Phoenix schreef:
23 mei 2019 14:39

Wow ...

1) Gijs Staverman en Rob Stenders behalen dus een hoger aandeel dan Ruud de Wild.
2) Frank Dane zit boven het daggemiddelde van 538.
3) Gerard Ekdom zit onder het daggemiddelde van Radio 10.
4) Domien Verschuren zit onder het daggemiddelde van Q Music.
5) Giel Beelen zit onder het daggemiddelde van Veronica.
6) Barry Paf zit onder het daggemiddelde van 100%NL
7) Sander Hoogendoorn zit boven het daggemiddelde van 3FM.
8) Veronica Inside zit ver boven het daggemiddelde van Veronica.
9) Nieuwsradio scoort in de ochtend (BNR, Radio 1).
10) Non-stop scoort niet in de ochtend (Sky). 18
Leuke conclusies, maar ik zie nergens in deze grafiek daggemiddelden staan alleen tijdvakken. Wat is voor jou een dag. Tot 18 uur?
Je mag niet de tijdvakken optellen en zomaar delen. Dat zijn dan geen goede gemiddelden.
Dus hoe trek jij je conclusies hier? Als er ergens een kolom daggemiddelde zou staan dan zou je dit wel kunnen zeggen.
Goed, eens, je kunt niet tot een correct "daggemiddelde" komen door de tijdvakken op te tellen en te delen. Vervang "daggemiddelde" door "zendergemiddelde" (06:00 - 24:00 uur) en we kunnen deze discussie ook sluiten. Overigens lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat genoemde jocks boven het gemiddelde zitten voor het tijdvak 06:00 - 18:00 uur.
Of je het nu zendergemiddelde noemt of daggemiddelde maakt niet uit. Dit kun je gewoon statistisch niet doen. Door de avond erbij te betrekken wordt het nog moeilijker. Sommige zenders hebben in de avond een hoger aandeel Sky en Radio1 (met het oog op morgen). De overige hebben meestal een lager aandeel. De uren van 6 tot 18 kun je nog een beetje vergelijken. Maar hier zijn ook al per dagdeel grote verschillen tussen het aantal luisteraars.
Ik noem een voorbeeld. Absoluut zal een ochtendshow tussen 6-9 nooit de meeste luisteraars hebben. Tussen 6 en half 8 ligt een deel van de luisteraars nog te slapen. Die horen hoogstens het laatste uur. Daarom hadden Greatest Hits, Gouden Uren en Goud van Oud in het verleden ook de hoogste absolute luisteraars.
Wat jij doet is je telt deze verschillende dagdelen bij elkaar op om zo statistisch tot een onjuiste conclusie te komen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2019 18:07

jessica schreef:
25 mei 2019 17:47
Phoenix schreef:
25 mei 2019 16:36
jessica schreef:

Of je het nu zendergemiddelde noemt of daggemiddelde maakt niet uit. Dit kun je gewoon statistisch niet doen. Door de avond erbij te betrekken wordt het nog moeilijker. Sommige zenders hebben in de avond een hoger aandeel Sky en Radio1 (met het oog op morgen). De overige hebben meestal een lager aandeel. De uren van 6 tot 18 kun je nog een beetje vergelijken. Maar hier zijn ook al per dagdeel grote verschillen tussen het aantal luisteraars.
Ik noem een voorbeeld. Absoluut zal een ochtendshow tussen 6-9 nooit de meeste luisteraars hebben. Tussen 6 en half 8 ligt een deel van de luisteraars nog te slapen. Die horen hoogstens het laatste uur. Daarom hadden Greatest Hits, Gouden Uren en Goud van Oud in het verleden ook de hoogste absolute luisteraars.
Wat jij doet is je telt deze verschillende dagdelen bij elkaar op om zo statistisch tot een onjuiste conclusie te komen.
Nee, ik tel geen dagdelen op. Ik baseer mij op de overzichten die in dit topic zijn gepost.
De zendergemiddelde voor de uren tussen 6 en 24 zijn gewoon inzichtelijk. Daar kan geen discussie over zijn. Genoemde jocks scoren onder dit gemiddelde. En ik vergelijk het marktaandeel van een specifiek tijdvak met het marktaandeel van de gehele zender tussen 6 en 24 uur. Dus absolute aantallen laat ik buiten beschouwing. Of er ‘s ochtends en ‘s avonds absoluut gezien minder wordt geluisterd is dan ook niet relevant.

UPDATE:
Een voorbeeld om te verduidelijken welke vergelijking ik maak:
Het marktaandeel van Veronica is 3,3 % (gemeten tussen 06 en 24 uur, omdat de nachtelijke uren simpelweg niet gemeten worden).
Het marktaandeel van Giel Beelen is 2,7 % (gemeten tussen 06 en 09 uur).
Dit rechtvaardigt mijn bewering dat Giel Beelen (2,7%) onder het zendergemiddelde (3,3%) scoort.

Het marktaandeel tussen 06 en 18 uur van Veronica is +/- 3,4%
Laatst gewijzigd door Phoenix op 25 mei 2019 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
28-01-08 / 22-04-10

Pot

Bericht door Pot » 25 mei 2019 18:31

Voor het zelde geld kunnen het ook gewoon 3 stations zijn die allemaal 0.1% winnen. Zolang er niet bijstaat dat Kink of Joe het is weten we het niet. Het lijkt mij het meest logisch dat Joe het zal zijn. Maar weet ik dat? Nee. Dus mijn voorspelling is nergens op gebaseerd, behalve dat ze nieuw zijn en dus het mij dus het meest logische lijkt.

Pot

Bericht door Pot » 25 mei 2019 19:01

De mooie luistercijfers van Met het Oog op Morgen zijn waarschijnlijk mede te danken dat ze na Langs de Lijn zitten. Maar waarschijnlijk komt het ook door de regionale omroepen: Radio Gelderland, RTV Oost, L1 Radio, Omroep friesland, Radio West. Deze zenden ook Met het Oog op Morgen uit.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 mei 2019 19:43

Pot schreef:
25 mei 2019 19:01
De mooie luistercijfers van Met het Oog op Morgen zijn waarschijnlijk mede te danken dat ze na Langs de Lijn zitten. Maar waarschijnlijk komt het ook door de regionale omroepen: Radio Gelderland, RTV Oost, L1 Radio, Omroep friesland, Radio West. Deze zenden ook Met het Oog op Morgen uit.
Als je via Radio Gelderland naar het Oog luistert, dan wordt dat toch gewoon geregistreerd onder ORN Radio en niet onder Radio 1?

jessica

Bericht door jessica » 25 mei 2019 20:38

Phoenix schreef:
25 mei 2019 18:07
UPDATE:
Het marktaandeel van Veronica is 3,3 % (gemeten tussen 06 en 24 uur, omdat de nachtelijke uren simpelweg niet gemeten worden).
Dit rechtvaardigt mijn bewering dat Giel Beelen (2,7%) onder het zendergemiddelde (3,3%) scoort.

Ik doe niets met absolute aantallen. Maar juist met marktaandelen.
Voorbeeld:
Radio1 heeft in de morgen 1 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 7% In de avond met het oog op morgen 200.000 luisteraars en een marktaandeel van 43%.
Jij concludeert hieruit dat de ochtendshow onder het daggemiddelde zit. Om dit te kunnen doen zou je liever naar luisterdichtheid kijken.
Maar dit alles is lastig uit te leggen aan mensen zonder statistische achtergrond.

Er komen ook steeds discussies over kijk en luistercijfers wel met een steekproef van 6000 mensen de hele Nederlandse bevolking kunnen weerspiegelen. Maar statistisch kan dit perfect. Toch geloven mensen zonder statistische achtergrond dit niet.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 mei 2019 21:18

jessica schreef:
25 mei 2019 20:38
Phoenix schreef:
25 mei 2019 18:07
UPDATE:

Ik doe niets met absolute aantallen. Maar juist met marktaandelen.
Voorbeeld:
Radio1 heeft in de morgen 1 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 7% In de avond met het oog op morgen 200.000 luisteraars en een marktaandeel van 43%.
Jij concludeert hieruit dat de ochtendshow onder het daggemiddelde zit. Om dit te kunnen doen zou je liever naar luisterdichtheid kijken.
Maar dit alles is lastig uit te leggen aan mensen zonder statistische achtergrond.

Er komen ook steeds discussies over kijk en luistercijfers wel met een steekproef van 6000 mensen de hele Nederlandse bevolking kunnen weerspiegelen. Maar statistisch kan dit perfect. Toch geloven mensen zonder statistische achtergrond dit niet.
marktaandeel Giel Beelen = 2,7 %
marktaandeel Veronica = 3,3 %

2,7 % < 3,3 %
marktaandeel Giel Beelen < marktaandeel Veronica

Hier is geen statistiek aan te pas gekomen. Enkel een eenvoudige rekensom.

maar goed, ik ben dan ook maar een simpele medewerker van de afdeling PR & Communicatie van de KRO-NCRV. 🤣

Overigens concludeer ik helemaal niet dat het ochtendprogramma van Radio 1 onder het gemiddelde zit. Juist niet. Het zit er boven.

Ochtend Radio 1 = 13,0 %
Marktaandeel Radio 1 = 7,9 %

13,0 % > 7,9 %

Waar heb ik gezegd dat de ochtend van Radio 1 onder het gemiddelde van Radio 1 zit? Ik zeg juist (punt 9) dat Nieuwsradio in de ochtend scoort.

En waar haal jij jouw percentages vandaan, 7 en 43 %? Verzin je die erbij? Alle cijfers die ik gebruik zijn cijfers uit het NLO. Jouw cijfers ben ik nergens tegen gekomen.
Laatst gewijzigd door Phoenix op 25 mei 2019 21:26, 3 keer totaal gewijzigd.
28-01-08 / 22-04-10

Plaats reactie