Hoeveel platen moet je hebben voor een radio station?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Phoenix

Re: Hoeveel platen moet je hebben voor een radio station?

Bericht door Phoenix » 12 mei 2019 12:55

JulesKluivert schreef:
12 mei 2019 12:23
Denk ook wel dat de PO-zenders meer variëren (hoewel ik laatst veel kritiek op Radio 2 last vanwege de usual suspects (Douwe Bob, Ilse DeLange, Krezip). Ik denk dat vooral 538 en Qmusic met de minste titels uit kunnen - wat niet wil zeggen dat ze vast een hoop classics hebben in hun database.
Eens. Zelf heb ik ook het gevoel dat Radio 2 beperkter is geworden. Dat is jammer en onnodig. Door een groter bereik en geen reclameonderbrekingen op de halve uren heeft Radio 2 een groot concurrentievoordeel ten opzichte van commerciële zenders en zou het wat risicovoller kunnen zijn in de samenstelling van de playlist. Maar ik denk dat overdag de playlist van Radio 2 net zo beperkt is als die van bijvoorbeeld Radio 10 en Veronica (lees: aantal unieke titels).
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 12 mei 2019 13:11

big T schreef:
12 mei 2019 11:56
jessica schreef:
12 mei 2019 11:34
Ik woon buiten je ontvangstgebied, maar zal kijken of ik via een SDR kan luisteren naar jouw station. Welke webSDR kan ik dan zoeken?
http://94.214.128.124:8073/
Annerveenschekanaal
http://77.167.8.137:8073/
Groningen
Geluisterd via Annerveenschekanaal. Klinkt goed! Jammer dat het AM-stereo niet ondersteund wordt.
Ik heb rond 12 uur geluisterd maar 2 zenders voor hetzelfde geld........(TPOT én El Dorado(?)) dat wordt het niet.
en dan is er koffie......

density1

Bericht door density1 » 12 mei 2019 14:20

Phoenix schreef:
12 mei 2019 12:55
JulesKluivert schreef:
Denk ook wel dat de PO-zenders meer variëren (hoewel ik laatst veel kritiek op Radio 2 last vanwege de usual suspects (Douwe Bob, Ilse DeLange, Krezip). Ik denk dat vooral 538 en Qmusic met de minste titels uit kunnen - wat niet wil zeggen dat ze vast een hoop classics hebben in hun database.
Eens. Zelf heb ik ook het gevoel dat Radio 2 beperkter is geworden. Dat is jammer en onnodig. Door een groter bereik en geen reclameonderbrekingen op de halve uren heeft Radio 2 een groot concurrentievoordeel ten opzichte van commerciële zenders en zou het wat risicovoller kunnen zijn in de samenstelling van de playlist. Maar ik denk dat overdag de playlist van Radio 2 net zo beperkt is als die van bijvoorbeeld Radio 10 en Veronica (lees: aantal unieke titels).
Eens. Buiten de Bonanza uren van Rob om dan.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 mei 2019 18:22

density1 schreef:
12 mei 2019 14:20
Phoenix schreef:
12 mei 2019 12:55
JulesKluivert schreef:
Eens. Buiten de Bonanza uren van Rob om dan.
Nee hoor. Neem de uren van Stenders gerust mee. Tel het aantal unieke titels dat Radio 2 en Radio 10 draaien tussen 6 en 18 uur. Ik denk niet dat dat gigantisch uiteen loopt. Het is even de playlist van een bepaalde dag erbij pakken en gaan turven. Wie neemt de moeite? 😉

UPDATE:
Ik heb zelf even geturfd :-) Ik heb de playlists van Radio 2 en Veronica (die de playlist van Radio 10 staat niet online) vergeleken van afgelopen maandag 6 mei tussen 6 uur en 18 uur.

Veronica heeft 95 tracks gedraaid. Allemaal unieke tracks. Geen dubbelingen.
Radio 2 heeft 101 tracks gedraaid. Met uitzondering van de topsong (3x gedraaid) allemaal unieke tracks. Geen dubbelingen.

Dan heb ik ook nog de playlist van beide zenders over een totale periode van 48 uur bekeken (maandag 6 mei 00:00 t/m dinsdag 7 mei 23:59). In deze periode heeft Radio 2 461 tracks gedraaid tegenover 452 tracks van Veronica. Bij Radio 2 waren 79 tracks al één of meerdere keren gedraaid. Bij Veronica waren dit 74 tracks.

Het gaat allemaal erg gelijk op, zoals ik al vermoedde.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 13 mei 2019 08:48

Interessante cijfers. Laat volgens mij wel zien dat je als commercieel station prima kan werken met een beperkte database, mits je maar goed roeleert en regelmatig ververst.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 13 mei 2019 09:58

Luisterend naar Q-music schijnbaar een stuk of 60. Die allemaal ook ongeveer hetzelde klinken.
Moet je eens een dagje Sky Radio aanzetten; geen idee hoe vaak daar wordt ge-update maar echt bizar hoevaak nummers daar voorbij komen en hoe lang die al in de playlist staan (nogsteeds Despacito bijvoorbeeld). Dit soort stations zijn een ramp voor muziekliefhebbers, maar die vallen dan ook waarschijnlijk niet onder de doelgroep. Die doelgroep valt het nieteens op als een nummer om het uur voorbij komt en wordt net zo hard meegezongen; feest der herkenning :(
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 13 mei 2019 16:21

https://playlist24.nl/radio10-playlist/ Hier staat de playlist van 10.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 13 mei 2019 19:20

Wat veel stations doen die het snappen is de playlist beperkt houden, maar vooral de oldies, gold en powergold per kwartaal verversen/switchen. De kans dat een luisteraar dan te vaak dezelfde oudere platen hoort wordt zo beperkt. Nieuwe muziek ververst zichzelf vanzelf bij goed onderhoud en zo klinkt je station dus consistent en tegelijk niet continu hetzelfde. Als je je aan je eigen formatregels houdt. En als je consistent wilt klinken.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

castmember

Bericht door castmember » 16 mei 2019 16:14

Ik denk ook dat het een groot verschil maakt over wat voor radio station je het hebt en welk publiek het station probeert aan te spreken. Als je kijkt naar een SLAM! dan gaat het vooral om een hedendaagse sound waarbij de nadruk ligt op Dance muziek. Door die beperkingen in je kavel heb je minder muziek nodig dan een station zoals Radio 2 of een regionale zender waar de muziek breder moet zijn. Daarbij is het wel gezegd, wil je alle muziek altijd in je automatisering hebben of beperk je de algemene non-stop tot een sub-set van alles dat in je database te vinden is?

Door een Hollandse avond of het uitzenden van Religie op zondag heb je ook in je automatisering extra muziek nodig, maar die wordt enkel aangesproken in bepaalde tijdsloten, dat maakt je database op basis van aantallen groter, maar in de praktijk zendt je nog steeds voor het leewendeel die sub-set aan muziek uit.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

jessica

Bericht door jessica » 16 mei 2019 19:59

v.ijl schreef:
12 mei 2019 13:11
big T schreef:
12 mei 2019 11:56
jessica schreef:
12 mei 2019 11:34
Ik woon buiten je ontvangstgebied, maar zal kijken of ik via een SDR kan luisteren naar jouw station. Welke webSDR kan ik dan zoeken?
Annerveenschekanaal
http://77.167.8.137:8073/
Groningen
Geluisterd via Annerveenschekanaal. Klinkt goed! Jammer dat het AM-stereo niet ondersteund wordt.
Ik heb rond 12 uur geluisterd maar 2 zenders voor hetzelfde geld........(TPOT én El Dorado(?)) dat wordt het niet.
Klinkt goed hoor. Tijdje geluisterd en bijna allemaal fijne muziek. Hoorde alleen de partyanimals voorbij komen. Missertje.

big T

Bericht door big T » 16 mei 2019 20:12

ha ha ik zei toch; platen die ik leuk vind :D
Maar hopelijk heb je ook platen gehoord, die je al tijden niet gehoord hebt.
Maar wel hits zijn geweest, ooit.
Sent from my laptop using Windows

wally

Bericht door wally » 16 mei 2019 20:31

En toch...hoewel ik al jaren geen radio meer maak mis ik de spanning om nou gewoon per uur 1 van die nummers uit de categorie : "O verrek ja , die heb ik in geen tijden gehoord" geprogrammeerd te zien.

Bijvoorbeeldhttps://www.top40.nl/georgie-davis/geor ... kstar-4754

Toch gewoon dik top 10 hit geweest.. :))
Zijn er geen landelijke radiomakers die thuis de moeite nemen om door hun eigen muziekcollectie te spitten en niet alleen de voorgekouwde lijstjes afwerken en dan daar hun eigen inbreng in te kunnen plaatsen? Ekdom heeft wel zijn eigen plekje om ca 6.45 maar dat valt dan buiten drive time

big T

Bericht door big T » 16 mei 2019 21:20

Uit je voorbeeld? Heb ik niet.

jessica

Bericht door jessica » 17 mei 2019 01:11

big T schreef:
16 mei 2019 20:12
ha ha ik zei toch; platen die ik leuk vind :D
Maar hopelijk heb je ook platen gehoord, die je al tijden niet gehoord hebt.
Maar wel hits zijn geweest, ooit.
Ja heb ik zeker gehoord. Zit leuk in elkaar je station. Zal er vaker naar luisteren nu ik weet hoe je op de Websdr te ontvangen bent.

big T

Bericht door big T » 17 mei 2019 08:18

Dank je wel, stel ik op prijs.
Zit hier in het verkeerde deel van het land met mijn station.
Hier houden ze van piraten muziek, en niet zo van de muziek wat te horen is op mijn station.
Bij de SDR in Groningen kun je heel mooi horen (zien) wat het resultaat is van de planning bij het AT.
Het onbruikbaar worden van frequenties omdat stations te dicht bij elkaar worden geplaatst als of het een FM zender betreft.

Plaats reactie